Millä viilennätte bussin kesällä?
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 2
- Liittynyt: 23 Helmi 2011 16:10
- Location: Tampere
Millä viilennätte bussin kesällä?
Meillä on rakenteilla keikkabussi ja pohdimme, että minkälainen ilmastointi toimisi parhaiten.
Bussi on 12m pitkä ja jaettu kolmeen osaan. Edessä on matkustustila ja keittiö, sitten on makuuosasto ja perällä vessa ja oleskelu-/varastotila.
Nykyisessä kulkupelissä on ilmalämpöpumppu ja se riittää pitämään makuutilan viileänä, mutta tähän uuteen projektiin ei löydy sisäyksikölle järkevänoloista paikkaa.
Toimiiko katolle asennettava Dometic tällaiseen käyttöön ja kuinka olette saaneet ilmaa kiertämään koko autossa, että ei tarvitsisi kolmea laitetta ostaa?
Meillä keikkatyöläisillä nukkuma-aika on aamupäivällä jolloin autossa nukkumisesta ei tule mitään jos ei ole kunnon ilmastointia.
Vai onko olemassa jotain muita vaihtoehtoja auton sisätilan viilennykseen?
Jaksaako invertteri pyörittää näitä katolle tulevia härveleitä?
Kyse on siis tilanteesta kun olemme parkissa. Kyllähän sit ajellessa pärjää.
Kommentoikaa jos on kokemusta aiheesta.
Kiitoksia jo etukäteen.
Bussi on 12m pitkä ja jaettu kolmeen osaan. Edessä on matkustustila ja keittiö, sitten on makuuosasto ja perällä vessa ja oleskelu-/varastotila.
Nykyisessä kulkupelissä on ilmalämpöpumppu ja se riittää pitämään makuutilan viileänä, mutta tähän uuteen projektiin ei löydy sisäyksikölle järkevänoloista paikkaa.
Toimiiko katolle asennettava Dometic tällaiseen käyttöön ja kuinka olette saaneet ilmaa kiertämään koko autossa, että ei tarvitsisi kolmea laitetta ostaa?
Meillä keikkatyöläisillä nukkuma-aika on aamupäivällä jolloin autossa nukkumisesta ei tule mitään jos ei ole kunnon ilmastointia.
Vai onko olemassa jotain muita vaihtoehtoja auton sisätilan viilennykseen?
Jaksaako invertteri pyörittää näitä katolle tulevia härveleitä?
Kyse on siis tilanteesta kun olemme parkissa. Kyllähän sit ajellessa pärjää.
Kommentoikaa jos on kokemusta aiheesta.
Kiitoksia jo etukäteen.
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Kyllä se katto dometic toimii ihan hyvin mutta yksi ei riitä koko bussin viilentämiseen. Riippuu invertterin koosta tietysti mutta 3000w riittää ainakin.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 623
- Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
- Truck: scania k114 carrus
- Location: uusimaa
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
toistaiseksi pähkäilyasteella, mutta tekisi mieli kokeilla: bussin ALLA on helteelläkin viileää, jos koslalla ei ihan juuri ole ajettu. ehkä teen vielä kokeeksi lattiaan reiän/ luukun josta esim tietokonepuhaltimella tms ilmaa sisään ja kattoluukuista ulos. edelleen en tiedä, kauanko ilma pysyy viileänä bussin alla jos sitä alkaa ilmastointiin tärväämään. monesti muutamankin tunnin apu riittäisi leikkaamaan kuumimman hellepiikin siedettäväksi.
kattoluukkujen ja ovien aukipito ei ainakaan meillä juuri tehoa. eli vaikka kaikki lävet levällään, sisälämpö helteillä saunaluokkaa vaikka auton väritys vaaleahko. ja 5% kalvot puolessa ikkunoista. entäpä jos olis mustat ulkopinnat....
kattoluukkujen ja ovien aukipito ei ainakaan meillä juuri tehoa. eli vaikka kaikki lävet levällään, sisälämpö helteillä saunaluokkaa vaikka auton väritys vaaleahko. ja 5% kalvot puolessa ikkunoista. entäpä jos olis mustat ulkopinnat....
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Oon kokeillut tuollaista putkea. Vaikutus oli kaksisuuntainen: parkissa ollessa sieltä virtasi viileää ilmaa. Vähän sama vaikutus kuin olisi takaovi jota pitää auki. Ajossa ollessa lapset pudottelivat putkesta tielle omia tavaroitaan. Sitten kun putkesta oli tullut tarpeeksi pölyä ja pakokaasuja pirttiin niin poistin sen käytöstä.
Tulevaisuus on sähköinen
- Timppa
- Ajoneuvos
- Viestit: 511
- Liittynyt: 17 Maalis 2005 22:13
- Truck: Carrus 602 B 10 M
- Location: Hollola
- Member id: 2
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Viime kesänä kun oli runsaasti hellettä, irrotin taka kattoluukun taka reunan mekanismin sokat ,luukku 20 senttiä ylös ( rukari teipillä kiinni) ja jos mahdollista auto varjoon ! , niin helpottaa kummasti. Kattoluukun normi avaus ei helteellä auta juuri mitään.
- KajNyy1
- Vapaaherra
- Viestit: 2415
- Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
- Truck: B10M, Ajokki 7000
- Location: (Algarve Portugal)talvella
- Member id: 061
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
MB1962 kirjoitti:Kyllä se katto dometic toimii ihan hyvin mutta yksi ei riitä koko bussin viilentämiseen. Riippuu invertterin koosta tietysti mutta 3000w riittää ainakin.
P = U x I
I = P/U = 3000W / 24V = 125 A eli melkoinen virta akusta jos sitä paikoillaan aikoisi käyttää
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
- MB1962
- Rattiamiraali
- Viestit: 299
- Liittynyt: 21 Syys 2009 21:55
- Truck: MB-62ja63+Scania-87
- Location: Kuru
- Member id: 95
- Paikkakunta: Kuru
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Eipä noiden laitteiden virrankulutus taida olla kun jotakin 5 A / laite, eli 3000w riittää ja jää vielä muuhunkin virtaa.
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987
Scania K112 kutter deca 360 1987
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
niin, jos ottaa 5A per laite ja kaksi laitetta, niin sehän on 10A ja 2300W.
13A on n. 3000W
näytti tuo pienin dometic ottavan 2,1A (liitäntäteho ilmoitettu 500W) ja isoin 6,0A (liitäntäteho ilmoitettu 1350W)
13A on n. 3000W
näytti tuo pienin dometic ottavan 2,1A (liitäntäteho ilmoitettu 500W) ja isoin 6,0A (liitäntäteho ilmoitettu 1350W)
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 597
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 01:43
- Truck: Scania K112Superstar
- Location: Vantaa
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
only4pro kirjoitti:niin, jos ottaa 5A per laite ja kaksi laitetta, niin sehän on 10A ja 2300W.
13A on n. 3000W
näytti tuo pienin dometic ottavan 2,1A (liitäntäteho ilmoitettu 500W) ja isoin 6,0A (liitäntäteho ilmoitettu 1350W)
Tässä taitaa nyt mennä käsitteet väärin. Eli 10Ax230V=2300W, mutta invertterillä tuotettuna tuo 2300w/24V=96A. Nämä nyt yksinkertaistettuja laskelmia ilman hyötysuhteita yms. hienoja juttuja. Eli kuten KaiNyy1 jo laskeskeli tuolla aiemmin niin melkoiset virrat ovat kyseessä. Vielä yksinkertaisesti laskettuna 200Ah akusto,( eli 2kpl 12V/200Ah) riittäisi noin kahdeksi tunniksi. Käytännössä varmaan lyhyemmän aikaa.
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Nuo Domestot on käsittääksen on/off laitteita..
Eli jollain "oikealla" lämpöpumpulla pääsee pienemmällä keskikulutuksella edistyneemmän inverteri tekniikan ansiosta.
Tuota täyttä tehoa ei invertteri pummppu ota kovin pitkään jos käyttää ikkunoissa jotain kylmänsuoja alumiini heijastuskalvoja.
Ulkopinnan vaaleaa väritystä ja korin lämpöeristystä ei sovi vähätellä.
Auts.. Alussahan mainittiin että ei sisäyksikkö mahdu.. Miettikää uudestaan
Talopumpuilla saa paremman ja halvemman jos vaan sijoittelu onnaa.
Tää on tietysti vaan mun mielipide..
Eli jollain "oikealla" lämpöpumpulla pääsee pienemmällä keskikulutuksella edistyneemmän inverteri tekniikan ansiosta.
Tuota täyttä tehoa ei invertteri pummppu ota kovin pitkään jos käyttää ikkunoissa jotain kylmänsuoja alumiini heijastuskalvoja.
Ulkopinnan vaaleaa väritystä ja korin lämpöeristystä ei sovi vähätellä.
Auts.. Alussahan mainittiin että ei sisäyksikkö mahdu.. Miettikää uudestaan
Talopumpuilla saa paremman ja halvemman jos vaan sijoittelu onnaa.
