12 V:n laturi

Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

12 V:n laturi

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Nyt kaipais neuvoja/vinkkejä. Kuinka asentaa lisälaturi 12 V:n akuille? Alusta on Volvo b10m. Kuvat kertoisivat enemmän kuin Ruuneperin runot :D
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: 12 V:n laturi

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Tuollatavoin molemmat laturit koneen päällä meillä
Liitteet
IM000114.JPG
Hexte
Rattimajuri
Viestit: 161
Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen

Re: 12 V:n laturi

Viesti Kirjoittaja Hexte »

Kuva

Ei ole Volvo, mutta laitoin kuvan kumminkin. Melko helppo se sinne on askarrella jos metallihommat yhtään taipuu. Tukevahan sen kiinnityksen tulee olla, asennuksen ulkonäkövaatimukset määrittää jokainen itse. Muistaakseni Lahti32:lla on myös Volvon koneen päällä 12v laturi.
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: 12 V:n laturi

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Kiitos kuvista. Nyt vaan heräs uus kysymys... Miten tuon hihnan saa kartaani ohi? Aukeeko akseli jostakin kohtaa, vai pujotellanko hinta jostakin tuon ropelin ohi?
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 12 V:n laturi

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Minä ratkaisin tuon siten että laitoin bussiin kaksi 12V laturia a' 20A mutta ne eivät tarvitse laturin hihnaa vai tarvitaan johdot 24V akulta ja laturilta edelleen 12V akulle. Kytkin minulla välissä jolla säädän koska pitää ladata.
Valmistaja on Saksalainen Waeco
http://www.dometic.de/product/waeco-per ... dcdc-20-2/
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: 12 V:n laturi

Viesti Kirjoittaja AriW »

Mulla samaa waecon tuotetta. Ei voi ku kehua. Mä laitoin vaan releellä ohjaamaan että lataa ku kones tulilla,joku automatiikka nois kyl oli.
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: 12 V:n laturi

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Kyllähän sitä laittais vaikka mitä venpainta, vaan kun tuo hinta on ongelma. Siksi olen aatelliut hyödyntää hylyssä olevan laturin.
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: 12 V:n laturi

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Parin päivän jumppa selällään auton alla ja pajassa paukutteluu... 12V-laturi paikallaan :) . Tai ei ihan, vielä vaatii pientä säätöä, kunhan saan uudet hihnat. Hieman laittaa vaan mietityttämään tuo linjaus. Minkäköhän mukaan tekis. Kaikki kolme (24V laturi, puhallin ja kiristin) ovat ihan eri linjoissa toisiinsa nähden. Kiristin tuntuu kyllä hieman antavan laakerista periksi. Voisi vaikka samalla vaihtaa siihen uuden laakerin, vai liekö vaihdettava koko kiristin :evil:.
Kunhan saan oikean mittaiset hihnat, teen samalla sähkökytkennät valmiiksi. Asensin jo koelautaan mittarin, merkkivalon ja eroittelukytkimen. Kytkimellä tarkoitus hallita hupiakkujen latauksia. Akut on jaettu kahteen "luokaan" hupilaiteet ja invertteri. Jossakin vaiheessa tarkoitus hommata vielä toinen invertteri ja laittaa tuo nykyinen ainoastaan huolehtimaan veden pumppauksesta. Teholtaan pieni, mutta laturiltaan iso. Tuo malli osaa ladata kahta akkua samaan aikaan. Antaa toiselle 35A ja toiselle 4A. Toistaiseksi ollut ihanhyvä ratkaisu. Tosin eihän tuo kunnon retkeilyyn riitä. Vielä kun sais pari aurinkopanelia tukemaan lautauksia, niin alkaisi pärjätä puskissa :)
Liitteet
P1060899.JPG
P1060899.JPG (127.63 KiB) Katsottu 14645 kertaa
P1060902.JPG
P1060902.JPG (152.5 KiB) Katsottu 14645 kertaa
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: 12 V:n laturi

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Moro.. :)
En kyllä asiasta oikeesti mittää tiiä... mut meneekö sulla sama hihnapari ton uudenkin laturin kautta...? Ja koukkaako hihnat ton kiristimen kautta... (ei oikein auennu tosta kuvasta hölmölle... ;) ) No anyway... jos se on sama hihnapari mikä siel kiemurtelee... ni mitenkä suureks sulla jää se "hihnakosketus" niihin hihnapyöriin... meinaan vaan et saattaa alkaa herkästi vinkumaan jos se kovinpaljon vähenee (varsinkin siinä rulla parilla mistä noi ottaa "käyttövoimansa" ) kahessa laturissa on jo jonnin verran vastusta sillo ku ne joutuu tekee töitä ja näin ollen saattaa "ote hieman lipsua" jos se ei oo riittävästi kosketuksissa siinä hihnapyörällä... voihan sen toiki kiriä niin tiukalle et se soi... mutta se kai ei ole kuitenkaan parasratkaisu pitkässä juoksussa? :roll:
No mut niinko sanoin mulle ei iha auennu noista kuvista miten sulla noi hihnat tulee kiertämään ja siten "huoleni" voi (ja varmaan onkin) olla turha ja tää oli turhaa läpinää :) ja sorry siitä. :) (läpinästä meinaan... :D )
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: 12 V:n laturi

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Aina on hyvä miettii vaihtoehtoja ja ongelmia. Tuota samaa tuumailin kyllä itsekkin jonkin aikaa. Mietinnän tuloksena tuuppasin laturin sitten tuohon. Yritin asettaa mahd. lähelle kiristintä, jotta tuo kosketuskulma kestäisi suurena tuolla tuulettimen hinalla. Mielestäni kiristin kyllä pelaa vaikka kosketus olis pienialainen Kunhan saan hihnat, sitten pääsen kuuntellee kuinka vinkuu...
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: 12 V:n laturi

