Akku asiaa.

pali
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 12 Tammi 2015 11:50
Location: Jyväskylä

Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja pali »

No niin.näyttäis nyt siltä ,että olis lähdettävä ostamaan akkuja tuohon omaan projektiin.. :( Startti akkuja oishan se hyvä saada käyntiin ilman kampea. :lol:

Nyt on paikallaan 2 x 220 Ah (1300A) Exiden akkuja. toinen aivan loppu ja toinen 85% kunnossa,syy miksi akut on tuossa kunnossa on tiedossa,eli akkuja ei ole huollettu/ladattu kolmeen vuoteen lainkaan.Edellinen omistaja vaan ihmetteli että kun ei lähde käyntiin..... :roll:

No asiaan.

Onko kukaan laittanut bussiinsa Optiman akkuja startti puolelle? Ja kuinka ovat toimineet, oma pointti on lähinnä se että saisi painoa pois ja akut pienempään tilaan.

Ominaisuudet niissä on ainakin kohdallaan käynnistysvirtojen kohdalta. Hinnat on taas suurinpiirtein samoissa luokissa perinteisiin akkuihin verrattuna mutta paino ja koko on optimalla parempi.

On kuitenkin sen verran hintava investointi laittaa uudet patterit, että mielipiteitä ja kokemuksia kuunnellaan mielellään. Talvi starttteja autolle tuskin tulee joten kävi jopa härskisti mielessä josko laittaisen perinteiset akut ja paljon pienempänä ajattelin n. 130 Ah akkuja. Kannattaako?!?

Merkeistä ja valmistajista on kokemuksia ja niistä(kin) voi esittää mielipiteitä ja kannanottoja..

Pääsääntöisestihän näille isoille akuille ei saa/ole kuin vuoden takuu..yksi myyjä antaa 3 v takuun.

Lähinnä kertokaa nyt kokeneemmat että kannattaako laittaa optimat vai perinteiset akut ja kuinka syvänojan kaivan itselleni jos vaihdan noi akut pienempiin akkuihin..(tosin se ojan kaivaminen on jo aloitettu kun ton rohjan hommasin :lol: :lol: :lol: )

Anteeksi ja kiitos.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja ansa »

pali kirjoitti:No niin.näyttäis nyt siltä ,että olis lähdettävä ostamaan akkuja tuohon omaan projektiin.. :( Startti akkuja oishan se hyvä saada käyntiin ilman kampea. :lol:

Nyt on paikallaan 2 x 220 Ah (1300A) Exiden akkuja. toinen aivan loppu ja toinen 85% kunnossa,syy miksi akut on tuossa kunnossa on tiedossa,eli akkuja ei ole huollettu/ladattu kolmeen vuoteen lainkaan.Edellinen omistaja vaan ihmetteli että kun ei lähde käyntiin..... :roll:

No asiaan.

Onko kukaan laittanut bussiinsa Optiman akkuja startti puolelle? Ja kuinka ovat toimineet, oma pointti on lähinnä se että saisi painoa pois ja akut pienempään tilaan.

Ominaisuudet niissä on ainakin kohdallaan käynnistysvirtojen kohdalta. Hinnat on taas suurinpiirtein samoissa luokissa perinteisiin akkuihin verrattuna mutta paino ja koko on optimalla parempi.

On kuitenkin sen verran hintava investointi laittaa uudet patterit, että mielipiteitä ja kokemuksia kuunnellaan mielellään. Talvi starttteja autolle tuskin tulee joten kävi jopa härskisti mielessä josko laittaisen perinteiset akut ja paljon pienempänä ajattelin n. 130 Ah akkuja. Kannattaako?!?

Merkeistä ja valmistajista on kokemuksia ja niistä(kin) voi esittää mielipiteitä ja kannanottoja..

Pääsääntöisestihän näille isoille akuille ei saa/ole kuin vuoden takuu..yksi myyjä antaa 3 v takuun.

