Käynnistys ongelma!!!!

Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1259
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Iski »

Ompa siisti ja hieno akkulaatikko, meillä on ruostetta ja täynnä hiekkaa, kelkka ei varmaan liiku ilman hitsipilliä? tarttis varmaan tehdä jotain.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Mikkisa kirjoitti:Muuten tuo pieni musta rele vetää heti kun sen laittaa paikalleen. Muutenhan se ei sitten naksukkaan. Vapauttaako käydessä? Pienen releen pohjan pinneistä löytyy jännitteet. Maat tuntuis olevan kunnossa.
Se rele näyttääkin olevan päävirtakytkimen ohjausrele, mikäli nään nuo kuvan johdot oikein, näkyikö releessä tai pitimessä mitään numeroa?
Alustan piirikortilta pitäis löytyä releet 354, 345. 316 on käynnistysrele joka ohjaa starttia ja on yleensä akkukotelossa, mutta voi olla vaikkapa sähkökaapissakin.
Sun pitäis nyt saada kaavio, ei tarvitsis selventää niin paljoa.
Minkä ikänen alusta sulla on ( runkonumeron viimeiset numerot ) ja löytyykö kuvia sähkökaapista ja alustan piirikorteista?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

No minä justiin syksyllä käytin muutaman päivän ja kunnostin nuo kummatkin akkulaatikot sekä huvi että pääpuolen. Näyttää vaan siltä ettei minnekään sais mennä koskemaan kun heti alkaa piruilemaan :)

354,345 ja 316 vaihdoin. 316 on muuten hytin kaapissa. Sitä en muuten vielä katsonut että vetääkö se. 345 vetää viimeiseksi kun avainta kääntää.
Niin meneekö se hitulanka ensin akkulaatikon kautta vai suoraan hytin kaapista? Sähkökuvat olis tosi jees. Mulla oli lauantaina kaverina sähkömies mutta ilman kuvia sekin oli hieman hukassa. Luki kyllä tämän postin läpi.
Liikkeeseen en vie ennekuin oon itse koittanut kaiken mahdollisen...vähän pitää olla jääräkin. Ei näitä muuten opi kuin tekemällä.
Laitan tähän mukaan kuvia hytin sähkökaapista jos osaatte ehdottaa jotain.
Onko B10:n piirikortti samanlainen?
Laitan pian loput specsit eli runkonro:n ja piirikortin kuvia.
Niin auto on B9M -87, 245hp ja manuaali.
Liitteet
Sähkökaappi2.jpg
Sähkökaappi2.jpg (241.13 KiB) Katsottu 18298 kertaa
Sähkökaappi1.jpg
Sähkökaappi1.jpg (311.65 KiB) Katsottu 18298 kertaa
Sähkökaappi.jpg
Sähkökaappi.jpg (287.23 KiB) Katsottu 18298 kertaa
Kulkuriauto on siististi COOL
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

429 on kolme viimestä numeroa.
Liitteet
Kortin lappu.jpg
Kortin lappu.jpg (276.13 KiB) Katsottu 18296 kertaa
Kortti.jpg
Kortti.jpg (350.5 KiB) Katsottu 18296 kertaa
Kulkuriauto on siististi COOL
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Onko runkonumero 65 B10M kuvista hyötyä. Jos on voin huomisen laittaa starttipiirin kuvat. Tällä PC:llä minulla niit ei ole
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Rele 354 on vetää startatessa ja 345 ei, koska laturilta ei tule signaalia. Startatessa releen 354 30 liitännästä tulee ohjaus releen 316 86 liitäntään ja näin releen kärjet syöttävät syöttävät herätteen startille, edellyttäen että releen maadoitus 85 liitännässä on kunnossa ja liitännässä 30 on jännite, jos ei niin tarkista sulake.
Voit kokeilla onko startin ja releen 316 väli kondiksessa syöttämällä jännitteen releen liitäntään 87, pitäisi startata.

