Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 17 Elo 2018 21:03

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 70 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: B10M -92 käynnistysongelma
ViestiLähetetty: 28 Heinä 2014 22:45 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Otsikonmukaisen Volvon pitäis lähtee torstaina maatakiertävälle radalle (kuhan on jarrut rakennettu uusiks ja katsastusleima kylessä), mut ei se lähe käyntiin. Eilen lähti. Tänään ei. Oma tahto?

Päävirrat päälle - kontaktori napsahtaa, virrat päälle - kontaktori ei napsaha, käännät avainta pykälän - kontaktori napsahtaa ja kaikki merkkivalot syttyy, käännät starttiasentoon - kontaktori napsahtaa taas ja mitään ei tapahdu. Päävirtakontaktori toimii niinku pitää, virta-avainkontaktori (mikä sen oikee nimi o) toimiieitoimi. Eli käännän virrat päälle, kontaktori ei kytke, mut ku käännän avainta lisää, kontaktori kytkee ja sit kohta poksahtaa taas pois, eli starttiasentoon ei pääse, niin et siinä starttikontaktorissa ois linja auki. Paitsi joskus ränkkäämällä. Jos koneen saa käyntiin laturi ei lataa. Kaikki tämä siis tänään. Eilen toimi mallikkaasti.

Avaimesta kääntäessä ei siis kontaktori poksaha. Sit ku kääntää lisää, starttiasentoa kohti, kontaktori napsahtaa ja valot syttyy kojetauluun, niinku kojetauluvalojen testiasennossa, just ennen starttiasentoa kontaktori napsahtaa taas pois ja kone ei sytytä.

Mistähän lähetään haeskelemaan vikaa? Kontaktorit on viime syksynä putsattu ja rempattu, ja ne kyllä jysähtää niinku pitääki. Akunkenkiä on putsailtu ja rasvailtu tämän tämää ja akut on puhtaat ja niissä vakaan käsitykseni mukaan on vielä potkua ihan hyvin. Starttiakut 2x170Ah ja hupiakut 4x225Ah välissä erotusrele, joka toimii niinku pitää.

Virtalukonpohja? Mites se lataus?

Kiitos!



Neppi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28 Heinä 2014 23:00 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2611
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Oletko katsonut akkukotelossa olevan 150A automaattisulakkeen?

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28 Heinä 2014 23:03 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Eikäkö mulla ei vieläkään oo yhtään automaagisulaketta koko vehkeessä. Simmsset liuskasulakkeet siäälon ja ne on ehjät.

N


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 28 Heinä 2014 23:14 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3996
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Laturi rikki tai laturin herätteessä vika. Akku tyhjä. Sulake tai jokin rele herätepiirissä rikki. Tälleen ulkomuistista mitä oon aikojen saatossa noita muiden ongelmia lukenut.

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 29 Heinä 2014 07:45 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2611
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Silloin, kun lauttajonossa elvyttelin Röllin starttia. Niin vieren tuli joku ukkeli ja kertoi, että joissakin Volvon vempeleissä on estetty starttaaminen mikäli latauksen, jäähdytysnesteen ja/tai öljyn merkkivalo on rikki.

Rakensin pari vuotta sitten kojetauluun erillisen virta-avaimella toimivan startin. Sillä saa auton käyntiin ja voi jatkaa varjoon korjaamaan. Tuolloin auto oikutteli kostealla kelillä. No nyt siinä on uusi alustakortti, mutta jätin hätäavaimen kojetauluun.

Mittaa kohde kerrallaan mihin asti kipinä pääsee...

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 29 Heinä 2014 09:05 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Ja tänä aamuna päävirrat päälle poks, avaimesta virrat päälle poks ja avaimesta käyntiin niinku tehtaalta lähtiessä. Lataa 28 eikä ylimääräsiä merkkivaloja näy missään.

Oisko joku käyny yön aikana korjaamassa? Joku teistä ehkä?

Jotenki vain tuntuu, että tää ei jää tähän...

N


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 29 Heinä 2014 15:09 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Noni. Päävirta naksahtaa päälle, siinä ei ongelmaa, virta naksahtaa päälle ookoo, eikä ylim valoja näy. Auto lähtee käyntiin ookoo, mut sit latausvalo jää palamaan, eikä volttimittari nouse 25 yli. Virta-avainkontaktorimikälie paukkuu omia aikojaan päälle / pois, jolloin latausvalo saattaa sammua, syttyäkseen kohta uudestaan.

Toisena, eri kertana ei ongelmia oo. Vaihtelua siis. Kivakiva.

Vielä en oo ehtiny tähän asiaan paneutua ku tossa on listalla vielä pari juttuu eka...

N


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 29 Heinä 2014 17:58 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 01 Elo 2012 10:33
Viestit: 1147
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149
Alkaiskos oleen laturista hiilet loppu.

