Akkuja Bussiin

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Hupiakut hankinnassa täälläkin.

Kenellä on kestänyt hupiakut yli kolme vuotta? Kannattasko noihin niinsanottuihin vapaa-ajan akkuihin panostaa? Eräs akkukauppias sanoi ettei niissä ole mitään eroa ja myi mulle 230Ah.n käynnistysakun. Oliko tilanne kaupassa niin ettei hyllyssä ollut muuta. Tarve olis peräti 3x230Ah akuille, tarttis aikaansaada systeemi jossa on 2x24V ja 1x12V joista ainakin 12V saisi olla vapaa-ajan akku.

Missä halvimmat vai onko tässäkin niin että köyhän ei kannata ostaa halpaa.
Tulevaisuus on sähköinen
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja motoku »

mikäpä lienee hupiakkujen max ulosantovirta? riittääkö ilpoille sun muille inverttereille? starttiakku ei oikein rakasta vajaakäyttöä, syväpurkuja eikä hidasta purkamista mutta hupiakkujen todella rajallinen virran ulosantokyky saattaa rajata ne kulkurin ulkopuolelle :roll:

ei muuta ku agm-akkujen ostoon. laturihan sulla on nostanut jännitteensä agm-tasolle joten kierros pankinjohtajan pöydän takaa akkupuotiin ja luxusta ruumaan 8) 8) loppuu ne ongelmat. 3*AGM 230Ah maksaa..... :( :( :( aika paljon
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Ei muuta ku optimaaa kehiin tosin jos tarvii noin paljon ampperitunteja niin voi tulla pankrotti ja saa vaihtaa loppubussin akkuihin :-x
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja only4pro »

minun kautta voisi saada niitä oikeita UPS akkuja, eli telealan invertteriakkuja.

voisin tiedustella hintaa...

näitä esim: http://www.enersys-emea.com/reserve/eng ... d_code=651
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Pitäs testata kuormitusmittarilla vanha hupiakku. Motonetissa olis sellaisia mittareita mutta mitä tarkoittaa mittarissa oleva 100A merkintä, tarkoittaako kuormitustestissä käyttävää tehoa vai mitä. Voiko tuollaisella testata 230Ah akkuja?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja only4pro »

sitten jos saatte jostain noita invertteriakkuja, niin älkää testatko sitten niitä noilla kuormitusmittareilla, jossa on siis ihan iso lämpövastus. ne akut ei tykkää siitä. nämä elektrooniset laskimet varmaan ihan ok
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lahti32 kirjoitti:Pitäs testata kuormitusmittarilla vanha hupiakku. Motonetissa olis sellaisia mittareita mutta mitä tarkoittaa mittarissa oleva 100A merkintä, tarkoittaako kuormitustestissä käyttävää tehoa vai mitä. Voiko tuollaisella testata 230Ah akkuja?
Juu eiköhän se oo kuormitusteho, eli 1200W lankavastus. Se kuormana ja sit katotaan paljoko jännite notkahtaa, ei oikeen kerro totuutta kun ei tiedä paljonko akussa on käyttökelpoisia Ah:ita, vaan hetkellisen tehon annon kyykkäämättä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
65-14
Sponsori
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Location: Turun seutu
Member id: 22

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

Usein joukkotilauksella on voimaa kuten moni jo tietääkin. :wink:
Olisko hupiakkujen kimppatilauksella kannatusta esimerkiksi suoraan maahantuojalta?
http://www.mbat.fi/vapaa_ajan.html

(Olen tuolta reippaasti tinkaamalla saanut ostaa harrastekoneisiin ambeereja huokeammin kuin muualta. Ovat toki ns. halpamerkkiä mutta tähänastiset kokemukset ovat positiivisia.)
T:Masa
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Reddewil kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:Pitäs testata kuormitusmittarilla vanha hupiakku. Motonetissa olis sellaisia mittareita mutta mitä tarkoittaa mittarissa oleva 100A merkintä, tarkoittaako kuormitustestissä käyttävää tehoa vai mitä. Voiko tuollaisella testata 230Ah akkuja?
Juu eiköhän se oo kuormitusteho, eli 1200W lankavastus. Se kuormana ja sit katotaan paljoko jännite notkahtaa, ei oikeen kerro totuutta kun ei tiedä paljonko akussa on käyttökelpoisia Ah:ita, vaan hetkellisen tehon annon kyykkäämättä.

Minä testasin akkukapasiteetin kytkemällä kuormaksi 10% akun Ah määrästä. Akkuni jonka testasin on 100 Ah /10h
Testilaitteen tein itse rinnankytkemällä kaksi 55W ajovalopolttimoa = 110W virtana I = P/U I= 9,1A = 110W/12V sitten vain kello kouraan ja odottamaan koska akun jännite on tippunut 10,5 V jolloin koe lopetetaan.

