kanian startti..
- busclinic
- Kippari
- Viestit: 51
- Liittynyt: 20 Loka 2011 21:13
- Truck: Volvo B10M ja B9M
- Location: ylöjärvi
kanian startti..
Morjensta pöytään...olisipa pikkuinen onkelma mille itse en keksi enää selitystä.. Eli vm 83 wiima scanian koneella.. lyö solenoidin päälle mutta startti ei pyöri.???!! joten jos sinulla tieto/ratkaisu niin ole ystävällinen ja soita minulle.
olisin kiitollinen avusta.
040-7247777
Nasse-setä
olisin kiitollinen avusta.
040-7247777
Nasse-setä
pari volvoo.
-
- Kokenut kuljettaja
- Viestit: 127
- Liittynyt: 11 Helmi 2009 15:41
- Truck: Bürstötähti
- Location: Nummela
- Member id: 84
Re: kanian startti..
Oliskohan niin että solenoidista ei mene virta läpi. Kulunut...sulannut..yms.
Scania BF 86 S -78 Hetku Sininen
Hymer
Bürstner
Hymer
Bürstner
- ansa
- Rattiamiraali
- Viestit: 320
- Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
- Truck: Scania K112 Vanhool
- Location: Laihia
- Member id: 106
- Paikkakunta: Laihia
Re: kanian startti..
koitahan pyöräyttää vähä ruuvimensselillä konetta starttikehältä , joskus jää hampaat niin kohdakkain ettei mene ratas päälle ja silloinhan se ei myöskään voi kytkeä tuota pyöritystä päällebusclinic kirjoitti:Morjensta pöytään...olisipa pikkuinen onkelma mille itse en keksi enää selitystä.. Eli vm 83 wiima scanian koneella.. lyö solenoidin päälle mutta startti ei pyöri.???!! joten jos sinulla tieto/ratkaisu niin ole ystävällinen ja soita minulle.
olisin kiitollinen avusta.
040-7247777
Nasse-setä
Re: kanian startti..
Varmaan eri vika kun minulla oli, mutta kerron kuitenkin. Käynnistin '83 Scania 82:n normalisti ja sammutin sen siirrettyäni vähän. Sen jälkeen uusi starttaus ja kone ei pyörähtänyt enää mihinkään. Ryömin auton alle katsomaan ja kaiki näytti normaalilta. Kiskoin startin irti ja startin runko oli haljennut bendixin kohdalta sieltä kytkinkopan sisältä. Bendix-ratas ei enää yltänyt starttikehälle.
Uusi (käytetty) startti Scanian purkuosista Konalasta sopuhintaan ja taas alkoi startata
Uusi (käytetty) startti Scanian purkuosista Konalasta sopuhintaan ja taas alkoi startata
- busclinic
- Kippari
- Viestit: 51
- Liittynyt: 20 Loka 2011 21:13
- Truck: Volvo B10M ja B9M
- Location: ylöjärvi
Re: kanian startti..
juuh täytyypä tutkaista..Joe Cool kirjoitti:Varmaan eri vika kun minulla oli, mutta kerron kuitenkin. Käynnistin '83 Scania 82:n normalisti ja sammutin sen siirrettyäni vähän. Sen jälkeen uusi starttaus ja kone ei pyörähtänyt enää mihinkään. Ryömin auton alle katsomaan ja kaiki näytti normaalilta. Kiskoin startin irti ja startin runko oli haljennut bendixin kohdalta sieltä kytkinkopan sisältä. Bendix-ratas ei enää yltänyt starttikehälle.
Uusi (käytetty) startti Scanian purkuosista Konalasta sopuhintaan ja taas alkoi startata
hiukka samanlailla kävi tämänkin kanssa piti siirrellä mut ei starttaa enää solenoidi kyllä menee pohjaa mut ei pyöri..
pari volvoo.
Re: kanian startti..
Oletko kokeillut solenoidin sisältä kärkiä viilata puhtaaksi?
Mm. Hiluxissa syöpyvät ajan mittaan, ettei tee muuta kuin paukuttaa solenoidia.
Mm. Hiluxissa syöpyvät ajan mittaan, ettei tee muuta kuin paukuttaa solenoidia.
- busclinic
- Kippari
- Viestit: 51
- Liittynyt: 20 Loka 2011 21:13
- Truck: Volvo B10M ja B9M
- Location: ylöjärvi
Re: kanian startti..
kiitoksiva vinkistä koetammeTomppa kirjoitti:Oletko kokeillut solenoidin sisältä kärkiä viilata puhtaaksi?
Mm. Hiluxissa syöpyvät ajan mittaan, ettei tee muuta kuin paukuttaa solenoidia.
pari volvoo.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: kanian startti..
B10m alustassa on automaattisulake startin johdossa. Scaniasta en tiedä onko vastaavaa systeemiä. Yleismittarilla selvittää helposti mihin asti 24v pääsee.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: kanian startti..
Onko akku käynyt voimattomaksi, akun kenkä tai maadoitus löysä?
Tulevaisuus on sähköinen
- busclinic
- Kippari
- Viestit: 51
- Liittynyt: 20 Loka 2011 21:13
- Truck: Volvo B10M ja B9M
- Location: ylöjärvi
Re: kanian startti..
moroLahti32 kirjoitti:Onko akku käynyt voimattomaksi, akun kenkä tai maadoitus löysä?
akuissa kyllä kytyä ja maitakin saa...en oo löytäny mitään selitystä mikä voi olla vikana...
pari volvoo.
Re: kanian startti..
Eilen soiteltiinkin asiasta. Tuli mieleen et kerran kävi sellanenkin, et jotenkin ahisti päävirtakytkimestä. Mittaamalla näytti virrat tulevan ok, mut startatessa ei sitten virtaa kulkenutkaan läpi riittävästi.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: kanian startti..
mukava lisä tällaisessa on pihtimittari, senkun laittaa startin kaapelin ympäri ja kääntää startista tietää että meneekö sähkö läpi, näin saatiin oma fiatagrista selville että startti oli hajalla, kun ei pyörinyt mutta ampeereja meni monta sataa. yleismittari kun ei aina kerro kaikkea. muuten oiva työkalu toi yleismittari, ei ole montaa ongelmaa/vikaa minulta jäänyt selvittämättä, luulen että voin yhdellä kädellä laskea ne...
nm. naapurissa neljä kaivinkonetta, neljä rekanvetureita ja kärryjä jossa vähän erikoisempia sähköjä sekä vähän traktoreita... aina löytyy joku lamppu tai venttiili tai nosturi joka ei toimi
mutta tähän aloittajan ongelmaan sanoisin että yleismittari käteen, maata jostain ja plusan mittaus molemmin puolin solenoidin kantoja, ja joku kääntämään starttia ja katsomaan meneekö sähköä läpi
nm. naapurissa neljä kaivinkonetta, neljä rekanvetureita ja kärryjä jossa vähän erikoisempia sähköjä sekä vähän traktoreita... aina löytyy joku lamppu tai venttiili tai nosturi joka ei toimi
mutta tähän aloittajan ongelmaan sanoisin että yleismittari käteen, maata jostain ja plusan mittaus molemmin puolin solenoidin kantoja, ja joku kääntämään starttia ja katsomaan meneekö sähköä läpi
- busclinic
- Kippari
- Viestit: 51
- Liittynyt: 20 Loka 2011 21:13
- Truck: Volvo B10M ja B9M
- Location: ylöjärvi
Re: kanian startti..
fiilattu ja höylätty...muuttu sen verta että startti pyörähtää noin 1/4 kierroksen niikun akku ois tyhjä eli tosi vaikeesti..busclinic kirjoitti:kiitoksiva vinkistä koetammeTomppa kirjoitti:Oletko kokeillut solenoidin sisältä kärkiä viilata puhtaaksi?
Mm. Hiluxissa syöpyvät ajan mittaan, ettei tee muuta kuin paukuttaa solenoidia.
pari volvoo.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: kanian startti..
Paljoko napajännite on startatessa, paljoko se on akulla ja mitä se on startin navoilla? Jos startilla selvästi vähemmän, on kaapelissa vika. Onko autossa päävirtakontaktoria, sen kosketinpinnat voi olla huonossa hapessa myös.
Startin kaapeli on voinu hapettua ehjältä näyttävän kuoren sisällä lähes poikki, ompa joskus ollu ihan hyvän näkönen akkukenkäkin, mutta johtavuus on ollut olematonta, kenkä-johtoliitos siis.
Ei tuo vaikea vika ole selvittää.
Startin kaapeli on voinu hapettua ehjältä näyttävän kuoren sisällä lähes poikki, ompa joskus ollu ihan hyvän näkönen akkukenkäkin, mutta johtavuus on ollut olematonta, kenkä-johtoliitos siis.
Ei tuo vaikea vika ole selvittää.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: kanian startti..
Pitää starttiasennos nii jostain pitäis savu alkaa nousee.. Oisko startin hiilet loppu..?
- busclinic
- Kippari
- Viestit: 51
- Liittynyt: 20 Loka 2011 21:13
- Truck: Volvo B10M ja B9M
- Location: ylöjärvi
Re: kanian startti..
suaraa startilta pistetty virtaa napoihin eikä pyöri sen paremmin...Reddewil kirjoitti:Paljoko napajännite on startatessa, paljoko se on akulla ja mitä se on startin navoilla? Jos startilla selvästi vähemmän, on kaapelissa vika. Onko autossa päävirtakontaktoria, sen kosketinpinnat voi olla huonossa hapessa myös.
Startin kaapeli on voinu hapettua ehjältä näyttävän kuoren sisällä lähes poikki, ompa joskus ollu ihan hyvän näkönen akkukenkäkin, mutta johtavuus on ollut olematonta, kenkä-johtoliitos siis.
Ei tuo vaikea vika ole selvittää.
akun kengät melki uuret..jännite heittoo ei ollu...
joka puolelle tulee iha täydet sähöt...
pari volvoo.
- busclinic
- Kippari
- Viestit: 51
- Liittynyt: 20 Loka 2011 21:13
- Truck: Volvo B10M ja B9M
- Location: ylöjärvi
Re: kanian startti..
hiiliäkin on ihan hyvin..en enää oikee ymmärrä mikä voi olla vikanaZippo kirjoitti:Pitää starttiasennos nii jostain pitäis savu alkaa nousee.. Oisko startin hiilet loppu..?
pari volvoo.
Re: kanian startti..
Pistitkö maadoitustakin hyppykaapelilla "suoraan" koneen rungosta akulle?
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: kanian startti..
oliko mittari kiinni kuin joku kääntää avaimesta? eli jos on huono kontakti jossain, niin jännite on sama kaikkialla, mutta kun avamiesta vääntää jännite tipahtaa jossain. eli mittaile esim. starttimoottorin solenoidin molempia napoja kun joku kääntää startista, jos molemmilla jännite sama, epäilisin kyllä starttimoottoria. jännite tipahtaa varmaan siihen 18V jos akuissa on puhtia. tai kuten Wonderi kertoi niin maadoitus myös tärkeä, eli ensin vaikka akun miinusnavalta koneen runkoon, ja jos ei auta niin vielä moottorista startin kiinnityspulttiin kiinni.busclinic kirjoitti: suaraa startilta pistetty virtaa napoihin eikä pyöri sen paremmin...
akun kengät melki uuret..jännite heittoo ei ollu...
joka puolelle tulee iha täydet sähöt...
myös ampeeripihtimittari olisi kätevä, sillä näkee missä menee virtaa, kun tuo jännite harvoin osaa kertoa kaiken...
saatko otettua startin pois ja kokeiltua suoraan sähköllä?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: kanian startti..
Kyllä se jännite vaan kertoo "lähes kaiken" jos startin navoilla on sama 24,5V esim. ku akuilla niin virtaa ei vaan mene mihinkään, mutta jos akun navoilla on 24,5V ja startilla 20V startatessa ja mitään ei tapahu niin 4,5V häviää jonnekkin... Jos akut on kunnossa ja startti meinaa pyöriä (pyörähtää tuon vartin) niin sillon noin 1kW menee startille. Toki senkin voi todeta että "starttaa" kauemmin, joku paikka alkaa lämmetä varmasti!
Pihtivirtamittari on hieno keksintö, mutta sitä pitää osata käyttää, ja jännitteen olemassaolon tuntien virran voi mitata ilman pihtivirtamittaria.
Pihtivirtamittari on hieno keksintö, mutta sitä pitää osata käyttää, ja jännitteen olemassaolon tuntien virran voi mitata ilman pihtivirtamittaria.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: kanian startti..
no tässäkin oikeastaan vain yksi pääasia, eli pitää tietää mitä tekee niin molemmista tiedoista on hyötyä.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: kanian startti..
Totta, ja sen verran korjaan (nussin pilikkua) omaa kirjoitusta että se 1kW menee jonnekkin akun ja startin välillä! Eli voi olla että piuha on hapettunut niin pahasti jostain että virta jää sinne. No mutta savu paljastaa sen...only4pro kirjoitti:no tässäkin oikeastaan vain yksi pääasia, eli pitää tietää mitä tekee niin molemmista tiedoista on hyötyä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Bussiton
- Vapaaherra
- Viestit: 2400
- Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
- Location: Jokela
- Member id: 015
- Paikkakunta: Jokela
Re: kanian startti..
Voisiko olla startin laakerit loppu ? mulla oli kerran pikkuautossa sellainen vika ja lähti tosi vaikeesti käytiin, meinasin hommata jo uuden akukin
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
- busclinic
- Kippari
- Viestit: 51
- Liittynyt: 20 Loka 2011 21:13
- Truck: Volvo B10M ja B9M
- Location: ylöjärvi
Re: kanian startti..
juu koetettu on jo sitäkin..Wonderi kirjoitti:Pistitkö maadoitustakin hyppykaapelilla "suoraan" koneen rungosta akulle?
pari volvoo.