kanian startti..

Avatar
busclinic
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 20 Loka 2011 21:13
Truck: Volvo B10M ja B9M
Location: ylöjärvi

kanian startti..

Viesti Kirjoittaja busclinic »

Morjensta pöytään...olisipa pikkuinen onkelma mille itse en keksi enää selitystä.. :?: Eli vm 83 wiima scanian koneella.. lyö solenoidin päälle mutta startti ei pyöri.???!! joten jos sinulla tieto/ratkaisu niin ole ystävällinen ja soita minulle.
olisin kiitollinen avusta.

040-7247777
Nasse-setä
pari volvoo.
TN62
Kokenut kuljettaja
Viestit: 127
Liittynyt: 11 Helmi 2009 15:41
Truck: Bürstötähti
Location: Nummela
Member id: 84

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja TN62 »

Oliskohan niin että solenoidista ei mene virta läpi. Kulunut...sulannut..yms.
Scania BF 86 S -78 Hetku Sininen
Hymer
Bürstner
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja ansa »

busclinic kirjoitti:Morjensta pöytään...olisipa pikkuinen onkelma mille itse en keksi enää selitystä.. :?: Eli vm 83 wiima scanian koneella.. lyö solenoidin päälle mutta startti ei pyöri.???!! joten jos sinulla tieto/ratkaisu niin ole ystävällinen ja soita minulle.
olisin kiitollinen avusta.

040-7247777
Nasse-setä
koitahan pyöräyttää vähä ruuvimensselillä konetta starttikehältä , joskus jää hampaat niin kohdakkain ettei mene ratas päälle ja silloinhan se ei myöskään voi kytkeä tuota pyöritystä päälle ;-)
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Varmaan eri vika kun minulla oli, mutta kerron kuitenkin. Käynnistin '83 Scania 82:n normalisti ja sammutin sen siirrettyäni vähän. Sen jälkeen uusi starttaus ja kone ei pyörähtänyt enää mihinkään. Ryömin auton alle katsomaan ja kaiki näytti normaalilta. Kiskoin startin irti ja startin runko oli haljennut bendixin kohdalta sieltä kytkinkopan sisältä. Bendix-ratas ei enää yltänyt starttikehälle. :roll:

Uusi (käytetty) startti Scanian purkuosista Konalasta sopuhintaan ja taas alkoi startata :shock:
Avatar
busclinic
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 20 Loka 2011 21:13
Truck: Volvo B10M ja B9M
Location: ylöjärvi

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja busclinic »

Joe Cool kirjoitti:Varmaan eri vika kun minulla oli, mutta kerron kuitenkin. Käynnistin '83 Scania 82:n normalisti ja sammutin sen siirrettyäni vähän. Sen jälkeen uusi starttaus ja kone ei pyörähtänyt enää mihinkään. Ryömin auton alle katsomaan ja kaiki näytti normaalilta. Kiskoin startin irti ja startin runko oli haljennut bendixin kohdalta sieltä kytkinkopan sisältä. Bendix-ratas ei enää yltänyt starttikehälle. :roll:

Uusi (käytetty) startti Scanian purkuosista Konalasta sopuhintaan ja taas alkoi startata :shock:
juuh täytyypä tutkaista..
hiukka samanlailla kävi tämänkin kanssa piti siirrellä mut ei starttaa enää solenoidi kyllä menee pohjaa mut ei pyöri.. :evil:
pari volvoo.
Avatar
Tomppa
Kippari
Viestit: 57
Liittynyt: 16 Helmi 2012 21:11
Truck: Commer
Location: Pohjois-Karjala

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Oletko kokeillut solenoidin sisältä kärkiä viilata puhtaaksi?
Mm. Hiluxissa syöpyvät ajan mittaan, ettei tee muuta kuin paukuttaa solenoidia.
Avatar
busclinic
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 20 Loka 2011 21:13
Truck: Volvo B10M ja B9M
Location: ylöjärvi

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja busclinic »

Tomppa kirjoitti:Oletko kokeillut solenoidin sisältä kärkiä viilata puhtaaksi?
Mm. Hiluxissa syöpyvät ajan mittaan, ettei tee muuta kuin paukuttaa solenoidia.
kiitoksiva vinkistä koetamme
:)
pari volvoo.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

B10m alustassa on automaattisulake startin johdossa. Scaniasta en tiedä onko vastaavaa systeemiä. Yleismittarilla selvittää helposti mihin asti 24v pääsee.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Onko akku käynyt voimattomaksi, akun kenkä tai maadoitus löysä?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
busclinic
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 20 Loka 2011 21:13
Truck: Volvo B10M ja B9M
Location: ylöjärvi

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja busclinic »

Lahti32 kirjoitti:Onko akku käynyt voimattomaksi, akun kenkä tai maadoitus löysä?
moro
akuissa kyllä kytyä ja maitakin saa...en oo löytäny mitään selitystä mikä voi olla vikana... :x
pari volvoo.
RH
Kokenut kuljettaja
Viestit: 137
Liittynyt: 12 Marras 2006 21:40
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja RH »

Eilen soiteltiinkin asiasta. Tuli mieleen et kerran kävi sellanenkin, et jotenkin ahisti päävirtakytkimestä. Mittaamalla näytti virrat tulevan ok, mut startatessa ei sitten virtaa kulkenutkaan läpi riittävästi.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja only4pro »

mukava lisä tällaisessa on pihtimittari, senkun laittaa startin kaapelin ympäri ja kääntää startista tietää että meneekö sähkö läpi, näin saatiin oma fiatagrista selville että startti oli hajalla, kun ei pyörinyt mutta ampeereja meni monta sataa. yleismittari kun ei aina kerro kaikkea. muuten oiva työkalu toi yleismittari, ei ole montaa ongelmaa/vikaa minulta jäänyt selvittämättä, luulen että voin yhdellä kädellä laskea ne...

nm. naapurissa neljä kaivinkonetta, neljä rekanvetureita ja kärryjä jossa vähän erikoisempia sähköjä sekä vähän traktoreita... aina löytyy joku lamppu tai venttiili tai nosturi joka ei toimi

mutta tähän aloittajan ongelmaan sanoisin että yleismittari käteen, maata jostain ja plusan mittaus molemmin puolin solenoidin kantoja, ja joku kääntämään starttia ja katsomaan meneekö sähköä läpi
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
busclinic
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 20 Loka 2011 21:13
Truck: Volvo B10M ja B9M
Location: ylöjärvi

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja busclinic »

busclinic kirjoitti:
Tomppa kirjoitti:Oletko kokeillut solenoidin sisältä kärkiä viilata puhtaaksi?
Mm. Hiluxissa syöpyvät ajan mittaan, ettei tee muuta kuin paukuttaa solenoidia.
kiitoksiva vinkistä koetamme
:)
fiilattu ja höylätty...muuttu sen verta että startti pyörähtää noin 1/4 kierroksen niikun akku ois tyhjä eli tosi vaikeesti.. :roll:
pari volvoo.
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Paljoko napajännite on startatessa, paljoko se on akulla ja mitä se on startin navoilla? Jos startilla selvästi vähemmän, on kaapelissa vika. Onko autossa päävirtakontaktoria, sen kosketinpinnat voi olla huonossa hapessa myös.
Startin kaapeli on voinu hapettua ehjältä näyttävän kuoren sisällä lähes poikki, ompa joskus ollu ihan hyvän näkönen akkukenkäkin, mutta johtavuus on ollut olematonta, kenkä-johtoliitos siis.
Ei tuo vaikea vika ole selvittää.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Pitää starttiasennos nii jostain pitäis savu alkaa nousee.. :D Oisko startin hiilet loppu..?
Avatar
busclinic
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 20 Loka 2011 21:13
Truck: Volvo B10M ja B9M
Location: ylöjärvi

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja busclinic »