Ampeeritunnit saat kun kerrot ajan virralla esim. 3h 15 min * 9,1 = 3,25*9,1 = 29,6 Ah
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Moi
Kyseessä vanha kirjastoauto alkuperäisillä sähköillä.....
Jos on 200 amppeerisia x 6 ja ne on kytketty kaikki yhteen sillä erotuksella että eroitin laite irrottaa 2 käynnistys akkua irti jos virta vähenee liian alas (siis varmistaa käynnistyksen)..... Eli kysymys kuuluu: pitääkö kaikkien akkujen tässä tapauksessa olla käynnistys akkuja ? Vai voiko olla 4 hupi ja 2 käynnistys ?
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

kulkuri kirjoitti:Moi
Kyseessä vanha kirjastoauto alkuperäisillä sähköillä.....
Jos on 200 amppeerisia x 6 ja ne on kytketty kaikki yhteen sillä erotuksella että eroitin laite irrottaa 2 käynnistys akkua irti jos virta vähenee liian alas (siis varmistaa käynnistyksen)..... Eli kysymys kuuluu: pitääkö kaikkien akkujen tässä tapauksessa olla käynnistys akkuja ? Vai voiko olla 4 hupi ja 2 käynnistys ?
Kyllä voivat olla ihan vapaasti kumpaa tahansa, mutta kun ladataan kaikki yhtäaikaa niin kaikkien akkujen pitäisi olla samanlaisia samasta valmistuserästä tai muutoin alkavat syödä toisiaan niin kauan kuin ovat rinnan kytkettyjä.

No problems jos akut erotetaan latauksen jälkeen. Eivät silloin purkaannu sisäisen vastuksien eroista johtuen.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Tuohon Mersuuni olen vaihtanut vain toisen akun - ostin saman kokoisen eri merkkisen - ei ne akut ole kolmeen vuoteen toisiaan syöneet :)
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Käytännössä silloin kun erotinlaite eroittaa käynnistys akut niin 4 ja 2 tulevat olemaan eri latausasteisia :roll:
Avatar
neppi
Vapaaherra
Viestit: 3083
Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja neppi »

Sehän vähentää sitä syömistä, kun niitä akkujen paikkoja vaihtelee välillä. Toki tässä helpottaa jos akut on kaikki samanlaisia...

N
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Rinnan olevat akut voi periaatteessa olla mitä vain kuhan jännitteet on samat. Sarjassa olevat ovat "samaa puuta" ja näin ollen toisen huonokunto voi rikkoa toisen. Hyvä olisi jos ne joskus voisi balansoida.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
65-14
Sponsori
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Location: Turun seutu
Member id: 22

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

Saisinko mielipiteen Motonetin kanta-asiakaskampanjatuotetarjouksesta.
Sznajder-Marine 100Ah veneakku P35xL18xK19cm 109€ (normaalisti 10€ kalliimpi).
Takuu on kaiketi 2-vuotta, ainakin Motonetin muissa akuissa näin on.
Voisivatko tuollaiset hinta/laatusuhteeltaan sopia hupiakuiksi?

http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=90-0102
T:Masa
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja only4pro »

itsellä sznajder tuossa sprintterissä, ollut nyt vuoden, ei mitään pahaa sanottavaa. talvella riitti hyvin sähköä. se oli siis AGM akku

edit: tämä http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=90-0603
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Kyseessä on erityyppiset akut
Motonet akku id: 90-0102 Marine lyijyakku 100Ah (voidaan kaataa kyljelleen) hinta 109,00€
Motonet akku id: 90-0603 AGM 95Ah hinta (voidaan kääntää vaikka ympäri) 149,90€


:idea: Minuakin kiinostaa korvata miltei 4-V vanha 100Ah hupiakku jossa 27Ah jäännöskapasiteetti.
:?: :?: Kumpi olisi kannattavampi investointi?
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
65-14
Sponsori
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
Location: Turun seutu
Member id: 22

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja 65-14 »

Säästövinkki.

Jos liittyy Motonetin kanta-asiakkaaksi saa siitä hyvästä 10 % alennukseen oikeuttavan kertaosto etusetelin.
Jos ostaa 10kpl "Motonet akku id: 90-0603 AGM 95Ah hinta (voidaan kääntää vaikka ympäri) 149,90€" akkuja
säästä euroja 149,90€.

