Sivu 1/2

B10M - jarruvalot kateissa ( valot löytyneet )

Lähetetty: 09 Tammi 2011 17:44
Kirjoittaja Rosvolinna
Röllistä on kadonnut jarruvalot. Miten kannattaisi lähteä vikaa paikantamaan?

Minulla ei ole täydellistä alustan sähkökaaviota, joten vian paikantaminen on sangen hankalaa. Onko polkimessa jokin paineanturi vai millä periaatteella jarruvalot toimivat?

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 09 Tammi 2011 19:29
Kirjoittaja Mimyy

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 09 Tammi 2011 19:37
Kirjoittaja mosku
Mulla on sitten kytkentä kaavakin jos tarviit.

Omasta löytyi takaseinän tietämiltä tänään kaikki takavalojen johdot. Osa oli siellä villojen seassa saanut jo runsasta hapettumista.

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 09 Tammi 2011 20:45
Kirjoittaja Rosvolinna
Kyllä niille kaavioille olisi käyttöä...

Röllissäkin takavalojen sähköt jakautuvat peräseinän sisässä olevassa kytkentärasiassa. Kaikki johdot näyttävät olevan kunnossa ja siistit. Myös takavalojen abikot ovat puhtaat ja kunnossa.

Ajattelin lähteä paikantamaan vikaa jarrupedaalista lähtien ja viimeisenä tarkistan takavalojen lasin ruuvit. Tuohon matkalle mahtuu monta metriä johtoa, sulakkeita, releitä ja jesarivirityksiä. Mikäli entiset merkit pitävät paikkansa tulen vetämään painekytkimeltä uudet johdot lampuille.

B10M on vuosimallia -87, joten tuon linkin mukaisesta paikasta ei kytkintä löytynyt. Eli painekytkin on edelleen hakusessa.

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 09 Tammi 2011 21:11
Kirjoittaja Reddewil
Putkia seuraamalla löytynee =) Itellä on ainakin kaksi painekytkintä, molemmat näkyy etu"pellin" alta, toinen käytössä ja toimii. Tiedä sitten onko käsijarrun vai jarruvalojen.

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 09 Tammi 2011 22:12
Kirjoittaja mosku
Rosvolinna kirjoitti:Kyllä niille kaavioille olisi käyttöä...
Laita YV:nä sähköposti os niin laitan sinne.

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 09 Tammi 2011 22:42
Kirjoittaja Zyke64
Mulla oli sama ongelma edellisessä katsastuksessa. Rintapellissä oli painekytkimen johtonipussa karvat poikki etuluukun saranan kohdalta. Eiku nippu auki ja karvat yhteen, ja tas pelitti.... :lol: Ainaki tuossa Deltassa se on hankalasti se johtonippu siinä saranan kohdalla :| Nii, ja tuossa on 5 painekytkintä rinnakkain rintapellissä kiinni. olikona se toinen oikealta jarruvaloille, en jaksa muistaa. Joku on seisontajarrulle, joku ABS:lle jne... :wink:
Huom, jos joku rele napsahtaa jarrua poljettaessa, niin painekytkin on ok ja rele on jarruvalojen rele... :shock:

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 09 Tammi 2011 22:49
Kirjoittaja Rosvolinna
Olenko ymmärtänyt oikein?

Jarruvalosysteemi koostuu pedaalissa olevasta kytkimestä sekä paineentunnistimesta. Pedaalin kytkin toimii mekaanisesti kun liipaisnta painaa lapikkaalla ja jarruvalot syttyy kun takapiirissä on x-määrä painetta. Tähän systeemiin kuuluu myös automaattisulake ja rele ja kaikki on pakattu maantiepölyn marinoimaan sähkökeskukseen kuskin sivuikkunan alle.

Hollanninkielessä "remlichten" on "jarruvalo" suomalais-ugrilaisittain ja sulake #2 on zekering #2 :)

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 09 Tammi 2011 22:57
Kirjoittaja Zyke64
Rosvolinna kirjoitti:Olenko ymmärtänyt oikein?

Jarruvalosysteemi koostuu pedaalissa olevasta kytkimestä sekä paineentunnistimesta. Pedaalin kytkin toimii mekaanisesti kun liipaisnta painaa lapikkaalla ja jarruvalot syttyy kun takapiirissä on x-määrä painetta. Tähän systeemiin kuuluu myös automaattisulake ja rele ja kaikki on pakattu maantiepölyn marinoimaan sähkökeskukseen kuskin sivuikkunan alle.

Hollanninkielessä "remlichten" on "jarruvalo" suomalais-ugrilaisittain ja sulake #2 on zekering #2 :)
Liekkö sielä mitää mekaanista kytkintä ollenkaan; kun jarrua painaa, poljinventtiili päästää paineen painekytkimelle, joka maadoittaa jarruvaloreleen...näin mielestäni menee. Puutiainen vois tietää tarkalleen tuon kytkennän..

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 09 Tammi 2011 23:34
Kirjoittaja Rosvolinna
Juu näin se ilmeisesti on. Yksi painekytkin "216" ja rele "308" sekä sulake "2". Oppisi vain tietämään missä nuo sijaitsee tuossa Röllissä. Pitää jatkaa tutkimista kun ja jos päivä nousee...:)

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 10 Tammi 2011 16:46
Kirjoittaja Rosvolinna
Auton sähkökeskuksesta löytyi kaksi komponenttia, joissa ilma ja sähkö yhdistyvät. Näyttävätkö tutuilta?

Nämä sijaitsevat keskuksen oikealla puolella.

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 10 Tammi 2011 17:29
Kirjoittaja Mimyy
Ei näytä kuvissa olevan jarruvalokytkintä vaan sähköohjattu paineilmaventiili.
Omassa autossa on neljä painekykintä vierekkäin molemille jarrupiirille ja jarruvalokytkin ,neljäs ? (kässärimerkkivalo)
Sijainti alle 50cm poljinventiilistä pieniä putkia seuraamalla voi löytyä.

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 10 Tammi 2011 18:44
Kirjoittaja Rosvolinna
Noniin - osuinkohan oikeaan?

Hieman auton alla ryömimistä. Kaikki ilmaputket katoavat runkopalkkien sisään päätyäkseen säiliöille tai sähkökeskukseen.

No nyt ilmeisesti löysin painekytkimet. Olivat polkimen takana piilossa. Verhoilumaton ja styrox-eristeen takana. Ohessa kuva.

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 10 Tammi 2011 18:51
Kirjoittaja Mimyy
Jos sama järjestys niin veikkaisin toiseksi alimmainen.

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 11 Tammi 2011 17:13
Kirjoittaja Rosvolinna
Jep - ei se ainakaan sähkövika ole....

Jarrujen paineanturi on toinen alhaalta lukien. aivan kuten "Mimyy" vinkkasi - Kiitos :)

Irroitin liittimen ja oikosuljin johdot. Jarruvalot syttyivät. Eli vika on joko anturissa tai painepiirissä.

En saanut anturia irroitettua, sillä minun pakistani ei löydy tarpeeksi isoa lenkkiavainta ja putkitongit eivät mahdu kohteeseen -> pitää lähteä rautakauppaan.

Kun saan anturin irti niin saan tarkistettua putkilinjan paineen ja itse anturia voin ihmetellä sisätiloissa.

Onneksi en lähtenyt vikaa selvittämään lampun ruuvien suunnalta :) - Kai tuosta viime viikkoisesta Weban rassaamisesta tuli jotain opittua. Siinä korjauksessa tuli edettyä monot edellä puuhun.

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 11 Tammi 2011 18:55
Kirjoittaja kyykkis
Kyllä sielä on varmaan tukossa jostain kohtaa. Mullakin oli koko anturi täynnä jotain moskaa. Jarruvalo paloi kokoajan.

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 11 Tammi 2011 21:29
Kirjoittaja Reddewil
kyykkis kirjoitti:Kyllä sielä on varmaan tukossa jostain kohtaa. Mullakin oli koko anturi täynnä jotain moskaa. Jarruvalo paloi kokoajan.
Juu helposti näillä keleillä on ilman seassa vettä, joka voisi jäätyä ja jumittaa mokoman kytkimen.

