Keikkajyrä kirjoitti:Meillä on rakenteilla keikkabussi ja pohdimme, että minkälainen ilmastointi toimisi parhaiten.
Bussi on 12m pitkä ja jaettu kolmeen osaan. Edessä on matkustustila ja keittiö, sitten on makuuosasto ja perällä vessa ja oleskelu-/varastotila.
Nykyisessä kulkupelissä on ilmalämpöpumppu ja se riittää pitämään makuutilan viileänä, mutta tähän uuteen projektiin ei löydy sisäyksikölle järkevänoloista paikkaa.
Toimiiko katolle asennettava Dometic tällaiseen käyttöön ja kuinka olette saaneet ilmaa kiertämään koko autossa, että ei tarvitsisi kolmea laitetta ostaa?
Meillä keikkatyöläisillä nukkuma-aika on aamupäivällä jolloin autossa nukkumisesta ei tule mitään jos ei ole kunnon ilmastointia.
Vai onko olemassa jotain muita vaihtoehtoja auton sisätilan viilennykseen?
Jaksaako invertteri pyörittää näitä katolle tulevia härveleitä?
Kyse on siis tilanteesta kun olemme parkissa. Kyllähän sit ajellessa pärjää.
Kommentoikaa jos on kokemusta aiheesta.
Kiitoksia jo etukäteen.
Minulla on aiheesta jonkin verran kokemuksia tropiikin helteisestä kauppalaivasta, suomen helteisiin erikoisautoissa/ linja-autoissa.
Kuumissa olosuhteissa nukkumiseen ja oleskeluun auttavat monet sellaiset asiat, joita täällä ei tulla ajatelleeksikaan. Päinvastoin, kuin täällä ajatellaan viilennyksestä, niin tropiikin maissa paikalliset eivät viilennä itseään kylmillä juotavilla/ suihkuilla, vaan juomalla kuumia juomia paljon kerrallaan ja useasti, sekä kuumilla suihkuilla/ kattosäiliöt.
Ja, niin nukkuma- kuin valvetiloissakin on siedettävät oltavat ilman viilennyslaitteistojakin, sillä ratkaisevinta on ilman liikkuvuus, joko ulkokaton huippuimurein-, katto- ja seinätuulettimin, jotka ovat yhtä mahdollisia matkailuautoihinkin. Autoissa invertterikäyttöinen huippuimuri lie halvin-, pienikulutuksisin-/ teho-/ säädettävyys- (esim. n. 70 W.), tällöin olisi eduksi sulkea kaikki muut ilmareiät ulkoa sisään, paitsi auton alta etu/ takapäästä otettava korvausilma. Korvausilmalle lämpöeristetyt/ säätöventtiilit. Tällöin yhdellä huipparilla keskiautoasennus. Lisäksi, kuten jo sanottukin auto varjoon ja mahdollinen markiisi auki auringon puolelle ja mahdollisen mustat pimennysverhot ikkunoiden sisäpinnoille.
Täysin sähköttömiä tuulettimiahan ovat mm. tuulituulettimet, joita käytetään moniin tarkoituksiin sisätiloista pienviemärituuletuksiin.
Joitakin vuosia sitten taisi olla VTT:n tutkimus autojen värin vaikutuksista sisäilman lämpötiloihin, jossa todettiin lämpöerojen olevan vain asteen kymmenyksiä.