Webastoon kytkentää,dbw 300

Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Webastoon kytkentää,dbw 300

Viesti Kirjoittaja AriW »

Nonii,lisää puuhaa piti keksiä ja rupesin ton 300:sen kytkentää miettimään. En tiedä onko kuinkakin yleistä,mulla kun on vaan nappula ilman kelloa. Napissa asennot 0/1/2? En mukamas ole huomannut eroa noiden 1/2 välillä. Vissii joku ekomode? tai jotain,oisko tietoa mikä ero asennoilla on?

No kuitenkin ajatus olisi että homma pelais niinku yleensä eli puhallusta ohjais kanssa. En tiedä onko laatikossa valmiutta,kaavioista en ole löytänyt. Tarkoitus olis koittaa termarilla ohjailla puhaltimia kautta webastoa. Toimiiko,ei titoa. Mutta jos lykkis releen kautta jota termari siis ohjaa,virran puhatimien katkaisijalle ja webastolle. Tossa kun oli huonetermari jemmattuna patterin puhalluskouruun,mitään se ei musta kyllä tehny mutta kokeillaan toista termaria.

Kytkentähä ei varmaan oo mitenkään ihmeellinen,vai onkohan näissä kenties yleensä joku eri asetus katkaisijalla ku vaan on/off? Taukolämmitys,esilämmitys,säästömode vai joku muu? Jotain pientä näistä laitteista älyän,mutta noi koritehtaan meiningit ei mee aina jakeluun.

perusajatus koko systeemille on siis että isoweba laitetaan termarilla n.10 asteen tuntumaan ja pienen termari makuukammariin siihen 20 asteeseen. Eli ku jääkalikkaa lämmitetään,on iso,pieni ja puhaltimet käynnissä. Kun saavutettu 10° hiippailee iso taka-alalle ja pieni pitää pattereissa lämpösen veden liikenteessä kunnes makkarissa 20°. Samalla lämmin vesi luurailee myös etupattereissa ja jos lämpö laskee alle maagisen kympin,rupee iso töhisemään ja puhallus kanssa.

Järkee,no ei varmaan mutta jotainhan on keksittävä ku muuten valmistuu käsiin. Eikä uutta saa ennenku vanha myyty.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webastoon kytkentää,dbw 300

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Oisko 1-kiertovespumppu, 2-kiertovespumppu ja liekki? 0- ois niiku nolla.
Se iso weba on vain on-off ja kone ei ohjaa puhaltimia mutta sulla oli ajatusta tuossa kyllä. Parilla termarilla onnistuu jo pieni logiikka.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Webastoon kytkentää,dbw 300

Viesti Kirjoittaja AriW »

Nii ku sillai outoa että noihin piuhoihin tulee molempiin virta,siis 300:sen termariin? Mä ei ymmärrä voiko se niinku toimia noin.

Loogisesti noin mäki kuvittelisin,mutta ku laite höpisöö samallailla kummin vaan. Saattaahan siel olla pikku piuhavirityskin.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webastoon kytkentää,dbw 300

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mihin tulee virta molemmille?
Ne termarit voi olla kaput! Toki voishan tuo nappi 1/2 olla termari / pakko-ohjaus, en keksi kyl että miks.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Webastoon kytkentää,dbw 300

Viesti Kirjoittaja AriW »

Niihin termarin piuhoihin tulee virta molempiin karvoihin. Paitti ku laite on kiinni. Termarit just ostin uuvet,ei vanhassa ollu enää tatsia reiluun malliin.

Helpointahan olis kylläkin kattoo se 2 asennon karva ja tökkii sen termarin siihen väliin. Tod.näk. vespumppu rullaa kuitenkin,ja se nyt ei aiheuta isompia toimenpiteitä. Ei vaan oikei ymmärrä tota korivalmistajan logiikkaa.
Puhaltimille tarttis vaa varmaan suunnitella joku vastus,ei niitten tartte noin kovaa puhaltaa ja kytkimessä ei oo ku kaksi asentoa.
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Webastoon kytkentää,dbw 300

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Mulla on samanlainen kytkin webaston ohjaamiseen joka siinä 1-laittaa webaston+kiertovesipumpun päälle ja 2-kiertovesipumpun pelkästään.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webastoon kytkentää,dbw 300

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Puhaltimissa on yleensä pari etuvastusta jolla saa aikaan kolme eri nopeutta. Ite oon kojelautaan laittanu portaattoman pwm-säätimen, saa just mieleiset kierrokset.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Webastoon kytkentää,dbw 300

Viesti Kirjoittaja AriW »

Pitää varmaan oikeesti tutkasta ton härvelin kytkennät,äkkivilastulla mittaustapahtumalla se katkasija lykkii samat ominaisuudet samoihin karvoihin teki kuin päin vain.

