Millä viilennätte bussin kesällä?

Raskaskalustoa
Apukuski
Viestit: 13
Liittynyt: 21 Elo 2011 13:16
Truck: Sisu, Ajokki
Location: Hattula

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja Raskaskalustoa »

Keikkajyrä kirjoitti:Meillä on rakenteilla keikkabussi ja pohdimme, että minkälainen ilmastointi toimisi parhaiten.

Bussi on 12m pitkä ja jaettu kolmeen osaan. Edessä on matkustustila ja keittiö, sitten on makuuosasto ja perällä vessa ja oleskelu-/varastotila.
Nykyisessä kulkupelissä on ilmalämpöpumppu ja se riittää pitämään makuutilan viileänä, mutta tähän uuteen projektiin ei löydy sisäyksikölle järkevänoloista paikkaa.

Toimiiko katolle asennettava Dometic tällaiseen käyttöön ja kuinka olette saaneet ilmaa kiertämään koko autossa, että ei tarvitsisi kolmea laitetta ostaa?

Meillä keikkatyöläisillä nukkuma-aika on aamupäivällä jolloin autossa nukkumisesta ei tule mitään jos ei ole kunnon ilmastointia.

Vai onko olemassa jotain muita vaihtoehtoja auton sisätilan viilennykseen?
Jaksaako invertteri pyörittää näitä katolle tulevia härveleitä?
Kyse on siis tilanteesta kun olemme parkissa. Kyllähän sit ajellessa pärjää.

Kommentoikaa jos on kokemusta aiheesta.
Kiitoksia jo etukäteen.

Minulla on aiheesta jonkin verran kokemuksia tropiikin helteisestä kauppalaivasta, suomen helteisiin erikoisautoissa/ linja-autoissa.
Kuumissa olosuhteissa nukkumiseen ja oleskeluun auttavat monet sellaiset asiat, joita täällä ei tulla ajatelleeksikaan. Päinvastoin, kuin täällä ajatellaan viilennyksestä, niin tropiikin maissa paikalliset eivät viilennä itseään kylmillä juotavilla/ suihkuilla, vaan juomalla kuumia juomia paljon kerrallaan ja useasti, sekä kuumilla suihkuilla/ kattosäiliöt.

Ja, niin nukkuma- kuin valvetiloissakin on siedettävät oltavat ilman viilennyslaitteistojakin, sillä ratkaisevinta on ilman liikkuvuus, joko ulkokaton huippuimurein-, katto- ja seinätuulettimin, jotka ovat yhtä mahdollisia matkailuautoihinkin. Autoissa invertterikäyttöinen huippuimuri lie halvin-, pienikulutuksisin-/ teho-/ säädettävyys- (esim. n. 70 W.), tällöin olisi eduksi sulkea kaikki muut ilmareiät ulkoa sisään, paitsi auton alta etu/ takapäästä otettava korvausilma. Korvausilmalle lämpöeristetyt/ säätöventtiilit. Tällöin yhdellä huipparilla keskiautoasennus. Lisäksi, kuten jo sanottukin auto varjoon ja mahdollinen markiisi auki auringon puolelle ja mahdollisen mustat pimennysverhot ikkunoiden sisäpinnoille.

Täysin sähköttömiä tuulettimiahan ovat mm. tuulituulettimet, joita käytetään moniin tarkoituksiin sisätiloista pienviemärituuletuksiin.

Joitakin vuosia sitten taisi olla VTT:n tutkimus autojen värin vaikutuksista sisäilman lämpötiloihin, jossa todettiin lämpöerojen olevan vain asteen kymmenyksiä.
Päihteet ja moraalittomuus tuovat ongelmia, eivätkä suinkaan ratkaise niitä,
- raittiina ratissa.
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Nonni.... "ja mahdollisen mustat pimennysverhot ikkunoiden sisäpinnoille." :D
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
scania 112
Varakuski
Viestit: 7
Liittynyt: 10 Elo 2011 21:32
Truck: Scania 113 lahti 471
Location: vantaa
Member id: 124

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja scania 112 »

Onko kukaan kokeillut dometic HB2500 ilmalämpöpumppua.Itse meinasin hankkia moisen laitteen koska katto malli oli suht kova ääninen ja ei oikein riittänyt koko autoon niin ajattelin että kanavilla sais jaettua kylmän/lämpimän ilman paremmin autoon ehkä?HB 2500
Image 1 of 2

Uusi lattiatasoon asennettava ilmastointilaite-lämpöpumppu

Dometic BH 2500 on lattiatasoon asennettava ilmastointilaite-lämpöpumppuyksikkö, jonka avulla ajoneuvon sisäilmaa voidaan jäähdyttää tai lämmittää tarpeen mukaan.

Laitteen jäähdytyskapasiteetti on 2,5 kW ja lämpöteho jopa 3 kW ulkoisesta lämpötilasta riippuen. Lämpöpumpulla on erinomainen energiahyötysuhde ja sen toimintoja ohjataan monipuolisella kaukosäätimellä.

Elektronisesti ohjattu lämpötilansäätö kaukosäädöllä
Jäähdytyskapasiteetti 2,5 kW (8.500 Btuh)
Lämmitysteho max. 3,0 kW (ulkolämpötilasta riippuen)
Käyttöjännite 230 V
Liitäntäteho: jäähdytys 900 W / lämmitys 1100 W
Monipuoliset toiminnot kaukosäätimellä:
jäähdytys, lämmitys, kosteudenpoisto, tuuletus-ilmankierto, ajastin
Lattia-asennus
Ilmankiertoputkille 3-ulostuloa (edestä tai sivulta)
Paino 25 kg
Voidaan käyttää myös mm. Dometic TEC 29 tai TEC 30 generaattorilla

Teknistä tietoa
Malli HB 2500
Jäähdytyskapasiteetti (kW) 2.5
Jäähdytyksen virrankulutus (A) 3.9
Käyttöjännite/taajuus (V/Hz) 230 / 50
Lämmityksen virrankulutus (A) 4.8
Kylmäaine R410a
Mitat (P x L x K) (mm) 710 x 400 x 280
Nettopaino (kg) 24.9
Liitäntäteho, jäähdytys (W) 900
Liitäntäteho, lämmitys (W) 1100
Sulakekoko (A) 6
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja AtAi »

Tekeekö tollasella ultimaten halpis ilpolla mitään bussikäytössä?

Kävin yhtä auto kattoos missä oli ilpo, mutta päädyin ilpottomaan, joten nyt mietityttäis ilpon asennus...
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja ansa »

AtAi kirjoitti:Tekeekö tollasella ultimaten halpis ilpolla mitään bussikäytössä?

Kävin yhtä auto kattoos missä oli ilpo, mutta päädyin ilpottomaan, joten nyt mietityttäis ilpon asennus...
siis mulla ollut kaks vuotta tuollainen pieni ultimate käytös ja se on kyllä ajanut asiansa aika hyvin. kesähelteillä sen teho ei tosin keskellä päivää riitä jähdyttämään koko autoa mutta illan tullen ei ole koskaan enää ollut tuskallisen kuuma.
tuo mitoitus asia on aina se vaikein , mihin saa ulkoyksikön ja paljonko kuluttaa virtaa ?
iselläni siis toimii myös invertterillä ajonaikana ja puskaparkissa oli tarkoitus että yön yli voi elää kaikki vermeet päällä ilman agrin käyttöä ,mutta tulikin tuota hupiakku kapasiteettia sen verran että melkein kaksi vrk. elettiin pelkillä akuilla (10x225ah ja käyttöjännite 24v.)
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kannattaa mitoittaa ottotehon mukaan niin että on selvillä minkä laitteiden kanssa voi yhtäaikaa ilpoa käyttää että sulake kestää. Paras tulee kun kaikkia systeemejä voi käyttää 10a sulakkeen takaa.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja ansa »

Lahti32 kirjoitti:Kannattaa mitoittaa ottotehon mukaan niin että on selvillä minkä laitteiden kanssa voi yhtäaikaa ilpoa käyttää että sulake kestää. Paras tulee kun kaikkia systeemejä voi käyttää 10a sulakkeen takaa.
mä oon mitoittanu noi omat järjestlmät siten että 6a roppu riittää.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

ansa kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:Kannattaa mitoittaa ottotehon mukaan niin että on selvillä minkä laitteiden kanssa voi yhtäaikaa ilpoa käyttää että sulake kestää. Paras tulee kun kaikkia systeemejä voi käyttää 10a sulakkeen takaa.
mä oon mitoittanu noi omat järjestlmät siten että 6a roppu riittää.
Eli sää syötät invertterillä isotehoiset vekottimet ja pukkaat 6A laturilla maasähköä akkuihin? Kuulostaa oikein fiksulle. Onko sellaisia latureita jonka ottotehoa voisi säätää 6-16A, ainakin victroneissa on?
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja ansa »