Tää on tietysti vaan mun mielipide..
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
-
- Renkaiden potkija
- Viestit: 2
- Liittynyt: 23 Helmi 2011 16:10
- Location: Tampere
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Kiitoksia tähänastisista vastauksistanne.
Onko kenelläkään varmaa tietoa, että kumpi on tehokkaampi jäähdyttämään ilmalämpöpumppu, vai nää Dometicit?
-nyt ei välttämättä tarvitse ajatella sähkön kulutusta.
-kumpi olis varmempi ja huolettomampi?
-kummassa on enemmän puhallustehoa?
-kumpi on hiljaisempi?
Onko kenelläkään varmaa tietoa, että kumpi on tehokkaampi jäähdyttämään ilmalämpöpumppu, vai nää Dometicit?
-nyt ei välttämättä tarvitse ajatella sähkön kulutusta.
-kumpi olis varmempi ja huolettomampi?
-kummassa on enemmän puhallustehoa?
-kumpi on hiljaisempi?
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Jonnekin bittien taivaaseen taisi mennä vastaukseni jossa kehoitin välttämään bussin lämpenemistä hakeutumalla varjoon.
Bussi 12*2,5m + auringonpuoleiset seinät kun on melkoinen lämmön kerääjä
ehkä esim. 1kW/neliömetri
Se toinen vaihtoehto, syntyneen lämmön poistaminen, on se hankalampi vaihtoehto.
Eli bussin väriksi mieluummin joku muu kuin musta.
Jokaisen lasipinnan taakse käännettävä kaihdin, musta/ hopea.
Aina parkkiin, puun, rakennuksen tai toisen;) kylähullun varjoon
Tarkoitan sitä että, syntyvän lämmön torjunta on mahdollista.
Jo syntyneen lämmön poistamiseen tarvitaan, pakasterekan kylmäkoneiden kapasiteetti.
Ja se ei ole aivan pieni
Bussi 12*2,5m + auringonpuoleiset seinät kun on melkoinen lämmön kerääjä
ehkä esim. 1kW/neliömetri
Se toinen vaihtoehto, syntyneen lämmön poistaminen, on se hankalampi vaihtoehto.
Eli bussin väriksi mieluummin joku muu kuin musta.
Jokaisen lasipinnan taakse käännettävä kaihdin, musta/ hopea.
Aina parkkiin, puun, rakennuksen tai toisen;) kylähullun varjoon
Tarkoitan sitä että, syntyvän lämmön torjunta on mahdollista.
Jo syntyneen lämmön poistamiseen tarvitaan, pakasterekan kylmäkoneiden kapasiteetti.
Ja se ei ole aivan pieni
Viimeksi muokannut konenikkari, 05 Huhti 2011 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
-
- Rattimajuri
- Viestit: 155
- Liittynyt: 02 Helmi 2011 00:05
- Truck: Scania K113 CLB
- Location: Nurmijärvi
- Member id: 118
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Uskoisin että paremmat tehot saa lämpöpummpuratkaisulla.
Jos tila on hankala niin split sisäyksiköin ( eli yks ulkoyksikkö ja kaks sisäyksikköä )
Webastolta löytyy sitten todella tehokkaita vermeitä.. ( kattokonsoli mallisia )
Jäähdytysteho yli 20 kW, lämmitysteho 40kW.
Mutta se toimii auton moottorin pyörittämän kompuran perässä. Sellanen ja joku paikallismoottori pyörittämään..
Tulee hyvä muttei oo köyhän eikä kipeen valinta
Kattelin tuossa vähän Dometicin ja Ultin datoja..
Karkeasti verraten menis näin.. Samalla liitäntäteholla saa tuplaviilennystehon käyttämällä normi lämpöpumppua..
Domesticin hinnalla saa kaks normilämpöpumppua.. Nelinkertainen viilennysteho..
Dometicissa pienen koon ja asennettavuuden takia hyötysuhteet on heikommat.
Väittäisin että asuin ja nukkumistilan viilennyksestä ei selviä yhdellä DOMETIC B 3200:sella joka äkkiseltään katsottuna oli tehokkain malli.
Jos tila on hankala niin split sisäyksiköin ( eli yks ulkoyksikkö ja kaks sisäyksikköä )
Webastolta löytyy sitten todella tehokkaita vermeitä.. ( kattokonsoli mallisia )
Jäähdytysteho yli 20 kW, lämmitysteho 40kW.
Mutta se toimii auton moottorin pyörittämän kompuran perässä. Sellanen ja joku paikallismoottori pyörittämään..
Tulee hyvä muttei oo köyhän eikä kipeen valinta
Kattelin tuossa vähän Dometicin ja Ultin datoja..
Karkeasti verraten menis näin.. Samalla liitäntäteholla saa tuplaviilennystehon käyttämällä normi lämpöpumppua..
Domesticin hinnalla saa kaks normilämpöpumppua.. Nelinkertainen viilennysteho..
Dometicissa pienen koon ja asennettavuuden takia hyötysuhteet on heikommat.
Väittäisin että asuin ja nukkumistilan viilennyksestä ei selviä yhdellä DOMETIC B 3200:sella joka äkkiseltään katsottuna oli tehokkain malli.
Viimeksi muokannut Berkhof, 25 Helmi 2011 19:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Peugeot Boxer "retkiauto" kulkimena
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
vm. 90 Scania K113 CLB Berkhof projektina
Yks 80 Scania BR116 Kutter 9 raato, toisesta tuli uusiometallia
- only4pro
- Vapaaherra
- Viestit: 1859
- Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
- Truck: Volvo B58 Falcon 430
- Location: Loviisa
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Juu, siis minulle oli selvä, jäi vaan jotenkin pois tuo 24V laskenta, tuossa työn ohessa nopeasti raaputin jotain alas...Pilotti kirjoitti:only4pro kirjoitti:niin, jos ottaa 5A per laite ja kaksi laitetta, niin sehän on 10A ja 2300W.
13A on n. 3000W
näytti tuo pienin dometic ottavan 2,1A (liitäntäteho ilmoitettu 500W) ja isoin 6,0A (liitäntäteho ilmoitettu 1350W)
Tässä taitaa nyt mennä käsitteet väärin. Eli 10Ax230V=2300W, mutta invertterillä tuotettuna tuo 2300w/24V=96A. Nämä nyt yksinkertaistettuja laskelmia ilman hyötysuhteita yms. hienoja juttuja. Eli kuten KaiNyy1 jo laskeskeli tuolla aiemmin niin melkoiset virrat ovat kyseessä. Vielä yksinkertaisesti laskettuna 200Ah akusto,( eli 2kpl 12V/200Ah) riittäisi noin kahdeksi tunniksi. Käytännössä varmaan lyhyemmän aikaa.
Mutta kuten tuossa Pilotti kirjoitti niin todella kovat on Ah lukemat 24V puolella, eli jos molemmat ovat päällä vaikka ajon aikana niin saa kyllä laturi tehdä kovaa työtä ylläpitämään nämä + auton muut valot ja laitteet
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Nyt olisi innokkaalle puunaajalle kokeilun paikka tehdä se Euroopan ensimmäinen metallipintanen bussi Greyhound- tai Airstream-tyyliin. Vai onko joku jo nähnyt jossakin tuollaisen?Berkhof kirjoitti:Ulkopinnan vaaleaa väritystä ja korin lämpöeristystä ei sovi vähätellä.
Jykä
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Kyllä sellainen on jo ainakin Norjassa tehty Joskus -90 luvulla Norjanreissulla sellainnen tuli nähtyä ja kuvakin on jossain , tosin ennen digiaikaa ja ihan paperisena .Oli koko bussi pellitetty rosterilla tosi siististijykä kirjoitti: Nyt olisi innokkaalle puunaajalle kokeilun paikka tehdä se Euroopan ensimmäinen metallipintanen bussi Greyhound- tai Airstream-tyyliin. Vai onko joku jo nähnyt jossakin tuollaisen?
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
http://www.kaha.fi/UserFiles/File/pdf/w ... _esite.pdf Englannin lista hinta kitille 2030 puntaa.Itellä ei oo mittään viilennystä autossa.
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Hommat näyttää niin hyvältä, että taitaa täälläkin olla ilmastointitalkoot ennen kesää. Kiinteästi seinälle asentamiseen ei taida olla tilaa, joten mielessä on ollut lattialle tai pöydäle laitettava siirrettävä malli.
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Ja kuulosuojaimia paikkaluvun mukaan =) Viime kesänä tuollasella yritettiin jäähdyttää, teho ei riitä mutta ääntä piisaa kyllä. Pelkkään makkarin tuon seisovan vois laittaa jos jättäs ite laitteen ruuman puolelle ja vetäsis putket pirttiin. Laite oli joku saksalainen klima...touring kirjoitti:Hommat näyttää niin hyvältä, että taitaa täälläkin olla ilmastointitalkoot ennen kesää. Kiinteästi seinälle asentamiseen ei taida olla tilaa, joten mielessä on ollut lattialle tai pöydäle laitettava siirrettävä malli.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Tuommoinen germaanien Klima riittää kyllä pitämään ison asuntovaunun viileänä. Kunhan muistaa pitää verhot kiinni. Bussin sisustan purkuprojektiin otin tuon koneen viilentämään. Ei riittänyt kun aurinko paistaa kaikista ikkunoista sisään. Koneen vieressä oli viileää, mutta muualla autossa kuuma.