Lähinnä kertokaa nyt kokeneemmat että kannattaako laittaa optimat vai perinteiset akut ja kuinka syvänojan kaivan itselleni jos vaihdan noi akut pienempiin akkuihin..(tosin se ojan kaivaminen on jo aloitettu kun ton rohjan hommasin :lol: :lol: :lol: )

Anteeksi ja kiitos.
mun kokemukset noista optimoista on muodostunut sellaiseksi että mihinkään normaalikäyttöön en niitä laita ,ainoastaan erittäin kovassa tärinässä ovat ainoita kestäviä. latausjännite pitäis noille olla n.0,5 volttia korkeampi jotta pysyvät latauksessa ;-)
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja neppi »

Kova hype, mut en oo montaa positiivista käyttäjäkokemusta kuullu.

Itse pysyn romulava-akuissa. Ü

N
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mitenkäs on, saako noista akuista mitenkään järkevästi hupiakku patteristoa? Eli on sellainen satsi kuin : 2 x 170Ah, 2 x 180Ah, 2 x 200Ah, 2 x 220Ah ja 2 x 225Ah :wink: Ajatus olisi saaha 4-akun satsi ainakin.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja neppi »

220 ja 225 on noista paras yhdistelmä. 225 taantuu 220 tasolle, mut eipä oo iso ero...
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Näin vähän ittekkin aattelin, jännän lähelle noi ampeeritunnit menee mut ei osu kohilleen :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Starttiakut loppuivat toissa talvena Portugalissa kapasiteetti oli enään 15 - 20 Ah. Joten ajoin Volvon huoltoon ja pyysin uudet paikoilleen laitettuna. Napaisuus oli 35 vuoden aikana muuttunut. Tarvittiin uusi välikaapeli ja Pääkontaktorilla uusi suorempi läpivienti että riitti + navalle.

Yhteishinta kahdelle 225Ah Volvo akulle 750€ sis alv 23% ja työt
Viime talvena uusin kaikki hupiakut (2 kpl) 115 Ah Volvo starttiakuilla Portugalissa. Akut loppuvat siellä missä niitä eniten käytetään.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

ONko joku ynnännyt kannattaako hupiakuiksi laittaa ennemmin vapaa-ajan akut vai starttiakut?

Samalla rahalla saa sunnilleen puolet starttiakun kapasiteetista, mutta vastaavasti akun pitäisi kestää paremmin tuota purkukäyttöä kuin starttiakut, jotka ovat suunniteltu lähinnä kovia lyhyitä virtoja varten.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja neppi »

Ei starttiakut oikein jaksa tätä meidän touhua.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mikäli uusia olet menossa ostamaan, osta vapaa-ajan akkuja. Joka tapauksessa käytät niitä invertterilla tai suoraan 12v-laitteilla - tyhjiksi ne tulee ajettua.

Tuo invertteri tietenkin suojaa niitä, koska se katkaisee virrat ennen kuin akku on ihan kuiva. Asuntovaunussa on tullut ajettua 12v-hupiakkuja aivan totaalisen tyhjiksi. Kyllä ne silti saa laturilla elvytettyä. Starttiakkuja ei.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Oon ostanut viimeisen kahden vuoden aikana 22kpl bussin isoja 230-250ah akkuja. Näistä takuuseen on vaihdettu 4kpl AGM akkuja. Starttiakuissa on aina virtaa eikä ne ole rikkoutuneet.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Exiden agm akkuja olen tohon rangee ja defeen vaihattunu takuuseen , sit nappasin optimoita kiinni ja ollaan oltu taas tyytyväisiä. (Enne oli aina optimoita )

Purkaamoakkuja olen hupipuolele laitellu ite ja käynnistyspuolelle ostin uudet.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Lahti32 kirjoitti:Oon ostanut viimeisen kahden vuoden aikana 22kpl bussin isoja 230-250ah akkuja. Näistä takuuseen on vaihdettu 4kpl AGM akkuja. Starttiakuissa on aina virtaa eikä ne ole rikkoutuneet.
Korjatkaa, mutta ei kai AGM akku ole yhtä kuin vapaa-ajan akku?

Mä olen käsittänyt että AGM akut ovat niitä huoltovapaita akkuja joita vai kallistella, ja vapaa-ajan akut voivat olla yhtälailla nesteakkuja, mutta kennorakenne on jotenkin erilainen?
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja pelti »

jep toi AGM on vaan "kuvaus" siitä miten hapot majailee akussa.

