BlueSea erotusrela ja käryävät hihnat

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

BlueSea erotusrela ja käryävät hihnat

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Taas tuolla reissunpäällä saivat laturin hihnat kyytiä. Eli hupiakusto tuli käytettyä monta kertaa lähes tyhjäksi. Autoa käynnistettäessä alkoivat remmit kärytä. Syyllinen oli erotusrele. Rele lyö akustot yhteen noin puolen minuutin kuluttua startista. Kierroksia pitäisi olla 1500rpm, mikäli meinaa saada lataamaan ilman vinkunaa.

Löysin ongelmaan helpon ratkaisun - Kytkin releen maakaapelin kojelaudassa olevaan avainkytkimeen. Kytkimellä voi laittaa erotusreleen toimintaan vasta, kun on tien päällä ja kierroksia on koneessa kunnolla.

Tunsi itsensä semi-idiootiksi, kun on laulatti leirintäalueella konetta reippailla kierroksilla ja viereiset lomailijat peittyivät siniusvaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: BlueSea erotusrela ja käryävät hihnat

Viesti Kirjoittaja pelti »

Jep sama ilmiö täällä. Tarkempi kytkentäkaavio olis kiva ylläri :)
peltiliiteri.com
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: BlueSea erotusrela ja käryävät hihnat

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuossa olisi kytkyä...

Plain and simple. Saa siihen ledinkin ja startintunnistuksen kytkettyä, jos oikei hifistelee. http://www.bluesea.com sivuilta löytyy specsit

http://www.kylahullutkulkurit.fi/galler ... play_media
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: BlueSea erotusrela ja käryävät hihnat

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Mie hifistelisin ja ostasin ebaystä säädettävän ajastimen joka kytkis releen esim. 5min. startista. Miulla on samaa ongelmaa tossa työkalupakissa. Moniurahihna, mut pitoa ei saa millään. Aina laulaa remmit ko käyntiin laittaa. Ei ees hihnaspray auttanu. Laulaa siis ilman relettä ja hupiakkuakin. Ei tarvii akun olla ees tyhjä. Ajattelin jo hihnapyörätkin vaihtaa, vaikkakin laturissa ei voi olla kulunu ko vuos sitten uuden laturin laitoin. Koneen päässä ehkees. Hihnan profiilikin tarkastettu monesta lähteestä ja oikee on.
Rosmo
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: BlueSea erotusrela ja käryävät hihnat

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

...Tai hakisi jengakellolta kynnysjännitteen vetokäämiin ja pitokäämi olisi päävirroista. Pystyyhän näitä kehttelemään....

Mä olen enemmän semmoinen ""check list / manual switch" tyylinen pilotti :) Kosketunäytöt ja USB-liitännät vievät meidät turmion tielle. Siis ihan oikeasti; Pitääkö taskulamppua pystyä ohjelmoimaan PC:llä?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: BlueSea erotusrela ja käryävät hihnat

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Mun taskulamppuun latautui juuri ohjelmapäivitys netistä...

Mutta luulisi joku konsti olevan millä hihnat saa pitämään, jollain konstilla ne toimi uutenakin. Suurempiakin voimia on siirretty kiilahihnoilla, ja moniurahihnassa lienee vielä parempi pito? Meidän työautoissa on 4x 150A 24V laturit eikä kilju.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: BlueSea erotusrela ja käryävät hihnat

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Siellä on hupipuolella 4x110Ah tyhjiä akkuja ja korille 0n 2x220Ah. Tuplahihnat, kunnon kiristys, ehjät hihnapyörät. Vinkunaongelma tulee ainoastaan kylmillä hihnoilla ja tyhjäkäyntikierroksilla.

Tuossa olisi auton vieressä neljä akkua lisää. Niillä saisi lisää puska-aikaa, mutta en tiedä miten kävisi hihnoille...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: BlueSea erotusrela ja käryävät hihnat

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Laturista saa tehtyä säädettävän, en ole kokeillut mutta jos käyttää akkuporakoneista tuttua säädintä millä hakkaa laturin magnetoinnille sähköä niin laturin latausteho muuttuu sen mukaan..
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: BlueSea erotusrela ja käryävät hihnat

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Volvo myy paritettuja laturin hihnoja ovat tarkalleen samanlaiset ja saman pituiset. Toimii taatusti paremmin.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: BlueSea erotusrela ja käryävät hihnat

Viesti Kirjoittaja b12m »

KajNyy1 kirjoitti:Volvo myy paritettuja laturin hihnoja ovat tarkalleen samanlaiset ja saman pituiset. Toimii taatusti paremmin.
En äkkiä osaa sanoa "sinisellä" myytävän kaksoiskiilahihnan hintatasosta, mutta ainakin aarnikotkamerkkisen, saman maalaisen kaksoiskiilahihnat maksaa mansikoita... Parempi on toki, kuin kaksi erillistä kiilahihnaa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: BlueSea erotusrela ja käryävät hihnat

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

17 x 1700 SPB-profiili. Merkistä riippumatta vinkunan saa aikaan. Hintahaitari 14-70eur / kpl. Tällä hetkellä laturissa on 17mm leveät hammashihnat. Pitää ehkä hiukkasen paremmin kuin umpimallit.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Vastaa Viestiin