Rosvolinna-MB:ssä tuon siirrettävän teho riittää kyllä mainiosti. Auton katto on hopean värinen - tuo auttaa paljon.
Rölli-B10M saa viilentimekseen Chunlan lämpöpumpun.
Rosvolinna-MB:ssä tuon siirrettävän teho riittää kyllä mainiosti. Auton katto on hopean värinen - tuo auttaa paljon.
Rölli-B10M saa viilentimekseen Chunlan lämpöpumpun.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Auts. Eli meinaatte, että tollanen iso pömpeli on ainoa vaihtoehto viilentämiseen? No mites jos sen sitten tosiaan sijottaa ulos auton taakse tai esimerkiksi tavaratilaan ja vetää putkilla ilman kuten tulee ilma-weberin lämmötkin? Yhden penkin alla vois olla kuution verran tilaa ja ulkoseinää vastenkin sopivasti.
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Jonnekin bittien taivaaseen taisi mennä vastaukseni jossa kehoitin välttämään bussin lämpenemistä hakeutumalla varjoon.
Bussi 12*2,5m + auringonpuoleiset seinät kun on melkoinen lämmön kerääjä
ehkä esim. 1kW/neliömetri
Se toinen vaihtoehto, syntyneen lämmön poistaminen, on se hankalampi vaihtoehto.
Eli bussin väriksi mieluummin joku muu kuin musta.
Jokaisen lasipinnan taakse käännettävä kaihdin, musta/ hopea.
Aina parkkiin, puun, rakennuksen tai toisen;) kylähullun varjoon
Tarkoitan sitä että, syntyvän lämmön torjunta on mahdollista.
Jo syntyneen lämmön poistamiseen tarvitaan, pakasterekan kylmäkoneiden kapasiteetti.
Ja se ei ole aivan pieni
Bussi 12*2,5m + auringonpuoleiset seinät kun on melkoinen lämmön kerääjä
ehkä esim. 1kW/neliömetri
Se toinen vaihtoehto, syntyneen lämmön poistaminen, on se hankalampi vaihtoehto.
Eli bussin väriksi mieluummin joku muu kuin musta.
Jokaisen lasipinnan taakse käännettävä kaihdin, musta/ hopea.
Aina parkkiin, puun, rakennuksen tai toisen;) kylähullun varjoon
Tarkoitan sitä että, syntyvän lämmön torjunta on mahdollista.
Jo syntyneen lämmön poistamiseen tarvitaan, pakasterekan kylmäkoneiden kapasiteetti.
Ja se ei ole aivan pieni
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 279
- Liittynyt: 20 Elo 2008 19:08
- Truck: volvo b57/b58
- Location: karkkila
- Member id: 151
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
siinä oiskin ihmeteltävää kun ois rekan kylmäkone bussin perässäkonenikkari kirjoitti: Jo syntyneen lämmön poistamiseen tarvitaan, pakasterekan kylmäkoneiden kapasiteetti.
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Pohtinut noit nestekaasujääkaappei, kuumentamalla saa kylmää. En oo nähnyt ikinä mut kaiken järjen mukaan aurinkokeräimel/ linssil saatais kuumennettua nestekaasujääkaapin tiettyy putkiosioo yhtä hyvin ku liekil eli auringonpaisteel jääkaappi jäähtyis.. Samaa vois kehitellä autoihin.
- konenikkari
- Rattiamiraali
- Viestit: 411
- Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
- Truck: Ajokin varakuski
- Location: Rauma
Re: Millä viilennätte bussin kesällä?
Kertakaikkiaan hyvä ajatuksena
Ns. peltier elementtiä kuumennetaan toiselta puolelta,
ja toinen puoli viilenee.
Myös asuntovaunujen jääkaappi,
jossa kylmäaineena on ammoniakki, tai jotain,
toimii samoilla ehdoilla.
Siitä vain kehittelemään
noopeli odottaa
Ns. peltier elementtiä kuumennetaan toiselta puolelta,
ja toinen puoli viilenee.
Myös asuntovaunujen jääkaappi,
jossa kylmäaineena on ammoniakki, tai jotain,
toimii samoilla ehdoilla.
Siitä vain kehittelemään
noopeli odottaa
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....