Megalinerin AC/aggregaatti

Avatar
Theeagle
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Joulu 2014 18:45
Truck: Neoplan Megaliner
Location: Mustasaari
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja Theeagle »

Mikä mieltä ootte? Suunnitteilla on Megalinerin Lämpö/ilmastointi/sähkö, ja mulla olis semmonen ajatus että mä laitan kunnon diesel aggregaatti (10-15kv), niin että se on koko aika käytössä, sekä tien päällä että parkissa. Näin voisin käyttää edulliset 240V laitteet...ja lisäks mietittin AC-kompressorin pyörittäminen sähkömoottorilla, ja mahdollisesti aggregaatin jähdytysjärjestelmän liittäminen bussin lämmitysjärjestelmään... onnistuuko?

Mikä mahtaa olla AC-kompuran tehotarve?

Lisäks mietittin kompostikäymälä "Mulltoa" laittaminen... olisko kellään kokemus kyseisestä laitteesta?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jaa-a. Tuommoinen aggrekaatti ei tehtaile sähköä ihan hiljaa... Oletko ajatellut mahdollisuutta päällystää 15 metrinen katto aurinkopaneeleilla ja jäähdyttää ilpillä, tai kahdella, tai kolmella. Tuo bussin ilmastointi pauhaa jo ilman aggrekaattiakin niin että mahtaako tulla hyvä?

Tuosta vessasta keskusteltiin tässä joku aika sitten. Väittelyä syntyi ilman omakohtaista kokemusta.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Theeagle
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Joulu 2014 18:45
Truck: Neoplan Megaliner
Location: Mustasaari
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja Theeagle »

Aurinkopaneelejä ei tuu kysymykseen...

Agregaatti olis tommonen koteloitu, äänieristetty (72dB) laite, ja sijoitus olis aivan takana moottorin vieressä. Sit tulee 6m pitkä kuormatila ja tukeva eristetty väliseinä ennen matkustamo...
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

No helpoinhan se on tuollanen aggre laittaa. Kiinnostas tietää että mihkä käyttöön tämä laitos tuloo ja millon, kesällä, talvella että sekä? Jos sillä metelillä ja kulutuksella ei ole väliä niin mobiililla verkkosähköllä kaikki vain = halpaa ja helppoo. Kompura sähkömoottorilla tai paikallismoottorilla, arvaus että kompura on autossasi luokkaa yli 20kW, eli ihan tuolla aggregaatilla ei pyöri. Mutta sellanen pikkanen 40hv tiisseli sitä pyörittämään!

Edit: jos et sitä paskoo mullan takia kompostoi niin eiköhän sitten tyyliin sopisi vaikka se polttava malli ku tuhannen euron komposti? :lol:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Theeagle
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Joulu 2014 18:45
Truck: Neoplan Megaliner
Location: Mustasaari
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja Theeagle »

Tämmönen mä aattelin, vähän kallis mutta...:
http://www.swenergia.fi/mokkilaiset/mok ... lltoa.html
Avatar
Theeagle
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Joulu 2014 18:45
Truck: Neoplan Megaliner
Location: Mustasaari
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja Theeagle »

Reddewil kirjoitti:No helpoinhan se on tuollanen aggre laittaa. Kiinnostas tietää että mihkä käyttöön tämä laitos tuloo ja millon, kesällä, talvella että sekä? Jos sillä metelillä ja kulutuksella ei ole väliä niin mobiililla verkkosähköllä kaikki vain = halpaa ja helppoo. Kompura sähkömoottorilla tai paikallismoottorilla, arvaus että kompura on autossasi luokkaa yli 20kW, eli ihan tuolla aggregaatilla ei pyöri. Mutta sellanen pikkanen 40hv tiisseli sitä pyörittämään!

Edit: jos et sitä paskoo mullan takia kompostoi niin eiköhän sitten tyyliin sopisi vaikka se polttava malli ku tuhannen euron komposti? :lol:
En tie kui paljon teho tuo kompura tarvii...se on 6-pyttyinen...täytyy tutkia...
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja pelti »

Ääni aggrekaatille. Jos sille on tila ja sen saa vielä mukavasti äänieristettyä, niin ylivoimaisesti helpoin. Toimii riippumatta siitä paistaako päivä vai onko yö. Ei tarvitse murehtia sähkön varastointia (=akkuja). Jos auton oma ilmastointi (sen pyörittäminen sähkölla) ylittää aggrekaatin vaatimukset, niin ilmalämpöpumppu parilla sisäyksiköllä hoitaa jäähdytys/lämmityspuolen.
ja polttava wc piuhan päähän.
peltiliiteri.com
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Tulee mieleen se tarina ruohotrimmerin ostajasta. Ensin ajatellaan että eipä sitä juuri tarvi, joten 50€ akkutrimmeriin. No eihän se akku kestä edes yhtä siimaa pyörittää joten Mars kauppaan ja 100€ sähkötrimmeriin. Kun johto on leikattu poikki pari kertaa, ostetaan lisää johtoja 50€ ja huomataan ettei koiranputki katkea tälläkään, mennään hakemaan kiinalainen bensatrimmeri 150€... Kunnes pumpataan se primeritutti puhki, vetäistään käynnistysnaru irti ja ihmetellään hajonnutta siimapäätä, tungetaan tähän asti hankitut romut jätekuljetuksen kyytiin ja ostetaan oikea ruotsalainen Husqvarna 300€ ja vihdoin kaatuu puskat kunnolla.

