Sivu 1/2
Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämään.
Lähetetty: 01 Joulu 2011 20:38
Kirjoittaja Rantarosvo
Olen aika moneen autoon onnistunut lisävalot kytkemään, jopa niin että ne toimii. Nyt on kuitenkin semmonen tilanne että ei löydy ideaa tuolta korvien välistä. Väsymykselläkin voipi olla osuutensa, kun just kotiuduin 3vk turneelta.
Ensimmäistä kertaa elämässäni törmäsin autoon jonka valojen plussat maadottuu kun valot ei ole päällä. Kyseessä on siis toi meidän työkalupakin aihio eli -99 Ducato neljällä pyörällä ja suuren suurella koneella. Normaali lisävalokytkentä polttaa sulakkeen, joskaan en oo keksiny miksi. Jos yhdistän käsin piuhat jotka rele yhdistää, syttyvät lisävalot normaalisti. Oisko jollain viisaammalla ideoita? Diodiakin olen mietiskelly, mutta kun ne pudottaa jännitettä sen palttiarallaa 0,7V
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 01 Joulu 2011 21:11
Kirjoittaja Vesku
Muuan tuttu tässä taannoin oli kyselly merkkiliikkeestä sähkökaaviota ducatoon jonkin sähköisen probleemin takia. Ei löydy,oli sanottu. Ei kuulemma juuri kahta samanlaista...

Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 01 Joulu 2011 21:50
Kirjoittaja Komissarov
Jaa-a...

'01 Jumperissa onnistuu kyllä ihan normaalisti. Sähköissä noissa on erona lähinnä nappulat, jotka ovat erilaiset; '99:ssä ovat vielä neliskanttiset kun '01:ssä ovat pyöreät, mutta kärkitoiminnot pitäisi kuitenkin olla samat. Ainakin Alfamerin korjauskirjassa on sähkökuvat. Ei häävit, mutta jotain kuitenkin...
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 01 Joulu 2011 23:23
Kirjoittaja Rantarosvo
Juu on miulla toi alfamerin korjauskirja, mutta en oo sitä sen tarkemmin lukenu tän ropleemin kannalta. Se on ihan sama kerrotaanko valojohtojen maadottuminen kirjassa vai toteenko sen ite mittarilla, kun ongelma säilyy ennallaan. Kävin kaikki valot läpi ja niissä on sama juttu jokaisessa. Yks mihin oon koittanu ratkasua keksiä, on parkit jotka ei suostu palamaan ko ainoastaan sillon ko virrat on päällä. Ei oikein houkuta ajatus jättää autoa pimeellä tien laitaan joko pimeänä tai ovet auki ja avaimet virtalukossa
Kokeilin sellasta kytkentää, että otin herätteen diodin läpi hätävilkuilta, eli kun ne on päällä palaa parkitkin. No se vaan tekee sen että parkit palaa aina ko auto on käynnissä ja se vesittää ton päivävalojen idean. No saa sen erillisellä kytkimellä toeutettua.
Niin takas tohon olemassa olevaan ongelmaan. Releellehän tulee miun ymmärryksen mukaan miinus lampun läpi ko valo ei pala. Rele yhdistää sen plussaan ja valo syttyy, tai ducatossa palaa sulake. Ton diodin tarkotus olis estää valolta releelle tuleva miinus ja sitä kautta estää sulakkeen palaminen. Diodeja löytyy tarpeeks jytyjä kotoakin, mutta valoille sais mennä kaikki jännite mikä laturilta irtoo (13,8V) että näkis latua.
Meinasin jossain vaiheessa korvata auton omat pitkät toisilla lisävaloilla, jahka oon konttorilla kyselly toteutuksesta. Meinasin tarjota vaihtokytkimellä omat/lisäpitkät varsinaisiksi pitkiksi ja sitten toiset lisäpitkiksi. Olis omat pitkät varalla jos vaikka palaa lamppu tms.
Tälle toteutukselle ei lakipykälistä estettä ole, mutta eihän näistä koskaan tiedä. Niin, autohan on kuorma-autoksi rekisteröity, joten en tiedä onnistuuko moinen paku puolella.
Autossa oli kuppaset lisäpitkät ko sen ostin, mutta niihin oli vaan ryötetty virta auton omilta pitkiltä. Minkään näköstä apua niistä ei ollu.
edit:
Niin, voishan sitä tietysti kokeilla miinuspiuhaa katkoa releellä tai tuplareleellä molempia. Mahtasko olla apua.
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 02 Joulu 2011 12:04
Kirjoittaja Komissarov
Rantarosvo kirjoitti:Yks mihin oon koittanu ratkasua keksiä, on parkit jotka ei suostu palamaan ko ainoastaan sillon ko virrat on päällä. Ei oikein houkuta ajatus jättää autoa pimeellä tien laitaan joko pimeänä tai ovet auki ja avaimet virtalukossa

Siinä siis ei ole sitä nappia virtalukon vieressä, jota painamalla ja samalla avainta samalla vastapäivään yksi pykälä kääntämällä menevät parkit päälle, mutta avaimen saa pois? '01:ssä sellainen toiminto on, ja Alfamerin kuvienkin mukaan jo '94:sta lähtien...
Kyllä siinä kuvien mukaan, ja ainakin minulla ihan käytännössäkin, ajovalot toimivat ihan normaalisti releiden kautta + -ohjatusti, samaten parkit ilman releitä suoraan virtalukon ja ajovalokytkimen kautta. Pitäisikö nyt kuitenkin ottaa se kirja auki ja katsoa ihan ajatuksen kanssa niitä kuvia..?
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 02 Joulu 2011 16:05
Kirjoittaja Rantarosvo
Tarkemmin ko aattelee, niin on siinä avaimen tyvessä joku nappi
Noista valojen plussien maadottumisesta olen varma, koska olen ne kaikki mittarilla käyny läpi.
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 02 Joulu 2011 16:34
Kirjoittaja Komissarov
Rantarosvo kirjoitti:Tarkemmin ko aattelee, niin on siinä avaimen tyvessä joku nappi

Käyttöohjekirja ei ole pelkästään naisille...
Rantarosvo kirjoitti:Noista valojen plussien maadottumisesta olen varma, koska olen ne kaikki mittarilla käyny läpi.
Selitäpäs nyt tarkemmin. Miten ne maadoittuvat ja miten sinä olet ne käynyt läpi? Piipillä?
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 02 Joulu 2011 16:47
Kirjoittaja Reddewil
Komissarov kirjoitti:Rantarosvo kirjoitti:Tarkemmin ko aattelee, niin on siinä avaimen tyvessä joku nappi

Käyttöohjekirja ei ole pelkästään naisille...
Rantarosvo kirjoitti:Noista valojen plussien maadottumisesta olen varma, koska olen ne kaikki mittarilla käyny läpi.
Selitäpäs nyt tarkemmin. Miten ne maadoittuvat ja miten sinä olet ne käynyt läpi? Piipillä?
Tämä "piippi" tuli itelläkin mieleen, niin monesti olen puhelimessa saanut kavereita jelpata. Älkää hyvät ihmiset piippailko, se piippaa sen polttimon hehkulangan läpi, eikä kerro oikeestaan yhtään mitään vaan sekottaa päätänne vain enemmän!
Lyöppä + suoraan akulta siihen "maadoittuneeseen" plussaan, niin kas valo syttyy =) Tai pyöritä kaikki piirissä olevat polttimot irti niin loppuu se piippailu.
http://koti.phnet.fi/levis/corrado/sotk ... kytkis.jpg Ja tuon releen + ohjaus tietenkin nykyiseltä pitkältä. Ei haittaa vaikka maadottuisi. Väliin katkasija niin voit halutessa ajaa ilman lisäpitkiä.
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 02 Joulu 2011 16:56
Kirjoittaja Rantarosvo
Käyttöohjekirjaa ei ole
valon plus johto joka tulee kytkimeltä on rungon kanssa yhdessä kun valo ei pala. Aikasemmissa autoissa ei kyseisessä piuhassa ole mitään yhteyttä mihinkään.
Valot on kytketty nyt niin, että releelle tulee napaan 30 akulta sulakkeen kautta +12V releen navasta 87 menee piuha lisävalon + napaan. releen napaan 85 tulee auton omilta pitkiltä heräte ja 86 on yhditetty akun miinukseen.
Kun kytkee pitkät päälle, napsahtaa sulake tosta akun ja releen välistä samantien. Jos oikosuljen navat 30 ja 87 vaikkapa ruuvimeisselillä syttyy lisäpitkät normaalisti. Rele tuntuu toimivan ihan normaalisti kun sitä mittarilla tutkin ja auton omat pitkät toimii kyllä.
Vastaavalla kytkennällä oon kytkenyt kymmeniä lisä ja työvaloja ja vastaavaa sulakkeen palamista ei oo ennen vastaan tullu. Rele on normaali 4-napanen 40A lisävalorele.
edit:
Piipparia käytän vaan kun tarkistan onko johto poikki ja en saa mittaria näkösälle.
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 02 Joulu 2011 17:07
Kirjoittaja Komissarov
Vielä kerran: kun sinulla ne kuvat on, ota ne nokan alle ja lue. Sieltä selviää. Myös tuo parkkikytkentä näkyy niistä ilman ohjekirjaakin.
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 02 Joulu 2011 23:44
Kirjoittaja Reddewil
Rantarosvo kirjoitti:Käyttöohjekirjaa ei ole
valon plus johto joka tulee kytkimeltä on rungon kanssa yhdessä kun valo ei pala. Aikasemmissa autoissa ei kyseisessä piuhassa ole mitään yhteyttä mihinkään.
Valot on kytketty nyt niin, että releelle tulee napaan 30 akulta sulakkeen kautta +12V releen navasta 87 menee piuha lisävalon + napaan. releen napaan 85 tulee auton omilta pitkiltä heräte ja 86 on yhditetty akun miinukseen.
Kun kytkee pitkät päälle, napsahtaa sulake tosta akun ja releen välistä samantien.
Otappa sitten lapaseen ne lisäpitkät ja tarkista kytkennät. Tai toki mittaa ensin, joku on oikosessa tai sitten sulla on 100W polttimot ja 5A sulake.
Se maa ei polta yhtään mitään siellä mihin sen kerrot/luulet nyt menevän. Lisävaloissa on häikkää tai rele on sulanut sisältä.
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 03 Joulu 2011 11:52
Kirjoittaja Rantarosvo
Polttimot on 55W ja sulake on 16A Rele naksuttelee normaalisti, mutta sen aukasu ollu ensimmäiseks mielessä, tai siis vaihto. Jos lampun sisällä jotain häikkää, niin luulis sulakkeen palavan myös piuhan päät käsin yhdistämällä. Valot on hellan ja mallia en muista, mutta todella v-mäiset aukasta. Valon kiinnitys, säätö yms. kaikki mahdollinen yhden käsin kierrettävän ruuvin varassa joka mukavasti lampun alla. Valoteho on hyvä, mutta ton kiinnityksen takia meinanneet lentää lepikkoon jo usiamman kerran

Senverran hintavat on hyvät valot, että on jo toinen auto minkä keulalla keikkuvat. Nyt näyttäs saavan samaa umpioo fiksummalla kopalla. No aukastava noi valot on joka tapauksessa, kun niissä on eri sävyset polttimot. Taidan kuitenkin huilata vielä pari päivää, niin ei mee hermo niin helposti.
Komissarov kirjoitti:Vielä kerran: kun sinulla ne kuvat on, ota ne nokan alle ja lue. Sieltä selviää. Myös tuo parkkikytkentä näkyy niistä ilman ohjekirjaakin.
Mitä tää auttaa? kuvista voi todeta sen että pitäs toimia niinko täällä on moneen kertaan todettu

Parkkinappi oli uutta tietoa ja testaan sern kohta kun lähetään viemään emännän työkalua huoltoon. Oon pitäny nappia tähän asti jonain rikkinäisenä avaimen vapautuspainikkeena. Aikasemmin kokemusta vain saksalaisista ja japanilaisista autoista. No raskaassa kalustossa myös ruotsalaisista, mutta niissä nyt kaik muutenkin fiksumpaa.
ribaabbariba kirjoitti:Vanhaan hyvään aikaan sisävalot on ohjattu maan kautta. Nyt kun sen ovikytkimen kautta menee tietoa muuallekin niin se ohjaus on tehty muulla tavalla.
vuosi 99 on siis vielä vanhaa hyvää aikaa

Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 03 Joulu 2011 12:44
Kirjoittaja IRJA
Eihän nyt vaan satu olemaan rele sillä toisella "kannalla " ja vetäessään maadottaa lampun kautta ja yrittää puskea plussaa suoraan maihin kärkien kautta ???
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 03 Joulu 2011 16:09
Kirjoittaja Rantarosvo
Mitä mahdat tällä toisella kannalla tarkottaa? Kyseessä siis ihan normaali lisävalorele 4 liittimellä ei esim. vaihtorele.
Nyt on ne sähkökaaviotkin tavattu
Parkkinappi toimi niinkun pitikin, Kiitos! vinkistä

Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 03 Joulu 2011 17:00
Kirjoittaja IRJA
Relettä on ainakin ollut saatavana kahdella eri sisäisellä kytkennällä . Irroita releeltä lampuille menevä johto ja kokeile vetääkö (naksahtaako)rele ? jos ei niin siirrä maajohto tähän ja kokeile taas , pitäisi vetää nyt jos kyseessä tuo toinen sisäinen kytkentä . Lampuille lähtevä nyt vapaaseen liittimeen ja pitäisi toimia . Tämä vain aavistus vian syystä , mutta voisi kokeilla
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 03 Joulu 2011 17:21
Kirjoittaja Rantarosvo
Pitää tarkistaa, vaikkakin epäilen ettei johdu tästä. Jos johtuu, niin kehtaan tunnustaa ääneen

Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 05 Joulu 2011 10:45
Kirjoittaja only4pro
niin tai ota rele käteen ja tarkista numerot:
napa 85 ja 86 on maadoitus ja ohjausvirta eli ns. käämi
napaan 30 kytketään akun plussa
napaan 87 kytketään lamppujen plussa
itsellä oli 24V vääränlainen, loppui siihen että piirilevyltä paloi kuparia poikki.
siinä oli silleen väärin että se kytki akkuplussan suoraan releen maadoitukseen.
tosin sen releen väri oli punainen, olisi kai pitänyt miettiä miksi se oli punainen ja lukea tarkemmin nastojen paikat... sopi kuitenkin normaalin releen kantaan...
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 05 Joulu 2011 12:23
Kirjoittaja Rantarosvo
Nastat tossa aikasemmin luettelinkin. Ainoa outous relettä asentaessa oli se että numerot 30 ja 87 oli niin pienellä että piti taskulamppu ja kakkulat ottaa esille. Niissä oli jotkut kirjaimet myös ja ne oli isolla. Muut numerot oli ihan normaalin kokoset.
No jahka tästä tokenen, niin käyn vaihtamassa releen. Vaihdan sen samalla vaivalla, kun juotan aina kaikki liitokset.
Tuntuu tää turneelta toipuminen vaan kestävän

ei viime yön 12h unetkaan tuntunu riittävän
No auto ei pihalta karkaa mihinkään(ei kelpaa varkaille) joten ei toi releenvaihtokaan oo niin päivän päälle. Kohan joulunalusviikolla toimivat kun pitää kävästä lapinlahdella ja takastulo on pimeellä. Noi alkuperäset tuikut on kuvioltaan ihan ok, mutta heijastimet jo himmenneet.
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 05 Joulu 2011 12:36
Kirjoittaja only4pro
sori, en huomannut.
mutta kannattaa vaihtaa se rele, jospa siellä olisi jotain rikki. Jos toimii uudella releellä niin ei muuta kun vanha atomeiksi että näkee missä vika... vaikka ei ole hinnasta kiinni niin ainahan se on kiva tietää mistä se johtui...
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 05 Joulu 2011 15:36
Kirjoittaja Rantarosvo
Juu, aina on pitänyt kaik rikkinäiset vermeet aukoa jos ei takuuseen mee. Useimmiten se ei auta mitään, mutta se purkaminen...

Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 05 Joulu 2011 16:26
Kirjoittaja Puu Tiainen
Releen maadoitus tulee napaan 85, tämä on tärkeää niissä releissä joissa on 85 ja 86 liitäntöjen välissä häiriönpoistodiodi.
Tarkista onko sinulla tämä asia kunnossa.
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 08 Joulu 2011 12:55
Kirjoittaja only4pro
^
toi oli hyvä tieto, näkeekö päältä onko tollainen diodi? joku koodi tai jotain?
Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä
Lähetetty: 08 Joulu 2011 16:03
Kirjoittaja Komissarov
Yleensä näkyy releen kyljessä samassa kuvassa, jossa on nastajärjestys. Varsinaisesti se diodi on kelan suojadiodi...