Lahti32 kirjoitti:
ansa kirjoitti:
Lahti32 kirjoitti:Kannattaa mitoittaa ottotehon mukaan niin että on selvillä minkä laitteiden kanssa voi yhtäaikaa ilpoa käyttää että sulake kestää. Paras tulee kun kaikkia systeemejä voi käyttää 10a sulakkeen takaa.
mä oon mitoittanu noi omat järjestlmät siten että 6a roppu riittää.
Eli sää syötät invertterillä isotehoiset vekottimet ja pukkaat 6A laturilla maasähköä akkuihin? Kuulostaa oikein fiksulle. Onko sellaisia latureita jonka ottotehoa voisi säätää 6-16A, ainakin victroneissa on?
juuri näin toimitaan
AtAi
Rattiamiraali
Viestit: 280
Liittynyt: 04 Elo 2011 14:36
Location: Raisio

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja AtAi »

AtAi kirjoitti: Kävin yhtä auto kattoos missä oli ilpo, mutta päädyin ilpottomaan, joten nyt mietityttäis ilpon asennus...
Toisaalta kun laskee että jossei keksi mitään tutun tuttua asentamaan (ts. kylmäaineet laittamaan), niin toi dometic tulee aika pitkälti saman hintaseks olettaen että siinä soosit sisällä.
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.
Avatar
kittari
Kokenut kuljettaja
Viestit: 93
Liittynyt: 14 Helmi 2011 17:00
Location: vantaa

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja kittari »

vantaalla onnistuu putkilaippojen teko, tyhjiöinti ja käyttöönotto/ säätö aseveli hintaan. terv kylmäkalle vuodesta -87
Scania K112 CLB AA/6000 kutter deca 320 -87
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

scania 112 kirjoitti:Onko kukaan kokeillut dometic HB2500 ilmalämpöpumppua.
Tämä kiinnostaisi minuakin. Tässä linkki tuotteeseen:
http://www.dometic.com/fi/Europe/Finlan ... taid=66886

Eipä taida kellään olla käytössä? Kävin pari vuotta sitten kyseistä vermettä katsomassa ja kyllä se viileää puhkui esittelytelineessä. Tuskin kovin hyvin isoa bussia jaksaa viilentää, mutta asennus olisi kuitenkin suht' helppo ja kylä se varmasti vähän auttaa. Siinähän tarvitaan reikä lattiaan, että laite saa ulkoilmaa sisäänsä. Siinä ainakin eroaa noista halvoista siirrettävistä "kamiinoista"
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Pikku-Einarissa on muistaakseni tollanen.
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Bussiton kirjoitti:Pikku-Einarissa on muistaakseni tollanen.
Miten se viilennys muistaaksesi riittää :lol:
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kyllä kun kävin Mikon luona ihmettelemässä niin aikas hyvin tuntu viileentävän, jos se nyt oli just toi vehe :wink: ainakin hyvin saman näkönen :mrgreen:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Bussiton kirjoitti:Kyllä kun kävin Mikon luona ihmettelemässä niin aikas hyvin tuntu viileentävän, jos se nyt oli just toi vehe :wink: ainakin hyvin saman näkönen :mrgreen:
Ei kai noita montaa ole. Tuon mitat ovat meille juuri sopivat, menee lattilalle matkustamoon penkkiparin taakse. Luultavasti menee hankintaan, jos orkesteri saa rahat kasaan - keikkakäytössä kun ei kovasti pääse parkkipaikkaa valitsemaan varjon puolelta, vaan bussi on tungettava siihen, missä tilaa on.

Kiitos muistelosta 8)
mb613
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 10 Maalis 2012 20:21
Truck: MB 613
Location: Kouvola

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja mb613 »

Dometicci riittää juuri ja juuri 7-metrisen mersun pitämiseen kylmänä silloin kun ei aja suoraan auringonpaisteeseen tai jos tuulilasin eteen saa verhon.