Reddewil kirjoitti:Paljoko napajännite on startatessa, paljoko se on akulla ja mitä se on startin navoilla? Jos startilla selvästi vähemmän, on kaapelissa vika. Onko autossa päävirtakontaktoria, sen kosketinpinnat voi olla huonossa hapessa myös.
Startin kaapeli on voinu hapettua ehjältä näyttävän kuoren sisällä lähes poikki, ompa joskus ollu ihan hyvän näkönen akkukenkäkin, mutta johtavuus on ollut olematonta, kenkä-johtoliitos siis.
Ei tuo vaikea vika ole selvittää.
suaraa startilta pistetty virtaa napoihin eikä pyöri sen paremmin... :cry:
akun kengät melki uuret..jännite heittoo ei ollu...
joka puolelle tulee iha täydet sähöt...
pari volvoo.
Avatar
busclinic
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 20 Loka 2011 21:13
Truck: Volvo B10M ja B9M
Location: ylöjärvi

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja busclinic »

Zippo kirjoitti:Pitää starttiasennos nii jostain pitäis savu alkaa nousee.. :D Oisko startin hiilet loppu..?
hiiliäkin on ihan hyvin..en enää oikee ymmärrä mikä voi olla vikana
pari volvoo.
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Pistitkö maadoitustakin hyppykaapelilla "suoraan" koneen rungosta akulle?
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ootko silti koittanu toisilla akuilla?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja only4pro »

busclinic kirjoitti: suaraa startilta pistetty virtaa napoihin eikä pyöri sen paremmin... :cry:
akun kengät melki uuret..jännite heittoo ei ollu...
joka puolelle tulee iha täydet sähöt...
oliko mittari kiinni kuin joku kääntää avaimesta? eli jos on huono kontakti jossain, niin jännite on sama kaikkialla, mutta kun avamiesta vääntää jännite tipahtaa jossain. eli mittaile esim. starttimoottorin solenoidin molempia napoja kun joku kääntää startista, jos molemmilla jännite sama, epäilisin kyllä starttimoottoria. jännite tipahtaa varmaan siihen 18V jos akuissa on puhtia. tai kuten Wonderi kertoi niin maadoitus myös tärkeä, eli ensin vaikka akun miinusnavalta koneen runkoon, ja jos ei auta niin vielä moottorista startin kiinnityspulttiin kiinni.

myös ampeeripihtimittari olisi kätevä, sillä näkee missä menee virtaa, kun tuo jännite harvoin osaa kertoa kaiken...

saatko otettua startin pois ja kokeiltua suoraan sähköllä?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Kyllä se jännite vaan kertoo "lähes kaiken" jos startin navoilla on sama 24,5V esim. ku akuilla niin virtaa ei vaan mene mihinkään, mutta jos akun navoilla on 24,5V ja startilla 20V startatessa ja mitään ei tapahu niin 4,5V häviää jonnekkin... Jos akut on kunnossa ja startti meinaa pyöriä (pyörähtää tuon vartin) niin sillon noin 1kW menee startille. Toki senkin voi todeta että "starttaa" kauemmin, joku paikka alkaa lämmetä varmasti!
Pihtivirtamittari on hieno keksintö, mutta sitä pitää osata käyttää, ja jännitteen olemassaolon tuntien virran voi mitata ilman pihtivirtamittaria.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja only4pro »

no tässäkin oikeastaan vain yksi pääasia, eli pitää tietää mitä tekee niin molemmista tiedoista on hyötyä.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

only4pro kirjoitti:no tässäkin oikeastaan vain yksi pääasia, eli pitää tietää mitä tekee niin molemmista tiedoista on hyötyä.
Totta, ja sen verran korjaan (nussin pilikkua) omaa kirjoitusta että se 1kW menee jonnekkin akun ja startin välillä! Eli voi olla että piuha on hapettunut niin pahasti jostain että virta jää sinne. No mutta savu paljastaa sen...
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Voisiko olla startin laakerit loppu ? mulla oli kerran pikkuautossa sellainen vika ja lähti tosi vaikeesti käytiin, meinasin hommata jo uuden akukin :oops:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
busclinic
Kippari
Viestit: 51
Liittynyt: 20 Loka 2011 21:13
Truck: Volvo B10M ja B9M
Location: ylöjärvi

Re: kanian startti..

Viesti Kirjoittaja busclinic »

Wonderi kirjoitti:Pistitkö maadoitustakin hyppykaapelilla "suoraan" koneen rungosta akulle?
juu koetettu on jo sitäkin..
pari volvoo.
Vastaa Viestiin