(Pitäisiköhän hankkia perheenjäsenellekkin kanta-asiakkuus koska oma etuseteli on jo käytetty. :D )
T:Masa
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

KajNyy1 kirjoitti:Kyseessä on erityyppiset akut
Motonet akku id: 90-0102 Marine lyijyakku 100Ah (voidaan kaataa kyljelleen) hinta 109,00€
Motonet akku id: 90-0603 AGM 95Ah hinta (voidaan kääntää vaikka ympäri) 149,90€


:idea: Minuakin kiinostaa korvata miltei 4-V vanha 100Ah hupiakku jossa 27Ah jäännöskapasiteetti.
:?: :?: Kumpi olisi kannattavampi investointi?
Kyllähän kulkuriin riittää tuo marinekin. Jos se kulkuri ympäriasti menee niin ei siinä akut enää paljoo mietitytä :lol: :lol:
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Nyt olis akkujärjestelmä päivitetty. Systeemi koostuu kuudesta akusta: 2x230Ah ajoakut, erotettuna jänniteohjatulla erotusreleellä 2x170Ah 24v hupiakkupaketista. Nämä paketit ladataan ajon aikana ja ohjelmassa on vielä 4kpl älylaturin hankinta jotka ylläpitää jokaista akkua erikseen.

Toinen hupiakkupaketti koostuu kahdesta rinnankytketystä akusta 235Ah ja 170Ah jotka myöskin erotettu latausreleellä. Tästä paketista saan 12v laitteille niin että primukselle on oma akku ja vesipumpulle sekä valaistukselle oma. Tämä paketti latautuu ajon aikana omalla erillisellä laturilla. Parkissa tätä pakettia ylläpidetään älylaturilla.

Nyt tarvii siirtää jääkaappi 24v paketin puolelle samaan pankkiin mistä invertteri ottaa. Laitan vielä kolme LED- jännitemittaria niin että näen jokaisen akkupankin jännitteet. Lisäksi yhteen tulee ampeerimittaus kunhan päätän missä sitä eniten tarvii. Luulis nyt saavan pitkän käyttöajan kun akkukapasiteetti kaksinkertaistui ja pitkään hitaasti syövät saa erilleen ja virtarohmut erilleen. Suunnittelu jatkuu, kilowatin aurinkopaneelit sit joskus :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Zyke64 »

Lahti32 kirjoitti:Nyt olis akkujärjestelmä päivitetty. Systeemi koostuu kuudesta akusta: 2x230Ah ajoakut, erotettuna jänniteohjatulla erotusreleellä 2x170Ah 24v hupiakkupaketista. Nämä paketit ladataan ajon aikana ja ohjelmassa on vielä 4kpl älylaturin hankinta jotka ylläpitää jokaista akkua erikseen.

Toinen hupiakkupaketti koostuu kahdesta rinnankytketystä akusta 235Ah ja 170Ah jotka myöskin erotettu latausreleellä. Tästä paketista saan 12v laitteille niin että primukselle on oma akku ja vesipumpulle sekä valaistukselle oma. Tämä paketti latautuu ajon aikana omalla erillisellä laturilla. Parkissa tätä pakettia ylläpidetään älylaturilla.

Nyt tarvii siirtää jääkaappi 24v paketin puolelle samaan pankkiin mistä invertteri ottaa. Laitan vielä kolme LED- jännitemittaria niin että näen jokaisen akkupankin jännitteet. Lisäksi yhteen tulee ampeerimittaus kunhan päätän missä sitä eniten tarvii. Luulis nyt saavan pitkän käyttöajan kun akkukapasiteetti kaksinkertaistui ja pitkään hitaasti syövät saa erilleen ja virtarohmut erilleen. Suunnittelu jatkuu, kilowatin aurinkopaneelit sit joskus :D
Vaikuttaa hyvältä näin yhtäkkiä. Teeppä sitten hyvä vuokaavio, niin voi hyödyntää kun tulee eteen uuden rakennus toivottavasti pian. Aihio vain puuttuu edelleen. Ruotsista kävin kolmea katsomassa, 15m rahtiperällistä, mutta kaikki sen verran romuja, ettei hankinta kannattanut edes miettiä :)
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Lahti32 kirjoitti: erotettuna jänniteohjatulla erotusreleellä
Mistä saa ja mitä maksaa tarvii hommata lisää akustoa autoon niin tää olis varmaan järkevin ratkasu.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Motonetistä jämäkkä Blue Sea merkkinen 12/24V rele maksoi 89e ja Biltemassa 12V vain 13.90e mutta on varmaan tarkotettu kevyempiin ratkaisuihin kuten yksittäiseen 12v hupiakkuun. Pitäs nyt riittää virta 2-5vrk puskaparkkiin.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1280
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Akkuja Bussiin

Viesti Kirjoittaja kulkuri »

Ajattelin ostaa motonetistä Sznajder 200ah 1100a akut 188e/kpl
Hupiakuiksi 4 kpl ja käynnistysakuiksi 2 kpl
Nämä ovat yhtenä nippuna kaikki kuusi mutta jos latausjännite tippuu liian alas silloin eroitinlaite laturissa irroittaa käynnistysakut !
...eli mielipiteitä Sznajder 200 akusta kaivattaisiin :D
Ja tuon sopivuudesta hupi/käynnistys akuiksi :?:
Vastaa Viestiin