Bussissa tilanne voi olla huonompi, kun on enemmän ikkunoita. Mutta katon eristeet ja väri tietty vaikuttaa
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Juu kyl se niin on että jos bussissa on ikkunat tallella ja koko auto pitäs jäähdyttää niin 20-30kW jäähdytystehoa tarvii vaihtelevissa olosuhteissa (auringossa paikallaan enemmän). Tolla Domella saa "makkarin" mukavaksi jos aurinko pääsee vähänkin vaikuttamaan. Eli omassa tapauksessa 2,5m autoa =)
Tuokin on muuten helppo laskia, jos auringon intensiteetti on noin 1,4 kW/m² ja kattoa 30m² niin lämmitysteho pelkkään kattoon on 42kW/h. Oli sen katon väri sitten pinkki tai mikä vain niin aurinko ei sitä tiedä =)
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

No tässä keikkabussissa ei ole juurikaan ikkunoita, vanha kirjastoauto.

Seinissä suurimmalla osalla uusitut eristeet. Sivuikkunoita on vain kuskin kohdalla olevien lisäksi ylimääräisiä 3 kpl, kaikki normaalia 2 kerroksista lämpölasia. Tuulilasi on iso, Kiitokorin normaali koko ja sen edessä alas vedettävät mustat häikäisynestoverhot. Nuo lisäikkunat on tarkoitus nyt tummentaa, kun rullaverhot eivät oikein kestäneet keikkareissuja :shock:

Eli tuossa lienee jonkinlaisen viilentämisen onnistumisen mahdollisuus, vaikke se sitä kylmäksi saakaan. Vähän viileämmäksi ehkä kuitenkin.

Jos ajattelee 30kW:n Webaston riittävän lämmitykseen, niin 2,5 kW viilennysteho ei tietysti ole suurensuuri. Toki ero on siinä, että tuo puhaltaa kylmää ilmaa katonrajaan ja Webasto lämmittää vettä ja vain 2-3 pientä puhallinta puhkuu lämpöä vesipattereiden lisäksi.
ScaniaK114
Kuski
Viestit: 23
Liittynyt: 07 Joulu 2011 22:02
Location: Kittilä

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja ScaniaK114 »

Täytyy muistaa että lämmitettäessä lämpötila ero voi olla jopa 50 astetta ulko- ja sisäilman välillä, jäähdyttäessä riittää yleensä n. 10 astetta :D

Ja laulaako se Webaston poltinkaan kokoaikaa pakkasilla, sehän on iso sen takia että saadaan nesteet kohtuuajassa lämpimäksi kun ulkona -30 pakkasta ja pitäisi saada auto ja moottori lämpimäksi. Ei se ajossa varmasti kokoaikaa polta, toisaalta ei moottorikaan yksinään enään kovilla pakkasilla riitä lämmittämään.
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Vaikka ei aurinko tiedäkkään minkäväriseen kattoon paistattelee niin kyllä valkoisen ja mustan katon välillä on iso ero. Eihän tummaan kattopeltiin kestä edes koskea helteellä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4432
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Ei kestä punaseenkaan pellikattoon.
Myytinmurtajilla oli väriä lukuun ottamatta täysin identtiset autot, jotka jätettiin aurinkoon. Iltapäivällä valkoisen auton lämpötila oli 52 astetta ja mustan 57 astetta. Eli tuo minun hopia bussikin on pirun kuuma, ei auta vaalea väri.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja only4pro »

mitenköhän tuo katto reagoisi jos jollain peilityylisellä maalilla maalaisi, eli joku kromiväri tai jotain? taitaa ainakin tulla kalliiksi

tuossa: http://www.alsacorp.com/products/killer ... chrome.htm
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
MB1962
Rattiamiraali
Viestit: 299
Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Paikkakunta: Kuru

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja MB1962 »

Ostin Valkoista "kumimaalia" ja meinaan vetää bussin katon sillä, kun en löydä pientä vuotoa mistään, en tiedä millainen kerros siitä tulee kattoon mutta saattaapa se vähän eristääkkin.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Avatar
Grude
Kippari
Viestit: 55
Liittynyt: 19 Loka 2009 15:03
Truck: Meresu
Location: Sipoo

Re: Millä viilennätte bussin kesällä?

Viesti Kirjoittaja Grude »

minkäs merkkistä "kumimaalia ostit ? olikos kallistakin ??

Terv: Tony
Vastaa Viestiin