Sivu 1/1

Omavalmiste agregaatti

Lähetetty: 04 Helmi 2011 22:27
Kirjoittaja Oravanpyörä
Tässä perjantai kaljottelun lomassa tuli mieleen että voisiko sähkön ja lämmityksen hoitaa polttomoottorilla. Normaalistihan autoissa poltto-aineen energiasta saadaan vain 30%(loput menee hukkalämmmöksi) käyttöön liikuttamaan autoa. Entä jos vesijäähdytteinen polttomoottori kytkettäisiin sähkön tuotannon lisäksi lämmitykseen? Mitä ongelmia voisi tulla?

Kuinka tehokkaita järjestelmiä on pakokaasun lämmön talteen ottoon?

Kustannukset?

- Nykyaikaisen luotettan pienen bensiinimoottorin voisi saada bokseineen, johtosarjoineen noin 1000€(esim. bensa Toyota Yaris 1,3L).

- pientä automatiikkii ???

- mitä pelkät 230V generaattorit maksaa?

Re: Omavalmiste agregaatti

Lähetetty: 05 Helmi 2011 00:05
Kirjoittaja ASTech
Oravanpyörä kirjoitti:Tässä perjantai kaljottelun lomassa tuli mieleen että voisiko sähkön ja lämmityksen hoitaa polttomoottorilla. Normaalistihan autoissa poltto-aineen energiasta saadaan vain 30%(loput menee hukkalämmmöksi) käyttöön liikuttamaan autoa. Entä jos vesijäähdytteinen polttomoottori kytkettäisiin sähkön tuotannon lisäksi lämmitykseen? Mitä ongelmia voisi tulla?

Kuinka tehokkaita järjestelmiä on pakokaasun lämmön talteen ottoon?

Kustannukset?

- Nykyaikaisen luotettan pienen bensiinimoottorin voisi saada bokseineen, johtosarjoineen noin 1000€(esim. bensa Toyota Yaris 1,3L).

- pientä automatiikkii ???

- mitä pelkät 230V generaattorit maksaa?
1. Sitä hukkalämpöä käytetään juuri lämmittämiseen. Jo aikojen alusta käytännössä.
2. pakokaasujen lämmön talteenotto on helppoa, mutta siitä saadun energian varastoiminen ei.
3. 230 invertteriaggregaatit maksaa noin 90 eur/1000W ja siitä eteenpäin.

Re: Omavalmiste agregaatti

Lähetetty: 05 Helmi 2011 01:17
Kirjoittaja Reddewil
ASTech kirjoitti:
Oravanpyörä kirjoitti:Tässä perjantai kaljottelun lomassa tuli mieleen että voisiko sähkön ja lämmityksen hoitaa polttomoottorilla. Normaalistihan autoissa poltto-aineen energiasta saadaan vain 30%(loput menee hukkalämmmöksi) käyttöön liikuttamaan autoa. Entä jos vesijäähdytteinen polttomoottori kytkettäisiin sähkön tuotannon lisäksi lämmitykseen? Mitä ongelmia voisi tulla?

Kuinka tehokkaita järjestelmiä on pakokaasun lämmön talteen ottoon?

Kustannukset?

- Nykyaikaisen luotettan pienen bensiinimoottorin voisi saada bokseineen, johtosarjoineen noin 1000€(esim. bensa Toyota Yaris 1,3L).

- pientä automatiikkii ???

- mitä pelkät 230V generaattorit maksaa?
1. Sitä hukkalämpöä käytetään juuri lämmittämiseen. Jo aikojen alusta käytännössä.
2. pakokaasujen lämmön talteenotto on helppoa, mutta siitä saadun energian varastoiminen ei.
3. 230 invertteriaggregaatit maksaa noin 90 eur/1000W ja siitä eteenpäin.
Bensa-autossahan hukkalämmöksi menee todella paljon, eikä siitä oteta kuin hassu osa sisätilojen lämmitykseen. vrt. nykydiesel, jossa pitää olla webasto tai sähkövastus että saadaan lämpöä myös kabiiniin.
Mistä saa invertteriaggregaatin tuohon hintaan, kierroksista riippumaton kun on, tahtoo heti 3kW mallin. Laitan volvoon, jos vaan vie 4kW konetehoa ja voin sillä pientä kiuasta ruokkia!

Re: Omavalmiste agregaatti

Lähetetty: 05 Helmi 2011 04:19
Kirjoittaja ASTech
Reddewil kirjoitti:
ASTech kirjoitti:
Oravanpyörä kirjoitti:Tässä perjantai kaljottelun lomassa tuli mieleen että voisiko sähkön ja lämmityksen hoitaa polttomoottorilla. Normaalistihan autoissa poltto-aineen energiasta saadaan vain 30%(loput menee hukkalämmmöksi) käyttöön liikuttamaan autoa. Entä jos vesijäähdytteinen polttomoottori kytkettäisiin sähkön tuotannon lisäksi lämmitykseen? Mitä ongelmia voisi tulla?

Kuinka tehokkaita järjestelmiä on pakokaasun lämmön talteen ottoon?

Kustannukset?

- Nykyaikaisen luotettan pienen bensiinimoottorin voisi saada bokseineen, johtosarjoineen noin 1000€(esim. bensa Toyota Yaris 1,3L).

- pientä automatiikkii ???

- mitä pelkät 230V generaattorit maksaa?
1. Sitä hukkalämpöä käytetään juuri lämmittämiseen. Jo aikojen alusta käytännössä.
2. pakokaasujen lämmön talteenotto on helppoa, mutta siitä saadun energian varastoiminen ei.
3. 230 invertteriaggregaatit maksaa noin 90 eur/1000W ja siitä eteenpäin.
Bensa-autossahan hukkalämmöksi menee todella paljon, eikä siitä oteta kuin hassu osa sisätilojen lämmitykseen. vrt. nykydiesel, jossa pitää olla webasto tai sähkövastus että saadaan lämpöä myös kabiiniin.
Mistä saa invertteriaggregaatin tuohon hintaan, kierroksista riippumaton kun on, tahtoo heti 3kV mallin. Laitan volvoon, jos vaan vie 4kV konetehoa ja voin sillä pientä kiuasta ruokkia!
Tuollainen kiina 1 kW gen. löytyy aika helposti tuohon n. hintaan.

Edit: turhuudet pois.

Re: Omavalmiste agregaatti

Lähetetty: 05 Helmi 2011 09:03
Kirjoittaja Oravanpyörä
Ilmaisin itseäni huonosti. Mitä maksaa pelkkä 230 generaattori(siis se osa missä sähkö muodostuu).

Niin itsellä oli ajatuksena että ylimääräinen lämpö varastoitaisiin varaajaan, kesällä tietysti jouduttaisiin sähköä tuottaessa hukkaamaan lämpö ulkoilmaan.

Re: Omavalmiste agregaatti

Lähetetty: 05 Helmi 2011 10:32
Kirjoittaja Reddewil
Oravanpyörä kirjoitti:Ilmaisin itseäni huonosti. Mitä maksaa pelkkä 230 generaattori(siis se osa missä sähkö muodostuu).

Niin itsellä oli ajatuksena että ylimääräinen lämpö varastoitaisiin varaajaan, kesällä tietysti jouduttaisiin sähköä tuottaessa hukkaamaan lämpö ulkoilmaan.
Juuri siitä tuossa puhuttiin, (mitä nyt olin jostain syystä tehon sijasta käyttänyt jännitettä noissa luvuissa ja siitä tuo vittuilu). Eli kuulema löytyy esim. 2000W 230AC:tä tuottava murikka n.180e. Jota pidän varsin kohtuullisena.

Re: Omavalmiste agregaatti

Lähetetty: 05 Helmi 2011 10:49
Kirjoittaja Oravanpyörä
Reddewil kirjoitti:
Oravanpyörä kirjoitti:Ilmaisin itseäni huonosti. Mitä maksaa pelkkä 230 generaattori(siis se osa missä sähkö muodostuu).

Niin itsellä oli ajatuksena että ylimääräinen lämpö varastoitaisiin varaajaan, kesällä tietysti jouduttaisiin sähköä tuottaessa hukkaamaan lämpö ulkoilmaan.
Juuri siitä tuossa puhuttiin, (mitä nyt olin jostain syystä tehon sijasta käyttänyt jännitettä noissa luvuissa ja siitä tuo vittuilu). Eli kuulema löytyy esim. 2000W 230AC:tä tuottava murikka n.180e. Jota pidän varsin kohtuullisena.

Ok, onko mitään linkkejä. Itse löysin vain valmiita aggeraatteja.

Niin ja kaikkeen epäolennaiseen pitää aina puuttua foorumeilla..

Re: Omavalmiste agregaatti

Lähetetty: 05 Helmi 2011 11:05
Kirjoittaja Mimyy

Re: Omavalmiste agregaatti

Lähetetty: 06 Helmi 2011 11:06
Kirjoittaja Oravanpyörä
Kuinka paljon omavarainen matka linjuri vaatii sähköä(kWh)(olettaen esim. viihdelaitteet, valaistus, lämminvesivaraaja, jääkaappi yms.) ja kuinka tehokas generaattori edellämainitun määrän tuottamiseen tarvitaan)?

Entä kuinka iso polttomoottori vaaditaan edellä mainitun generaattorin pyörittämiseen?

Entä kuinka pakkokaasujen lämmön talteenotto?

Joku rakentanut vastaavaa tai nähnyt projektisivuja?