Akku asiaa.

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Minä siirryin hupiakuissa starttiakkuihin koska AGM akut kestivät vain 2 vuotta ja niitä meni peräkkäin kaksi per systeemi. Minulla on rinnan kytketty latausjärjestelmä Waeco 2412säädin ja aurinkokennon säädin rinnan. Tämä antaa sen verran korkean jännitteen että vapaa-ajan akku ja AGM-akku eivät sitä kestä.
Starttiakku kestää paremmin ylilatausta ja sitä varten se on varustettu korkeilla että kiehunut vesi voidaan korvata lisäämällä tislattua vettä.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja b12m »

Akuista tulee mieleen, että esim. ihan Varta -merkkiset linja-auton perusakut tuntuvat kokeneen melkoisen romahduksen. Vielä löytyy ammattikäytössä olevista linjureista varsin "kuluttavalla käytöllä" olleita Varta -akkuja, jotka ovat reilusti yli 5 vuotta käytössä parantuneet. Toisaalta itsekin olen vaihtanut toistakymmentä alle vuoden ikäistä, "samanlaista" uutena käyttöön otettua vartalaista uuteen takuuaikana kapasiteetin romahdettua ihan naurettaviin lukemiin.

Kuvaavaa on se, että näissä tämän päivän vartalaisissa romahtaa yleensä joka toinen. Vuosi-pari sitten naurettiin saman kapasiteetin omaaville EuroGlobe -pattereille, mutta tuntuu että naurulle ei enää ole aihetta.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja AriW »

KajNyy1 kirjoitti:Minä siirryin hupiakuissa starttiakkuihin koska AGM akut kestivät vain 2 vuotta ja niitä meni peräkkäin kaksi per systeemi. Minulla on rinnan kytketty latausjärjestelmä Waeco 2412säädin ja aurinkokennon säädin rinnan. Tämä antaa sen verran korkean jännitteen että vapaa-ajan akku ja AGM-akku eivät sitä kestä.
Starttiakku kestää paremmin ylilatausta ja sitä varten se on varustettu korkeilla että kiehunut vesi voidaan korvata lisäämällä tislattua vettä.
Juu,henkilökohtaisesti en osta enää yhtäkään patteria jos ei ole korkkeja mistä lisäillä nesteitä. Vanhojaki akkuja elpyny hienosti pikku huoltotoimenpiteillä.
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2549
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja Jule »

Käsittääkseni tuo akkujen "romahtaminen" johtuu siitä että pohjalle kertyvä moska ottaa kiinni kennoihin. Tuo taas on seurausta siitä että kapasiteettia on yritetty maksimoida. Voisiko tuo toimia niin että parhaan akun saisi kun hommaisi mahdollisimman pienikapasiteettisen akun fyysisessä kokoluokassa?

Eli siis 140-190Ah akkuhan on ulkoisilta mitoiltaan ihan sama, mutta ensimmäisessä on varsinaiset kennot pienemmät, jolloin siellä voisi olla enemmän tilaa kerätä mokkoa pohjalle ennenkuin kuin kennot oikosulkee?
BussMAN
Kansleri
Viestit: 1413
Liittynyt: 23 Kesä 2016 20:00
Truck: ----liner
Location: Suomi

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja BussMAN »

Invennteri käytössä, 3 kw inv ja jos otetaan "jatkuvasti"/ pitkiä aikoja esim 2 kw n80-90 A, kyllä
Kannattaa akku AH mitoittaa reilusti yläkanttiin, saattaa pidentää ikää, mieluiten rinnan kytkentä
ei vuorottelu käyttö jos useita akkupareja ja lataus mahd pienellä virralla, inv yleensä laturi ok
alle 50 A.