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 12 Tammi 2011 17:51
Kirjoittaja Rosvolinna
Jo vain :)

Tuossa se painekykin on tuvan pöydällä. Aukesi 30mm lenkkiavaimella eli työkaluvalikoima lisääntyi kahdella avaimella 29mm ja 30mm. Olisi hieman sapettanut, jos olisin ottanut hyllystä ainoastaa 29:n :)

Kytkin toimii tulitikullla painamallla. Kompuralla voisi vielä kokeilla. Paljonkohan tuolle pitää antaa paineetta ennen kuin se kytkee?

Autossa olevasta avonaisesta putkesta tulee kovalla tuhinalla ilmaa , kun liipaisinta painaa. Joten ilmasysteemi tuntuu olevan kunnossa ja auton jarrut sekä muut ilmatoimiset kojeet toimivat normaalisti.

Mistä kannattaisi tuommoista painekytkintaä lähteä kyselemään?

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 12 Tammi 2011 18:18
Kirjoittaja Reddewil
Jos se tulitikulla toimii, niin eiköhän se ole kunnossa, oli vaan juminut / jäässä. Kokeile laittaa paikoilleen, niin veikkaan että et tarvii uutta.

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 12 Tammi 2011 18:23
Kirjoittaja mosku
Itse olen huomannut ainakin henkilöautojen kanssa että, kannattaa käyttää valmistajan suosittamia katkaisijoita/antureita. Tarvikeosat useimmiten kuitenkin on saman valmistajan tekemiä. Alkuperäiset ovat jotenkin varmempia... olevinaan.

Tuossa kytkimessä pitäisi olla kytkentä arvot, löytyvät siitä "mutteri kannasta"

Noilla voi aloittaa alkuun.
-Onnin auto
-Trailcon
-Riihimäellä Pihkamäki Oy
-Scuba suomi

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 12 Tammi 2011 19:31
Kirjoittaja Puu Tiainen
Kytkentäpaine on noin 0,5 bar.
Nykyisin kytkimien pistoke on muuttunut toisenlaiseksi, muista ostaa myös adapteri jos ei löydy tuolla pistokkeella.

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 12 Tammi 2011 20:34
Kirjoittaja kyykkis
Volvolla 114€ :shock:

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 12 Tammi 2011 20:47
Kirjoittaja konenikkari
:D Niinpäs, ei se tyhmää oo joka pyytää....vai oliskos sittenkin :oops:
Eihän tommosella hintaa kukaan kauppoja tee...vai tekeekö?. :evil:
Rikkaita kaikesta päätellen, kylähulluja.
Yksi painekytkin vastaa köyhälle viikon ruokarahoja :roll:
Nooh. kylähullut tuntien :wink:
Ovatten vaan viikon sitte syömättä :D

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 12 Tammi 2011 20:51
Kirjoittaja Rosvolinna
Joo - rikki tuo anturi on.

Kytkintä pitää painaa tikulla todella lujaa, ennen kuin kytkee. Kompuralla ei tapahdu mitään. Joko kalvo rikki tai jotain häikkää mekanismissa. Kytkin on prässätty kiinni, joten sen saa auki ainoastaan lekalla.

Arvot kytkimessä ovat 0,3 +/- 0,2 bar.

Huomenna alan soittelemaan liikkeisiin uuden perään.

Tarina jatkuu...

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Lähetetty: 12 Tammi 2011 21:03
Kirjoittaja konenikkari
Eiköhän tuohon samaan reikään käy lähes mikä tahansa kierteeseen sopiva paineanturi joka samalla paineella kytkee/katkaisee.
Ihmeellisen kauan nuo yleisesti ottaen kestää.
Olen joitakin aukaissut, ja rakenteen nähtyäni ihmetellyt, että ovat kestäneet "vaihtelevia" olosuhteita noinkin kauan, pidän sitä pienenä ihmeenä.