Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan

Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Nyt ku rojekti on osimoilleen sillppuna niin on hyvä jo miettiä tulevaa rakentamista. Sen verran on suunnitemia, että 2-akkujärjestelmä Blue Sea erotuskytkimellä, starttiakkujen rinnalle hupiakut. 3kW invertteri kylykeen tuottamaan verkkovirtaa ja agre vielä kaveriks.

Onku kuvaan tehny/teettäny keskusta, joka ohjailis noita viisaasti. Jos ihan konkreettista löytyy niin kelpaa kyllä tieto tännekkin, polokupyörää ku ei kannate keksiä uusiksi :lol: Tuo invertterihän toimii omalla älyllä maasähkön/akkukäytön suhteen, mutta agre pitäis siihen liittää samaan tyyliin ja järjestelmän pitäis ymmärtää millon mikäkin laite on virtalähteenä :D

Valaistukseen hyviä vinkkejä?? ledinauhaa/ ledispotteja on ollu mielessä. Tarjolla pääsäntöisesti 12v laitteita, mutta mieli tekin hyödyntää 24v järjestelmää :shock: Ideoita??

Ilpokuviot on selvät. Sitten mikro, jääkaappi, viihdelektroniikkaa ja vesihommia. Millaisa pumppuja/säiliöitä ajatellen talvikäyttöä myös. Suihkua ei oo tulossa, mutta kylmä/kuuma vesi ois ajatuksissa.

Kaikenlaiset vinkit on tervetulleita
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Team Keimo
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
Location: Lohja
Viesti:

Re: Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Team Keimo »

Mä laitoin ja laittaisin edelleenkin molemmille akuille oman sähkötoimisen päävirtakytkimen. Käyttökytkimeks käynnistysakut-0-hupiakut.
Parkissa käytän hupiakkuja ja käynnistän toisilla ja ajon aikana voin kytkeä myös hupiakuille jolloin latautuvat. Voihan toki hupiakuillakin käynnistää. Kojelaudassa olevasta jännite/virtamittarista katselen akkujen varaustilaa ja voi todeta et hupiakut tuli täyteen.
Ja täysin tyhjä akku ottaa täydestä akusta vastustamattomana melkoisen virran.
Maasähkön tulen muuttamaan niin että keskus ottaa suoraan sieltä. Turha tehdä sähköä uudestaan koska ei se katkeamaton ups sähkö kuitenkaan ole tässä käytössä tarpeellista. Tällöin voi invertterin ottaa välillä pois häiriöitä aiheuttamasta.
Bussit rakennellaan öisin
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Pitääkö aggren älytä käynnistyä itse?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Lahti32 kirjoitti:Pitääkö aggren älytä käynnistyä itse?
Ei tartte, mutta ajatus oli, että si tarttis mennä ulos, vaan ois niin kytkety että napista käyntiin sisältä ohjauspaneelista. Ja vaikka pitäiski paikanpäältä startata niin ois niin, ettei tarttis johtoja repiä ja vaihella pistokkeista toiseen :mrgreen: :mrgreen:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Aggre syöttämään maasähkön pistokkeeseen = invertteri lataa akkuja ja aggren sähkö tulee pirttiin. Se että miten saa aggren käymään sisältä ja ryypyt jne hoideltua onkin sit eri juttu... Ehkä joku viivästys ainakin siihen kytkentään että jaksaa sitten syöttää autoa / invertteriä...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Reddewil kirjoitti:Aggre syöttämään maasähkön pistokkeeseen = invertteri lataa akkuja ja aggren sähkö tulee pirttiin. Se että miten saa aggren käymään sisältä ja ryypyt jne hoideltua onkin sit eri juttu... Ehkä joku viivästys ainakin siihen kytkentään että jaksaa sitten syöttää autoa / invertteriä...
No näin oli edellisessä bussissa. Tietenki jos laittais vaihtokytkimen taa agren ja maasähkön...
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Vastaa Viestiin