Käynnistys ongelma!!!!

Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Mimyy »

Olisko kuvasta apua? Oletko tarkistanut laturin hiilet?(omassa oli liian rasvaset ja helteellä ei startannut ennen putsausta)
Liitteet
DSCI2582 .JPG
DSCI2582 .JPG (439.68 KiB) Katsottu 12409 kertaa
Pohjantähti
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

Sen verran sain katsottua että maat löyty laturista ja akuista. Ainakin laturin hiilet menee nyt vaihtoon kun olivat AIVAN loppu. Että eikö se sitten vapauta käynnistyksen estorelettä kun ei tule virtaa. Sain lainaksi pihtimittarin.
Kulkuriauto on siististi COOL
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

Kerkisin kirjottaa ennenkuin näin sun viestin Miimyy. Kuvista ei oo koskaan haittaa. Ja meikäläisen sähkö tietämykselle helppolukuinen.
Näyttäis ne hiilet olevan. Ei voi olla noin helppo homma kun aivan tuskassa tutkinut ja hutkinut. Jos se nyt tuolla hiilien vaihdolla vittuilun lopettaa niin täältä löytyy maakunnan levein hymy.
Kulkuriauto on siististi COOL
ScaniaK114
Kuski
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Joulu 2011 22:02
Location: Kittilä

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja ScaniaK114 »

Kytke generaattorille auton johtosarjasta tuleva D+/+61 johto maahan kiinni ja käännä avaimesta virrat päälle, silloin latausvalon pitäisi syttyä ja moottorin käynnistys olla mahdollista. Siis johto irti generaattorista, generaattorin D+ (+61) napaa ei kytketä maihin eikä tällöin varsinkaan käynnistetä moottoria.

D+ tulee kenttädiodeilta ja maadoittuu lataussäätimen, hiilien ja kenttäkäämin kautta generaattorin ollessa pysähdyksissä. Tällöin +54 ja +61 välillä on potentiaaliero, jolloin latausvalo palaa ja esimerkiksi tuo rele 349 vetää.

Sitten kun moottori käynnistetään, latausvalon polttimon, releen käämin yms. kautta D+ napaan kulkevan virran generaattorin kenttäkäämissä aiheuttaman magneettikentän vaikutuksesta staattoriin alkaa muodostua jännitettä. Jännitten noustessa alkaa kenttädiodien kautta tulemaan virtaa D+ navalle enemmän, jolloin virta kenttäkäämissä ja magneettikenttä voimistuu ja sähköä muodostuu taas enemmän jne. jne...

Tällöin generaattori alkaa tuottamaan virtaa ja kun latausjännite on saavutettu, alkaa jännitteensäädin rajoittamaan kenttäkäämille menevää virtaa. Nyt tietysti saadaan virtaa tasasuuntausdiodien kautta sähkölaitteille ja akun lataamiseen, myös D+ navassa on täysi latausjännite.

Tällöin potentiaalieroa +61 ja +54 välillä ei enään ole, jolloin latausvalo sammuu ja esimerkiksi rele 349 päästää. Tässä voi olla kytkettynä rele myös +61 ja maan välille jolloin se nyt vetää ja kytkee virran esimerkiksi ilmastoinnin ohjausyksikölle josta se tunnistaa moottorin olevan käynnissä jolloin mm. kompressorin magneettikytkimen ja lauhdutinpuhaltimet voi kytkeä päälle.


Mikäli hiilikosketus on puutteellinen ja maadoitusta ei tapahdu generaattorin hiilien kautta, nousee jännite navassa +61 latausvalon polttimon, releen käämin yms. kautta kulkevan virran vaikutuksesta akkujännitteeseen ja tällöin tietysti latausvalo ei pala / hohtaa himmeästi ja esimerkiksi rele 349 päästää koska potentiaalieroa ei ole.

Tällöin moottorin käynnistys ei ole mahdollista koska D+ navasta signaalin ottavat kytkennät "luulee" että moottori on käynnissä. Tällöin myöskään generaattori ei tuota lainkaan virtaa vaikka latausvalokaan ei pala.

Mikäli navan +61 ja maan välille lisätään sopivan kokoinen vastus, hiilikosketuksen katketessa latausvalo syttyy ja releet +61 virtapiirissä toimii oikein. Vastus täytyy mitoittaa oikein ettei normaalisti generaattorin toimiessa se aiheuta kenttädiodien ylikuormittumista ja palamista eikä estä generaattorin magnetointia.
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

Auto kunnossa ja korjattu. Niin se vaan sitten oli että ne hiilet oli lopullinen syy ja osasyynä latauskortin releen väsyneet kärjet. Koko hoito maksoi mitättömät 100€ kiitos teidän korvaamattoman avun. Tunteja tuli kiitettävästi tätäkin hommaa tutkiessa ja nyt taas tuntee vempeleensä paremmin ja ehkä jotain oppinutkin. Tupakkia,kahvia ja olutta en laskenut tuohon sataseen :)

