Sivu 1/3
Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 23 Helmi 2011 17:03
Kirjoittaja Keikkajyrä
Meillä on rakenteilla keikkabussi ja pohdimme, että minkälainen ilmastointi toimisi parhaiten.
Bussi on 12m pitkä ja jaettu kolmeen osaan. Edessä on matkustustila ja keittiö, sitten on makuuosasto ja perällä vessa ja oleskelu-/varastotila.
Nykyisessä kulkupelissä on ilmalämpöpumppu ja se riittää pitämään makuutilan viileänä, mutta tähän uuteen projektiin ei löydy sisäyksikölle järkevänoloista paikkaa.
Toimiiko katolle asennettava Dometic tällaiseen käyttöön ja kuinka olette saaneet ilmaa kiertämään koko autossa, että ei tarvitsisi kolmea laitetta ostaa?
Meillä keikkatyöläisillä nukkuma-aika on aamupäivällä jolloin autossa nukkumisesta ei tule mitään jos ei ole kunnon ilmastointia.
Vai onko olemassa jotain muita vaihtoehtoja auton sisätilan viilennykseen?
Jaksaako invertteri pyörittää näitä katolle tulevia härveleitä?
Kyse on siis tilanteesta kun olemme parkissa. Kyllähän sit ajellessa pärjää.
Kommentoikaa jos on kokemusta aiheesta.
Kiitoksia jo etukäteen.
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 23 Helmi 2011 22:06
Kirjoittaja MB1962
Kyllä se katto dometic toimii ihan hyvin mutta yksi ei riitä koko bussin viilentämiseen. Riippuu invertterin koosta tietysti mutta 3000w riittää ainakin.
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 24 Helmi 2011 00:19
Kirjoittaja motoku
toistaiseksi pähkäilyasteella, mutta tekisi mieli kokeilla: bussin ALLA on helteelläkin viileää, jos koslalla ei ihan juuri ole ajettu. ehkä teen vielä kokeeksi lattiaan reiän/ luukun josta esim tietokonepuhaltimella tms ilmaa sisään ja kattoluukuista ulos. edelleen en tiedä, kauanko ilma pysyy viileänä bussin alla jos sitä alkaa ilmastointiin tärväämään. monesti muutamankin tunnin apu riittäisi leikkaamaan kuumimman hellepiikin siedettäväksi.
kattoluukkujen ja ovien aukipito ei ainakaan meillä juuri tehoa. eli vaikka kaikki lävet levällään, sisälämpö helteillä saunaluokkaa vaikka auton väritys vaaleahko. ja 5% kalvot puolessa ikkunoista. entäpä jos olis mustat ulkopinnat....
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 24 Helmi 2011 00:49
Kirjoittaja Lahti32
Oon kokeillut tuollaista putkea. Vaikutus oli kaksisuuntainen: parkissa ollessa sieltä virtasi viileää ilmaa. Vähän sama vaikutus kuin olisi takaovi jota pitää auki. Ajossa ollessa lapset pudottelivat putkesta tielle omia tavaroitaan. Sitten kun putkesta oli tullut tarpeeksi pölyä ja pakokaasuja pirttiin niin poistin sen käytöstä.
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 24 Helmi 2011 14:02
Kirjoittaja Timppa
Viime kesänä kun oli runsaasti hellettä, irrotin taka kattoluukun taka reunan mekanismin sokat ,luukku 20 senttiä ylös ( rukari teipillä kiinni) ja jos mahdollista auto varjoon ! , niin helpottaa kummasti. Kattoluukun normi avaus ei helteellä auta juuri mitään.
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 25 Helmi 2011 11:21
Kirjoittaja KajNyy1
MB1962 kirjoitti:Kyllä se katto dometic toimii ihan hyvin mutta yksi ei riitä koko bussin viilentämiseen. Riippuu invertterin koosta tietysti mutta 3000w riittää ainakin.
P = U x I
I = P/U = 3000W / 24V = 125 A eli melkoinen virta akusta jos sitä paikoillaan aikoisi käyttää

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 25 Helmi 2011 12:33
Kirjoittaja MB1962
Eipä noiden laitteiden virrankulutus taida olla kun jotakin 5 A / laite, eli 3000w riittää ja jää vielä muuhunkin virtaa.
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 25 Helmi 2011 13:08
Kirjoittaja only4pro
niin, jos ottaa 5A per laite ja kaksi laitetta, niin sehän on 10A ja 2300W.
13A on n. 3000W
näytti tuo pienin dometic ottavan 2,1A (liitäntäteho ilmoitettu 500W) ja isoin 6,0A (liitäntäteho ilmoitettu 1350W)
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 25 Helmi 2011 16:08
Kirjoittaja Pilotti
only4pro kirjoitti:niin, jos ottaa 5A per laite ja kaksi laitetta, niin sehän on 10A ja 2300W.
13A on n. 3000W
näytti tuo pienin dometic ottavan 2,1A (liitäntäteho ilmoitettu 500W) ja isoin 6,0A (liitäntäteho ilmoitettu 1350W)
Tässä taitaa nyt mennä käsitteet väärin. Eli 10Ax230V=2300W, mutta invertterillä tuotettuna tuo 2300w/24V=96A. Nämä nyt yksinkertaistettuja laskelmia ilman hyötysuhteita yms. hienoja juttuja. Eli kuten KaiNyy1 jo laskeskeli tuolla aiemmin niin melkoiset virrat ovat kyseessä. Vielä yksinkertaisesti laskettuna 200Ah akusto,( eli 2kpl 12V/200Ah) riittäisi noin kahdeksi tunniksi. Käytännössä varmaan lyhyemmän aikaa.
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 25 Helmi 2011 16:26
Kirjoittaja Berkhof
Nuo Domestot on käsittääksen on/off laitteita..
Eli jollain "oikealla" lämpöpumpulla pääsee pienemmällä keskikulutuksella edistyneemmän inverteri tekniikan ansiosta.
Tuota täyttä tehoa ei invertteri pummppu ota kovin pitkään jos käyttää ikkunoissa jotain kylmänsuoja alumiini heijastuskalvoja.
Ulkopinnan vaaleaa väritystä ja korin lämpöeristystä ei sovi vähätellä.
Auts.. Alussahan mainittiin että ei sisäyksikkö mahdu.. Miettikää uudestaan
Talopumpuilla saa paremman ja halvemman jos vaan sijoittelu onnaa.
Tää on tietysti vaan mun mielipide..
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 25 Helmi 2011 18:56
Kirjoittaja Keikkajyrä
Kiitoksia tähänastisista vastauksistanne.
Onko kenelläkään varmaa tietoa, että kumpi on tehokkaampi jäähdyttämään ilmalämpöpumppu, vai nää Dometicit?
-nyt ei välttämättä tarvitse ajatella sähkön kulutusta.
-kumpi olis varmempi ja huolettomampi?
-kummassa on enemmän puhallustehoa?
-kumpi on hiljaisempi?
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 25 Helmi 2011 19:09
Kirjoittaja konenikkari

Jonnekin bittien taivaaseen taisi mennä vastaukseni jossa kehoitin välttämään bussin lämpenemistä hakeutumalla varjoon.
Bussi 12*2,5m + auringonpuoleiset seinät kun on melkoinen lämmön kerääjä
ehkä esim. 1kW/neliömetri

Se toinen vaihtoehto, syntyneen lämmön poistaminen, on se hankalampi vaihtoehto.

Eli bussin väriksi mieluummin joku muu kuin musta.
Jokaisen lasipinnan taakse käännettävä kaihdin, musta/ hopea.
Aina parkkiin, puun, rakennuksen tai toisen;) kylähullun varjoon

Tarkoitan sitä että, syntyvän lämmön torjunta on mahdollista.
Jo syntyneen lämmön poistamiseen tarvitaan, pakasterekan kylmäkoneiden kapasiteetti.
Ja se ei ole aivan pieni

