Nyt ku rojekti on osimoilleen sillppuna niin on hyvä jo miettiä tulevaa rakentamista. Sen verran on suunnitemia, että 2-akkujärjestelmä Blue Sea erotuskytkimellä, starttiakkujen rinnalle hupiakut. 3kW invertteri kylykeen tuottamaan verkkovirtaa ja agre vielä kaveriks.
Onku kuvaan tehny/teettäny keskusta, joka ohjailis noita viisaasti. Jos ihan konkreettista löytyy niin kelpaa kyllä tieto tännekkin, polokupyörää ku ei kannate keksiä uusiksi Tuo invertterihän toimii omalla älyllä maasähkön/akkukäytön suhteen, mutta agre pitäis siihen liittää samaan tyyliin ja järjestelmän pitäis ymmärtää millon mikäkin laite on virtalähteenä
Valaistukseen hyviä vinkkejä?? ledinauhaa/ ledispotteja on ollu mielessä. Tarjolla pääsäntöisesti 12v laitteita, mutta mieli tekin hyödyntää 24v järjestelmää Ideoita??
Ilpokuviot on selvät. Sitten mikro, jääkaappi, viihdelektroniikkaa ja vesihommia. Millaisa pumppuja/säiliöitä ajatellen talvikäyttöä myös. Suihkua ei oo tulossa, mutta kylmä/kuuma vesi ois ajatuksissa.
Kaikenlaiset vinkit on tervetulleita
Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 79
- Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
- Location: Lohja
- Viesti:
Re: Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan
Mä laitoin ja laittaisin edelleenkin molemmille akuille oman sähkötoimisen päävirtakytkimen. Käyttökytkimeks käynnistysakut-0-hupiakut.
Parkissa käytän hupiakkuja ja käynnistän toisilla ja ajon aikana voin kytkeä myös hupiakuille jolloin latautuvat. Voihan toki hupiakuillakin käynnistää. Kojelaudassa olevasta jännite/virtamittarista katselen akkujen varaustilaa ja voi todeta et hupiakut tuli täyteen.
Ja täysin tyhjä akku ottaa täydestä akusta vastustamattomana melkoisen virran.
Maasähkön tulen muuttamaan niin että keskus ottaa suoraan sieltä. Turha tehdä sähköä uudestaan koska ei se katkeamaton ups sähkö kuitenkaan ole tässä käytössä tarpeellista. Tällöin voi invertterin ottaa välillä pois häiriöitä aiheuttamasta.
Parkissa käytän hupiakkuja ja käynnistän toisilla ja ajon aikana voin kytkeä myös hupiakuille jolloin latautuvat. Voihan toki hupiakuillakin käynnistää. Kojelaudassa olevasta jännite/virtamittarista katselen akkujen varaustilaa ja voi todeta et hupiakut tuli täyteen.
Ja täysin tyhjä akku ottaa täydestä akusta vastustamattomana melkoisen virran.
Maasähkön tulen muuttamaan niin että keskus ottaa suoraan sieltä. Turha tehdä sähköä uudestaan koska ei se katkeamaton ups sähkö kuitenkaan ole tässä käytössä tarpeellista. Tällöin voi invertterin ottaa välillä pois häiriöitä aiheuttamasta.
Bussit rakennellaan öisin
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan
Pitääkö aggren älytä käynnistyä itse?
Tulevaisuus on sähköinen
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan
Ei tartte, mutta ajatus oli, että si tarttis mennä ulos, vaan ois niin kytkety että napista käyntiin sisältä ohjauspaneelista. Ja vaikka pitäiski paikanpäältä startata niin ois niin, ettei tarttis johtoja repiä ja vaihella pistokkeista toiseenLahti32 kirjoitti:Pitääkö aggren älytä käynnistyä itse?
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan
Aggre syöttämään maasähkön pistokkeeseen = invertteri lataa akkuja ja aggren sähkö tulee pirttiin. Se että miten saa aggren käymään sisältä ja ryypyt jne hoideltua onkin sit eri juttu... Ehkä joku viivästys ainakin siihen kytkentään että jaksaa sitten syöttää autoa / invertteriä...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Bussisähköt projektissa uusiksi, vinkkejä kaivataan
No näin oli edellisessä bussissa. Tietenki jos laittais vaihtokytkimen taa agren ja maasähkön...Reddewil kirjoitti:Aggre syöttämään maasähkön pistokkeeseen = invertteri lataa akkuja ja aggren sähkö tulee pirttiin. Se että miten saa aggren käymään sisältä ja ryypyt jne hoideltua onkin sit eri juttu... Ehkä joku viivästys ainakin siihen kytkentään että jaksaa sitten syöttää autoa / invertteriä...
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua