Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Logiikkareleen mukana tuli ohjelma jolla piirretään kytkentäkaaavio jonka mukaan vekotin toimii.
Tulevaisuus on sähköinen
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja b12m »

Victorjussi kirjoitti:Vaan tuo uusissa busseissa oleva ohjelma, jolla kaikkien valojen ja vilkkujen toiminnan voi tarkistaa yksin autoa kiertämällä on tosi näppärä keksintö. Eli ohjelma toistaa tietyssä järjestyksessä kunkin valon ja toimimaton valo on helppo todeta omin silmin. Siinähän sitä olis tulipalopakkasilla, mitä uuninpäällä suunnittelis, vaikka joskus vuonna keppi. :D
Missä uudessa bussissa tuollainen systeemi on käytössä? Tämän vuosituhannen puolella markkinoille tulleissa Volvoissa on ajotieturin valikosta valittavissa "mittarikoe" ja "merkkivalokoe" mutta ei niissä ainakaan ilman merkkihuollon testeriä saa tuollaista ulkopuoliset valaisimet testaavaa ohjelmaa käynnistettyä :(
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lahti32 kirjoitti:Logiikkareleen mukana tuli ohjelma jolla piirretään kytkentäkaaavio jonka mukaan vekotin toimii.
Puolisen tuntia kattelin nuita lokiikkapoxeja, joku n.300€ loota, mikä?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Reddewil kirjoitti: Puolisen tuntia kattelin nuita lokiikkapoxeja, joku n.300€ loota, mikä?

Crouzetin SA20 Millenium II. Alkaa olla ohjelma viimeistelyä vaille :wink:
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuota millenium III:sta kattelin, mut sai kaivaa lusikalla tietoa. Tilasit jostain ulkomailta varmaan ku suomessa sais ferneliltä, oem:ltä ja joltain vielä... Mut niin huonosti esillä että huh! Laitas jotai tietoo! Mihin kaikkeen se taipuu, inputit jne?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

tää millenium II on vanhempi malli ja hommasin tähänkin ketjuun osallistuneelta kulkurilta.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Juu kattelin sitä III:sta, ei jaksanu, mieluummin teen C:llä tai teetän =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vastustaa.

Läppäri johon asensin softan ja tein sillä ohjelman viittä vaille valmiiksi, otti ja hajosi. Kesken käynnistyksen loppui akku jonka seurauksena jokin windowsin tiedosto vahingoittui ja se oli sitten siinä. Kovalevy ulos ja tärkeimmät laskutusohjelmat sun muut sentään pelastui. Nyt yritin asentaa tätä softaa toiseen koneeseen niin ei ala onnistumaan millään, onkohan liian uusi käyttis, entinen oli windows xp ja tämä on windows 7. Nämä vaivat on sitten justiinsa niitä johon kärsivällisyys loppuu suunnilleen heti.

Tuolla on kaapissa nyt kaksi xp-konetta joista molemmista puuttuu joku tärkeä tiedostojuttu. Eihän mulla mitään levykkeitä ole joilla asennusta voisi korjata, ei kyllä mielenkiintoakaan.
Tulevaisuus on sähköinen
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Lahti32 kirjoitti:Tietysti pitää laittaa myös niin että vaihdevivun liikautus sammuttaa samoin kuin käsijarrun vapautus. Suunnittelukysymys.
Eikös se sammu itekseen jos käsijarru päällä ja joku runkuttelee vaihdekeppiä.

Ei ainakaan 11litranen kaania jaksa käydä jos nostaa kytkimen kun käsijarrupäällä :mrgreen:
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Eihän se automaattivaihteinen sammu. Kierrokset vain vähän laskee
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
[Volvo B57]
Vapaaherra
Viestit: 72
Liittynyt: 16 Tammi 2005 23:24
Truck: Volvo B57 Wiima M300
Location: Espoo
Viesti:

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja [Volvo B57] »

Kokeiles muuttaa käynnistyskuvakkeessa oik.hiiren nappi ja Properties ohjelman käynnistysasetuksia. Siellä on muistaakseni kaikenlaista XP Compatibility modea jne. En muista asensiko tuo ohjelma itsensä kuvakkeen työpöydälle. Ja toinen juttu että ajat tuota Administrator-ryhmään kuuluvalla tunnuksella. Näin siis Windows 7.

Jos ajat Mac OS X -ympäristössä, niin VMWare Fusion + XP image toimii hyvin.

Sarjaliikenneporttina mulla on ollut semmoinen USB-RS232-sovitin.
Lahti32 kirjoitti:Vastustaa.

Läppäri johon asensin softan ja tein sillä ohjelman viittä vaille valmiiksi, otti ja hajosi. Kesken käynnistyksen loppui akku jonka seurauksena jokin windowsin tiedosto vahingoittui ja se oli sitten siinä. Kovalevy ulos ja tärkeimmät laskutusohjelmat sun muut sentään pelastui. Nyt yritin asentaa tätä softaa toiseen koneeseen niin ei ala onnistumaan millään, onkohan liian uusi käyttis, entinen oli windows xp ja tämä on windows 7. Nämä vaivat on sitten justiinsa niitä johon kärsivällisyys loppuu suunnilleen heti.

Tuolla on kaapissa nyt kaksi xp-konetta joista molemmista puuttuu joku tärkeä tiedostojuttu. Eihän mulla mitään levykkeitä ole joilla asennusta voisi korjata, ei kyllä mielenkiintoakaan.
Volvo B57-60/6000 -76 / Wiima M300
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja only4pro »

vieläkö on noita logiikka-palikoita jäljellä? Laitatko YV:tä, voisin pari ostaa. Piti ostaa sinulta jo aikaisemmin mutta unohdin...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
[Volvo B57]
Vapaaherra
Viestit: 72
Liittynyt: 16 Tammi 2005 23:24
Truck: Volvo B57 Wiima M300
Location: Espoo
Viesti:

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja [Volvo B57] »

only4pro kirjoitti:vieläkö on noita logiikka-palikoita jäljellä? Laitatko YV:tä, voisin pari ostaa. Piti ostaa sinulta jo aikaisemmin mutta unohdin...
Terve, toistaiseksi ei ole myytäviä... Käytössä vielä.
Volvo B57-60/6000 -76 / Wiima M300
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Lahti32 kirjoitti:Eihän se automaattivaihteinen sammu. Kierrokset vain vähän laskee
Eikös tuosta automaatin vivussa ole valmiina lähtö että milloin on P-asennossa? Luulisi että auto ei nytkään lähde käyntiin ellei ole P-asennossa. Tosin voihan se olla poisjätetty kun olet itse vaihtanut sen laatikon?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
b12m
Rattiamiraali
Viestit: 455
Liittynyt: 02 Joulu 2008 00:46
Location: Tampere

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja b12m »

only4pro kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:Eihän se automaattivaihteinen sammu. Kierrokset vain vähän laskee
Eikös tuosta automaatin vivussa ole valmiina lähtö että milloin on P-asennossa? Luulisi että auto ei nytkään lähde käyntiin ellei ole P-asennossa. Tosin voihan se olla poisjätetty kun olet itse vaihtanut sen laatikon?
Ei itse tapaamissani bussien automaattivaihteistoissa ole toistaiseksi yhdessäkään ollut P-asentoa. Kokemuksia Allison, ZF ja Voith -mehumaateista. Joissakin on pelkät D N R, joissakin lisäksi numerovalinnat 1-4 joilla voi estää ko. numeroa suuremman vaihteen kytkeytymisen. Kaikissa näissä on pitänyt vaihdevalinta (Allisonin keppi tai muissa nappi) olla N -asennossa jotta starttaaminen onnistuu.
Avatar
Zippo
Rattiamiraali
Viestit: 359
Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Zippo »

Itte tuli rakenneltuu Crouzet millennium3 cd20 logiikal paineilmatoimiset läppävaihteet kaverin vm.89 corollaan, sama systeemi paineli vaihdossa myös kytkint.. :o Jatkossa olisi tarkoitus tehdä vielä vaihteenvaihto automaattiseks kierroksien mukaan hyödyntäen analogiatuloa. :) Ohjelmointi sujui ongelmitta kun töissäkin sitä tulee harrastettuu. Kyseises vehkees on hyvä kun näytölle saa näkymään arvoja ja hälyytyksiä tarpeen mukaan. Myös parametrien muutos onnistuu näytön ja omien painikkeiden avulla ilman ohjelmaa..
Kyseises vehkees on 12 inputtii mistä 6 toimii digitaalisena tai analogisena ja 8 relelähtöä. Ohjelman sai ilmaseks crouzetin sivuilt.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja only4pro »

b12m kirjoitti:
only4pro kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:Eihän se automaattivaihteinen sammu. Kierrokset vain vähän laskee
Eikös tuosta automaatin vivussa ole valmiina lähtö että milloin on P-asennossa? Luulisi että auto ei nytkään lähde käyntiin ellei ole P-asennossa. Tosin voihan se olla poisjätetty kun olet itse vaihtanut sen laatikon?
Ei itse tapaamissani bussien automaattivaihteistoissa ole toistaiseksi yhdessäkään ollut P-asentoa. Kokemuksia Allison, ZF ja Voith -mehumaateista. Joissakin on pelkät D N R, joissakin lisäksi numerovalinnat 1-4 joilla voi estää ko. numeroa suuremman vaihteen kytkeytymisen. Kaikissa näissä on pitänyt vaihdevalinta (Allisonin keppi tai muissa nappi) olla N -asennossa jotta starttaaminen onnistuu.
En itse ole ajanut automaattia, ajattelin vaan että siinä on P-asento... mutta varmaan tuosta N-asennosta sitten saa ulos sen tiedon?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Moottori käyntiin jännitetunnistuksella

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

vaihdevalitsinkahvassa on kytkimet N ja R asennoille. Ja käytössä on käynnistyksenestokin vaikka on made in ite muutettu automaatiksi :D
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin