Sivu 1/1
Tyhmä kysymys
Lähetetty: 10 Marras 2013 23:26
Kirjoittaja mikko
Osaako joku sanoa miksi raskaassa kalustossa käytetään 24:n voltin järjestelmää? Mikä estäis tai hankaloittais väsäämästä autoaan 12:n voltin systeemeille jos jostain syystä niin haluaisi? Tämä on askarruttanut. Vuosia.
Re: Tyhmä kysymys
Lähetetty: 10 Marras 2013 23:49
Kirjoittaja Kotilo
24 voltin järjestelmässä on virta puolta pienempi samalla teholla verrattuna 12 voltin vehkeisiin. Esimerkiksi startti tarvii puolta vähemmän virtaa pyöriäkseen, johdotuksen paksuudessa voi säästää ja kun autoon laittaa 2 kpl 12 voltin akkua saadaan kahdella pienemmällä akulla helposti suuriakin starttivirtoja aikaan. Samoten jännitettä nostamalla saadaan johdoissa tapahtuva siirtohäviö pienemmäksi mut en tiedä et onko tällä suurta merkitystä auton mittakaavassa.
Tämmöstä tuli ekana mieleen.
Re: Tyhmä kysymys
Lähetetty: 11 Marras 2013 02:32
Kirjoittaja Wonderi
Voi sillä siirtohäviölläkin olla merkitystä. Kaverilla oli Väyrys-Mersussa jatkuvia tyhjän akun ongelmia kunnes vaihtoi paksumman akkukaapelin moottoritilasta takakontissa olevalle akulle ja johan rupesi virta riittämään. Bussissa akut on 15 metrinkin päässä laturista usein. Ameriikan rahtareilla on paljolti kaksijännitteinen systeemi, startille 24V ja kaikelle muulle 12V. Ei sekään ainakaan yksinkertaisempi ole.
Re: Tyhmä kysymys
Lähetetty: 11 Marras 2013 07:53
Kirjoittaja happa66
Onhan mersun 5 ja 6 satasissakin startti 24V ja kaikki muu 12V.
Re: Tyhmä kysymys
Lähetetty: 11 Marras 2013 09:25
Kirjoittaja mikko
Jännää. Mut nämä lausunnot vahvistivat käsityksiäni.
Re: Tyhmä kysymys
Lähetetty: 11 Marras 2013 10:14
Kirjoittaja Reddewil
Syynä välimatkat ja niistä johtuvat isot virtahukat ja jännitteen alenemiset. 12 vs. 24, jännite tuplautuu niin virta puolittuu samalla teholla ja voidaan käyttää puolta ohuempaa johtoa näin karkeasti. Jas käytät 12V laitteita, niin 24V linja kojeelle asti ja sinne sitten 12V alennin.
Ajatteleppa valtakunnan siirtolinjoja, "ohutta" vaijeria missä menee puolen suomen sähköt, jos jännite siellä olisi 230VAC niin kaapelin paksuus olisi luokkaa 5m tanko, hankala ripustella tolppiin ja kallistakin kaapelinpiru olisi. Siksi siirroossa isot jännitteet aina 400000V asti...
Re: Tyhmä kysymys
Lähetetty: 11 Marras 2013 12:59
Kirjoittaja Kotilo
Ite teen työtäni juuri noiden siirtolinjojen kanssa ja jos noita energiamääriä siirrettäisiin pienemmällä jännitteellä niin olisi nuo tekniset ratkaisut varmaankin aika jytäköitä. Nykyisillä jännitteillä nuo amppeerimäärät kun ei ole kovinkaan kummosia. Vaikka linjan perässä olisi keskikokoinen kylä, taikka pari.
Re: Tyhmä kysymys
Lähetetty: 11 Marras 2013 15:03
Kirjoittaja salainenagentti_007
Kotilo kirjoitti:Ite teen työtäni juuri noiden siirtolinjojen kanssa ja jos noita energiamääriä siirrettäisiin pienemmällä jännitteellä niin olisi nuo tekniset ratkaisut varmaankin aika jytäköitä. Nykyisillä jännitteillä nuo amppeerimäärät kun ei ole kovinkaan kummosia. Vaikka linjan perässä olisi keskikokoinen kylä, taikka pari.
Sama pätee rautateillä ajolankoihin...eipä niissäkään amppeerit huimia ole, siksi kai ne junat on aina myöhässä, kun ei virta riitä...jännitettä piisaa. Junille ja odottavalle kansalle.