Akkuja Bussiin

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Zyke64 kirjoitti: Kyllähän kulkuriin riittää tuo marinekin. Jos se kulkuri ympäriasti menee niin ei siinä akut enää paljoo mietitytä :lol: :lol:
Mutta kyljelleen ei vielä harmita - samalla on helppo vaihtaa Volvon naftafilsu :)

Käynnistysakku sopii huonosti hupiakuksi ja toisin päin. Ehkä tuo kuuden paketti kannattaisi koota siten että - heti kun kone sammuu irtoavat käynnistysakut 2kpl ja hupit 4kpl toisistaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Mikä siinä on sitten huonopuoli jos käynnistys akku on hupi käytössä? Kerro lisää kun oma tietämys ei tuosta niin hyvä !
Täällä tosin joku vastasi että ei ole väliä kunhan kaikki on samanlaisia .

Sitten tuli sellainen mieleen että kun esim motonetistä ostaa kuusi samanlaista niin olisiko syytä mitata kaikkien varaustila ? Ja tarvittaessa ladata täyteen yksitellen ? Eli tarkoitan sitä että liikkeeseen tulee eri eriä akkuja ja toinen on saataanut maata hyllyssä kuukausia ja toinen viikon :roll: kaiketi yhteen nippuun kytkettäessä olisi hyvä jos kaikki yhtä täynnä :?:
Vaikka kyllähän tuo käynnistys akkujen kapasiteetti startatessa aina laskee kahden alas muista :roll:
Avatar
65-14
Sponsori
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Location: Turun seutu
Member id: 22

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

T:Masa
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja only4pro »

tietäen tuon paikan (eli lainvoima), menee jopa yli kaupan hintaa... en tiedä miksi näin on tuolla?
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Huutokauppa, ihmiset on pölöjiä, pakko huutaa? =/

Ei se edelleenkään haittaa että jännite tipahtaa "starttiakuissa" mutta samassa sarjassa olevat akut olisi parempi olla kunnossa. Siis tuurilla menee 10v mutta saa rikki kesässä. Lyijyakku ei kestä syväpurkausta (paitsi, mutta Betun akku 1v t.y.h.jä.n.ä ja parempi nyt kun mun pikkuauton 6kk vanha) Eli tuuripeliä. Mutta vapaa-ajan akku on paremmin tyhjäämistä kestävä, mutta ei anna A:ta oikosulkuun kovasti... Mitään akkua ei kannata eli saa purkaa tyhjäksi, normi lyijyakku on tyhjä kun latausta on 75% jälellä, eli silloin pitäsi ladata.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lyijyakku
http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4ynnistysakku
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vapaa-ajan_akku

Ja jos suljetulla akulla on käyttöä muuhun kuin starttaukseen, niin kannattaa tarkistaa senkin vedet, korkit on siinäkin... 5v muuten ja kaput.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Ei tuosta Sznajderista kukaan osannut mitään kokemusta siis kertoa :roll:
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

No en nyt voi vielä paljoo kehua kun on ollut tossa bensa (2,5 l ) Caravellessä vasta viime syksystä paikalla, ihan ei jaksanut viikkoa lämmittää webastoa ja käynnistyä kun ei ollut kun 6km per ajokerta :lol: muuten on ollut kyllä ihan ok
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

kulkuri kirjoitti:Mikä siinä on sitten huonopuoli jos käynnistys akku on hupi käytössä? Kerro lisää....
Akkujen rakenteeseen en ole sen tarkemmin tutustunut. Kokemusperäisesti voin sanoa; Minulla on soutuveneessä pieni sähköperämoottori. Henkilöauton akulla sillä ajaa tunnin ja vastaavan kokoisella hupiakulla puoli päivää.

Huumoriakku antaa pidemmän aikaa tasaista jännitettä, mutta siinä ei ole ampeereja starttaamiseen. Hupiakun johdotukset ja kennot ovat ohuempaa tekoa. Jotkut väittävät, että hupiakut hajoavat starttiiakkuina - muutaman kerran on tullut annettua hupiakulla apuvirtaa 3,3L V6 Voyagerille - ei se akkua ainakaan räjäyttänyt, mutta se ei anna yhtä terhakkaasti virtaa kuin vastaavan kokoinen autonakku.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 921
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Nokia

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Wonderi »

Bussiton kirjoitti:No en nyt voi vielä paljoo kehua kun on ollut tossa bensa (2,5 l ) Caravellessä vasta viime syksystä paikalla, ihan ei jaksanut viikkoa lämmittää webastoa ja käynnistyä kun ei ollut kun 6km per ajokerta :lol: muuten on ollut kyllä ihan ok
No se nyt ei ole akun vika, sitä pitäisi ehtiä ladatakin jossain välissä. :)
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

kulkuri kirjoitti:Ei tuosta Sznajderista kukaan osannut mitään kokemusta siis kertoa :roll:
Bussissa starttiakut nuita, hyvin on pelanna.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Wonderi kirjoitti:
Bussiton kirjoitti:No en nyt voi vielä paljoo kehua kun on ollut tossa bensa (2,5 l ) Caravellessä vasta viime syksystä paikalla, ihan ei jaksanut viikkoa lämmittää webastoa ja käynnistyä kun ei ollut kun 6km per ajokerta :lol: muuten on ollut kyllä ihan ok
No se nyt ei ole akun vika, sitä pitäisi ehtiä ladatakin jossain välissä. :)
itse huomasin saman... 95ah AGM, työpaikalla tolppapaikka, tupakansytyttimessä jatkuva sähkö (vaikka avain poissa) -> Ctek laturi haaroitettu sisälämppärin johdosta -> motonetistä tehdasvalmistettu tupakansytytinadapteri (sellainen väärin päin) -> lataa tolpassa tupakansytyttimen reijän kautta -> aina sähköä... 3.6A ctek ja välillä oli vihreänä kun lähti töistä kotiin
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Siispä minun kannattaisi siis ostaa 4 hupi- ja 2 käynnistysakkua vaikka ovatkin samassa nipussa paitsi startissa. ...tietenkin saman kokoisia.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tiputa starttiakut kokonaan pois piiristä, kun olet parkissa. Tällöin auto lähtee aina käyntiin - heräte laturin valon sammumisella ja käymistiedolla. Pari relettä ja muutama Abiko.

Auton laturin ladatessa akut täyttyvät. Joskin aluksi stattiakuilta menee virtaa tyhjälle hupipuolelle, mutta laturi kompensoi hävikkiä.

Näin tuossa Mersussani on/oli akusto rakennettu, Joskin tätä nykyä ei ole hupipuolta ollenkaan. Autoa en ole käyttänyt puskaleirintään muutamaan vuoteen.

Rölliin rakennan samanlaisen kytkennän. Tällä hetkellä on vara-akut takapaksissa, jos sattuu hupikäytöllä tyhjentämään akut saa kaapeleilla käyntiin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Katselin tänään motonetissä sznajder akkuja ...olisi hupi 185 ja käynnistys 180 ...ei löydy saman kokoisia :cry:
Viimeksi muokannut kulkuri, 12 Elo 2012 13:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja only4pro »

kulkuri kirjoitti:Katselin tänään motonetissä sznajder akkuja katsomassa ...olisi hupi 185 ja käynnistys 180 ...ei löydy saman kokoisia :cry:
En usko että noin pieni ero vaikuttaa mihinkään, eihän noi akut ole sama mikään noista, vaikka ilmoittaa 180, voi hyvin olla että on 170 tai 190... sinne vaan
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Kas, optimoista loppu terävin puhti kun läppäri ja jääkaappi oli ollu virtaa syömäsä reilu 8h, ei jaksanu kania pyörähtää enään riittävän pitkään että olis heränny :DD
5min 5ämpäriä sähköä akkuun niin tärähti heti tulille, tarvinnee lastata laatikkoon lisää akkukapasiteettia.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Kävin tänään erikoisakku liikkeessä kyselemässä ammattilaisen näkemystä ...sattuikin sellainen liike mikä toimittaa ja on toimmittanut kiitokorille akut :D
Suositus oli seuraavanlainen: kaikki kuusi akkua hupiakuiksi :!: ...joo myös niin sanotut käynnitysakut
Kiitokori laittaa uutena kaikkiin kirjastoautoihin näin.
Tällä lailla kuulemma paketti toimii parhaiten ja kestää pitkään.
Ja kun talven kahdenkympin pakkasilla ei ajele saati kymmenen niin eiköhän se käyntiin lähde ja on lähtenyt :lol:
...että tälläistä kertoili pitkänlinjan akkumies ...kommentteja ?
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kuulostaa järkevältä -ainakin tuossa kirjastoautokäytössä. Kaikki kuusi ovat mukana startissa, niin tuskin ne hajoavat.

Kirjastoauto laitetaan roikan päähän joka ilta. Kulkurikäytössä pitää miettiä kuinka monta vuorokautta ollaan ilman tolppasähköä. Pari vuorokautta tunturipuron varressa taatusti syö suurimmakin akuston tyhjäksi
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Nyt käsitit väärin ... Starttaus tapahtuu kahdella jotka irtoaa startin ajaksi ja puskissa kun ollaan niin jänniteen laskiessa laturissa oleva eroitinlaite irroittaa kaksi varmistaakseen myöhemmän startin !
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mitä hyötyä on siitä että startataan vain kahdella akulla? Tuossa mun erotinreleessä on myös sellainen liitäntä joka tunnistaa starttauksen mutten kytkenyt sitä vielä.

lisäsin hupipuolelle kolmannen 12v akun ja otin 12v puolelta erotinreleen pois. alkaa olla aika jyty akusto, 7kpl akkuja paikallaan. Siinä laturit huutaa armoa kun lähetään puskasta liikkeelle.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä ne kaksi hupiakkua varmaan sen tallilämpimänä käynnistää, mutta kovalla pakkasella voi joutua hupiakku koville.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja only4pro »

eiköhän se startin erotus johdu siitä että jos on herkkiä laitteita, niin jännite ei tipu...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Jääkaappi taitaa olla semmonen että saisi olla tasainen jännite. Tällä hetkellä se on kytketty 12v akkuihin mutta suunnitteilla on vaihtokytkin jolla sen saa vaihtoehtoisesti ruokittua 24v akuista. Täytyy siinä vaiheessa sitten kytkeä starttierotus mukaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

moi
kävin muuntolaitteen huollossa ja ko vempain tarkistettiin ja raja arvot säädettiin > varaus katkeaa 28,8v ja alkaa uudelleen 26,2v
sanoivat että vielä ihan ok laite mutta tietysti nykyään parempiakin :wink:
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Nyt on kesän ollut uudet snaiderin hupiakut (6kpl eli siis myös starttiakkuina)
Ja hyvin on rokannut !
Muuntolaitteen säädön jälkeen on koko paketti ollut todella toimiva :wink:
Vastaa Viestiin