Kiitos kaikille ketjuun osallistuneille ja neuvoja antaneille kulkureille. Nähdään kevään avauksessa ja otetaan happamet tämänkin ongelman selättämiselle 8)
Kulkuriauto on siististi COOL
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Mikkisa kirjoitti:Auto kunnossa ja korjattu. Niin se vaan sitten oli että ne hiilet oli lopullinen syy ja osasyynä latauskortin releen väsyneet kärjet. Koko hoito maksoi mitättömät 100€ kiitos teidän korvaamattoman avun. Tunteja tuli kiitettävästi tätäkin hommaa tutkiessa ja nyt taas tuntee vempeleensä paremmin ja ehkä jotain oppinutkin. Tupakkia,kahvia ja olutta en laskenut tuohon sataseen :)

Kiitos kaikille ketjuun osallistuneille ja neuvoja antaneille kulkureille. Nähdään kevään avauksessa ja otetaan happamet tämänkin ongelman selättämiselle 8)
Ei millään pahalla, mutta jos olisit lukenut kaikki vastaukset ajatuksella olisi tupakkia säästynyt melkoisesti.
Minä kyselin jo ensimmäisessä viestissäni tuosta lataustiedosta.
Lataustieto ohjaa näissä vehkeissä monia toimintoja, se on tärkeä olla kunnossa.
Mutta hyvä, että tuli kuntoon kuitenkin.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

Kiitosta vaan ja en häpeä myöntää nolouttani asiassa. Sähkötietämykseni on olematon mutta tämän episodin jälkeen jo vähän parempi. Ammattitaitoni on aivan toisella suunnalla. En tiennyt alkuunkaan mitkä valot pitää palaa ja mitkä ei tai käsitellä lataustieto asiaa.
Aion kumminkin jatkossakin kääntyä tämän foorumin puoleen ongelmia kohdatessa koska niitä varmasti tulee. Oli aivot sitten narikassa tai ei.
Kulkuriauto on siististi COOL
Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen »

Se onkin ongelma selittää asia henkilölle jolla ei ole samaa kokemusta ja tietoa asiasta.
Onneksi nämä vanhat rom...... bussit on kuitenkin varsin simppeleitä vehkeitä ja maalaisjärjellä pötkii pitkälle.
Ei tässä kuitenkaan kannata nolostella vaikka tupakkia meneekin.
Toista on nykyiset vehkeet, ilman tietokoneita ja muita testereitä ei ole mitään toivoa etsiä vikoja, tosin kokeilemalla voi joskus onnistua.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.
Avatar
Kolumbus
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Huhti 2012 11:10
Truck: Scania K113 / Delta
Location: Lumijoki

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Kolumbus »

Pitkä ja mielenkiintoinen keskusteluketju autosähköstä.

Voisiko tähän jatkeeksi ja sivujuonteeksi laittaa oman starttiongelman? Varmaan jossakin vanhoissa viesteissä voisi olla siihen vastaus, mutta en vaan löytänyt.

Auto: Scania 113 -89/Delta 301

Startti toimii normaalisti ensimmäisellä käynnistyksellä. Mutta kun auton sammuttaa, pitää auton päävirta katkaista ennenkuin startti toimii uudestaa.

Ihan pieni, pari vuotta jatkunut kiusa, mutta jos korjaus olisi simppeli...
Avatar
Victorjussi
Rattiamiraali
Viestit: 264
Liittynyt: 17 Loka 2010 09:15
Truck: Suentassu
Location: Kajaani

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Victorjussi »

Tarkennatko vielä. Eli häviääkö virrat kokonaan sammutuksen jälkeen vai onko pelkkä käynnistysongelma?
Edellinen viittaisi päävirtakatkaisijaan, joka ei pysy päällä enää, kun latausvirta lakkaa. Näissähän kun on jo releohjattu tuo.
Jälkimmäinen vaatii vähän pohtimista, voin kysyä sähköspecialistilta, jos sellainen todella on. En muista tuommosta vikaa :| vielä kohdalle sattuneen.
--Volvo B 9 M, siisti kotirattori-- --MF 165 MP, samoin--
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kolumbus kirjoitti:Pitkä ja mielenkiintoinen keskusteluketju autosähköstä.

Voisiko tähän jatkeeksi ja sivujuonteeksi laittaa oman starttiongelman? Varmaan jossakin vanhoissa viesteissä voisi olla siihen vastaus, mutta en vaan löytänyt.

Auto: Scania 113 -89/Delta 301

Startti toimii normaalisti ensimmäisellä käynnistyksellä. Mutta kun auton sammuttaa, pitää auton päävirta katkaista ennenkuin startti toimii uudestaa.

Ihan pieni, pari vuotta jatkunut kiusa, mutta jos korjaus olisi simppeli...
Ettei olisi ominaisuus, ettei startata käynnissä ollessa? Omasta Vulvasta ei sammu päävirta jos auto on käynnissä, tai virta avaimesta päällä. Melkeen sama asia mut ei sinne päinkään =D
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Kolumbus
Apukuski
Viestit: 12
Liittynyt: 11 Huhti 2012 11:10
Truck: Scania K113 / Delta
Location: Lumijoki

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Kolumbus »

Pelkkä starttaukseen liittyvä ongelma. Noista aiemmista viesteistä päättelin, että tuplastarttauksen estävä rele se temppuilee ja nollautuu, kun käyttää päävirran pois. Mutta miten vika saadaan pois?
Mikkisa
Tosi harrastaja
Viestit: 46
Liittynyt: 30 Touko 2012 16:30
Truck: Volvo B9M
Location: Mustasaari

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkisa »

Puu Tiainen kirjoitti:Se onkin ongelma selittää asia henkilölle jolla ei ole samaa kokemusta ja tietoa asiasta.
Onneksi nämä vanhat rom...... bussit on kuitenkin varsin simppeleitä vehkeitä ja maalaisjärjellä pötkii pitkälle.
Ei tässä kuitenkaan kannata nolostella vaikka tupakkia meneekin.
Toista on nykyiset vehkeet, ilman tietokoneita ja muita testereitä ei ole mitään toivoa etsiä vikoja, tosin kokeilemalla voi joskus onnistua.
Kyllä se vaan vähän nolostuttaa kun ihan hyvin olisi voinut malttaa ja mennä järjestyksessä sulkemalla vaihtoehtoja . Ehkä enemmän kumminkin huolestuttaa kaverin puolesta joka on koulutettu sähköasentaja ja toimii yleensä isojen jännitteiden parissa :)
Minähän sitä en tajunnut että en voi mitata latausta suoraan laturista akkujen ollessa kytkettynä. Oppia ikä kaikki!
Toivottavasti jaksat joskus toistekin vääntää rautalangasta ongelman ilmetessä.

Sivujuonteeseen en taida ottaa kantaa :)
Kulkuriauto on siististi COOL
ScaniaK114
Kuski
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Joulu 2011 22:02
Location: Kittilä

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja ScaniaK114 »

Mikkisa kirjoitti:Minähän sitä en tajunnut että en voi mitata latausta suoraan laturista akkujen ollessa kytkettynä. Oppia ikä kaikki!
Tottakai voi mitata latauksen myös laturilta moottorin käydessä ja akkujen ollessa kytkettynä, latausjännite 24v järjestelmässä pitäisi olla n. 27-30v lämpötilasta riippuen, kovemmalla pakkasella enemmän ja sitten kun on lämpimämpää niin vähemmän.

Eli jos mittaat vaikka 23,8v niin ei toimi mutta vaikka 28,8v niin toimii. Ja sitten voi vielä mitata akuilta että jos laturilla oli 28,8v ja akuilla vaikka 25,6v niin jossain on huono liitos tms. jolloin akut ei lataannu kunnolla. Jännite pitäisi olla lähes sama kuin laturilla.

Akut on syytä pitää kytkettynä aina moottorin käydessä, koska muuten jännite saattaa nousta liian korkeaksi mikäli kuormitusta ei juuri ole.
Wowbagger
Rattimajuri
Viestit: 209
Liittynyt: 07 Syys 2014 18:07
Truck: Jonckheere B10M
Location: Helsinki

Re: Käynnistys ongelma!!!!

Viesti Kirjoittaja Wowbagger »

Viron veijarit vaihtoi syksyllä B10M laturin laakerit ja hiilet, tais olla myös liukurenkaat. Ennen remppaa ei palanut merkkivalot ja auto käynnistyi normaalisti. Vaan lagrut urisi, mut ajattelin että vaihdetaan kaikki kuluvat osat ja hihnat. Nyt käynnistää voi vain kerran, sähkötaulusta pitää irrottaa estorele ennen käynnistystä ja latauksen merkkivalo hehkuu.

Väittivät ottaneensa jopa kerran laturin irti ja käyttäneensä penkissä. Viestiketjun perusteella näyttää aika pahasti siltä, että pitäisi ihan ekaksi ottaa kertaalleen hiilet pois ja katsella vielä miltä liukurenkaat näyttää. Mites noi kytkennät on muuttuneet vuosien saatossa? Kytkentäkaavioita löytyy paljon vanhemmista vehkeistä, kuin mun Volvon, jonka alustanumero on 22884. Nyt piti sähkärin katsoo paikat läpi, mutta ei sinne vaihtunut kun jäähdytin. Aika hyvin puolentoista kuukauden aikana!
Vastaa Viestiin