pätee aggregaatteihin, invertteihin yms vehkehiin jota vähän tarvi mutta oikeestaan ehkä ei tarvikaan :)

eiku ennenkuin ostat sen aggren niin mieti se täryytys, melu ja käry loppuun asti.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

...paiskasin Stigan lepikkoon ja teroitin viikatteen.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Voihan sinne magneettikytkimen päähän hihnalla välittää tuollaasen generaattorin, vaikka 30kV, antaa meisselin kasin hyrskyttää! Ei oo kova ääni ja pelaa sähköt, lämmitykset ja ilmastointi.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
AriW
Ajoneuvos
Viestit: 581
Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Truck: Volvo&Volvo
Location: Järvelä
Member id: 219

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja AriW »

No mä en kyllä jättäis olemista genun varaan. Haisee,kuluttaa ja pärisee. Aika hyvin pitää koteloida ettei kanna koria pitkin möykkä. Tai jos tekisin,niin joku pikku kipori pensalla pärisemään. Vaikka olis mimmoinen veekasi,ni ei kai sitäkään jaksa koko ajan kuunnella.
Mä ainaki olen ratkonu itelle niin että genun voi tarttaa vaikka jos tartte perunat keitellä ja sit sammuksiin. Samalla se lataa patteri,ja puolessa tunnissa ajoakutkin sen verran että kivast lähtee vehjes tulille.
Aika monessa diesel genussa on vaan toi kaukokäyttö hankalasti,ku sammutus tapahtuu mekaanisesti vipua painamalla. Ainaki mun kohdalle tulleet. Oonki just koittanu kehitellä sammutukseen systeemiä...
Mopoautosta jäi tossa just lombardini dsl kones,ja yllättäen rupesin vähän suunnittelemaan isoa generaattoria. On vaan suolasen hintasia mokkuloita noi sähkövempeleet.
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja pelti »

Juu makuja on monia. Tuollainen diesel genu on aika suoraviivaisempi, jos vertaa vaikka aurinkokenno-lataussäädin-akku-invertteri - systeemiin. Aika monta paikkaa mennä rikki. Toki voi se aggrekaattikin hajota. Tuskin on yhtä oikeaa vastausta. Tuohon omaan bensa 2.6kw kiporiin suunnittelen isompaa irto tankkia niin se vois rallattaa yli yön.
Se on totta. Että kuluttaa, mutta yhden 200 ah:n akun hinnalla ostaa 150 litraa gasoo. Eikä tuollisella yhdellä akulla tee mitään, pitää määrä kertoa neljällä tai kuudella. Eli kertainvestointi on pienempi verrattuna aurinkopaneeli akku zydeemiin, on ja käyttökulut syntyvät käytön mukaan. Ne akut kuolee joka tapauksessa 3-5 vuodessa vaikkei niitä käyttäis kertaakaan. Sitten on muuten sähköllä hintaa :)

esimerkinomaisesti vaikka tälläinen bensa http://www.solarpower.fi/products.php?p=9552d7
peltiliiteri.com
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja neppi »

Mun kymmenen 225Ah:n akkujen hinnalla ei ostais yhtäkään litraa gasoo, et vähän suhteellista se on tuoki! Ü

N
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Puskaparkissa pakkaskautena aggre on osoittanut tarpeellisuutensa. Webasto kyllä lämmittää, mutta käry pyrkii lämpimiin sisätiloihin. Pakoputki on auton alla.

Aggren voi laittaa puoleksi tunniksi päälle. Defa-letkulämmitin kiinni ja astianpesukone tulille. Tiskit puhdistuu ja auto lähtee ilman sahausta käyntiin.

Akkuja tuolla on monta, mutta aina ne on loppussa.

En jättäisi aggrea pois. Sillä saa helposti verkkovirtaa ja narulla saa käyntiin kovallakin pakkasella. Bussin aggre on myös talomme varavoimala. Voice of Finland näkyy vaikka risu olisi poikkiteloin kosken ja tuvan välillä.

