Sivu 1/1

vetokoukun jännite

Lähetetty: 05 Maalis 2012 21:40
Kirjoittaja ilkkas
Onko kokemusta 12v vetokoukun sähköistä 24v bussiin?Mikä lie helpoin ja edukkain tapa saada
jännite lasketuksi?

Re: vetokoukun jännite

Lähetetty: 05 Maalis 2012 21:52
Kirjoittaja MB1962
Mulla on takavalojen läheisyydessä sellainen jännitteen alennin jossa on joka piuhalle omat liittimet, kysäisi sieltä startaxista se on vähän tupakkiaskia isompi lotota.

Re: vetokoukun jännite

Lähetetty: 05 Maalis 2012 23:13
Kirjoittaja Reddewil
Yks vaihtoehto on 1kpl jännitteen alennin 24->12 ja kolme (neljä) relettä.
Tai siis 12V vetokoukkuihin en oo törmänny, mutta ilmeisesti 12V polttimoilla varustetun kärrin kytkennästä 24V jännitteisten autoon oli homman nimi?

Re: vetokoukun jännite

Lähetetty: 05 Maalis 2012 23:33
Kirjoittaja Wonderi
Jos omaa kärryä vain vetelee niin helpoin tapa on vaihtaa kärryyn 24v polttimot. Tai modernimpi vaihtoehto ledivalot jotka toimii suoraan sekä 12v että 24v:llä niin sitä voi vetää henkilöautollakin. Lainakärryjä vedellessä jännitteenmuunnin koukun juuressa on pakollisempi.

Re: vetokoukun jännite

Lähetetty: 06 Maalis 2012 08:28
Kirjoittaja AtAi
Reddewil kirjoitti:Yks vaihtoehto on 1kpl jännitteen alennin 24->12 ja kolme (neljä) relettä.
Näin meinaisin itsellenni toteuttaa, kun ei viitsi lainakärryihin aina vaihtaa polttimoja :mrgreen:

Enää pitää löytää halpa/ilmainen irroitettava vetokoukku, kiinteä osuu vähän huonosti ton takaluukun kanssa yksiin, semmonen olis kyllä jo valmiina tallilla.

Re: vetokoukun jännite

Lähetetty: 06 Maalis 2012 09:13
Kirjoittaja Reddewil
AtAi kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Yks vaihtoehto on 1kpl jännitteen alennin 24->12 ja kolme (neljä) relettä.
Näin meinaisin itsellenni toteuttaa, kun ei viitsi lainakärryihin aina vaihtaa polttimoja :mrgreen:

Enää pitää löytää halpa/ilmainen irroitettava vetokoukku, kiinteä osuu vähän huonosti ton takaluukun kanssa yksiin, semmonen olis kyllä jo valmiina tallilla.
Eikö se niin oo että nuppi pitää olla pultattu, mutta kaikki muut sen jälkeen saa olla omilla pikkukätösillä rakennettua? Eli palkista hitsailee telineen jossa koukulle pulttien reijät?

Re: vetokoukun jännite

Lähetetty: 06 Maalis 2012 09:56
Kirjoittaja Mopar

Re: vetokoukun jännite

Lähetetty: 06 Maalis 2012 16:29
Kirjoittaja Komissarov
Reddewil kirjoitti:Eikö se niin oo että nuppi pitää olla pultattu, mutta kaikki muut sen jälkeen saa olla omilla pikkukätösillä rakennettua?
Ei ole ollut enää moneen vuoteen...

Re: vetokoukun jännite

Lähetetty: 06 Maalis 2012 17:33
Kirjoittaja ansa
siis tuos valoasias jos kysymykses vain oma kärry ja vetureita monta niin parhaiten toimivaan järjestelmään pääset kun laitat kärryyn ledivalot,toimii yleensä 12-30v. eikä tartte muistella millä saa vetää ja nuo virtamuuntaja systeemit yleensä aika helposti vikaantuvia laitteita ,koska käyttö yleensä vaihtelevaa ja tilapäistä.

Re: vetokoukun jännite

Lähetetty: 06 Maalis 2012 17:39
Kirjoittaja Sisu
itsellä on toyota HJ60 auton takalokasuojan sisältä löytyvä jännitteen alennin. sisältää kaiken tarvittavan. Niitä löytää käytettynä aikas helpolla. Kaikissa HJ60 ja 61 malleista löytyypi semmoinen. Valmistaja on pyry tuote. 24V sisään ja 12V ulos

Re: vetokoukun jännite

Lähetetty: 06 Maalis 2012 20:54
Kirjoittaja ilkkas
Kiitos kovasti neuvoista. Ensi viikolla nähdään kuinka onnistuu. T:ilkkas.
Ps. Koukun perään tulee Mitsubishi Lancer Evo4 Esim Tallinnan ralliin ja Etelä Viron ralliin heinäkuussa...

Re: vetokoukun jännite

Lähetetty: 06 Maalis 2012 21:33
Kirjoittaja Reddewil
Komissarov kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Eikö se niin oo että nuppi pitää olla pultattu, mutta kaikki muut sen jälkeen saa olla omilla pikkukätösillä rakennettua?
Ei ole ollut enää moneen vuoteen...
No miten saan koukun esim. omaan linjuriin, ei maha olla raskoneella hyllyssä =) Mistä sen kukaan tietää kun rhs:ää on koko auto ja sellaseen on pultattu koukku?

