Releohjaus

Kulkuriksi
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 05 Joulu 2011 19:51
Truck: Scania K113 CLB vm93
Location: Itä-Suomi

Releohjaus

Viesti Kirjoittaja Kulkuriksi »

Tervehdys

Apu olisi tervetullutta!
Releen toiminta epäselvää? Mikä menee väärin.. näin ei pelaa??
(piirsin kaavion paintilla, jos selkeytyisi. rele.jpg)

Tavoite:
Lisäasennettuna 12V autolaturi lataa12V hupiakkuja.
Laitoin 24V releen laturin ja akun väliin.

Mikä menee kytkennässä vikaan?
Numeroin vielä piirustuksesta vedot että on helpompaa selittää.

Lisäksi:
Miten saisin mittarin(V) johdon 4 kohtaan, niin ettei jännite koko ajan mittarilla?
Pitäisikö siihen laittaa joku diodi että virta menee vain toiseen suuntaan?
Kaikki ideat tervetulleita!

Johdot 4 ja 5 on vedetty kovalla vaivalla linjurin sokkeloissa, niitä en ihan heti muuttaisi. Näiden kanssa olisi elettävä.
Myös mittarin paikkaa ei voi muuttaa tai sille ei voi enää vetää uutta johdotusta releeltä?
Minusta D+ on herätevirta ja B+ on varsinainen 12V latausvirta akulle.

Rele:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/481855/Vaihtorele-24V30A

Voipi olla väärä relekkin? Katsoin että joissakin mailman releissä on valmiina diodeja? Ratkaisisiko mittarin asennuksen ettei palaisi koko ajan tässä johdossa diodi?

Voi olla vähän pöllöjä kysymyksiä mutta opetellaan vasta tätä relemaailmaa.

Kiitokset tiedoista jo etukäteen!
Liitteet
rele.jpg
rele.jpg (24.66 KiB) Katsottu 14014 kertaa
Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Releohjaus

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Kulkuriksi kirjoitti: Mikä menee väärin.. näin ei pelaa??
Mitä yrität tehdä releellä?
Miten saisin mittarin(V) johdon 4 kohtaan, niin ettei jännite koko ajan mittarilla?
Jos tarkoitus on mitata hupiakun/-akkujen jänitettä, niin itse asentaisin mittarin ja vetäisin akulta plussan ja miinuksen mittarille. Jos mittari ei saa näyttää jänitettä koko ajan, niin laittaisin vielä katkaisijan plus-johdon ja mittarin väliin. Lisäksi plus-johdossa olisi akun päässä sulake.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Releohjaus

Viesti Kirjoittaja neppi »

Tuleeks 24v virtalukolta? Ku on virrat päällä mittari toimii?
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Releohjaus

Viesti Kirjoittaja AriW »

B+ suoraan akkuun,rele pelkän herätteen väliin ja mittari eri relellä tai diodin kanssa.
Kulkuriksi
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 05 Joulu 2011 19:51
Truck: Scania K113 CLB vm93
Location: Itä-Suomi

Re: Releohjaus

Viesti Kirjoittaja Kulkuriksi »

-KHS- kirjoitti:
Kulkuriksi kirjoitti: Mikä menee väärin.. näin ei pelaa??
Mitä yrität tehdä releellä?
Miten saisin mittarin(V) johdon 4 kohtaan, niin ettei jännite koko ajan mittarilla?
Jos tarkoitus on mitata hupiakun/-akkujen jänitettä, niin itse asentaisin mittarin ja vetäisin akulta plussan ja miinuksen mittarille. Jos mittari ei saa näyttää jänitettä koko ajan, niin laittaisin vielä katkaisijan plus-johdon ja mittarin väliin. Lisäksi plus-johdossa olisi akun päässä sulake.
Vastaus:
Mitä yrität tehdä releellä?
Rele ohjaa laturi/akku latausta ja virtoja
Katkaisija voisi olla mittarin ratkaisu mutta sekin mahdollistaa jännitteen päälle jäännin mittarille.
Kulkuriksi
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 05 Joulu 2011 19:51
Truck: Scania K113 CLB vm93
Location: Itä-Suomi

Re: Releohjaus

Viesti Kirjoittaja Kulkuriksi »

neppi kirjoitti:Tuleeks 24v virtalukolta? Ku on virrat päällä mittari toimii?
Vastaus:
Virrat ei tule suoraan virtalukolta. Kun koneen sammuttaa sammuu 24V syöttö releelle.
Kulkuriksi
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 05 Joulu 2011 19:51
Truck: Scania K113 CLB vm93
Location: Itä-Suomi

Re: Releohjaus

Viesti Kirjoittaja Kulkuriksi »

AriW kirjoitti:B+ suoraan akkuun,rele pelkän herätteen väliin ja mittari eri relellä tai diodin kanssa.
Jos B+ suoraan akulle eikö laturissa olisi aina pysyvä akun jännite ajossa ja pysähdyksissä, kesät talvet?
Voiko olla?

Miten tämän herätteen sitten laittaisi pelkästään releelle(30, 85)?
Avatar
Cyborgi
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 14 Maalis 2014 11:42
Truck: Volvo b10m, Kutter 9
Location: Imatra
Member id: 235
Paikkakunta: Imatra

Re: Releohjaus

Viesti Kirjoittaja Cyborgi »

Miksi latausta tarvii ohjata erikseen? Jos moottori on sammuksissa ei lataustakaan ole. Mittaria kannattaa ohjata erillisellä releellä, kuten edellä jo kerrottiin
Sisään vaan vaikkei seisokkaan, sanoi mummo kun liikkuvaan bussiin nousi.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Releohjaus

Viesti Kirjoittaja AriW »

Kulkuriksi kirjoitti:
AriW kirjoitti:B+ suoraan akkuun,rele pelkän herätteen väliin ja mittari eri relellä tai diodin kanssa.
Jos B+ suoraan akulle eikö laturissa olisi aina pysyvä akun jännite ajossa ja pysähdyksissä, kesät talvet?
Voiko olla?

Miten tämän herätteen sitten laittaisi pelkästään releelle(30, 85)?
87-30 nastojen välihän katkee ku maa on maissa ja kytkevä virta pois. Voi noi numerot olla vinossa,yleensä releessä kaavio.
Laturin ja akun väli ei tarvii erikseen relettä,laturin diodi hoitaa virrankulun väärään suuntaan.
Rele tarvitaan katkomaan laturin heräte,harvemmin virtalukolta saadaan 24v. järjestelmässä 12v. herätettä.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Releohjaus

Viesti Kirjoittaja AriW »

Kulkuriksi kirjoitti:
neppi kirjoitti:Tuleeks 24v virtalukolta? Ku on virrat päällä mittari toimii?
Vastaus:
Virrat ei tule suoraan virtalukolta. Kun koneen sammuttaa sammuu 24V syöttö releelle.
Eli tulee tavalla tai toisella virtalukon kautta. Se heräte on sama vaikka pakkivalolta riistäis,paha vaan ku silloin lataa vaan pakilla.
Mittariksi ehkäpä laittaisin suoraan akulta jonkun ledimittarin,ei haittaa vaikka palais kesät talvet. Muutenkin se jännitetieto on musta vähän turhaa ku se joko lataa tai sit ei. Kyllä sen sitte huomaa.
Mä laitoi semmosen litlin egen lataustesterin tuhkikseen ja virrat hupiakulta. Siitä näkee vaan et tuleeko vai eikö,riittävä informaatiopläjäys mulle. Koko talven se on tuikkinu ja tuikkikoon niin kauan ku tuikkii.
Kulkuriksi
Kuski
Viestit: 33
Liittynyt: 05 Joulu 2011 19:51
Truck: Scania K113 CLB vm93
Location: Itä-Suomi

Re: Releohjaus

Viesti Kirjoittaja Kulkuriksi »

AriW kirjoitti:
Kulkuriksi kirjoitti:
AriW kirjoitti:B+ suoraan akkuun,rele pelkän herätteen väliin ja mittari eri relellä tai diodin kanssa.
Jos B+ suoraan akulle eikö laturissa olisi aina pysyvä akun jännite ajossa ja pysähdyksissä, kesät talvet?
Voiko olla?

Miten tämän herätteen sitten laittaisi pelkästään releelle(30, 85)?
87-30 nastojen välihän katkee ku maa on maissa ja kytkevä virta pois. Voi noi numerot olla vinossa,yleensä releessä kaavio.
Laturin ja akun väli ei tarvii erikseen relettä,laturin diodi hoitaa virrankulun väärään suuntaan.
Rele tarvitaan katkomaan laturin heräte,harvemmin virtalukolta saadaan 24v. järjestelmässä 12v. herätettä.

KIITOKSET kaikille tiedoista! Näillä pitäisi löytyä toimivat kytkennät.
Kun sade helpottaa, niin piuhanveto jatkuu...
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Releohjaus

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Ei toimi tuo systeemi.
Latausta ei voi säädellä herätevirtaa katkomalla.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Releohjaus

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Laita tuo 24v rele ainoastaan mittarille. 24v päävirtakontaktorilta veto releeseen. Mittaa silloin, kun alustan päävita on kytkettynä.

Tuo pelkkä latauksen volttimäärä ei kyllä kerro mitään, mutta heiluuhan viisari veikeästi. A-mittari olisi ehkä hyödyllisempi. Näkee kumpaan suuntaan ioni vaeltaa...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
ScaniaK114
Kuski
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Joulu 2011 22:02
Location: Kittilä

Re: Releohjaus

Viesti Kirjoittaja ScaniaK114 »

Tuohon kannattaisi laittaa D+ ja releen 87 väliin vastus tai merkkivalo, jotta 12v laturin kenttädiodit ei pala jos jostain syystä virtaa meinaa kulkea D+:n kautta enemmänkin, esimerkiksi jännitehäviöistä johtuen, jos joskus kaapelien liitokset hapettuu tms. Tai vähintään jokin pieni sulake.

Ja volttimittari tuohon 87 napaan, sitten ennen lamppua/vastusta. Silloin siihen tulee jännite kun rele vetää eli auto on käynnissä. Diodia ei asenneta tuohon akun ja laturin B+ väliin, heikentää latausjännitettä.

Kyllä tuolla nykyisellä kytkennällä pitäisi tuon 12v laturin toimia, jos kenttädiodit ei ole jo palanut. Volttimittarissa tietysti koko ajan jännite, sen kun siirrät 87 napaan niin toimisiko sitten niinkuin kuuluukin?

Ja onhan tuo 12v laturin B+ ja akun väli kaapeloitu mahdollisimman lyhyellä ja riittävän paksulla kaapelilla ettei kierrä pitkiä matkoja ohuilla johtimilla?
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Releohjaus

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

A: mitä nyt haetaan
B: miksi sitä haetaan
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin