Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 17 Elo 2018 21:04

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 70 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 07 Elo 2014 16:32 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Relekysymys: releet Bosch 0 332 204 201 ja ...204 ero? Releen kyljen kuvan mukaan toisessa on 85-86 välissä myös diodi. Voiko näitä releitä vaihdella keskenään miten sattuu? Tässä taulussa ne on kaikki ihan sekasin. Ainaki nyt, ku mä oon tääl hämmentäny.

Ja mitä tarkoittaa se 10/20A siinä releessä? Mulla on nyt osa korvattu 30/40A vastaavilla. Palaako auto? Moottoritilahan on ollu tulessa jo viikon...

N


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Elo 2014 17:46 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Member ´Jokelan linja´:lta saadun kytkentäkaaviopaketin sivuilta löytyi myös kuvia palonilmaisimista. Mitään semmosiin palikoihin viittaavaakaan ei mun autossa oo, joten deletoin merkkivalot poistamalla releen # 3027. Luulen, et siinä ei oo relettä ollutkaan, mut ku tossa niitten kans on säädetty, ja toisilla releillä kokeiltu ja vaihdettu ja kokeiltu taas, ni siihen onki eksyny vahingossa palikka. Anyway, vika korjattu.

Nyt ois vielä se kiiluva latausvalo hoideltavana.

Hiilet on tsekattu, niissä riittää pituutta, samoin ku liukurenkaat on hyvät.

Pamahti tossa mieleen semmonen seikka. Kun invertterin tyrkkää maasähköön ja akut on tyhjähköt, se puskee pikalatauksella aluks aika rajuja virtoja järjestelmään. Nyt jos just laitoin piuhan seinään ja sit pitääki käyttää autoa käynnissä ja jännite on +28, ei volvo oo startannu. Pitää käyttää inversio pois päältä, että saa auton käyntiin. Jotenki muistelen, et tänkaltanen tilanne ois ollu tossa jossain vaiheessa ennen ku tää show alko. Mitä semmonen väärästä suunnasta tuleva ylijännite osaa tehdä auton omalle laturille?

N


Viimeksi muokannut neppi päivämäärä 07 Elo 2014 23:49, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Elo 2014 19:17 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2611
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Olen kyllä monta kertaa käynnistänyt auton vaikka W7-vertin maasähkö on ollut kytkyssä. Erotusreleen startintunnistus irroittaa työ- ja hupipiirin toisistaan. Vertti on kiinni hupipuolella ja auton laturii ajoakkujen puolella. Minuutin päästä rele lyö kiinni ja hihnat alkavat vinkua. Hupipuoli tahtoo sähköä pitkän puskasession jälkeen.

Ei nuo enemmän tehoa kestävät releet siellä mitään haittaa. Osaa se pienempikin virta kulkea niiden läpi

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Elo 2014 19:52 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 07 Heinä 2013 21:16
Viestit: 1141
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
neppi kirjoitti:
Relekysymys: Mulla on nyt osa korvattu 30/40A vastaavilla. Palaako auto?

N


No kohta toivot, että palaisi ;)

_________________
peltiliiteri.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Elo 2014 20:00 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Ei sen nyt enää tarvis palaa, ku tunnelinpäässä näkyy jo valoa. Autohan lähtee käyntiinki ja kaikkee! Ü

N


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Elo 2014 21:36 
Rattimajuri

Liittynyt: 20 Elo 2008 18:08
Viestit: 224
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151
neppi kirjoitti:
Pamahti tossa mieleen semmonen seikka. Kun invertterin tyrkkää maasähköön ja akut on tyhjähköt, se puskee pikalatauksella aluks aika rajuja virtoja järjestelmään. Nyt jos just laitoin piuhan seinään ja sit pitääki käyttää autoa käynnissä ja jännite on +28, ei volvo oo startannu. Pitää käyttää inversio pois päältä, että saa auton käyntiin. Jotenki muistelen, et tänkaltanen tilanne ois ollu tossa jossain vaiheessa ennen ku tää show alko. Mitä semmonen väärästä suunnasta tuleva ylijännite osaa tehdä auton omalle laturille?


mulla oli tälläistä samaa ongelmaa, virrat kun kytki päälle ni alkoi sähkökeskuksesta kaikenlaista relerapinaa, ja latausvalo sammui, eikä auto lähtenyt käymään. käänsin inversion valintakytkimestä jonkun matalamman lataustilan, ja ei oo enää ollut ongelmia.

