Induktioliesi

Team Keimo
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
Location: Lohja
Viesti:

Induktioliesi

Viesti Kirjoittaja Team Keimo »

Oletteko laitelleet autoihin noita induktiolevyjä. Keittiömyyjä sanoi et ottais sähköä paljon enemmän kuin tavallinen ja kuumenisi aika kovin alaspäin.
Onkos noissa jutuissa perää? Kun pöytäpintaa on vähän niin olis vaan siitä kiva ettei se vahingossa sulattelis kauppakasseja.

T
Bussit rakennellaan öisin
Avatar
pelti
Kansleri
Viestit: 1165
Liittynyt: 07 Heinä 2013 22:16
Truck: Hymer camp
Location: vantaa
Viesti:

Re: Induktioliesi

Viesti Kirjoittaja pelti »

En ole ongelmia havainnut, sairaan nopea käytössä, sähköähän noi kaikki syö :)
En käytä, kun yhtä levyä kerralla invertterikäytössä (2500 W jatkuvaa saa invertteristä, 5000 w hetkellistä). Puhallin siellä taitaa olla alla jäähdyttämässä, ja asennusohjeista löytyy varmaan, jos jotain rajoituksia / suosituksia on. (Ei ilmeisesti mitään dramaattisia, kun ei jäänyt mieleen.)

viewtopic.php?f=2&t=4595&start=75#p42089
peltiliiteri.com
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Induktioliesi

Viesti Kirjoittaja B9M »

Kaksilevyinen induktioliesi ostettiin ihan Irjan Matin suosituksesta. Projektiin tuli isoja ongelmia mutta induktioliesi tulee jos joku tulee. T. Ari

http://www.youtube.com/watch?v=6zEkP7LNgD4
Kumpikahan vie enemmän kiloWatteja :mrgreen:
#048
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Induktioliesi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Induktio lämmittää astiaa eikä ihteään ja on kaikista vähiten sähköä vievä, jos vähemmällä haluu päästä niin laita kaasu tai löpöliesi. Kannattas sen keittiömyyjän vaan pysyä lestissään ja kaupata lastulevyä tiikin kilohinnalla edeskin. :lol:
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Induktioliesi

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Itse asiassa induktioliesi ei syö yhtään sähköä jos on uskominen sähkömittaria ;) nimittäin tuossa pari vuotta sitten rakennettiin tutkimustalo jonka energiankulutus oli tarkkaakin tarkemmassa syynissä, ammattikorkean insinöörit tutki mikä kuluttaa mitäkin. Kun talossa ei asuttu ollenkaan niin virtoihin kytketty liesi vähensi koko ajan virran kulutusta. Se induktio sotkee jotenkin mittauksen. Mutta päällä ollessaan Se tietysti vie muttei läheskään niin paljon kuin keraaminen tai valurautaliesi. Laitoin kotiin induktion jokin aika sitten ja sitä asentaessa panin merkille että kovin ohut johto siinä on. Entinen sormenpaksuinen oli kytketty kolmeen vaiheeseen mutta induktioliesi on yksivaiheinen, vaikka on neljä levyä. Tästä päättelisin että tavallisen nelilevyiaen induktion pystyisi asentamaan myös bussiin. Omassa on valopetroolilla toimiva wallas. Ihan hyvä muttei kovin nopea varsinkaan kun kotona on tottunut salamannopeaan induktiolieteen.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Induktioliesi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Oma koti-induktio (4-levynen wöörpooli) on speksattu 7600W tehoiseksi, kahta vaihetta haluu sisäänsä ja näppärästi tulo on abiko-sukuisilla liittimillä kytkettynä =D Mutta eihän se vie tota ku sillon jos kaikki levyt on täysillä ja eihän se oo ku hetki niin kaikki sopat kiehuu yli ja lihat palaa pannuun...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Induktioliesi

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ei kuumene alaspäin. Bussissa on yksilevyinen mallia Biltema. Muovinen loota jota voi käyttää puutason päällä. Joskus tuon avasin, kun oli jäänyt yöksi sateeseen. Hukkasi järjen, jouduin kuivaamaan sisuskalut. Sisällä oli käämi pienillä metallinipsuilla kiinni muovikuoressa eli ei tuo voi kovinkaan paljoa lämpöä tuottaa alaspäin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Team Keimo
Kokenut kuljettaja
Viestit: 79
Liittynyt: 02 Helmi 2005 21:05
Location: Lohja
Viesti:

Re: Induktioliesi

Viesti Kirjoittaja Team Keimo »

Taas on vedätetty vanhaa varusmiestä.

