Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 16 Heinä 2018 08:31

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 09 Tammi 2011 17:44 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2600
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Röllistä on kadonnut jarruvalot. Miten kannattaisi lähteä vikaa paikantamaan?

Minulla ei ole täydellistä alustan sähkökaaviota, joten vian paikantaminen on sangen hankalaa. Onko polkimessa jokin paineanturi vai millä periaatteella jarruvalot toimivat?

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Viimeksi muokannut Rosvolinna päivämäärä 14 Tammi 2011 12:58, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Tammi 2011 19:29 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 27 Touko 2007 20:28
Viestit: 307
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047
Olisko tästä apua?
viewtopic.php?f=13&t=2846&p=24141#p24141

_________________
Pohjantähti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Tammi 2011 19:37 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Viestit: 88
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja
Mulla on sitten kytkentä kaavakin jos tarviit.

Omasta löytyi takaseinän tietämiltä tänään kaikki takavalojen johdot. Osa oli siellä villojen seassa saanut jo runsasta hapettumista.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Tammi 2011 20:45 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2600
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Kyllä niille kaavioille olisi käyttöä...

Röllissäkin takavalojen sähköt jakautuvat peräseinän sisässä olevassa kytkentärasiassa. Kaikki johdot näyttävät olevan kunnossa ja siistit. Myös takavalojen abikot ovat puhtaat ja kunnossa.

Ajattelin lähteä paikantamaan vikaa jarrupedaalista lähtien ja viimeisenä tarkistan takavalojen lasin ruuvit. Tuohon matkalle mahtuu monta metriä johtoa, sulakkeita, releitä ja jesarivirityksiä. Mikäli entiset merkit pitävät paikkansa tulen vetämään painekytkimeltä uudet johdot lampuille.

B10M on vuosimallia -87, joten tuon linkin mukaisesta paikasta ei kytkintä löytynyt. Eli painekytkin on edelleen hakusessa.

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Tammi 2011 21:11 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4305
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Putkia seuraamalla löytynee =) Itellä on ainakin kaksi painekytkintä, molemmat näkyy etu"pellin" alta, toinen käytössä ja toimii. Tiedä sitten onko käsijarrun vai jarruvalojen.

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Tammi 2011 22:12 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Viestit: 88
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja
Rosvolinna kirjoitti:
Kyllä niille kaavioille olisi käyttöä...

Laita YV:nä sähköposti os niin laitan sinne.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Tammi 2011 22:42 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Viestit: 333
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa
Mulla oli sama ongelma edellisessä katsastuksessa. Rintapellissä oli painekytkimen johtonipussa karvat poikki etuluukun saranan kohdalta. Eiku nippu auki ja karvat yhteen, ja tas pelitti.... :lol: Ainaki tuossa Deltassa se on hankalasti se johtonippu siinä saranan kohdalla :| Nii, ja tuossa on 5 painekytkintä rinnakkain rintapellissä kiinni. olikona se toinen oikealta jarruvaloille, en jaksa muistaa. Joku on seisontajarrulle, joku ABS:lle jne... :wink:
Huom, jos joku rele napsahtaa jarrua poljettaessa, niin painekytkin on ok ja rele on jarruvalojen rele... :shock:

_________________
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)


Viimeksi muokannut Zyke64 päivämäärä 09 Tammi 2011 22:50, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Tammi 2011 22:49 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2600
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Olenko ymmärtänyt oikein?

Jarruvalosysteemi koostuu pedaalissa olevasta kytkimestä sekä paineentunnistimesta. Pedaalin kytkin toimii mekaanisesti kun liipaisnta painaa lapikkaalla ja jarruvalot syttyy kun takapiirissä on x-määrä painetta. Tähän systeemiin kuuluu myös automaattisulake ja rele ja kaikki on pakattu maantiepölyn marinoimaan sähkökeskukseen kuskin sivuikkunan alle.

Hollanninkielessä "remlichten" on "jarruvalo" suomalais-ugrilaisittain ja sulake #2 on zekering #2 :)

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Tammi 2011 22:57 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Viestit: 333
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa
Rosvolinna kirjoitti:
Olenko ymmärtänyt oikein?

Jarruvalosysteemi koostuu pedaalissa olevasta kytkimestä sekä paineentunnistimesta. Pedaalin kytkin toimii mekaanisesti kun liipaisnta painaa lapikkaalla ja jarruvalot syttyy kun takapiirissä on x-määrä painetta. Tähän systeemiin kuuluu myös automaattisulake ja rele ja kaikki on pakattu maantiepölyn marinoimaan sähkökeskukseen kuskin sivuikkunan alle.

Hollanninkielessä "remlichten" on "jarruvalo" suomalais-ugrilaisittain ja sulake #2 on zekering #2 :)

Liekkö sielä mitää mekaanista kytkintä ollenkaan; kun jarrua painaa, poljinventtiili päästää paineen painekytkimelle, joka maadoittaa jarruvaloreleen...näin mielestäni menee. Puutiainen vois tietää tarkalleen tuon kytkennän..

_________________
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 09 Tammi 2011 23:34 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2600
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Juu näin se ilmeisesti on. Yksi painekytkin "216" ja rele "308" sekä sulake "2". Oppisi vain tietämään missä nuo sijaitsee tuossa Röllissä. Pitää jatkaa tutkimista kun ja jos päivä nousee...:)

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Tammi 2011 16:46 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2600
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Auton sähkökeskuksesta löytyi kaksi komponenttia, joissa ilma ja sähkö yhdistyvät. Näyttävätkö tutuilta?

Nämä sijaitsevat keskuksen oikealla puolella.


Liitteet:
mötikkä1.jpg
mötikkä1.jpg [ 62.11 KiB | Katsottu 3379 kertaa ]
mötikkä2.jpg
mötikkä2.jpg [ 70.12 KiB | Katsottu 3379 kertaa ]

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Tammi 2011 17:29 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 27 Touko 2007 20:28
Viestit: 307
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047
Ei näytä kuvissa olevan jarruvalokytkintä vaan sähköohjattu paineilmaventiili.
Omassa autossa on neljä painekykintä vierekkäin molemille jarrupiirille ja jarruvalokytkin ,neljäs ? (kässärimerkkivalo)
Sijainti alle 50cm poljinventiilistä pieniä putkia seuraamalla voi löytyä.

_________________
Pohjantähti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Tammi 2011 18:44 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2600
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Noniin - osuinkohan oikeaan?

Hieman auton alla ryömimistä. Kaikki ilmaputket katoavat runkopalkkien sisään päätyäkseen säiliöille tai sähkökeskukseen.

No nyt ilmeisesti löysin painekytkimet. Olivat polkimen takana piilossa. Verhoilumaton ja styrox-eristeen takana. Ohessa kuva.


Liitteet:
neljämötikkää.jpg
neljämötikkää.jpg [ 85.97 KiB | Katsottu 3349 kertaa ]

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 10 Tammi 2011 18:51 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 27 Touko 2007 20:28
Viestit: 307
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047
Jos sama järjestys niin veikkaisin toiseksi alimmainen.

_________________
Pohjantähti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Tammi 2011 17:13 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2600
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Jep - ei se ainakaan sähkövika ole....

Jarrujen paineanturi on toinen alhaalta lukien. aivan kuten "Mimyy" vinkkasi - Kiitos :)

Irroitin liittimen ja oikosuljin johdot. Jarruvalot syttyivät. Eli vika on joko anturissa tai painepiirissä.

En saanut anturia irroitettua, sillä minun pakistani ei löydy tarpeeksi isoa lenkkiavainta ja putkitongit eivät mahdu kohteeseen -> pitää lähteä rautakauppaan.

Kun saan anturin irti niin saan tarkistettua putkilinjan paineen ja itse anturia voin ihmetellä sisätiloissa.

Onneksi en lähtenyt vikaa selvittämään lampun ruuvien suunnalta :) - Kai tuosta viime viikkoisesta Weban rassaamisesta tuli jotain opittua. Siinä korjauksessa tuli edettyä monot edellä puuhun.

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Viimeksi muokannut Rosvolinna päivämäärä 11 Tammi 2011 19:37, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Tammi 2011 18:55 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 29 Marras 2010 15:03
Viestit: 109
Paikkakunta: Haapavesi
Truck: B10M vanhool
Location: Haapavesi
Member id: 122
Kyllä sielä on varmaan tukossa jostain kohtaa. Mullakin oli koko anturi täynnä jotain moskaa. Jarruvalo paloi kokoajan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Tammi 2011 21:29 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4305
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
kyykkis kirjoitti:
Kyllä sielä on varmaan tukossa jostain kohtaa. Mullakin oli koko anturi täynnä jotain moskaa. Jarruvalo paloi kokoajan.

Juu helposti näillä keleillä on ilman seassa vettä, joka voisi jäätyä ja jumittaa mokoman kytkimen.

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Tammi 2011 17:51 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2600
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Jo vain :)

Tuossa se painekykin on tuvan pöydällä. Aukesi 30mm lenkkiavaimella eli työkaluvalikoima lisääntyi kahdella avaimella 29mm ja 30mm. Olisi hieman sapettanut, jos olisin ottanut hyllystä ainoastaa 29:n :)

Kytkin toimii tulitikullla painamallla. Kompuralla voisi vielä kokeilla. Paljonkohan tuolle pitää antaa paineetta ennen kuin se kytkee?

Autossa olevasta avonaisesta putkesta tulee kovalla tuhinalla ilmaa , kun liipaisinta painaa. Joten ilmasysteemi tuntuu olevan kunnossa ja auton jarrut sekä muut ilmatoimiset kojeet toimivat normaalisti.

Mistä kannattaisi tuommoista painekytkintaä lähteä kyselemään?


Liitteet:
painekytkin.jpg
painekytkin.jpg [ 73 KiB | Katsottu 3194 kertaa ]

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Tammi 2011 18:18 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4305
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Jos se tulitikulla toimii, niin eiköhän se ole kunnossa, oli vaan juminut / jäässä. Kokeile laittaa paikoilleen, niin veikkaan että et tarvii uutta.

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Tammi 2011 18:23 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Viestit: 88
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja
Itse olen huomannut ainakin henkilöautojen kanssa että, kannattaa käyttää valmistajan suosittamia katkaisijoita/antureita. Tarvikeosat useimmiten kuitenkin on saman valmistajan tekemiä. Alkuperäiset ovat jotenkin varmempia... olevinaan.

Tuossa kytkimessä pitäisi olla kytkentä arvot, löytyvät siitä "mutteri kannasta"

Noilla voi aloittaa alkuun.
-Onnin auto
-Trailcon
-Riihimäellä Pihkamäki Oy
-Scuba suomi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Tammi 2011 19:31 
Erityisasiantuntija
Avatar

Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Viestit: 880
Location: Etelä Suomi
Kytkentäpaine on noin 0,5 bar.
Nykyisin kytkimien pistoke on muuttunut toisenlaiseksi, muista ostaa myös adapteri jos ei löydy tuolla pistokkeella.

_________________
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Tammi 2011 20:34 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 29 Marras 2010 15:03
Viestit: 109
Paikkakunta: Haapavesi
Truck: B10M vanhool
Location: Haapavesi
Member id: 122
Volvolla 114€ :shock:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Tammi 2011 20:47 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 23 Loka 2007 21:21
Viestit: 411
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma
:D Niinpäs, ei se tyhmää oo joka pyytää....vai oliskos sittenkin :oops:
Eihän tommosella hintaa kukaan kauppoja tee...vai tekeekö?. :evil:
Rikkaita kaikesta päätellen, kylähulluja.
Yksi painekytkin vastaa köyhälle viikon ruokarahoja :roll:
Nooh. kylähullut tuntien :wink:
Ovatten vaan viikon sitte syömättä :D

_________________
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....


Viimeksi muokannut konenikkari päivämäärä 12 Tammi 2011 20:57, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Tammi 2011 20:51 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2600
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Joo - rikki tuo anturi on.

Kytkintä pitää painaa tikulla todella lujaa, ennen kuin kytkee. Kompuralla ei tapahdu mitään. Joko kalvo rikki tai jotain häikkää mekanismissa. Kytkin on prässätty kiinni, joten sen saa auki ainoastaan lekalla.

Arvot kytkimessä ovat 0,3 +/- 0,2 bar.

Huomenna alan soittelemaan liikkeisiin uuden perään.

Tarina jatkuu...

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 12 Tammi 2011 21:03 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 23 Loka 2007 21:21
Viestit: 411
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma
Eiköhän tuohon samaan reikään käy lähes mikä tahansa kierteeseen sopiva paineanturi joka samalla paineella kytkee/katkaisee.
Ihmeellisen kauan nuo yleisesti ottaen kestää.
Olen joitakin aukaissut, ja rakenteen nähtyäni ihmetellyt, että ovat kestäneet "vaihtelevia" olosuhteita noinkin kauan, pidän sitä pienenä ihmeenä.

_________________
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 33 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com