Akkuja Bussiin
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Akkuja Bussiin
Hupiakut hankinnassa täälläkin.
Kenellä on kestänyt hupiakut yli kolme vuotta? Kannattasko noihin niinsanottuihin vapaa-ajan akkuihin panostaa? Eräs akkukauppias sanoi ettei niissä ole mitään eroa ja myi mulle 230Ah.n käynnistysakun. Oliko tilanne kaupassa niin ettei hyllyssä ollut muuta. Tarve olis peräti 3x230Ah akuille, tarttis aikaansaada systeemi jossa on 2x24V ja 1x12V joista ainakin 12V saisi olla vapaa-ajan akku.
Missä halvimmat vai onko tässäkin niin että köyhän ei kannata ostaa halpaa.
Kenellä on kestänyt hupiakut yli kolme vuotta? Kannattasko noihin niinsanottuihin vapaa-ajan akkuihin panostaa? Eräs akkukauppias sanoi ettei niissä ole mitään eroa ja myi mulle 230Ah.n käynnistysakun. Oliko tilanne kaupassa niin ettei hyllyssä ollut muuta. Tarve olis peräti 3x230Ah akuille, tarttis aikaansaada systeemi jossa on 2x24V ja 1x12V joista ainakin 12V saisi olla vapaa-ajan akku.
Missä halvimmat vai onko tässäkin niin että köyhän ei kannata ostaa halpaa.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Akkuja Bussiin
mikäpä lienee hupiakkujen max ulosantovirta? riittääkö ilpoille sun muille inverttereille? starttiakku ei oikein rakasta vajaakäyttöä, syväpurkuja eikä hidasta purkamista mutta hupiakkujen todella rajallinen virran ulosantokyky saattaa rajata ne kulkurin ulkopuolelle
ei muuta ku agm-akkujen ostoon. laturihan sulla on nostanut jännitteensä agm-tasolle joten kierros pankinjohtajan pöydän takaa akkupuotiin ja luxusta ruumaan loppuu ne ongelmat. 3*AGM 230Ah maksaa..... aika paljon
ei muuta ku agm-akkujen ostoon. laturihan sulla on nostanut jännitteensä agm-tasolle joten kierros pankinjohtajan pöydän takaa akkupuotiin ja luxusta ruumaan loppuu ne ongelmat. 3*AGM 230Ah maksaa..... aika paljon
Re: Akkuja Bussiin
Ei muuta ku optimaaa kehiin tosin jos tarvii noin paljon ampperitunteja niin voi tulla pankrotti ja saa vaihtaa loppubussin akkuihin
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Akkuja Bussiin
minun kautta voisi saada niitä oikeita UPS akkuja, eli telealan invertteriakkuja.
voisin tiedustella hintaa...
näitä esim: http://www.enersys-emea.com/reserve/eng ... d_code=651
voisin tiedustella hintaa...
näitä esim: http://www.enersys-emea.com/reserve/eng ... d_code=651
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Akkuja Bussiin
Pitäs testata kuormitusmittarilla vanha hupiakku. Motonetissa olis sellaisia mittareita mutta mitä tarkoittaa mittarissa oleva 100A merkintä, tarkoittaako kuormitustestissä käyttävää tehoa vai mitä. Voiko tuollaisella testata 230Ah akkuja?
Tulevaisuus on sähköinen
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Akkuja Bussiin
sitten jos saatte jostain noita invertteriakkuja, niin älkää testatko sitten niitä noilla kuormitusmittareilla, jossa on siis ihan iso lämpövastus. ne akut ei tykkää siitä. nämä elektrooniset laskimet varmaan ihan ok
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Akkuja Bussiin
Juu eiköhän se oo kuormitusteho, eli 1200W lankavastus. Se kuormana ja sit katotaan paljoko jännite notkahtaa, ei oikeen kerro totuutta kun ei tiedä paljonko akussa on käyttökelpoisia Ah:ita, vaan hetkellisen tehon annon kyykkäämättä.Lahti32 kirjoitti:Pitäs testata kuormitusmittarilla vanha hupiakku. Motonetissa olis sellaisia mittareita mutta mitä tarkoittaa mittarissa oleva 100A merkintä, tarkoittaako kuormitustestissä käyttävää tehoa vai mitä. Voiko tuollaisella testata 230Ah akkuja?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- 65-14
- Sponsori
- Viestit: 92
- Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
- Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
- Location: Turun seutu
- Member id: 22
Re: Akkuja Bussiin
Usein joukkotilauksella on voimaa kuten moni jo tietääkin.