_________________
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 29 Heinä 2014 18:53 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Viestit: 295
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200
Laturia veikataan. Jos latausvalo ei syty virrat päälle laitettaessa, auto ei lähde käyntiin.
Siellä on sellainen kaksoiskäynnistyksen esto. eli normitilanteessa laturinvalo ei pala koska auto käy, silloin ei voi startata.
Tai toisinpäin: auton starttaus avaimesta on mahdollista vain laturinvalon palaessa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 29 Heinä 2014 21:27 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Eikun latausvalo syttyy, virtojen ollessa päällä palaa vaihtelevasti kaikkee, tällä hetkellä jousipaine, abs, lataus (jotka siis normaaleja) ja ylimääräis-bonuksina nyt just moottoripalo ja moottoritilan ylilämpö-valot. Käynnistykseen liittyvä "trouble-shooting" -polku on alustan kortin osalta käyty läpi. Kaikki releet naksuu silloin ku pitääki, ja naksuu sitteki, jos niiden tilalle vaihtaa toiset releet.

Meisselikäynnistys onnistuu ja akkuboksin takemmaisesta (se virtalukkokontaktori) ei löydy akkujännitettä.

Laturille tulee akkujännite, niinku pitää, herätevirtaa tulee 10,5V, pitäiskö tulla enemmän?

Autosähköviat on mun arvostusasteikolla jossain pedofiilin ja verilettujen kans samoilla pistesijoilla.

N


Viimeksi muokannut neppi päivämäärä 30 Heinä 2014 00:15, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 29 Heinä 2014 21:59 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 17 Loka 2010 08:15
Viestit: 264
Truck: Suentassu
Location: Kajaani
Tässä yks vinkki, mikä tuli tuolla pitkillä suorilla tuumatessa mieleen.
Mahuri Volvossa on yleensä akut lähellä moottoria. Jos lähtötilanne on, että akuissa "pitäisi" olla virtaa, kannattaa kokeilla ennen lisävirran antamista myöskin moottorin maadotus.
Siis akun miinusnavasta suoraan lisävirtakaapeli moottorin runkoon ja sitte kokeilee.

_________________
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 30 Heinä 2014 00:31 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
On niissä virtaa. Akuissa. Äijässä ei enää oo.

Onks virtalukonpohjavikaepäilyni sivuutettu tahallaan, vai vahingossa? Salaliittoko?

Virtalukko toimii siis omituisesti. Toisinaan eka pykälässä ei tapahdu mitään, toisinaan losahtaa se akkuboksissa oleva toinen kontaktori. Normaalistihan ykköspykälässä menee virrat päälle ja losahtaa siks se kontaktori. Toka pykälässä on normaalisti startti mut tässä, usein, losahtaa se kontaktori ja syttyy kaikki maholliset valot kojetauluun mm. kakkoslaturin merkkivalo, gear indicator ja haitaribussin linkkuuntumishäiriövalot, jotka normaalisti ei palais koskaan. Startti ei pyörähä. Kolmas kohta on mittarivalojen testi. Sinne jos laittaa, sammuu suurin osa mittarivaloista ja losahtaa taas se kontaktori. Joskus, harvoin lähtee startti pyörimään tässä.

Pystyykö virtalukkoa / -pohjaa jotenki kätevästi testaa-, mittaa-, diagnosoimaan?

N


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 30 Heinä 2014 11:20 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 01 Elo 2012 10:33
Viestit: 1147
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149
Niin, virtalukonpohja on varteenotettava vikakohde, meidän Scaniassa ei ollut kovin vanha pohja, kun vaihdoin uuteen niin nyt lähtee avaimestakin käymään.
Voihan sitä testaa varmaan ihan yleismittarilla.
Vaan jos vaihtais vaan uuteen, ei ole kallis toi pohja.

_________________
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 30 Heinä 2014 13:05 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Nythän toi (virtalukonpohja) olis tossa kädessä... Mitähän sieltä pitäis sillä mittarilla löytyä missäki asennossa?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 30 Heinä 2014 22:24 
Ajoneuvos

Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Viestit: 867
Location: Pirkkala
Älä mittaile virtalukonpohjasta mitään, laita vaan hyppylangalla sen ohi sähköjä niin näet toimiiko virtalukko ohitettuna. Mulla on yhdessä bensakoneisessa virtalukko joka toimii muuten hyvin mutta starttiasennossa ei aina tule sytytysvirtaa vaikka starttivirtaa tuleekin. Saa silloinkin käyntiin kun pyörittää startilla vauhtiin ja kääntää avaimen käyntiasentoon ennen kuin ehtii pyörintä loppua. Ylipäänsä virtalukonpohjaviat on usein toimii-eitoimi luonteisia, hankalia mitata.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 31 Heinä 2014 04:58 
Erityisasiantuntija
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Viestit: 880
Location: Etelä Suomi
Oikeaoppisesti tuo mitataan sähkökaapista. Vaatii mittaajalta hieman ammattitaitoa ja sähkökaavion.
Uus paikalleen kun oot jo purkanu, on halpa ja kuluva osa.

_________________
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Elo 2014 11:51 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Virtalukonpohja vaihdettu uuteen, kaupasta. Vika ei poistunu.

Latauksen merkkivalo ei nykyään pala virrat päällä.