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 25 Helmi 2011 19:20
Kirjoittaja Berkhof
Uskoisin että paremmat tehot saa lämpöpummpuratkaisulla.
Jos tila on hankala niin split sisäyksiköin ( eli yks ulkoyksikkö ja kaks sisäyksikköä )
Webastolta löytyy sitten todella tehokkaita vermeitä.. ( kattokonsoli mallisia )
Jäähdytysteho yli 20 kW, lämmitysteho 40kW.
Mutta se toimii auton moottorin pyörittämän kompuran perässä. Sellanen ja joku paikallismoottori pyörittämään..
Tulee hyvä muttei oo köyhän eikä kipeen valinta
Kattelin tuossa vähän Dometicin ja Ultin datoja..
Karkeasti verraten menis näin.. Samalla liitäntäteholla saa tuplaviilennystehon käyttämällä normi lämpöpumppua..
Domesticin hinnalla saa kaks normilämpöpumppua.. Nelinkertainen viilennysteho..
Dometicissa pienen koon ja asennettavuuden takia hyötysuhteet on heikommat.
Väittäisin että asuin ja nukkumistilan viilennyksestä ei selviä yhdellä DOMETIC B 3200:sella joka äkkiseltään katsottuna oli tehokkain malli.
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 25 Helmi 2011 19:25
Kirjoittaja only4pro
Pilotti kirjoitti:only4pro kirjoitti:niin, jos ottaa 5A per laite ja kaksi laitetta, niin sehän on 10A ja 2300W.
13A on n. 3000W
näytti tuo pienin dometic ottavan 2,1A (liitäntäteho ilmoitettu 500W) ja isoin 6,0A (liitäntäteho ilmoitettu 1350W)
Tässä taitaa nyt mennä käsitteet väärin. Eli 10Ax230V=2300W, mutta invertterillä tuotettuna tuo 2300w/24V=96A. Nämä nyt yksinkertaistettuja laskelmia ilman hyötysuhteita yms. hienoja juttuja. Eli kuten KaiNyy1 jo laskeskeli tuolla aiemmin niin melkoiset virrat ovat kyseessä. Vielä yksinkertaisesti laskettuna 200Ah akusto,( eli 2kpl 12V/200Ah) riittäisi noin kahdeksi tunniksi. Käytännössä varmaan lyhyemmän aikaa.
Juu, siis minulle oli selvä, jäi vaan jotenkin pois tuo 24V laskenta, tuossa työn ohessa nopeasti raaputin jotain alas...
Mutta kuten tuossa Pilotti kirjoitti niin todella kovat on Ah lukemat 24V puolella, eli jos molemmat ovat päällä vaikka ajon aikana niin saa kyllä laturi tehdä kovaa työtä ylläpitämään nämä + auton muut valot ja laitteet
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 26 Helmi 2011 11:38
Kirjoittaja jykä
Berkhof kirjoitti:Ulkopinnan vaaleaa väritystä ja korin lämpöeristystä ei sovi vähätellä.
Nyt olisi innokkaalle puunaajalle kokeilun paikka tehdä se Euroopan ensimmäinen metallipintanen bussi Greyhound- tai Airstream-tyyliin. Vai onko joku jo nähnyt jossakin tuollaisen?
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 26 Helmi 2011 13:38
Kirjoittaja IRJA
jykä kirjoitti:
Nyt olisi innokkaalle puunaajalle kokeilun paikka tehdä se Euroopan ensimmäinen metallipintanen bussi Greyhound- tai Airstream-tyyliin. Vai onko joku jo nähnyt jossakin tuollaisen?
Kyllä sellainen on jo ainakin Norjassa tehty

Joskus -90 luvulla Norjanreissulla sellainnen tuli nähtyä ja kuvakin on jossain , tosin ennen digiaikaa ja ihan paperisena .Oli koko bussi pellitetty rosterilla tosi siististi

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 09 Maalis 2011 21:43
Kirjoittaja menopeli
http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/w ... _esite.pdf Englannin lista hinta kitille 2030 puntaa.Itellä ei oo mittään viilennystä autossa.
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 04 Huhti 2011 15:49
Kirjoittaja touring
Hommat näyttää niin hyvältä, että taitaa täälläkin olla ilmastointitalkoot ennen kesää. Kiinteästi seinälle asentamiseen ei taida olla tilaa, joten mielessä on ollut lattialle tai pöydäle laitettava siirrettävä malli.
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 04 Huhti 2011 16:43
Kirjoittaja Reddewil
touring kirjoitti:Hommat näyttää niin hyvältä, että taitaa täälläkin olla ilmastointitalkoot ennen kesää. Kiinteästi seinälle asentamiseen ei taida olla tilaa, joten mielessä on ollut lattialle tai pöydäle laitettava siirrettävä malli.
Ja kuulosuojaimia paikkaluvun mukaan =) Viime kesänä tuollasella yritettiin jäähdyttää, teho ei riitä mutta ääntä piisaa kyllä. Pelkkään makkarin tuon seisovan vois laittaa jos jättäs ite laitteen ruuman puolelle ja vetäsis putket pirttiin. Laite oli joku saksalainen klima...
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 04 Huhti 2011 17:25
Kirjoittaja Rosvolinna
Tuommoinen germaanien Klima riittää kyllä pitämään ison asuntovaunun viileänä. Kunhan muistaa pitää verhot kiinni. Bussin sisustan purkuprojektiin otin tuon koneen viilentämään. Ei riittänyt kun aurinko paistaa kaikista ikkunoista sisään. Koneen vieressä oli viileää, mutta muualla autossa kuuma.
Rosvolinna-MB:ssä tuon siirrettävän teho riittää kyllä mainiosti. Auton katto on hopean värinen - tuo auttaa paljon.
Rölli-B10M saa viilentimekseen Chunlan lämpöpumpun.
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 05 Huhti 2011 12:26
Kirjoittaja touring
Auts. Eli meinaatte, että tollanen iso pömpeli on ainoa vaihtoehto viilentämiseen? No mites jos sen sitten tosiaan sijottaa ulos auton taakse tai esimerkiksi tavaratilaan ja vetää putkilla ilman kuten tulee ilma-weberin lämmötkin? Yhden penkin alla vois olla kuution verran tilaa ja ulkoseinää vastenkin sopivasti.
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 05 Huhti 2011 16:16
Kirjoittaja konenikkari
Jonnekin bittien taivaaseen taisi mennä vastaukseni jossa kehoitin välttämään bussin lämpenemistä hakeutumalla varjoon.
Bussi 12*2,5m + auringonpuoleiset seinät kun on melkoinen lämmön kerääjä
ehkä esim. 1kW/neliömetri
Se toinen vaihtoehto, syntyneen lämmön poistaminen, on se hankalampi vaihtoehto.
Eli bussin väriksi mieluummin joku muu kuin musta.
Jokaisen lasipinnan taakse käännettävä kaihdin, musta/ hopea.
Aina parkkiin, puun, rakennuksen tai toisen;) kylähullun varjoon
Tarkoitan sitä että, syntyvän lämmön torjunta on mahdollista.
Jo syntyneen lämmön poistamiseen tarvitaan, pakasterekan kylmäkoneiden kapasiteetti.
Ja se ei ole aivan pieni
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 04 Kesä 2011 22:09
Kirjoittaja jeepster
konenikkari kirjoitti:
Jo syntyneen lämmön poistamiseen tarvitaan, pakasterekan kylmäkoneiden kapasiteetti.
siinä oiskin ihmeteltävää kun ois rekan kylmäkone bussin perässä
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 04 Kesä 2011 23:31
Kirjoittaja Zippo
Pohtinut noit nestekaasujääkaappei, kuumentamalla saa kylmää. En oo nähnyt ikinä mut kaiken järjen mukaan aurinkokeräimel/ linssil saatais kuumennettua nestekaasujääkaapin tiettyy putkiosioo yhtä hyvin ku liekil eli auringonpaisteel jääkaappi jäähtyis.. Samaa vois kehitellä autoihin.
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Lähetetty: 05 Kesä 2011 17:48
Kirjoittaja konenikkari

Kertakaikkiaan hyvä ajatuksena
Ns. peltier elementtiä kuumennetaan toiselta puolelta,
ja toinen puoli viilenee.
Myös asuntovaunujen jääkaappi,
jossa kylmäaineena on ammoniakki, tai jotain,
toimii samoilla ehdoilla.
Siitä vain kehittelemään
noopeli odottaa