Avoin akku (FV, Free Ventilated)
Avoin akku on ns. standardi akku, jossa akkuhappo peittää levyt. Latauskaasut johdetaan ulos korkkien tai kannessa olevien venttiilien kautta. Joissain akuissa on avattavat korkit, jotka voidaan avata ja mahdollistavat nesteen lisäämisen tarvittaessa. Huoltovapaissa akuissa on suljettu kansi. Tämän tyyppisissä akuissa on tarkastussilmä, joka näyttää varaustilan.

Venttiiliohjattu akku (VR, Ventil Regulated)
Venttiiliohjatuissa akuissa ei ole vapaata elektrolyyttiä (happoa), vaan se on sidottu geeliin tai lasivillaerottimeen (AGM). Molemmat tyypit ovat roiske- ja vuotosuojattuja. Akun vahingoittuessa tai kotelon murtuessa ei happovuotoa synny. Venttiiliohjatuissa akuissa varauksessa syntyvä kaasu muuntuu akun sisällä vedeksi. Tästä johtuen vain pieniä kaasuja vapautuu normaalin käsittelyn aikana. Turvaventtiili avautuu jos paine akun sisällä kasvaa liian suureksi esim. ylivarauksen takia. Venttiiliohjatut akut ovat suljettuja, eikä niitä saa avata.

AGM-akku
AGM tulee sanoista Absorbent Glass Matt (imeytetty lasivillamatto). AGM-akku on venttiiliohjattu akku, jossa lasivillamatto toimii erottimena. Koko elektrolyytti (happo) on imeytetty erottimiin ja levyihin. Tämä mahdollistaa alhaisen vastuksen ja antaa suuren käynnistystehon. AGM-akut kestävät toistuvia varauksia ja purkauksia paremmin kuin ns. tavalliset avoimet akut. AGM-akun ominaisuudet mahdollistavat se käytön autoissa joissa on Start&Stop järjestelmä.

Geeli-akku
Geeli-akku on venttiiliohjattuakku, jossa akkuhappoon on lisätty hyytelöksi jähmettävää piiliuosta. Geeliakut ovat tekniseltä rakenteeltaan kiinteitä ja sietävät hyvin syväpurkauksia, mutta korkeamman sisäisen vastuksen takia käynnistysteho jää pienemmäksi kuin AGM- ja avoimilla akuilla.
peltiliiteri.com
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Juu. Agm vaan kestää niinku semmosta rääkkiä enempi.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Pukaatti kirjoitti:Juu. Agm vaan kestää niinku semmosta rääkkiä enempi.
Niin minäkin luulin ja tuhansien eurojen akut laitoin. Kunnes kuolivat yksi toisensa jälkeen. Akkukauppias meinasi että kyllä niissä eroa on mutta isoissa akuissa ei juurikaan koska isot bussinakut on kuitenkin tehty erittäin raskaaseen käyttöön muutenkin.

AGM oli huonoin akku. Paras tähän astisista Exiden tavallinen starttiakku.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Pukaatti
Vapaaherra
Viestit: 2595
Liittynyt: 23 Elo 2015 09:41
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja Pukaatti »

Tuossa on pelastuslaitoksella täällä kaikissa just optimoita agm ja ei ole ollut ongelmia. Varmasti löytyy niissäkin laaatueroja.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
Avatar
jomi609
Tosi harrastaja
Viestit: 177
Liittynyt: 16 Maalis 2005 10:27
Truck: MB 609 kasten
Location: Salo
Member id: 024

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja jomi609 »

Niin oli mullakin neljä 135 ah AGM:ää kuolivat yksitellen , ensimmäinen neljän vuoden jälkeen :shock:

Kolmas räjähti päästä halki , nyt on 2 kpl 185 ah Motonetin tavallisia hupiakkuja . Auto 24 v .
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja Iski »

Meillä on linkkiaseman vanhat geeliakut, 6 V ja 300 ah kytketty sarjaan 24 V, painaa 70 kg kpl ja 3 kesä menossa ja ei tietoa kuinka vanhoja ovat, eli tällä kokemuksella laitan seuraavaksi myös geeliakut.
Startti puolella Scanian 140 ah orkkis akut.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Maco81
Kippari
Viestit: 67
Liittynyt: 29 Touko 2016 09:44
Location: Mli

