Sivu 1/1

ei starttaa

Lähetetty: 04 Kesä 2013 01:00
Kirjoittaja wana112
missäs ois vikaa ku k112 vm 88 vanhakirjastoauto ei starttaa ? virtalukko uusittu ja akut ok. ku laittaa päävirrat päälle
rele herää että pasahtaa. ja ku avaimen kääntää startille vain mittarien neulat tippuu alas. jos on vaikka vinkkari päällä
se nakuttaa kyllä.

Re: ei starttaa

Lähetetty: 04 Kesä 2013 08:50
Kirjoittaja Victorjussi
Onko siinä takana starttausmahdollisuus? Front-nappi asennossa, että starttaa hytistä. Tuleeko startille virta? Starttaako meisselillä, kun heräte ja +yhdistetään?
Sulakkeet tarkistettu? Noista vaikka löytys syy?

Re: ei starttaa

Lähetetty: 04 Kesä 2013 19:29
Kirjoittaja ansa
wana112 kirjoitti:missäs ois vikaa ku k112 vm 88 vanhakirjastoauto ei starttaa ? virtalukko uusittu ja akut ok. ku laittaa päävirrat päälle
rele herää että pasahtaa. ja ku avaimen kääntää startille vain mittarien neulat tippuu alas. jos on vaikka vinkkari päällä
se nakuttaa kyllä.
kääntyykö virta-avain takaisin nolla asentoon ,jos ei niin laturilta tuleva käyntitieto estää starttauksen ,laturi viallinen ,latausvalo ei pala ;-)

Re: ei starttaa

Lähetetty: 05 Kesä 2013 00:18
Kirjoittaja Sisu
Tyhmä kysymys mutta onhan se nyt varmasti vapaalla...

Re: ei starttaa

Lähetetty: 05 Kesä 2013 19:40
Kirjoittaja wana112
starttas startin päästä meisselillä. ja kaikki muutkin asiat oli niin kuin yllä mainittu. mutta ei starttaa avaimesta ja avain lähtee irti
lukosta. mutta ei myöskään sammu katkasimesta. ei toimi varvikello mut laitoin akuille yleismittarin ja lataa 28,2 valot päällä.
lämppärin puhallin ei myöskään toimi. eli uusi virtalukko ihan turhaan.........ottaa pattiin.
oisko joku rele yms. sähkö vika varmaankin kuitenkin????

Re: ei starttaa

Lähetetty: 05 Kesä 2013 21:18
Kirjoittaja Victorjussi
No niin, ensimmäinen erä on voitettu. Lähtee käyntiin meisselillä ja sammuu kytkimen ja vaihteen avulla. :) .
Vapaavaihteen tunnistin voisi olla seuraava kohde, kun sitä jo Sisu kyselikin. Heiluta keppiä kuitenkin vielä reilusti joka vaihteella, jos sattuis vielä tokenemaan.
En osaa scanian sähköjä ulkoa, eikä oo prosuuria käsillä. Siellä konehuoneessa oleva sähkökaappi hapettumisineen aiheuttanut monta probl. töissä.
Vastatkaapa scanian miehet tarkemmin. Itse lähtisin tonkimaan niitä releitä ja johtoja takakaapista. :roll:

Re: ei starttaa

Lähetetty: 05 Kesä 2013 22:37
Kirjoittaja ansa
wana112 kirjoitti:starttas startin päästä meisselillä. ja kaikki muutkin asiat oli niin kuin yllä mainittu. mutta ei starttaa avaimesta ja avain lähtee irti
lukosta. mutta ei myöskään sammu katkasimesta. ei toimi varvikello mut laitoin akuille yleismittarin ja lataa 28,2 valot päällä.
lämppärin puhallin ei myöskään toimi. eli uusi virtalukko ihan turhaan.........ottaa pattiin.
oisko joku rele yms. sähkö vika varmaankin kuitenkin????
olisko niistä kiiltävistä isoista päävirtareleistä joku menetetty ,alustan sähkökeskukses ? ;-)

Re: ei starttaa

Lähetetty: 07 Kesä 2013 11:10
Kirjoittaja only4pro
minulla on tuossa superstarissa kaksoisakut, ja jos ne akut on tyhjät niin auto lähtee käyntiin, mutta ei tule korille sähköä, eli ei ajovaloja, ei painesummeria, ei radiota eikä etutuuletin. Eli minulla on selän takana kaksi sellaista vähän nyrkkiä isompia päävirtareleitä, ja siinä pitää kahden releen väliin laittaa ruuvimeisseli väliin pikaisesti, sitten se toinen rele alkaa vetämään ja latailemaan lisäakut (kaksoisakut).

Oli muuten vähän kiva kerran kun piti ajoon lähteä ja oli jäänyt päävirta päälle, ja se oli tyhjentänyt akut. Laitoin starttiakuille laturin, sain käyntiin mutta en noita valoja ym. Silloin en ollut vielä tietoinen noista lisäakuista. Onneksi oli sähkökaavio ja kun niissä alkoi löytyä tekstiä lisäakuista alkoi auton jokaikisen kolkan tarkistus. Akut löytyi tavaratilan etupäässä olevan lokeron takana, eli kulku tavaratilan kautta.

Re: ei starttaa

Lähetetty: 07 Kesä 2013 17:32
Kirjoittaja setrailija
Voisin melkein laittaa vetoa että maakaapeli vaihteiston ja rungonväliltä poikki/puuttuu.

Re: ei starttaa

Lähetetty: 29 Marras 2013 20:58
Kirjoittaja wana112
eipä starttaa / kesällä ei ollut aikaa tutkia kuanioo. vaan nyt viikolla ajoin hesasta lohjalle meisselillä startinpäästä tulille. nyt on kaikki
akut paikoillaan. kaikki releet ja sulakkeet myös, miksi ei avain liiku vaikka lataa? ei toimi puolittaja ei sammutin. ei toimi toiminnot auton
kummastakaan päästä? ja tyhmä kysymys jos laturi onkin risa. kumpi se joka on ylhäällä vai se joka on oikealla alhaalla vasemmalla on
syyläri. mites pitääkö olla piirturi ja rajoitin päivitetty katsastukseen. edellinen leima 05 ele ei hätäsen miehenauto renkaanpotkian vaan

Re: ei starttaa

Lähetetty: 29 Marras 2013 22:25
Kirjoittaja salainenagentti_007
Maavian kannalla.

Re: ei starttaa

Lähetetty: 29 Marras 2013 23:02
Kirjoittaja motoku
tutki moottoritilan "starttauskeskuksen" pohjan pistoke. on siis PISTOKE vaikka näyttää vain läpivienniltä. kaverin 112 tarkistin kaiken muun kunnes itse löysi vian ko. pistokkeesta.

Re: ei starttaa

Lähetetty: 30 Marras 2013 16:23
Kirjoittaja Iski
Rajoitin pitää olla tarkistettu (lappu on voimassa 3 kk) piirturia ei tarvitse käyttää eikä tarkistuttaa yksityiskäytössä, jotkut konttorit voi hoitaa kaiken muun (jarrukortti ja päästöt) paitsi rajoittimen tarkistuksen, helpoin ehkä hoitaa jossain raskaan kaluston huollossa noi pakolliset ja viet vaan vuosikatsastukseen.

Re: ei starttaa

Lähetetty: 30 Marras 2013 19:11
Kirjoittaja ansa
wana112 kirjoitti:eipä starttaa / kesällä ei ollut aikaa tutkia kuanioo. vaan nyt viikolla ajoin hesasta lohjalle meisselillä startinpäästä tulille. nyt on kaikki
akut paikoillaan. kaikki releet ja sulakkeet myös, miksi ei avain liiku vaikka lataa? ei toimi puolittaja ei sammutin. ei toimi toiminnot auton
kummastakaan päästä? ja tyhmä kysymys jos laturi onkin risa. kumpi se joka on ylhäällä vai se joka on oikealla alhaalla vasemmalla on
syyläri. mites pitääkö olla piirturi ja rajoitin päivitetty katsastukseen. edellinen leima 05 ele ei hätäsen miehenauto renkaanpotkian vaan
kuinkas on latauksen merkkivalo ,palaako ,se kun ohjaa juuri tuota virtalukon solenoidia joka lukitsee tuon virta-avaimen ,onhan sielä välis yks relekkin.
laturin d+ napaan ei menee siis tuo merkkivalon johto ,koitapa tyrkätä se johto maihin ,joko avain kääntyy ja merkkivalo syttyy ,jos toimii näin niin laturi mykkänä ,yleensä hiilet loppu ;-)
jos taas syötät +24volltia samaan johtoon pitäis herätä nuo puuttuvat toiminnot ;-)

Re: ei starttaa

Lähetetty: 01 Joulu 2013 23:23
Kirjoittaja wana112
taas tulille ja jotain valkeeta menee vaakaan :) mut ei hätii wedasto toimii.... joo latauksen valo ei pala tai kylla se pikkasen hehkuu
ihan vaan et on vaaleempi ku muut pimeet . jos se on laturi edelleen se tyhmä KYSYMYS kumpi ?? ylhäällä oleva vai se joka on oike-
alla ilmastointikompuran vieressä se on iso ja ylhäällä oleva se perinteinen mikä yleensä pakuissa ja henk.autoissa on. takapoksii oon
putsannu. mikä mittari missä asteikko on kuuteen (6) taitaa toimi se stop paineilmal. ku on neumatiikkaa ?

Re: ei starttaa

Lähetetty: 02 Joulu 2013 07:19
Kirjoittaja jeepster
Se latauksen valo pitäis syttyä kun virrat on päällä, ja sammua kun moottori käynnistyy. Jos se hehkuu jommassakummassa tilanteessa tai molemmissa niin vikaa vois lähteä rajaamaan.

Varmistan vielä kerran, että oletko kokeillu sieltä sulake/reletaulusta (siitä harmaasta) vaihtaa ne kaksi isoa relettä siitä keskeltä eri päin? toinen toisen tilalle siis. Ne on virtalukon releet, ja jos toinen on rikki niin osa toiminnoista puuttuu.

Re: ei starttaa

Lähetetty: 02 Joulu 2013 12:14
Kirjoittaja Pilotti
Ja oikea laturi on se jykevämpi siinä alhaalla. Tuo toinen on varmaan "hupiakkuja" varten.

Re: ei starttaa

Lähetetty: 02 Joulu 2013 17:05
Kirjoittaja ansa
wana112 kirjoitti:taas tulille ja jotain valkeeta menee vaakaan :) mut ei hätii wedasto toimii.... joo latauksen valo ei pala tai kylla se pikkasen hehkuu
ihan vaan et on vaaleempi ku muut pimeet . jos se on laturi edelleen se tyhmä KYSYMYS kumpi ?? ylhäällä oleva vai se joka on oike-
alla ilmastointikompuran vieressä se on iso ja ylhäällä oleva se perinteinen mikä yleensä pakuissa ja henk.autoissa on. takapoksii oon
putsannu. mikä mittari missä asteikko on kuuteen (6) taitaa toimi se stop paineilmal. ku on neumatiikkaa ?
edelleen koeta tarkastaa kummassa laturissa on pieni johto kiinni d+ navassa ,korirakentajat kun ovat joskus sekoitelleet noita latausjuttuja oikein urakalla ,mutta vain toinen laturi ohjaa latausvaloa ja molemmat laturit tapaa ladata samoja tai kaikkia akkuja ,se mittari siellä takalaatikossa taitaa olla moottorin öljynpaineen mittari

Re: ei starttaa

Lähetetty: 25 Huhti 2017 04:32
Kirjoittaja japex
Jatkanpa tähän samaan ketjuun, kun oireet on samat. Eli avain ei käänny takaisin nollille ja latausvalo hiiluu himmeänä. Kysymys kuuluukin, että mistä se piti testata laturin kunto, kun laturissa ei ole pientä johtoa? Laturista lähtee kaksi paksua piuhaa, toinen takakaapille ja toinen eteenpäin.

Re: ei starttaa

Lähetetty: 01 Touko 2017 05:43
Kirjoittaja japex
No, nyt taisi vika ainakin osittain löytyä. Juurikin se takastarttikeskuksen pohjan pistoke. Oli ainakin yksi piikki hapertunut poikki eikä muutkaan hyvältä näyttänyt.

Re: ei starttaa

Lähetetty: 02 Touko 2017 20:47
Kirjoittaja japex
Ei ollut vika liittimessä. Avasin laturin päädyn.

Re: ei starttaa

Lähetetty: 02 Touko 2017 20:49
Kirjoittaja japex
Mikähän on tuo mustasta palikasta lähtevä irrallinen piuha? Luulisi, että sillekin joku paikka olisi.

Re: ei starttaa

Lähetetty: 03 Touko 2017 10:19
Kirjoittaja Reddewil
japex kirjoitti:Mikähän on tuo mustasta palikasta lähtevä irrallinen piuha? Luulisi, että sillekin joku paikka olisi.
Häiriönpoistokondensaattori, ei vaikuta starttiin.

Re: ei starttaa

Lähetetty: 04 Touko 2017 21:48
Kirjoittaja japex
Kondensaattorin piuha löysi paikkansa. Hiilet oli kunnossa. D+ piuhan laitto maahan palautti toiminnot normaaliksi, eli laturi siis pskana.