Tommosta säätintä mä oon suunnitellu/himoinnu,en vaan tiedä millanen/mistä saa? Pystyyks jeesaa sen oikean etsimisessä? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Säätimen.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Webastoon kytkentää,dbw 300

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tollanen: http://www.ebay.com/itm/2000W-40A-12V-2 ... 58bb1520d4
Tääki toimii mut tuo kivi voi käydä kuumana ja hajota ja sit menee rakenteluksi niin ku mulla kävi: http://www.ebay.com/itm/Universal-DC10- ... 43d54c0636 vieläki halvemmalla löytyy mutta ei kestä nuita bussin puhaltimien vaatimia tehoja. Näissähän on se hyvä puoli verrattuna etuvastuksiin ettei tehoa hukata lämmöksi vaan toiminta perustuu 12k hertsin taajuuteen jolla jännitettä katkotaan, pulssin leveyttä muuttamalla saadaan vauhtia lisää tai vähemmän.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Webastoon kytkentää,dbw 300

Viesti Kirjoittaja AriW »

No semmonen mokkula on tilattuna,ootellaan ja turaillaan. Tettevilille kiitos,tarjoon sihijuomat ku tavataan.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Webastoon kytkentää,dbw 300

Viesti Kirjoittaja AriW »

Juupelis. Pikkuselle wepastolle laittelin tosiaan sen termarin tonne makkariin,ja siinähän se pelaa kyllä. Pariinkymppiin saa lämmön ihan kivutta ku pitää oven säpissä,ja etupatterkin pysyy kivan lämpösenä. No noi polttojaksot saattaa käydä liian lyhykäisiksi ja ajattelin. No joo ajattelinpa sellasta että mitäs jos sais sen laitteen tiputtamaan sitten veden lämpötilaa. Kaippa sen jollain vastuksella saisikin tehtyä,mutta menee kyllä vähän turhan turaamiseksi.
Kuhan nyt saapuu se motikka ni pääsee testisessioita suorittelemaan. Sen puhaltimien ohjauksen tuumin laittavani vaan kylmän viileesti releeltä suoraan katkasijan kakkosasentoon. Ja relettä ohjais toi termari samalla ku wepastoakin,jolloin puhaltimet pelaa ykkösellä normaalisti. Sen verran hyvin pelaa lämmönvaihdin,ettei pikkuvepastoa tartte ku kylmillä keleillä kun pitempään tarttee majoittua.
Vielä ku sais tutkittua ton ison pöhisijän kytkennän kohalleen.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Webastoon kytkentää,dbw 300

Viesti Kirjoittaja AriW »

Sen verran tuli tätä asiaa tutkittua että huonetermostaatin molemmat kaapelit menee matkustamon lämmönsäätimeen? Ei kyl tajua mitä se potikka tekis termarilta saadulla informaatiolla,mutta nythän saa helposti kytkennän joko pakkosyötölle tai huonetermarille. Vähän pitää tutkia,kun jos sattuis saamaan laitteen lämmittämään pelkkää matkustamoa jättämällä moottorin pois. Jos lämmönsäätö on kiinni,silloinhan ehkä ei moottorissa kierrä vesi. Pitääki varmaan ettiä se mokkula millä se matkustamon kierto tapahtuupi.

Hässäkkähääräystä nr.2
Pikku tutkailujen jälkeen,totesin tän homman ihan pööksi. Muistelut makuutilan katossa poistoilman röörissä osoitti siellä olevan jonkin sortimentin lämpöanturin sijainnin. En oikein älynnyt mitään logiikkaa tähän systeemiin,ja ajattelin homman olevan sillai että se anturi informoi tuota lämmönsäätöpotikkaa. Kun tietty lämpö on saavutettu niin ohjaus mukamas siirtyy huonetermostaatille? Miksi,miten ja monelta? Ei tietoa. Liian paljon älyä mun kopalle.

No okei,toihan olis varmaan ihan toimiva homma noinkin. Kuitenkin saatan ehkäpä säätää homman silain et isonkin pöpöttäjän laitan ihan omalle ohjaukselle,omasta nappulasta. Se nyt tietty onnistuu helposti kuhan löydän releet sun muut hässäkät. Etu olis siinä,että homman sais pelaamaan ilman päävirtoja. No jaa,ei siin oikeastaan ole mitään hyötyä. Tuumitaan ja mietitään lisää.
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Webastoon kytkentää,dbw 300

Viesti Kirjoittaja AriW »

Niinpäniin. Toveri cheng laitto mokkulan postiin ja toihan tuntuu ihan asialliselta härveliltä. Mitään selkoa en oikein saanu noista lämppärin metkuista,ehkä ykkösasento nappulassa on joku osateho ja kakkonen fullspeed? Oli miten oli,taidan tekasta ton huonetermarin ohjastelemaan pelkkiä puhaltimia ja puhallusnopeuden säätimenä saa pelata toi kiinanterveinen. No jaa,samallahan sen webastonkin tietty laittaa.
Varmaan parempi funtsia kesän yli ja katella mitä kehittelee. :shock:
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Webastoon kytkentää,dbw 300

Viesti Kirjoittaja AriW »

Juu. Kyseisen keksinnön kytkentä siis menee karkeesti näin,kaksiasentoinen kytkin@kojelauta (josta osateho ja täysteho asennot)->huonetermariin toinenkarva,ja toinen lämmönsäätimen kautta samaiseen termariin. Lämmönsäätimeltä lähtö releen kautta lämppäriä herättämään. Säätimeltä myös lämpötilan anturille,auton takaosaan. Eli vaikka huonetermari katkoo,niin lämmönsäätöpotikka yhdistää jos vaan on virta päällä. Potikalta yksi hyppyjohto irti,niin huonetermari hoitaa katkomisen. OK.
No kun katkaisijan toiseen karvaan annetaan älähdyskomento,niin virta kiertää ikäänkuin eri suuntaan ja kones herää tulille ilman termarin komennusta potikan kautta. Voipi olla että nyt olisi siis ns.täysteho käytössä ja en tiedä sammuttaako jonkun lämpötilan saavuttaessaan. Se tarttee vielä mitata. Melkosen hankala toteutus.
Nii ja tää on joku kommunistin keksimä sensoric?
Vastaa Viestiin