Lisäys: jos sulla rele 345 vetää startatessa on ongelmia lataustiedon kanssa, palaako laturin valo normaalisti?
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Addica
Rattimajuri
Viestit: 174
Liittynyt: 31 Maalis 2008 13:52
Truck: B10M, B12M
Location: 38700

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Addica »

Tämmöset löyty, liekö suurinpiirtein 83 mallisen B10M:n, mutta kumminkin. Auttaako hahmotuksessa?

Käynnistyskytkentä1
Käynnistyskytkentä2
Käynnistyskytkentä3
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

Kiitti vaan Puu Tiainen ja Addica. Kyllä noista kaavioista on paljonkin apua koska releiden järjestys on aivan sama. Yritän lauantaina noilla ohjeilla. Nyt justiin keittiörempan kimpussa. Ilmoittelen sitten kuinka mun kävi.
Kulkuriauto on siististi COOL
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

Vika paikallistettu muuntolaitteeseen. Hetken kun pitää latauksessa niin saa startata kerran normaalisti. Ei toista kertaa. Taas töpseli kiinni hetkeksi ja no problem mutta vain kerran. Kaikki sulakkeet ja releet tuntuvat olevan voimissaan. Sellasen ison pyöreän kontaktorin "se joka kolahtaa" toiminta arveluttaa. Navoissa jännitteet kokoajan ja alhaalla oleva hitukarva on jännitteellinen avain ääriasennossa tai latauksen ollessa päällä. Siellä vaan tahtoo olla melkosen monta karvaa joka suuntaan että siitä on melkosen vaikea saada tolkkua ilman piirroksia. Kellään piirroksia kyseiseen laitteeseen. Latauksen toiminta muuten täysin normaalia.
Laitan kuvia vielä tänään.
Kulkuriauto on siististi COOL
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

Kuvaa muuntolaitteesta. Tuo ylhäällä vasemmalla näkyvä poulan näköinen mokkula?
Liitteet
Muuntolaite.jpg
Muuntolaite.jpg (332.12 KiB) Katsottu 18017 kertaa
Kulkuriauto on siististi COOL
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

siis puolan :D
Kulkuriauto on siististi COOL
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Taitaa tuo kontaktori olla akkujen erotusta varten. Laturi on kiinnitetty ajoakkuihin pysyvästi ja hupiakut ainoastaan latauksen tai maasähkön ollessa kytkettynä. Startin aikana ajo- ja hupiakut ovat irti toisistaan.

Hupiakkuja on käytetty kirjastoauton verkkovirtalaitteiden ja sisävalaistuksen käyttöön. Ajoakkuja starttiin ja alustan sähköihin. Hieman mutua, mutta luulen olevani jäljillä...

Toimiiko molempien akkupiirien lataus sekä maasähköllä, että laturilla?

Minun B10M-autoni startti pätkii myös aika ajoin. Ajovalokiertokytkimen muutama laidasta laitaan kääntäminen saa starttinappulan toimimaan normaalisti. Tätä esiintyy varsinkin kostealla ilmalla. En ole jaksanut lähteä purkamaan - aina on käyntiin saatu. Kerran jouduin käynnistämään hyppylangalla ja kerran oli 150A automattinalli lauennut. Ehjästä on vaikea löytää vikaa...

Paria päivää myöhemmin, kun etsin vikaa ei sitä löytynyt. Käynnistys toimi laakista 10 kertaa peräkkäin - en jaksanut etsiä enempää.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

Mä en muuten pysty varmasti sanomaan että lataako hupiakkuja ajaessa? Muistaakseni kyllä. Pitäis melkeen testata. Täytyy vaan sulattaa tuo hupipuolen luukku syväjäästä.Maasähkössä ollessa molemmat puolet. Mitä sun mutu sanois???

Mulla oli siinä sähkömies kaverina mutta sekään ei suuria taas sanonu. Pitäs melkeen saada joku elektroniikkapuolen jannu käväseen.
Siitä automaattinallista muuten,mullahan on samanlainen siinä ajoakkujen vieressä mutta sen asennolla ei tunnu olevan mitää virkaa. Puhuit tuolla omassa postauksessa startin erotuksesta mutta mulla tulee starttiin jännitteet asennosta riippumatta.

Tuossa laturin kortilla on tuommoinen pieni vaalea juotettu rele jonka toinen pää on vähän tumma. Näkyy kuvassa jos tarkkaan katsoo.
Yksi merkillinen esimerkki noista kirjastoauton sähköistä on se että esim. ovikatkaisija plus muita vempeleitä on ainoastaan hupipuolen akkujen varassa?
Kulkuriauto on siististi COOL
Avatar
j0ri
Rattiamiraali
Viestit: 488
Liittynyt: 25 Touko 2008 22:17
Truck: K112-Lahti 450 Eagle
Location: Savonlinna

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja j0ri »

Tuo mainitsemasi rele on tosiaan tumma. Jos tuossa päässä on releen kärjet, releessä on tapahtunut kipinöintiä kärkien liikkuessa. On täysin mahdollista ettei enää irrota kärkiä tai kärjet eivät enää sulkeudu. Kannattaa tsekata kunto ja jos vieressä on diodi, niin se saattaisi olla rikki kun ei ole estänyt kipinöintiä.
Jos taas kyseessä olisi releen kelapuoli, se olisi hyvin todennäköisesti entinen.
Kun ei järki ja voimat riitä, hullunraivolla edetään.. ;-)
-
Scania K112 CLB 70 AA vm. -87
Lahti Eagle 450 vm. -87 (P13 x L2.5 x K3.6)
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

:mrgreen: tai sukelluskohteeksi itämereen vanhojen sukellusveneiden ja muiden raatojen joukkoon. Olisin pahottanut mieleni jos olisit kirjottanu mitä oikeasti ajattelet :mrgreen:
Tonttu on paikalla ympäri vuoden ja pukki lopetti vakiduunit kun neljäs syntyi :) mutta joo en mä sitä ressaa jos se muuntolaite ei kuntoon tuu,laitan sitten vain hakemuksen vetämään henkilökohtaisesti kamreerille suppolääkityksen muodossa. :wink: en rupea riskeeraamaan kesän reissuja tuon takia.

Liian tumma ei oo releissä tai sulakkeissa oikeen koskaan hyvä....paitsi ehkä piparissa,tortussa,piirakassa josta ei tosin ensikäden tietoa. :D
Joku voi kertoa joka tietää.
Mä tutkin sen releen heti kun vähän lauhtuu.
Onko muuten kulkureissa yhtään tummahipiäistä kuskia??? Ja jos ei ole niin nythän on oiva tilaisuus järjestää kilpailu siitä koska monikulttuurisuus saavuttaa kulkurit. Vuosiluku riittää arvaukseksi ja hyvä konjamiini oikein tietäneelle palkinnoksi :D
Itsekkään en virallisesti oo vielä liittynyt teihin koska viime kesänä muut sovitut menot ja auringon jahtaaminen ympäri suomea vei toisaalle mutta siinä kävi niin että suo siellä vetelä täällä.
Ensi kesänä olis tarkotus näkyillä ja liittyä jos huolitte. Pöljyys täyttää kyllä kriteerit :)

No mutta varsinaiseen asiaan. Soitin tänään Vähämaalle ja jätin yhteydenottopyynnön koskien dokumentaatiota koko autosta. Ainakaan puhelimessa puhunut ei pitänyt mahdottomana että saisin pätevät kuvat. Pitää nyt vaan odotella että palajavat joululomilta.

Sun pitää nyt Devil varoa kun huutelet vaikka rosvolinnaa huutelitkin että minä pian pakkaan perhokamani ja tuun sun vaivoiksi :)
Kulkuriauto on siististi COOL
ScaniaK114
Kuski
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Joulu 2011 22:02
Location: Kittilä

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja ScaniaK114 »

Onkohan tuossa muuntolaitteessa käynnistyksenestorele joka estää käynnistämisen maasähkön ollessa kytkettynä? Mahdollinen rele tälle voisi olla kuvassa näkyvä Esmi, kannattaa tutkia mihin siitä piuhat menee.