Ennen oli halpa akuissa pitkäikäisiäkin,( akut joissa oli pieni hetkellinen / kylmäkäynn virta , oli vahvemmilla levyillä ja olivat kestävämpiä, nyky akuista ei tietoa) ei oo löytynyt kestäviä enää,2 v vanhat ensimm petti alle 1v sai takuuseen ja toinen alkup 2 v ikäisenä (pari n 300€), käyttö kallimpaa kuin laatuakuilla (450 alk)nämä oli auto akku käytössä, vertaus Varta auton alkup akut kesti yli 10v, mittaamalla noista ei varmaan saa enää täyttä tehoa,oli näillä sivuilla uusista vartoista huonojakin kokemuksia on.
Kaijnyy kanssa samaa mieltä starttiakut ok, ainut että korkilliset vaatis tuuletetun tilan, poikkeus
umpikorkit ja ulos "kaasuletku" ellei laburinttikannellinen ( =umpi rakenne , ei kaasupurkauksia )
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tähän akkuketjuun voisin laittaa laturista yhden kokemuksen. Mulla on 2x24v paketeissa kiinni Ctec MXT14000 ylläpitolaturi joka ylläpitää vaikka vuoden putkeen. Sitten on 2x12v paketissa Bilteman 7A muistilla varustettu ylläpitolaturi joka muistaa alkaa lataamaan myös sähkökatkon jälkeen. Mutta jos laturi jää viikoksi ylläpitämään niin se unohtaa aloittaa latauksen ja jännite painuu jopa 4 volttiin eikä se tajua aloittaa latausta. Noin alhaisella jännitteellä sitten laturi ei löydä akkua vaikka painelisi sitä nappia jokaiseen eri asentoon.

Onneksi ei mennyt pilalle akut. Pukkasin muuntajamallilla pari päivää virtaa. Kalliiksi tulee tuo Bilteman roskalaatuinen roina. En osta enää mitään sieltä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tänään tehty vesihuolto akuille
Starttiakku saanut vettä viimelsi lokakuussa 2015ja sitä meni paljon nyt meni noin 1,5 dL per kenno 2 x 12V 225Ah Volvo Truck HD
hupiakku 1 ostettu 12 kk sitten 115Ah muutama desi yhteensä. Volvo Truck HD
hupiakku 2 ostettu 2015 lokakuussa 115Ah ensimmäinen vesitys 1,5 dL per kenno. Volvo Truck HD

"12V akkuja voi vapaasti kytkeä rinnan" ei ole kuitenkaan hyvä jos akuilla on erillainen sisäinen vastus! tämä saa ne tasaamaan latauksensa keskenään eli vähitellen tyhjäävät akut. Tästä ei kuitenkaan ole vaaraa silloin kun niitä riittävän usein ladataan eli ylläpidetään varausta.

Perusasia sillon kun rakennetaan isoja akkuja on että kaikki akut ovat samanlaisia, samasta tuotantoerästä ja rinnankytketty uutena - tämä on siis Ideaali rinnankytkentä.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Akku asiaa.

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Lahti32 kirjoitti:Tähän akkuketjuun voisin laittaa laturista yhden kokemuksen. Mulla on 2x24v paketeissa kiinni Ctec MXT14000 ylläpitolaturi joka ylläpitää vaikka vuoden putkeen. Sitten on 2x12v paketissa Bilteman 7A muistilla varustettu ylläpitolaturi joka muistaa alkaa lataamaan myös sähkökatkon jälkeen. Mutta jos laturi jää viikoksi ylläpitämään niin se unohtaa aloittaa latauksen ja jännite painuu jopa 4 volttiin eikä se tajua aloittaa latausta. Noin alhaisella jännitteellä sitten laturi ei löydä akkua vaikka painelisi sitä nappia jokaiseen eri asentoon.

Onneksi ei mennyt pilalle akut. Pukkasin muuntajamallilla pari päivää virtaa. Kalliiksi tulee tuo Bilteman roskalaatuinen roina. En osta enää mitään sieltä.
Osta sulakkeita :lol: sieltä, ne palavat hyvin!
Tänään on kolmas pilvinen päivä täällä rajajoella Rio Guadiana. Tänään lisäksi sataa Aurinkokennot antta tällä hetkellä 0,1 ja 0 hupiakkuihin kytketyt kennot ja starttiakun 0,1 amulla keitin 7 kupillista kahvia strttiakulla tämä vei 7 Ah akun kapasiteetista. Tälle päivälle on luvattu 4,8 tuntia aurinkoa, viellä ei ole näkynyt huomenna pienepi riski sateelle ja aurinkoa luvattu 7,2 tuntia. Että jos ei tänään lataa niin huomenna. Siihenhä niitä akkuja tarvitaan.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Vastaa Viestiin