Olisko hupiakkujen kimppatilauksella kannatusta esimerkiksi suoraan maahantuojalta?
http://www.mbat.fi/vapaa_ajan.html
(Olen tuolta reippaasti tinkaamalla saanut ostaa harrastekoneisiin ambeereja huokeammin kuin muualta. Ovat toki ns. halpamerkkiä mutta tähänastiset kokemukset ovat positiivisia.)
Olisko hupiakkujen kimppatilauksella kannatusta esimerkiksi suoraan maahantuojalta?
http://www.mbat.fi/vapaa_ajan.html
(Olen tuolta reippaasti tinkaamalla saanut ostaa harrastekoneisiin ambeereja huokeammin kuin muualta. Ovat toki ns. halpamerkkiä mutta tähänastiset kokemukset ovat positiivisia.)
T:Masa
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Akkuja Bussiin
Reddewil kirjoitti:Juu eiköhän se oo kuormitusteho, eli 1200W lankavastus. Se kuormana ja sit katotaan paljoko jännite notkahtaa, ei oikeen kerro totuutta kun ei tiedä paljonko akussa on käyttökelpoisia Ah:ita, vaan hetkellisen tehon annon kyykkäämättä.Lahti32 kirjoitti:Pitäs testata kuormitusmittarilla vanha hupiakku. Motonetissa olis sellaisia mittareita mutta mitä tarkoittaa mittarissa oleva 100A merkintä, tarkoittaako kuormitustestissä käyttävää tehoa vai mitä. Voiko tuollaisella testata 230Ah akkuja?
Minä testasin akkukapasiteetin kytkemällä kuormaksi 10% akun Ah määrästä. Akkuni jonka testasin on 100 Ah /10h
Testilaitteen tein itse rinnankytkemällä kaksi 55W ajovalopolttimoa = 110W virtana I = P/U I= 9,1A = 110W/12V sitten vain kello kouraan ja odottamaan koska akun jännite on tippunut 10,5 V jolloin koe lopetetaan.
Ampeeritunnit saat kun kerrot ajan virralla esim. 3h 15 min * 9,1 = 3,25*9,1 = 29,6 Ah
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Akkuja Bussiin
Moi
Kyseessä vanha kirjastoauto alkuperäisillä sähköillä.....
Jos on 200 amppeerisia x 6 ja ne on kytketty kaikki yhteen sillä erotuksella että eroitin laite irrottaa 2 käynnistys akkua irti jos virta vähenee liian alas (siis varmistaa käynnistyksen)..... Eli kysymys kuuluu: pitääkö kaikkien akkujen tässä tapauksessa olla käynnistys akkuja ? Vai voiko olla 4 hupi ja 2 käynnistys ?
Kyseessä vanha kirjastoauto alkuperäisillä sähköillä.....
Jos on 200 amppeerisia x 6 ja ne on kytketty kaikki yhteen sillä erotuksella että eroitin laite irrottaa 2 käynnistys akkua irti jos virta vähenee liian alas (siis varmistaa käynnistyksen)..... Eli kysymys kuuluu: pitääkö kaikkien akkujen tässä tapauksessa olla käynnistys akkuja ? Vai voiko olla 4 hupi ja 2 käynnistys ?
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Akkuja Bussiin
Kyllä voivat olla ihan vapaasti kumpaa tahansa, mutta kun ladataan kaikki yhtäaikaa niin kaikkien akkujen pitäisi olla samanlaisia samasta valmistuserästä tai muutoin alkavat syödä toisiaan niin kauan kuin ovat rinnan kytkettyjä.kulkuri kirjoitti:Moi
Kyseessä vanha kirjastoauto alkuperäisillä sähköillä.....
Jos on 200 amppeerisia x 6 ja ne on kytketty kaikki yhteen sillä erotuksella että eroitin laite irrottaa 2 käynnistys akkua irti jos virta vähenee liian alas (siis varmistaa käynnistyksen)..... Eli kysymys kuuluu: pitääkö kaikkien akkujen tässä tapauksessa olla käynnistys akkuja ? Vai voiko olla 4 hupi ja 2 käynnistys ?
No problems jos akut erotetaan latauksen jälkeen. Eivät silloin purkaannu sisäisen vastuksien eroista johtuen.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Akkuja Bussiin
Tuohon Mersuuni olen vaihtanut vain toisen akun - ostin saman kokoisen eri merkkisen - ei ne akut ole kolmeen vuoteen toisiaan syöneet
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Akkuja Bussiin
Käytännössä silloin kun erotinlaite eroittaa käynnistys akut niin 4 ja 2 tulevat olemaan eri latausasteisia
- neppi
- Vapaaherra
- Viestit: 3083
- Liittynyt: 09 Elo 2011 14:16
- Truck: Hino Blue Ribbon -91
- Location: Tauranga, NZ
Re: Akkuja Bussiin
Sehän vähentää sitä syömistä, kun niitä akkujen paikkoja vaihtelee välillä. Toki tässä helpottaa jos akut on kaikki samanlaisia...
N
N
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Akkuja Bussiin
Rinnan olevat akut voi periaatteessa olla mitä vain kuhan jännitteet on samat. Sarjassa olevat ovat "samaa puuta" ja näin ollen toisen huonokunto voi rikkoa toisen. Hyvä olisi jos ne joskus voisi balansoida.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- 65-14
- Sponsori
- Viestit: 92
- Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
- Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
- Location: Turun seutu
- Member id: 22
Re: Akkuja Bussiin
Saisinko mielipiteen Motonetin kanta-asiakaskampanjatuotetarjouksesta.
Sznajder-Marine 100Ah veneakku P35xL18xK19cm 109€ (normaalisti 10€ kalliimpi).
Takuu on kaiketi 2-vuotta, ainakin Motonetin muissa akuissa näin on.
Voisivatko tuollaiset hinta/laatusuhteeltaan sopia hupiakuiksi?
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=90-0102
Sznajder-Marine 100Ah veneakku P35xL18xK19cm 109€ (normaalisti 10€ kalliimpi).
Takuu on kaiketi 2-vuotta, ainakin Motonetin muissa akuissa näin on.
Voisivatko tuollaiset hinta/laatusuhteeltaan sopia hupiakuiksi?
http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=90-0102
T:Masa
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Akkuja Bussiin
itsellä sznajder tuossa sprintterissä, ollut nyt vuoden, ei mitään pahaa sanottavaa. talvella riitti hyvin sähköä. se oli siis AGM akku
edit: tämä http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=90-0603
edit: tämä http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=90-0603
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Akkuja Bussiin
Kyseessä on erityyppiset akut
Motonet akku id: 90-0102 Marine lyijyakku 100Ah (voidaan kaataa kyljelleen) hinta 109,00€
Motonet akku id: 90-0603 AGM 95Ah hinta (voidaan kääntää vaikka ympäri) 149,90€
Minuakin kiinostaa korvata miltei 4-V vanha 100Ah hupiakku jossa 27Ah jäännöskapasiteetti.
Kumpi olisi kannattavampi investointi?
Motonet akku id: 90-0102 Marine lyijyakku 100Ah (voidaan kaataa kyljelleen) hinta 109,00€
Motonet akku id: 90-0603 AGM 95Ah hinta (voidaan kääntää vaikka ympäri) 149,90€
Minuakin kiinostaa korvata miltei 4-V vanha 100Ah hupiakku jossa 27Ah jäännöskapasiteetti.
Kumpi olisi kannattavampi investointi?