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja Maco81 »

Onko kukaan saanu käsiinsä näitä akkuja http://simpliphipower.com/products/ oli tuossa TM:n rakennusmaailmassa juttua aika kovat specsit tosin vissiin hinta sen mukainen, mutta noista sais rakennettua mukavat hupiakut. Kodin akkujärjestelmiä käsitelty eli Teslat yms. mukana, mutta noi olis käteviä.
Avatar
Koskenkorva
Kippari
Viestit: 58
Liittynyt: 24 Loka 2016 03:29
Truck: mercedes 608 1969
Location: Keski-Suomi

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja Koskenkorva »

Maco81 kirjoitti:Onko kukaan saanu käsiinsä näitä akkuja http://simpliphipower.com/products/ oli tuossa TM:n rakennusmaailmassa juttua aika kovat specsit tosin vissiin hinta sen mukainen, mutta noista sais rakennettua mukavat hupiakut. Kodin akkujärjestelmiä käsitelty eli Teslat yms. mukana, mutta noi olis käteviä.
SimpliPhi PHI3.4 Smart-Tech Battery - 24V

$3,999.00
http://realgoods.com/simpliphi-phi3-4-s ... attery-24v

Tuolla hinnalla taidan kuitenkin talsia halpahallin patteri hyllylle :D
"Ei oo kaunis eikä kestävä, Mutta ite tehty"
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Koskenkorva kirjoitti:
Maco81 kirjoitti:Onko kukaan saanu käsiinsä näitä akkuja http://simpliphipower.com/products/ oli tuossa TM:n rakennusmaailmassa juttua aika kovat specsit tosin vissiin hinta sen mukainen, mutta noista sais rakennettua mukavat hupiakut. Kodin akkujärjestelmiä käsitelty eli Teslat yms. mukana, mutta noi olis käteviä.
SimpliPhi PHI3.4 Smart-Tech Battery - 24V

$3,999.00
http://realgoods.com/simpliphi-phi3-4-s ... attery-24v

Tuolla hinnalla taidan kuitenkin talsia halpahallin patteri hyllylle :D
$3500 tuolla on hintana, mutta silti mulle jää kyllä vähän arvoitukseksi mikä tuon idea on. tuo on kuitenkin vaan 24V 135Ah akku tappiin ladattuna 3,4kWh, eihän tuossa hinta/tehosuhteessa ole mitään tolkkua. Siis mihin käyttöön nuo on tarkoitettu?

Jos vertaa tuota siis vaikka johonkin dx:n tai vastaavan "kalliin" kiinankaupan tuotteisiin, niin 0,4e/Wh pääsee jo valitsemaan. Tolla kaavalla 3,4kWh kapasiteetille tulisi hintaa 1360e. Oikeasti tuollaisen määrän saisi jo puoleen hintaan helpostikin..
Jerney
Rattimajuri
Viestit: 180
Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
Truck: Volvo B57
Location: Turku
Paikkakunta: Turku

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja Jerney »

Onkos kukaan virosta ostellut akkuja? Pitäisi itselle ostella useampaankin linjuriin starttiakkuja.
Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1167
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja wiima63 »

Ei taida maksaa vaivaa kun poikkeet lähimpäään raskassarja liikkeeseen niin saa aika sopuhinnalla tarjous akkuja.
Avatar
Zuikkis
Ajoneuvos
Viestit: 907
Liittynyt: 24 Elo 2015 17:45
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Viesti:

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja Zuikkis »

Bussiton kirjoitti:Mitenkäs on, saako noista akuista mitenkään järkevästi hupiakku patteristoa? Eli on sellainen satsi kuin : 2 x 170Ah, 2 x 180Ah, 2 x 200Ah, 2 x 220Ah ja 2 x 225Ah :wink: Ajatus olisi saaha 4-akun satsi ainakin.
Vastaan vanhaan viestiin kun huomasin vasta. Jos nuo 12V akkuja on, kyllähän nuo voi kytkeä käyttöön vaikka koko patteriston.. Sarjassa olevat akut pitää olla samanlaisia, mutta rinnan voi olla mitä vaan.
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)
Vastaa Viestiin