Oletteko laitelleet tätä autoihin, ajattelin potkia rullan leväälleen.
http://www.ebeco.fi/tuoteet/asuntovaunu ... -foil-48-v
Bussit rakennellaan öisin
Avatar
mixuman
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Maalis 2013 22:37
Truck: SCANIA berkhof
Location: Rääkkylä

Re: Induktioliesi

Viesti Kirjoittaja mixuman »

Team Keimo kirjoitti:Taas on vedätetty vanhaa varusmiestä.

Oletteko laitelleet tätä autoihin, ajattelin potkia rullan leväälleen.
http://www.ebeco.fi/tuoteet/asuntovaunu ... -foil-48-v

Mulla heräs tuohon mielenkiinto... minkä hintasta lie matto?
Oikkari
Kippari
Viestit: 53
Liittynyt: 11 Helmi 2011 17:36
Location: Masku

Re: Induktioliesi

Viesti Kirjoittaja Oikkari »

Aina tiellä, joessa tai jällä.
Sprinter
Kippari
Viestit: 63
Liittynyt: 19 Elo 2013 21:25
Location: Syrjäinen etelärannikko

Re: Induktioliesi

Viesti Kirjoittaja Sprinter »

Avatar
-KHS-
Rattiamiraali
Viestit: 292
Liittynyt: 14 Marras 2012 12:26
Truck: Carrus 302
Location: Ylöjärvi
Member id: 216

Re: Induktioliesi

Viesti Kirjoittaja -KHS- »

Iduktiokeittotaso on ollut minullakin mielessäni.
Ajatus on kulkenut tätä rataa. Kaksi keittopaikaa riittänee. Kahden kattilan induktiotaso löytyy ainakin Ikeasta, Gigantista ja Netraudasta. Hinnat 250 - 400 euroa. Sähkö noille kuitenkin kelpaa, 16 A sulake pitäisi olla. Jos akkujen varassa aikoo keittää, niin invertterissä saisi olla potkua ainakin 4000 W, jotta jääkaapillekin vielä riittäisi.

Tuo 4000 W kun otetaan ulos 24 V akusta, niin virtaa kulkee 167 A. Tällä virralla akku kuin akku on hyvin lyhytikäinen. Akkuja pitää siis olla enemmän. Kahdella akkuparilla virta tippuu 83 ampeeriin ja kolmellakin parilla virtaa on vielä 56 A. Neljällä akkuparilla virtaa kulkee 42 A akkuparia kohden. Silloin on ajossa 8 kpl 12 V akkuja. Melkoinen euromäärä pitäisi siis laittaa hupiakkuihin, jotta niiden purkuvirta saadan edes 40 A tienoille. Itse asiassa vaadittava akkujen määrä yllätti minut.

No sitten pitää laskea akkukaapeleille paksuuksia tuon neljän akkuparin mukaan. Jos purkuvirta on tuo liki 170 A ja jännite 24 V ja akkuparin ja invertterin välissä on kaapelia 2 m, niin kaapelin poikkipinta-alaksi riittää noin 13 mm2. Tämä oli varsinainen yllätys. Sitten kun näitä keskenään samanmittaisia akkuparien + ja - johtoja kytkee invertteriin, niin ennen invertteriäkin riittää 20 mm2 kaapeli jos + ja - kaapelilla on yhteensä 80 cm pituutta. Tehohäviö on koko ajan ollut max 0,5%.

Alunperin autoon ei pitänyt tulla lainkaan kaasulaitteita, mutta kun miettii kuinka paljon perunoita keittää 8 akulla ja vertaa akuston hintaa 11 kg kaasupullon hintaan, niin kyllä ne uudet perunat halvemmalla sillä kaasulla keittää. Eri asia sitten on maistuvatko ne yhtä hyviltä :D

Täällä tuumaus siis jatkuu.
Linja-autojen ja rakkauden perässä voi juosta, tai odottaa seuraavaa.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Induktioliesi

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Starttiakussa on kovat purkuvirrat, 1000A =D . Kannattaa sitten muistaa että tuolla 4000W:llä poltat pihvin poroksi noin 60sek... Että se todellinen virran tarve paistoon/keittoon on alta kilowatti, 200-300Wh kun lämpötila on saavutettu.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Vastaa Viestiin