_________________
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Elo 2014 18:19 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Ku nyt sattu olemaan, ni vaihdoin lataussäätimen. Latausvalo palaa edelleen.

Hiilet näytti olevan kunnossa ja liu´ut edelleen ehyet. Ei oo parissa viikossa tilanne niiltä osin muuttunu, vaik en oo ees tehny mitään! Ü

Laturi on iso CAV (kai). Löytyyks mistään kuvaa siitä, miten ne piuhat pitäis siinä olla kii? Kaikki on laitettu samallai, ku ne on ollukki (ja se siis ennen toimi), mut aattelin nyt vielä varmistuksen varmistuksena tarkistaa asian, ku pitihän se reletauluki olla just silleen, niinku se oli, mut sit oliki rele semmosessa paikassa missä piti olla tyhjä, ja tyhjä semmosessa paikassa, mis piti olla riiley.

Paljoks sen herätevirran pitäis olla? Tossa oli se 10,5V laturin päästä mitattuna.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Elo 2014 18:41 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2611
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Tuolla on iso manuska CAV-latureista. Onko siinä mitään tyyppikilpeä?

http://apra.org/Membership/Divisions/EL ... AV_ASM.pdf

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Elo 2014 19:17 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Ohassiinä kilpi, vaan ei siinä mitään tekstiä ennää.

Ja KIITOS manuskasta!

N


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Elo 2014 15:51 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
nonni. Tänään sit autolle mennessä oli päävirrat päällä, vaikka kytkin oli off-asennossa. Sain ränkkäämällä kontaktorin välillä poksumaan samaa tahtia päävirtakytkimen kanssa, mut sit joskus taas ei sanonu mitään. Lopuks laitoin päävirrat pois ja 15sek kuluttua akkulaatikolta kuulu "poks" ja rappukäytävään sytty porrasvalot (ovi oli auki).

Päävirtakytkin, kontaktori, releet (ne uudet), vaiko mikä muu?

Otan nyt ne kontaktorit kuitenki taas auki, ku se on helpoin ja nopein homma.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Elo 2014 07:18 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 18 Loka 2005 08:54
Viestit: 2395
Paikkakunta: Jokela
Location: Jokela
Member id: 015
Toihan alkaa oleen kun se auto siinä leffässa olikos se Kristine vai mikä, jonka sen kundi pelasti ja laitto kuntoon, eli alkaa elään omaa elämää :lol:

_________________
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Elo 2014 08:24 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Tää alkaa olee pikemminki "Autot"-leffa osastoo!

N


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Elo 2014 12:34 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 07 Heinä 2013 21:16
Viestit: 1141
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
toistanko itseäni: kohta sä toivot.....

_________________
peltiliiteri.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Elo 2014 13:30 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Sit ku se siihen menee ni poltan ite koko paskan.

N


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Elo 2014 15:11 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Viestit: 268
Truck: Scania / Carrus 701
Location: Ylöjärvi
Member id: 216
neppi kirjoitti:
Tää alkaa olee pikemminki "Autot"-leffa osastoo!

N


Ei sentään "Maximum Overdrive"? :shock:

_________________
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 14 Elo 2014 08:26 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 09 Touko 2010 19:09
Viestit: 357
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola
neppi kirjoitti:
nonni. Tänään sit autolle mennessä oli päävirrat päällä, vaikka kytkin oli off-asennossa. Sain ränkkäämällä kontaktorin välillä poksumaan samaa tahtia päävirtakytkimen kanssa, mut sit joskus taas ei sanonu mitään. Lopuks laitoin päävirrat pois ja 15sek kuluttua akkulaatikolta kuulu "poks" ja rappukäytävään sytty porrasvalot (ovi oli auki).

Päävirtakytkin, kontaktori, releet (ne uudet), vaiko mikä muu?

Otan nyt ne kontaktorit kuitenki taas auki, ku se on helpoin ja nopein homma.

Tossa kuvia tulkiten niin laturi sotkee myös kontaktorin toiminnan, eli pitää kontaktorin vetäneenä väkisin niin kauan kuin muka lataa..


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 14 Marras 2015 17:34 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 23 Elo 2015 08:41
Viestit: 2595
Paikkakunta: Savonlinna
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Herätetään tämmönen. Kuis tässä on käynytkään? :) niiku mikäkä oli vika?

_________________
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 14 Marras 2015 22:49 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
No onhan tuolla jo tuon jälkeen yks sun toinen kymmentuhat ruoviteltu.

Siellä oli mun näppihäiriö heittänyt pari relettä vääriin slotteihin ja siitä koko sotku. Siellä on muutamia eri variaatioita releiden asemoinnissa ja tyhjiä paikkoja pitääki olla. En ollu ihan tarkkana et mitkä paikat piti olla tyhjiä...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 29 Marras 2015 20:45 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 961
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Hemmetti.. mulla kun justiin -94 b10m kytki päävirtakytkimen takaisin itsekseen päälle, enkä ole releitä rassannut (vielä) ollenkaan. Voihan sen tietysti tulkita että auto haluaisi ajelulle, mutta juurihan se oli katsastuksessa. Vai siitäkö se suuttuikin, vieraat kädet mahan alla?

Se vajaista paineista varoittava elektroninen dingding-kello päästeli ensin ihan hiljaisia dingejä n. 10 sekunnin välein, ja pään yläpuolelta sähkökeskuskesta kuului jotain naksahduksia. Sitten sainkin kuskin rahastusvalon napista päälle. dingdingin sain jäämään hiljaiseksi kun jätin rahastusvalon päälle asentoon ja pääkytkimen pois. Pääkytkin meni pois päältä pienen edestakaisin naksuttelun jälkeen ja ilmeisesti se vuotovirta joka sen hiljaisen dingin sai aikaan, purkautui sen rahastusvalon kautta, sytyttämättä kuitenkaan valoa..

Saakelin kun ton auton mukana tuli korin sähkökaavio, mutta alustaan ei ole mitään kaaviota, eikä netistäkään löydy kuin sen voldemortin mark1:n kaavio.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 29 Marras 2015 23:21 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 23 Elo 2015 08:41
Viestit: 2595
Paikkakunta: Savonlinna
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Minulla oli samanlaisia oireita ja varoitus ding sillai vinkui eikä tullut startti mukaan vaikka kuin veivasin. Vika oli siellä sulaketaulussa. Olin nimittäin ottanut ruuman valojen sulakkeen pois ja ei ollu hyvä idea. Sit ku olin fixuna rämpänny pesää nii sulake oli jotenkin ottanut itseensä ja kanta. Sanottiin miulle että vaiha sulake kuiteskii ja ehä mie vaihtanu heti. Vika oli 98% siinä sulakkeess vaikka näytti ehjältä.

_________________
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 30 Marras 2015 00:18 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2611
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Kosteus piirikorteissa voi saada aikaan kaikenlaisia mystisiä vikoja, jotka poistuvat hetken päästä. Röllissä lisäpitkät ja pyyhkijät elävät kostealla ilmalla omaa elämäänsä. Muutama haamuvaroitusvalokin saattaa osallistua karkeloihin Webaston kellon kompatessa.

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 30 Marras 2015 18:03 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 961
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Kieltämättä aika kosteita keleijä tässä ollut, mutta auto on ollut kuitenkin muuten sisällä, mitä nyt muutaman tunnin katsastuksen jälkeen seisoi pihalla kun vähän siivoiltiin.

Kosteus vika varmaan, mutta en usko että kosteus on ainakaan siellä kuskin yläpuolella olevissa korteissa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 30 Marras 2015 18:12 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Ootko kurkistanu sinne korttikoteloon? Jos sinne tiputtaa jostain läpiviennistä H2O?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 01 Joulu 2015 17:32 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 961
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Jos korttikotelo on yhtä kuin siinä kuskin yläpuolella oleva jumalaton johtohässäkkä, niin se on kyllä ihan kuiva. Joku antenni siinne on aika kriittiseen paikkaan porattu, mutta ei siitäkään märkää läpi tule.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Joulu 2015 19:19 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 961
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Joo.. Sähköt on päällä vaikka pääkytkin on poissa.
Tai osa sähköistä on päällä. Sisävalot toimii, radiossa on virrat päällä, mutta pääkytkin kyllä paukahtaa ihan normaalisti..

Osaisiko joku vihjata mistä saisi alustan sähkökaaviot B10M -94?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 70 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com