Minkälaisella systeemillä on moottoritilan tulipalon ja -ylilämmön anturointi? En löydä mistään kuvia tai muuta tietoo aiheesta.

Neppi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Elo 2014 21:57 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 17 Loka 2010 08:15
Viestit: 264
Truck: Suentassu
Location: Kajaani
Hepskukkuu!
Minulla on tässä Volvon manuska ja siinä kaavio tuosta sähköjärjestelmästä.
Vaihtoehtoisia kaavioita on kaksi:
Eka yksinkertaisempi, siinä virtalukolta menee johto sähkökeskukseen ja siellä 8 A sulake. Eli, jos se on pimeä, ni ei pala latausvalo.
Toka, eli edellisen lisäksi on merkkivalon ja laturin välillä myös latauksen varoitusvalon rele.

Nämä ekaks, koska ei käynnisty, jos nää ei oo kunnos.

Releluettelossa on:
25 käynnistyksen estin=345
26 käynnistysasento=354
27 latausvirtapiiri=349

Sulakkeen löydät helposti. Eikös se yleensä oo viimenen, mitä tarkistaa. Alotat toisesta päästä, ni sehä o ekan.... 8)

_________________
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--


Viimeksi muokannut Victorjussi päivämäärä 06 Elo 2014 19:35, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05 Elo 2014 22:14 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Manuskan mukainen vianhakukaavio on käyty iha ekana läpi. Sulakkeet ja releet ehjiä, ja varuiks kokeiltu toisilla releillä. Releet siis 315, 345, 354A, 354B (3029), 396 ja 3063. Puuttuuks joku? Ja sulakkeet 8, 10, 11, 13, 14 ja 17 ko?

Ja nyt taas pari tuntia sitte se latausvalo paloi! Jos ois maailmassa joku ihminen, joka tykkää sähkövikojen ettimisestä, ni nyt sais ihan vapaasti tulla käymään. Ainiin, johan tässä semmonen kävi! Loppu vain aika kesken, mutta takas saa siis halutessaan tulla!

Ja tohkeissaan unohtu jo aikasemmin julkisesti kiittää member ´Zippo´:a käynnistä! Että kiitos! Hyvin sä vedät! Ü

N


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Elo 2014 22:39 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 17 Loka 2010 08:15
Viestit: 264
Truck: Suentassu
Location: Kajaani
349 on latausvirtapiirin rele......

_________________
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Elo 2014 23:43 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Onks se 349 jossain muualla ku alustan kortissa? Tossa mun netistä imuroimassa B10M avtobusmanuaalissa ei semmosesta oo tässä yhteydessä mainintaa, ei listassa, eikä kuvassa. Ja nyt just ei oo se alustankortti tässä sylissä. Aamullako katon?

N


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Elo 2014 19:41 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 17 Loka 2010 08:15
Viestit: 264
Truck: Suentassu
Location: Kajaani
Kyllä se pitäs 349 olla siinä 345,n vieressä, näin ainakin minulla. Mutta ne ei siihen latausvalon palamattomuuteen pitäs vaikuttaa.
Tuo jäi mietityttämään, kun ei kerrottu, mikä rele se mahdollisesti on siellä merkkivalon ja laturin välissä.
Koetin käyttää releitä pois vuorotellen, mutten ainakaan vielä löytänyt omastani. Ois ihan hyvä nimittäin tietää, jos sellainen on tai sitten, että ei ole.
Mitäs se laturi työntää, sitte kun käy?

_________________
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--


Viimeksi muokannut Victorjussi päivämäärä 06 Elo 2014 19:55, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Elo 2014 19:48 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 08 Helmi 2013 20:09
Viestit: 295
Truck: Scania bf86s Lahti10
Location: Nurmijärvi
Member id: 200
Olisi tuossa b10 sähkömanuaali, voin lähettää vaikka sähköpostilla.
Yritin joskus ladata sen tuonne kulkurijuttuun, mutta ei se koskaan sinne mennyt.
Varmaan liian iso tiedosto (12,2Mt)
Tuosta kohdasta 4M näkyy osapuilleen starttauskaavio.
Eli laturin rele ei saa vetää, vaihteiston pitää olla vapaalla ja starttinappia pitää painaa tai avaimesta kääntää.
Joissain malleissa pitää olla takarasiasta käynnistys sallittu. taitaa koskea vain takapotkuja.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Elo 2014 22:37 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
345 (jossa ei oo relettä, vaan hyppyliuska) vieressä on 315 (joka on uudesta asti ollu tyhjä) ja 396 (jossa niinikään on hyppyliuska). 349 ei oo koko taulussa.

Kortissa lukoo Volvo 3033510 ja tarra BRR-800053, 3034691, 9123


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Elo 2014 15:43 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2276
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Vaihdoin kaikki alustan kortin sulakkeet (olivat ehjiä, mut väärän kokosia) ja testimielessä kaheksan uutta relettä. Lähti eka testillä ainaki avaimesta käyntiin. Latausvalo kiiluu, latausmittari näyttää ~26V ja moottoritilan tulipalovalot palaa edelleen.

N


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 70 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
cron
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com