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- 65-14
- Sponsori
- Viestit: 92
- Liittynyt: 25 Heinä 2009 22:19
- Truck: Iveco Zeta 65-14 -85
- Location: Turun seutu
- Member id: 22
Re: Akkuja Bussiin
Säästövinkki.
Jos liittyy Motonetin kanta-asiakkaaksi saa siitä hyvästä 10 % alennukseen oikeuttavan kertaosto etusetelin.
Jos ostaa 10kpl "Motonet akku id: 90-0603 AGM 95Ah hinta (voidaan kääntää vaikka ympäri) 149,90€" akkuja
säästä euroja 149,90€.
(Pitäisiköhän hankkia perheenjäsenellekkin kanta-asiakkuus koska oma etuseteli on jo käytetty. )
Jos liittyy Motonetin kanta-asiakkaaksi saa siitä hyvästä 10 % alennukseen oikeuttavan kertaosto etusetelin.
Jos ostaa 10kpl "Motonet akku id: 90-0603 AGM 95Ah hinta (voidaan kääntää vaikka ympäri) 149,90€" akkuja
säästä euroja 149,90€.
(Pitäisiköhän hankkia perheenjäsenellekkin kanta-asiakkuus koska oma etuseteli on jo käytetty. )
T:Masa
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Akkuja Bussiin
Kyllähän kulkuriin riittää tuo marinekin. Jos se kulkuri ympäriasti menee niin ei siinä akut enää paljoo mietitytäKajNyy1 kirjoitti:Kyseessä on erityyppiset akut
Motonet akku id: 90-0102 Marine lyijyakku 100Ah (voidaan kaataa kyljelleen) hinta 109,00€
Motonet akku id: 90-0603 AGM 95Ah hinta (voidaan kääntää vaikka ympäri) 149,90€
Minuakin kiinostaa korvata miltei 4-V vanha 100Ah hupiakku jossa 27Ah jäännöskapasiteetti.
Kumpi olisi kannattavampi investointi?
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Akkuja Bussiin
Nyt olis akkujärjestelmä päivitetty. Systeemi koostuu kuudesta akusta: 2x230Ah ajoakut, erotettuna jänniteohjatulla erotusreleellä 2x170Ah 24v hupiakkupaketista. Nämä paketit ladataan ajon aikana ja ohjelmassa on vielä 4kpl älylaturin hankinta jotka ylläpitää jokaista akkua erikseen.
Toinen hupiakkupaketti koostuu kahdesta rinnankytketystä akusta 235Ah ja 170Ah jotka myöskin erotettu latausreleellä. Tästä paketista saan 12v laitteille niin että primukselle on oma akku ja vesipumpulle sekä valaistukselle oma. Tämä paketti latautuu ajon aikana omalla erillisellä laturilla. Parkissa tätä pakettia ylläpidetään älylaturilla.
Nyt tarvii siirtää jääkaappi 24v paketin puolelle samaan pankkiin mistä invertteri ottaa. Laitan vielä kolme LED- jännitemittaria niin että näen jokaisen akkupankin jännitteet. Lisäksi yhteen tulee ampeerimittaus kunhan päätän missä sitä eniten tarvii. Luulis nyt saavan pitkän käyttöajan kun akkukapasiteetti kaksinkertaistui ja pitkään hitaasti syövät saa erilleen ja virtarohmut erilleen. Suunnittelu jatkuu, kilowatin aurinkopaneelit sit joskus
Toinen hupiakkupaketti koostuu kahdesta rinnankytketystä akusta 235Ah ja 170Ah jotka myöskin erotettu latausreleellä. Tästä paketista saan 12v laitteille niin että primukselle on oma akku ja vesipumpulle sekä valaistukselle oma. Tämä paketti latautuu ajon aikana omalla erillisellä laturilla. Parkissa tätä pakettia ylläpidetään älylaturilla.
Nyt tarvii siirtää jääkaappi 24v paketin puolelle samaan pankkiin mistä invertteri ottaa. Laitan vielä kolme LED- jännitemittaria niin että näen jokaisen akkupankin jännitteet. Lisäksi yhteen tulee ampeerimittaus kunhan päätän missä sitä eniten tarvii. Luulis nyt saavan pitkän käyttöajan kun akkukapasiteetti kaksinkertaistui ja pitkään hitaasti syövät saa erilleen ja virtarohmut erilleen. Suunnittelu jatkuu, kilowatin aurinkopaneelit sit joskus
Tulevaisuus on sähköinen
- Zyke64
- Rattiamiraali
- Viestit: 333
- Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
- Truck: Volvo Carrus 502
- Location: Keminmaa
Re: Akkuja Bussiin
Vaikuttaa hyvältä näin yhtäkkiä. Teeppä sitten hyvä vuokaavio, niin voi hyödyntää kun tulee eteen uuden rakennus toivottavasti pian. Aihio vain puuttuu edelleen. Ruotsista kävin kolmea katsomassa, 15m rahtiperällistä, mutta kaikki sen verran romuja, ettei hankinta kannattanut edes miettiäLahti32 kirjoitti:Nyt olis akkujärjestelmä päivitetty. Systeemi koostuu kuudesta akusta: 2x230Ah ajoakut, erotettuna jänniteohjatulla erotusreleellä 2x170Ah 24v hupiakkupaketista. Nämä paketit ladataan ajon aikana ja ohjelmassa on vielä 4kpl älylaturin hankinta jotka ylläpitää jokaista akkua erikseen.
Toinen hupiakkupaketti koostuu kahdesta rinnankytketystä akusta 235Ah ja 170Ah jotka myöskin erotettu latausreleellä. Tästä paketista saan 12v laitteille niin että primukselle on oma akku ja vesipumpulle sekä valaistukselle oma. Tämä paketti latautuu ajon aikana omalla erillisellä laturilla. Parkissa tätä pakettia ylläpidetään älylaturilla.
Nyt tarvii siirtää jääkaappi 24v paketin puolelle samaan pankkiin mistä invertteri ottaa. Laitan vielä kolme LED- jännitemittaria niin että näen jokaisen akkupankin jännitteet. Lisäksi yhteen tulee ampeerimittaus kunhan päätän missä sitä eniten tarvii. Luulis nyt saavan pitkän käyttöajan kun akkukapasiteetti kaksinkertaistui ja pitkään hitaasti syövät saa erilleen ja virtarohmut erilleen. Suunnittelu jatkuu, kilowatin aurinkopaneelit sit joskus
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua
Re: Akkuja Bussiin
Mistä saa ja mitä maksaa tarvii hommata lisää akustoa autoon niin tää olis varmaan järkevin ratkasu.Lahti32 kirjoitti: erotettuna jänniteohjatulla erotusreleellä
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Akkuja Bussiin
Motonetistä jämäkkä Blue Sea merkkinen 12/24V rele maksoi 89e ja Biltemassa 12V vain 13.90e mutta on varmaan tarkotettu kevyempiin ratkaisuihin kuten yksittäiseen 12v hupiakkuun. Pitäs nyt riittää virta 2-5vrk puskaparkkiin.
Tulevaisuus on sähköinen
- kulkuri
- Kansleri
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
- Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Re: Akkuja Bussiin
Ajattelin ostaa motonetistä Sznajder 200ah 1100a akut 188e/kpl
Hupiakuiksi 4 kpl ja käynnistysakuiksi 2 kpl
Nämä ovat yhtenä nippuna kaikki kuusi mutta jos latausjännite tippuu liian alas silloin eroitinlaite laturissa irroittaa käynnistysakut !
...eli mielipiteitä Sznajder 200 akusta kaivattaisiin
Ja tuon sopivuudesta hupi/käynnistys akuiksi
Hupiakuiksi 4 kpl ja käynnistysakuiksi 2 kpl
Nämä ovat yhtenä nippuna kaikki kuusi mutta jos latausjännite tippuu liian alas silloin eroitinlaite laturissa irroittaa käynnistysakut !
...eli mielipiteitä Sznajder 200 akusta kaivattaisiin
Ja tuon sopivuudesta hupi/käynnistys akuiksi