Sivu 1/1
Lahti 20 sähköt
Lähetetty: 12 Joulu 2011 20:35
Kirjoittaja konenikkari
Miksi kaverin lahti20 korista katoaa sähköt pikkuhiljaa ja milloin mistäkin

Onko alumiinikori tullut tiensä päähän
Vähän kalliinhajuista käryäkin on havaittavissa, kts.
Re: Lahti 20 sähköt
Lähetetty: 12 Joulu 2011 20:52
Kirjoittaja Rantarosvo
aika laajan kysymyksen viskasit
Ite rupeisin ettimään hapettuneita liitoksia ja katkenneita johtoja sulakeboxin penkomisen jälkeen.
Re: Lahti 20 sähköt
Lähetetty: 12 Joulu 2011 23:49
Kirjoittaja Lahti32
Jos korisähkökeskus on tehty vanhanmallisilla posliinisulakkeilla, pieni sähköjen katoaminen kylmien ilmojen myötä kuuluu asiaan. Sulakkeiden pyörittely ja kiristely auttaa usein. Vikaa voi olla myös katkaisimissa joiden sisään kertynyt lika eristää virran kulkua.
Re: Lahti 20 sähköt
Lähetetty: 13 Joulu 2011 23:16
Kirjoittaja Reddewil
Juu ei muuta ku suihkii pikkasen wd40:stä sulaketauluun ja pyörittee "poslareita" =D
Re: Lahti 20 sähköt
Lähetetty: 17 Joulu 2011 14:45
Kirjoittaja Zyke64
joo, kyllä tuo pikku sähkön hajukin kertoo huonosta kosketuksesta. Tarpeeksi pieneltä pinta-alalta kun sähkö yrittä mennä niin lämpöähän siittä syntyy ja saattaa vähän kärytä

Re: Lahti 20 sähköt
Lähetetty: 17 Joulu 2011 17:40
Kirjoittaja Puu Tiainen
Tästä tulikin mieleen.
Volvo käytti joskus 90-luvun alussa hemmetin huonoa sähköpiuhaa alustoissaan, eristeet rapisi kuparin päältä.
Nyt näyttää ainakin B12M malleissa olevan samaa paskapiuhaa, ihan haperoa.
Scania on aina osannu olla säästämättä tässä kohtaa, siellä on kunnon kaapelia.
Re: Lahti 20 sähköt
Lähetetty: 17 Joulu 2011 21:30
Kirjoittaja Rantarosvo
OT
Fiatista voin kertoa että piuhat on hemmetin lyhkäsiä. Katkasijoita ei saa irti ilman että piuhat irtoo ensin. Ei muuten, mut hemmetin vaikee asentaa takasin
Noi posliinisulakkeet on kyllä oikeita hapettumisen mestareita. Alumiini kuparia/messinkiä vasten ei tunnu olevan hyvä yhistelmä. Aikonaan rekkahommissa niitä tuli joskus ajankulukseen pyöriteltyä, kun kuormaa joutu odottelemaan. Onneks tossa emännän yhistelmässä(volvo) on jo muovisulakkeet. Pitää vaan purkaa puol kojelautaa että pääsee niihin käsiks

No, joo ottaa se pöytä irti, mut sen päällä ko tuppaa olemaan sitä tavaraa
Ylipäätään sulaketaulut sais olla helpoissa paikoissa, oli kyseessä mikä kampe tahansa. Sulakkeetkin vois olla automaattisia, mutta se tois kustannuksia turhan paljo
No haaveillahan aina voi...
Re: Lahti 20 sähköt
Lähetetty: 17 Joulu 2011 21:39
Kirjoittaja Lahti32
Volvon alustan sähkökeskuksessa on automaattisulakkeet

vaikka on vanha jo, uudemmassa katurissa oli myös, pelastin varalta laatikollisen niitä mutten oo muistanu mihinkää laittaa niitä
Re: Lahti 20 sähköt
Lähetetty: 23 Joulu 2011 01:36
Kirjoittaja b12m
Puu Tiainen kirjoitti:Tästä tulikin mieleen.
Volvo käytti joskus 90-luvun alussa hemmetin huonoa sähköpiuhaa alustoissaan, eristeet rapisi kuparin päältä.
Nyt näyttää ainakin B12M malleissa olevan samaa paskapiuhaa, ihan haperoa.
Tuntuu valitettavasti olevan... Milloin on vaihteiston, milloin moottorin, milloin koripuolen kaapeleita "hankautunut" pa*kaksi. Ongelmia tuntuu olevan vain enenevässä määrin, mitä uudemmasta kalustosta kyse. Joka tapauksessa vuodesta 2001 alkaen uudempaan mentäessä. Surullista, että pitää tuollaisessa paikassa valmistajan toteuttaa talouskuuriaan
ps. omasta nimimerkistä huolimatta "piuhani" vetävät ainakin toistaiseksi, ei hapertumista havaittavissa