Hupiakuthan tuo erottaa startatessa ja sitten taas moottorin käydessä tai maasähkölaturin ollessa kytkettynä kytkee piiriin mukaan jolloin nekin saavat latausta, pitäisi siis ladata moottorin käydessä.
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1453
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja B9M »

ScaniaK114 kirjoitti:Onkohan tuossa muuntolaitteessa käynnistyksenestorele joka estää käynnistämisen maasähkön ollessa kytkettynä?
Jos maasahkö kytketty ja avaimesta virta päälle niin summeri huutaa, että tarttis tehä jotain. T. Ari
#048
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja motoku »

onks toi ruskee sulake kärtsänny, ihan keskellä taulua?? ei näy lankaa. toisaalta, vika saattaa löytyä melkein mistä vaan, on noissa alustoissa vaan aika monenlaista starttaus estoa, luukut, vaihde, kiinni olevat johdot jne jne...
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

Edelleen sama ongelma vaivaa. Käytin muuntolaitteen latauskortin huollossakin ja vaihtoivat siihen yhden releen joka oli tumma kipinöinnistä ja oli muutenkin väsynyt. Lataustieto on ongelma! Voisko joku nyt selvittää mistä on kysymys lataustiedossa? Rupee olemaan aika valmis tuon ongelman kanssa.
Kulkuriauto on siististi COOL
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

Sen verran selventääkseni asiaa. Latauksen valo hehkuu käynnissä ollessa. Ja latauksen valo ei pala virtalukosta käännettäessä.
Kulkuriauto on siististi COOL
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Mikkisa kirjoitti:Sen verran selventääkseni asiaa. Latauksen valo hehkuu käynnissä ollessa. Ja latauksen valo ei pala virtalukosta käännettäessä.
Aika kaukaa haettu, mutta katoppa kaikki maa johdot et ovat kiinni kunnolla. Ja liittimet ehjiä. Onko toista virta avainta? Jos on niin koita sitäkin.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Avatar
happa66
Rattiamiraali
Viestit: 391
Liittynyt: 14 Kesä 2009 00:44
Truck: MB-913
Location: Nakkila
Member id: 123

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja happa66 »

Niin ja sen verran vielä, et vedä uusi maa johto suoraan laturin rungosta auton runkoon niin sillä sen maadotuksen näkee.

a-p
Runko MB 913,-76, Kori DB, kone 5,7l suora6. Cabby 472-76, Kafi 480 -82. Hobby Brestige 610 -86. Uusin tulokas Volvo B9M Vanhool 10 m pitkä -90.
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

Mä koitan tuon heti huomenna. Rupee olemaan vähän mitta täynnä tuota ongelmaa. On tuossa kaverikin käynyt tutkimassa joka on sähkömies mutta pitäisi vissiin olla joku enemmän auton elektroniikkaan perehtynyt kaveri tai ainakin kunnon kytkentäkaaviot.
Kulkuriauto on siististi COOL
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

Onko niin että jos yritän kiertää sen releen numeron 345 joka olisi siis lataustiedon rele niin laitan hypyn nastoihin 30 ja 87? Rele 316 joka antaa virran solenoidille siis loistaa poissaolollaan vaikka se taitaa olla se joka on muuntolaitteessa mutta sitä ei ole merkitty.
Kulkuriauto on siististi COOL
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja neppi »

Akusta runkoo, koriin ja laturinjalkaan maajohdot, lohkosta runkoon ja koriin ja laturilta kans vähän jokapaikkaan.

Ja oikeet sähkömiehet yleensä vähän sylkee autosähköhommiin päin. Eikä suotta! Onhan se nyt pikkusen kummallista et vaiheelle on johto mut paluu laitetaan johku seinään kii!

Ja tsemppiä! Noi osaa olla viheliäisiä. Ite etin katsastusta varten kolme kuukautta (no en ihan jokapäivä kylläkään) syytä Suburbanin abs-valon loimotukselle ku vikakoodit sano yhtä sun toista eikä niiden korjaaminen auttanu. Lopulta löyty oik sylinterikannen takaosasta rispaantunu, löysä ja paskanen maajohdon liitos. Vaihdoin sen ja kävin leimaa vehkeen. Samalla hävis pari muutaki pitkään vaivannutta vikaa.

N
Vastaa Viestiin