Joka leiripaikassa tuota aggrea ei katsota suopeasti. Silloin voi käyttää akkuvirtaa tai ylihinnoiteltua maasähköä.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja pelti »

juu, tavaroita voi keräillä kierrätyskeskuksesta tai jätelavoilta, mutta kyllähän niilläkin hintansa on, kun riski (=ongelma) realisoituu. Mutta kuten sanoin, ei taida yhtä oikeaa tapaa tuota ongelmaa ratkaista. Itse en tuollaiseen autoon alkaisi mitään paukkulankavirityksiä tekeen. Toki jos olis joku vanha volvo ;) niin sitte.
peltiliiteri.com
Avatar
Jokelan linja
Rattiamiraali
Viestit: 457
Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja Jokelan linja »

Skylinerissa olen nähnyt ilmastoinnin sähkömoottorilla.
Magneettikytkin pois ja sieltä ohjaus sähkömoottorille.
Lämmityksen ohjauslaitteelle pitää jotenkin kertoa että auto on käynnissä, että saadaan ilmastointi päälle.
Siinä autossa oli muistaakseni 32A töpseli ilmastoinnille, eli max 18kW meni voimaa :shock:
Eli tarvii aika reippaan genun toimiakseen.
Äänestän ilmalämpöpumpun puolesta :!:
Ja asian vierestä: viime kesänä Imatralla näin pitkäkilpisen bussin missä taukoilmastointi toimi jonkinlaisella aggregaattisysteemillä. Jonkunsortin kubotamoottori hyrisi Volvoon kylmyyttä sisälle toppahousujen ihmetellessä koskessa kulkevaa vettä :lol:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

pelti kirjoitti:Juu makuja on monia. Tuollainen diesel genu on aika suoraviivaisempi, jos vertaa vaikka aurinkokenno-lataussäädin-akku-invertteri - systeemiin. Aika monta paikkaa mennä rikki. Toki voi se aggrekaattikin hajota. Tuskin on yhtä oikeaa vastausta. Tuohon omaan bensa 2.6kw kiporiin suunnittelen isompaa irto tankkia niin se vois rallattaa yli yön.
Se on totta. Että kuluttaa, mutta yhden 200 ah:n akun hinnalla ostaa 150 litraa gasoo. Eikä tuollisella yhdellä akulla tee mitään, pitää määrä kertoa neljällä tai kuudella. Eli kertainvestointi on pienempi verrattuna aurinkopaneeli akku zydeemiin, on ja käyttökulut syntyvät käytön mukaan. Ne akut kuolee joka tapauksessa 3-5 vuodessa vaikkei niitä käyttäis kertaakaan. Sitten on muuten sähköllä hintaa
Kun lasketaan liikkuvat ja ruostuvat osat sekä mitoitetaan ja asennetaan systeemit oikein niin en enää pelkäisi inverttereitä enkä säätimiä. Mua kyllä vähän huvittaa jo tämä innostus aggregaatteihin, joka jamppa investoi niihin heti alussa, huomaa sitten itse oliko ja tuliko hyvä ja käytännöllinen. Sitten kun sitä aggrea tarvisi, Se ei lähde käyntiin ja jos lähtee niin on tankki tyhjä heti kohta ja lähe sitten sitä kanisterilla hakemaan. Eri asia kokonaan on nämä kunnon laitteet, esim. Mastervoltin ja Paguran koteloidut vesijäähdytteiset vehkeet mutta ne maksavat n. 8000€ ylöspäin joten jonkin verran kestää akkujakin ostella eikä Se hinta ole vielä asennettu hinta jossa jäähdytyskierto lämmittää pattereita, öh, myös kesällä.....
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Edelleen kaipaisin tietoa että tuleeko tämä jonnekkin festarilavan taakse vai puskaan, eli käyttö kulminoi systeemit. Tarvitaanko puhdasta virtaa ja kilowattitolkulla vai kaljat pysymään auton lisäksi kylmänä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Theeagle
Kokenut kuljettaja
Viestit: 90
Liittynyt: 27 Joulu 2014 18:45
Truck: Neoplan Megaliner
Location: Mustasaari
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja Theeagle »

Nämä Kiinalaiset Kipor laitteet tulee vastaan joka paikassa netissä...olisko ne jotakin? Esim. tää Kipor KDE12STA3, max ulostulo 13kW...koteloitu 72dB malli, ja lisäks mulla on mahis rakentaa oma vielä kerran äänieristetty tila siihen...ja polttoainesyöttö titetnkin bussin omasta tankista, ettei kanisterien kans tartte pelleillä...

ttps://www.youtube.com/watch?v=V3W3_gYBAcM&spfreload=1

tai seuraava isompi:

https://www.youtube.com/watch?v=xeQofv-VW0Y
Viimeksi muokannut Theeagle, 14 Helmi 2015 13:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei kiinalaiset välttämättä huonoja ole. Sieltä saa sitä mitä tilaa. Jos tilaa halvan ja huonon sen saa. Jos tilaa edullisen ja hyvän sen saa.

Noissa halvimmissa putoavat matkalle heti kaikki kytkimet, pyörät, kaapelit, bensaletkut. Ainakin lumilingoissa ja suihkukaapeissa..jotenkin vaikuttaa, että ne kaikki tulevat samasta tehtaasta. Ainakin osia voi päittäin vaihtaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Megalinerin AC/aggregaatti

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuossa isommassa Kiporissa oli ihan oikia moottori, ei tollanen maata ravistava 1-pyttynen tiisselitärytin.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin