Akut vaiko inversio poks?

Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Alko haisee vahvasti rikkihappo auton ympärillä. Maasähkö ollu pari päivää kytkettynä ja nyt lojahutti pikalataukset päälle (kyseessä siis semmonen vanhempi 'Reddevil'-invertteri), vilkutti oranzia pikalatausvaloo ja latausjännite huitelee 29-30 paikkeilla. Huumoriakut (teleakkuja 'Berkhoff':ilta) minusta kohtuuttoman kuumat ja siis rikkihappo haisee tonne mäkeen pitkälle. Kuormaa oli tässä vaiheessa jääkaappi ja pari atk-tietokonetuuletinta. Pistin ilmalämpöpumpun päälle lisäkuormaksi tilanteen juuri muuttumatta. Nyppäsin maasähkön irti.

Onks ideaa? Hupiakut, invertteri vai äijä tullu tiensä päähän?

En tiedä liittyykö asiaan mitenkään, vai onko ominaisuus, mutta sain viikko sitte kynsilleni maasähkökaapelin plugista. Pitääks sieltä saada sähköiskuja? Mulla on karavaanipistoke kiinteänä sivuluukussa ja siitä vikavirtasuojan kautta inversion sisäänmenosokeripalaan piuha. Sen karavaanitöpselin piikeistä tuli tälli. Ja toinen. Kolmaskin, mut se tuli puolalaiselle asentajalle. Mitäs menee työntämään näppejään joka paikkaan!

En tiedä onks tälläkään mitään tekemistä tän asian kans, mut tänään istuin tässä pöydässä kahvilla ku kuulin et invertterin maasähkörele mikälie jysähti pois-päälle-pois-päälle ja sit kohta sama uusiks. Joku vaihteli jotain johtojen paikkoja tuolla roikan toisessa päässä.

Huomenna testaan akut kuormitusmittarilla.

Epäselvää? On, mut niin on elämäki. Tarkentavia kysymyksiä saa esittää ja ideoita heittää.

N
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vaarallinen tapaus. Mittaa mitä sinne piikkeihin tulee. Tai oikeastaan kutsu sähkömies mittaamaan. Missään olosuhteissa ei saa tulla piikkipäähän sähköä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Joo ei niihin karvoihin pijä tulla virtaa. Onko kaikki piuhat nyt oikeissa asemissa, ettei karvat reuhota ym? Vikuri on väärässä kohassa = ei suojaa ketään kun invertteri syöttää virtaa! =O
Rikkihappo jos haisee niin onhan siellä oikea latausmoodi päällä ettei liian kovasti lataile. Ei se maasähkössä kuormasta välitä kun maa tulee suoraan autoon ja inversio latailee vaan. Ne kuivaakut jos on menny kuivaksi kun ikäähän niillä on, niin voivat toki oireilla noin, eli jännite nousee kovasti jos eivät ota virtaa vastaan... Paha mennä sanomaan näin etäältä... Pikalatauksessa tuo 14,5-15 on ihan ok, kun tipahtaa melko nopeasti sitten ylläpidolle, mutta jos akku ei ota virtaa niin voi jäädä kiikkumaan jännite ylös ja alkaa akut lämpenee.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

koska kyseessä on invertteri niin sieltä piikeiltä voi tulla sormeen tärähdyksen jos nopeasti irrottaa töpselin ja koskettaa niitä, kun ei tiedä minkälainen purkausvastus siellä on. Meillä on töissä myös pari UPS:ia jotka tekee saman, eli kun irrottaa verkosta niin tulee sormille. Tästä syystä lisättiin syöttöjohtoon turvakytkin töpselin ja UPS:in väliin, joka myös katkaisee nollan mutta ei tietenkään suojamaan, sitä kun ei saa koskaan katkaista.

edit: en lukenut että tullut monesti, eli vaikuttaa olevan jotain vialla kyllä joo, sähkäri paikalle. Voisin tulla mutta juuri nyt ei ole asiaa tuonne DDR:ään :wink:
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuo Röllin vastaavanlainen lyö kontaktorilla syötön poikki, kun maasähkö irroitetaan. En ole onnistunut kynsille saamaan. Vaikuttaa vialliselta...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Oli pakko jalkautua tutkimaan, invertteri mallia reddewil, päällä ollessa löytyi syöttökaapelin nollasta ja vaiheesta maita vasten 50v ac. En viitsinyt sormilla kokeilla mutta kaiutin surisi sillä virralla ja ei katoa vaikka käyttää piikit oikosessa.. 50v ac tai yli määritellään vaaralliseksi että ei siihen kuolla kyllä pitäisi. Virta jäi vielä mittaamatta paljonko löytyy.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Mun W7 ei anna kynsille. Mittarin mukaan 0-4v ac. Sama tulos tulee kun tökkää kärjet nurmikkoon.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Kosteen nihkeel sormel tuntee et vähän jotain tulee mut ei kyl käsille anna. Oli pakko kokeilla.. :) Ja invertteri on irti bussin sähköist, eli pelkkä syöttökaapeli ja akut kiinni..

Jos akuissa tosin liian vähän nestettä niin alkaa keittämään, mut jos lyö laturista enemmän tehoa niin voi olla yksi kenno oikosessakin jolloin muut alkaa kiehumaan. Sen huomaa jos jokin kenno ei kiehu ja ei lämpene.. Tai jos on kaks akkua sarjassa niin toinen niistä sökö..
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Noni. Jäljillä! Eli kynsille antamisella tarkotin just sitä, et en siihen kuallu, mut en ehkä haluis koittaa samaa hommaa kielellä. En kyllä näe muitakaan perusteita kielen työntämiseen tommoseen töpseliin. Että älkää tehkö.

Ja hätäpäissään sijoitin aloitusviestissä vikavirtasuojan ennen invertteriä, mut kyllä se tosielämässä on ihan oikeessa paikassa.

Nyt on huoltovapaat teleakut huollettu. Kannet lähti auki lievällä väkivallalla ja vettä meni 30-45ml per kenno. Ton kokoseen akkuun ihan hyvä määrä. Ei tarkkuusmittatyökalu (koivunrisu) kostunu yhessäkään kennossa. Yks akku oli selkeesti huonompi ku muut ja lähti ensimmäisenä älylaturin hoitoon. Saa siinä paistua muutaman päivän.

Eiköhän niistä vielä pelit tuu.

Tilalle nostelin 220Ah pattereita neljä tsibaletta ja koitan niitä saada jonku Scan-auton jätelavalta vielä lisää. Samalla rakentelin vähän uusiks sitä huumoriakkujen asuinsijaa.

Kiitos jälleen osallistuneille! Hienoa on.

N
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Mikäli irti kytketyn syöttökaapelin nollasta ja vaiheesta maihin oleva jännite olisi puolet päällä olevan invertterin jännitteestä (=115Vac), olisi tilanne looginen ja tuskin missään määrin vaarallinen. Tällöin kyseessä olisi luultavasti häiriönsuodatukseen tarkoitettujen konkkien vuotama sähkö. Mutta 50Vac kuulostaa joltain muulta (vika?) ja siihen kannattaa suhtautua vakavasti. Täytyypä mittailla mitä täältä löytyy.

Tuo vikavirtasuoja ei anna suojaa siinä tapauksesssa että invertteri vikaantuu ja työntääkin vaiheen maahan tai jotain muuta yhtä hauskaa. Saattaahan se katkaista syötön, mutta akuista puskee tehoa ja joku onneton kouristelee pahimmassa tapauksessa päiväkaupalla irti pääsemättä, ennen kuin akuista puhti loppuu tai joku pelastaa :shock:
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja j0ri »

j0ri kirjoitti:Tuo vikavirtasuoja ei anna suojaa siinä tapauksesssa että invertteri vikaantuu ja työntääkin vaiheen maahan tai jotain muuta yhtä hauskaa. Saattaahan se katkaista syötön, mutta akuista puskee tehoa ja joku onneton kouristelee pahimmassa tapauksessa päiväkaupalla irti pääsemättä, ennen kuin akuista puhti loppuu tai joku pelastaa :shock:
Niin, siis siinä tapauksessa jos vikavirtasuoja olisi syöttöjohdossa ennen invertteriä. Kuten Neppi jo kertoikin, vikavirtasuoja on invertterin jälkeen, kuten kuuluukin.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

j0ri kirjoitti:Mutta 50Vac kuulostaa joltain muulta (vika?) ja siihen kannattaa suhtautua vakavasti.
nyt kun ei tiedä paljonko virtaa tuossa on, eli jännite voi olla indusoitua vai mitensenytsanotaan eli ns lepojännite, että jos siihen kytkee vaikka 24V polttimon väliin niin tippuu varmaan nollaan. Eli kuormaamattomana siinä on jännite mutta kuormattuna ei.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onko Se sitä kissannahkasähköä :)
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Ei tuo varmaan induktiolla selity noin suuri jännite ja kisssannahkasähköksi taas aivan liian pieni jännite, siellä puhutaan useista tuhansista volteista. Ja ne tuppaavat häviämään, eivätkä säily kuten tässä oli käynyt. Pahus, en muistanut tänään mittailla omaa aparaattia.. Ja jep, virtahan se on mikä vie jos on viedäkseen, jännitteellä ei ole niinkään merkitystä.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Saa se sähkönsetä kattoo. Kyseessä ei siis ollu mikään takaraivon irroittava tälli. Pikemminki semmonen ku pienenä piti aina mennä voikukanlehdellä sähköpaimenta sivelee.

Ohammulla tossa noita yleismittareita itelläki. Eli millä asetuksilla sen pitäis näyttää mitä?

N
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

AC:llä pitäisi näyttää. Ei digimittari oikein herää noihin pikkuräpsyihin. Vanha viisarimalli saattaa ne paljastaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
mikko
Ajoneuvos
Viestit: 987
Liittynyt: 25 Touko 2011 18:10
Truck: 1968 Vanaja Ajokki
Location: Uusimaa

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja mikko »

Pienenä kaverit yllytti kusemaan sähköpaimeneen. Arvatkaapa mitä? En kussu.

Ei mulla muuta. Meen nyt lepohetken mentyä takas tonne hitsauspuuhiin.
Lahti32 kirjoitti:Piirikortit poistuvat alle 1980 malleissa ja ajo-ominaisuudet alle 1970 mallisissa.
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja neppi »

No et sitte kyllä saanu niitä rahojakaan? Vai oliks merkkari?
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Vaihdoin tilalle toiset akut. Keitti. Elvytin elvytysohjelmalla huonomman parin niistä ja oli niin tasasta jännitettä kaikissa. Laitoin töpselin seinään ja alko pikalataus, joka on nyt kestäny 23h. Nää huonommat akut on kuumat ja pulputtaa (ei tosin mielestäni mitenkään mahottoman liikaa) ja on päältä taas märät, kyljestä lämpimät. Toinen akkupari käyttäytyy maltillisemmin.

Voiks vain olla kyseessä säkäfaktori? Eli kun käytettyjen akkujen kans pelataan, ni molemmilla akkuseteillä sama homma toistuu siks, että ne nyt vain sattuu olee saman paskoja?

Elvytysohjelma toimi mielestäni niinku pitää, eli yleismittarilla seurattuna kone selkeesti ajo läpi jonku syklin, jonka jälkeen kytki itsensä sulki. Ohjelmisto- tahi rautavikaa en vältsyy epäilis. Miten sen vois poissulkea? Muuten ku hakemalla kaupasta uusia akkuja ja kokeilemalla niillä?

Kiinni siis tällä hetkellä 2x2x24V ryhmäkytkentä.

N
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Mulla on kellarissa scanian ja vartan paskoja akkuja, olen niitä lataillu 12V älylaturilla ja kulutusmittarilla mitannu paljoko menee ampeeritunteja. Vuorokauden kahen päästä täysiä, vuorokauden päästä ilman käyttöä 8-11v riippuen akusta ja taas saa ladata niin paljoko lystää, porisee ja lämpee. Ne kun ei siitä elvy niin ei elvy.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja neppi »

Niin mä vähän luulen kans. Niitä ku rasitusmittarillaki niin mittailtiin. Täytyy käydä Scan-auton lavalta seuraava pari... Ü

N
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3082
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Akut vaiko inversio poks?

Viesti Kirjoittaja neppi »

No ni. Onks kellään tommosen invertterin kytkentäkaavioo?

Jos akut lataa jollain muulla, kone kyllä käyttää jääkaappia, mut jos piuhan tökkää seinään, ei tapahdu mitään. Kokeilen vielä vaihtaa virtajohdon ja koittaa sillä eka.

Otan myös vastaan vihjeitä.
Vastaa Viestiin