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

Moi taas... :)
Juu ei se minunkaan "järjellä" kiristimen toimintaan vaikuta vaikka kuinka ois vähäinen kosketus siinä... sehän joko vetää tahikka työntää "löysät pois" hihnasta...(joissakin tapauksissa ohjaa myös hihnaa siten että se "kääntää" hihnan/hihnojen kulkua siten että se ottaa kunnolla kiinni joko käyttölaitteisiin tai siihen mistä se voimansa saa)
Enkä tosiaan halua/halunnu "maalata piruja seinälle" että ne vinkuis... :roll: Vaan niinku sanoin et mulle henkilökohtasesti ei ihan auennu toi miten toi hihna kiertää tuolla... :) Siinä on kuitenki semmonen 2-1 tilanne... kaks jarraa ja yks yrittää pyörittää niitä jotenka minun "älyllä" ;) sillä pyörittäjällä nimen omaan pitää olla paras pito... :) mut edelleenkään en oo mikään tietäjä että voisin 100%varmuudella sanoo mitenkä nuo tuolla käyttäytyy... :) ja muutenki vaikeeta ja ehkäpä jopa järjetöntä mittää minun epäillä ku en oo koskaan ees "livenä" nähny tommosta systeemiä... :) Elikkäs elä ota liika tosissaan näitä mun höpinöitä... :D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Selfie
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 29 Touko 2015 19:57
Truck: Ausvits-express
Location: HAUKIPUDAS

Re: 12 V:n laturi

Viesti Kirjoittaja Selfie »

Eilen kun köllöttelin taas bussin alla joutessani niin innostuin ottamaan laturin hihnat irti malliksi hihnakauppaan. Näyttäs mun bussissa siltä, että toiselle samanlaiselle laturille kuin alkuperäinenkin olisi ihan valmis paikka siinä palkissa vastakkaisella puolella. Tietenkin semmoisen ehyen löytäminen halvalla voi olla kiven alla.
Nyt olen PA, mutta on bussi, sitä ei meiltä kukaan vie (jos ei sitten vouti...)
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 12 V:n laturi

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Cyborgi kirjoitti:Kyllähän sitä laittais vaikka mitä venpainta, vaan kun tuo hinta on ongelma. Siksi olen aatelliut hyödyntää hylyssä olevan laturin.
Tuo Waecon laite maksoi Suomalaisessa karavanliikkeessä 149€ kun näytin Waecon sivulta tuotetta jossa tuo hinta oli niin kysyin "myytkö tuota ja samalla hinnalla" vastaus oli "kyllä"
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: 12 V:n laturi

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

-LÄTSÄ- kirjoitti:mut edelleenkään en oo mikään tietäjä
Sie oot turhan vaatimaton. Siun tieto on kumminkin autoista.

Mie tiedän laivadieseleistä ja sehän onkin hemmetin hyödyllistä täällä :mrgreen:
Rosmo
Avatar
-LÄTSÄ-
Ajoneuvos
Viestit: 697
Liittynyt: 29 Loka 2013 08:22
Truck: scania k92
Location: Järvenpää
Paikkakunta: Keski-uusimaa

Re: 12 V:n laturi

Viesti Kirjoittaja -LÄTSÄ- »

moeks taasen :)
Hmm... en oo vaatimaton... oon epäileväinen luonne... ja itseni kyseenalaistan kokoajan ja jatkuvasti... se onko se merkki mistä... sen saa jokainen itse päätellä... :)
Monelta "turhalta työltä" oon miettiessäni säästyny... mutta monasti on menny aikaa hukkaan ku koko aika pitää epäillä... :D Näissä vanhemmissa on se hyväpuoli ku ne on monesti kuitenkin hyvin simppeleitä eivätkä tarvii tietokoneita toimiakseen, saatikka vian selvitykseen... vaan hyvin usein pärjää perus "maalaisjärjellä" ja maltilla... :D Mulla on ehken jääny "levypäälle" mutta edelleenki toistan itseäni... "wc paperi on kolminkertainen...mut mä oon yksinkertainen" Ja sitä tosiasiaa ei mun kannata lähtee kiistämään... :D
Ennen oli nuoruus ja hulluus... Kohta tulee vanhuus ja pähkähulluus...
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: 12 V:n laturi

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Juu ja naiset on nisäkkäitä ja miehet munakkaita. Maalaisjärki on hyvä asia ja kantapäitten kautta oppiminen on paras tapa oppia. Pitää vaan muistaa se, että joka kerta ne ei tartte olla omat. Voi oppia myös Lätsän tai jonkun muun kantapäiden kautta ;) Perse edellä puuhun kiivetessä on hyvä muistaa et sieltä tullaan pää edeltä alas. Eikä se valo tunnelin päässä aina oo hyvä asia, se voi olla myös tavarajuna :)

OT off(miun osalta :) )
Rosmo
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: 12 V:n laturi

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Viimeinkin kaikki paikoillaan. Laturi meni uusiksi, ei suostunut eka tuottamaan virtaa. Harmiksi ei romikselta löytynyt samanlaista, joten joutu hieman muokkaa telinettä. Virtaa tuottaa 140 A- kyllä tuo saa nyt ens hätään riittää.

Nollabudjetilla tehdessä jouduin tyytymään Bilteman erottelukytkimeen, mieli ois tehnyt asentaa erottelurele, vaan jää vain haaveeksi toistaiseksi :cry:. Pääasiana saada virtaa ajon aikana :)
Liitteet
P1060905.JPG
P1060905.JPG (136.21 KiB) Katsottu 12142 kertaa
Laturi
Laturi
P1060904.JPG (136.87 KiB) Katsottu 12142 kertaa
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Vastaa Viestiin