Re: vetokoukun jännite

Lähetetty: 07 Maalis 2012 04:30
Kirjoittaja AtAi
Reddewil kirjoitti:
Komissarov kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Eikö se niin oo että nuppi pitää olla pultattu, mutta kaikki muut sen jälkeen saa olla omilla pikkukätösillä rakennettua?
Ei ole ollut enää moneen vuoteen...
No miten saan koukun esim. omaan linjuriin, ei maha olla raskoneella hyllyssä =) Mistä sen kukaan tietää kun rhs:ää on koko auto ja sellaseen on pultattu koukku?
Ei tiedäkkään, eikä kukaan tiedä ettei se koukku oo jo siinä ollu 15v.

f112 kaania-alustan runkopalkit oli niin kapialla että jos olis halunu tuon volvo 240n koukun mikä o tallilla laittaaa siihen niin olis tarvinnu kaventaa :shock: Mutta nykyseen applikaatioon tarvii irrotettavan koukun, eikä sitä irrotusosaa viiti itekseen kötöstää, kun ne tehdasvalmisteisetkaan ei aina oikeen rokkaa :mrgreen:

Re: vetokoukun jännite

Lähetetty: 13 Huhti 2018 19:22
Kirjoittaja BussMAN
Jatketaan vanhaa, nyt varmistui jos hyväksytty koukku pitää sähköt olla 12 v, perävaunulle vaikka oma kärry pelais kummallakin on led valot. Koska pv on sumu ja peruutusvalot tarvitaan monitappinen 13 pistoke ( oli lehdessä jos peräv nykyvalot ne pitää toimi ajossa) , tarvittaessa voi laittaa myös muita
jännite syöttöjä jatkuva virta sekä vurtalukon ohjaama ( noihin vaatii erillisen alentimen)

Onko tullut uusi ideoita 24v>>>12 v??

- helppo toki rakentaa jännitteen alennin riitävän suuri ( tarviiko tämä oman päävirtajohdon ja ohjaus rele ohjausvirralla ettei aina päällä? Esim starttim kaapelista+ ohjaus .?)
ja releillä 24 v n7 kpl perään...
- noilla halvoilla jännitteen alentimilla esim joka linjaan oma
- etsin valmista nyky boxia,, vastaava mitä toyota hj käytettiin.
https://www.rameder.fi/jaennitteenalenn ... 10826.html
tuollain on olemassa jos kats ins kelpaa?
https://www.espare.fi/epages/espare.sf/ ... 2412-05X6S
noita tarviis 2 kpl helppo kytkeä

Re: vetokoukun jännite

Lähetetty: 13 Huhti 2018 22:37
Kirjoittaja Wonderi
BussMAN kirjoitti:- helppo toki rakentaa jännitteen alennin riitävän suuri ( tarviiko tämä oman päävirtajohdon ja ohjaus rele ohjausvirralla ettei aina päällä? Esim starttim kaapelista+ ohjaus .?)
Parkit ja hätävilkut pitää toimia sytystysvirta sammuksissakin.

Re: vetokoukun jännite

Lähetetty: 15 Huhti 2018 22:24
Kirjoittaja Jule
Tavallaan yksinkertaisin syysteemi olisi laittaa parkkien ja vilkkujen kanssa 20W 12V zener sarjaan, tai vilkkujen tapauksessahan se voisi olla vastuskin, kun niiden teho pitäisi olla aina sama n. 20W.

Toisaalta, ei se nyt mikään ihan mahdoton systeemi olisi tehdä sen jännitteenalentajan virrankytkentää toimimaan releellä, niin että jokaisesta valolinjasta tulee diodin kautta releelle sähkö, niin että mikä tahansa päällä oleva valo komentaa releen perässä olevan jännitteenalentajan päälle. Vilkusta se tosin ei varmaankaan kauheasti nauti.

Re: vetokoukun jännite

Lähetetty: 26 Huhti 2018 10:04
Kirjoittaja Hannu

Re: vetokoukun jännite

Lähetetty: 26 Huhti 2018 11:23
Kirjoittaja BussMAN
Tarkoitus on lähettää kysely kats ins, tämän hetkisen tiedon mukaan kuulakoukun yhteydessä vaaditaan
12 v pistoke ja jos perävaunu on uudella max ”13” johtoisella tulpalla ( ts peräv on peruutusvalot,ja sumuv tarvitaan 8 piikkiä) pitää olla se myös vetoautossa,että kaikki valot toimii pv: ssa, kysyn myös hyväksytäänkö vielä 7 napanen /12 v pistoke, se rajoittais periaatteesa noiden asuntovaunujen ym vetoa joissa uusi 13, tai uudet ha pv joissa 8

- hyväksytäänkö tuo jännitteen muunnin tyyppi, autossa olis 24 v k -auto tyypin pistoke ja ko mallisella adapterilla jännitteen muutos tehtäisiin.

kuvan malli 7/7, tais olla saatavana myös 13 tyyppistäkin jossa 8 käytössä, jotain ongelmia tuossa mallissa on ollut, liittyykö ne liiansuureen virran kulutukseen vai pieneen led? Helpoin tapa olis,muuten
melkoinen rele laatikko pitäis rakentaa ja huomioida nuo varoitusvilkku ym.
Julen ohjeella pienis relemäärä ja toimii vaikka pv olis led (10-30v) vilkut tai 20w hehkulanka

Jonkin verran koukun asennus ongelmiakin on, onhan tuossa takamoottori scaniassa rungon päät
näkyvillä,mutta koukun korkeus ohje 35-42 cm kuulan keskipisteestä?maahan? Saako olla ylempänä, ostin
koukun jossa kuula 4 pultilla mutta runkoosassa ei ylimääräisiä reikä kok säätöön, pitää laittaa ylemmäksi ,,mittasin maasturista siinä oli 48 cm korkeudella ja traileri lava ”vaakasuorassa”ja
pieni korotus jousiin tark tehdä , sopivin kuulakorkeus olis 50 cm trailerille ja autollekin.
Heppohan ilmajousiautolla on kuulan korkeutta säätää konttorilla jos valittavat :idea: