B10M - jarruvalot kateissa ( valot löytyneet )

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2658
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

B10M - jarruvalot kateissa ( valot löytyneet )

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 09 Tammi 2011 17:44

Röllistä on kadonnut jarruvalot. Miten kannattaisi lähteä vikaa paikantamaan?

Minulla ei ole täydellistä alustan sähkökaaviota, joten vian paikantaminen on sangen hankalaa. Onko polkimessa jokin paineanturi vai millä periaatteella jarruvalot toimivat?
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 14 Tammi 2011 12:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
20% of human waste is total crap

Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja Mimyy » 09 Tammi 2011 19:29

Pohjantähti

mosku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja mosku » 09 Tammi 2011 19:37

Mulla on sitten kytkentä kaavakin jos tarviit.

Omasta löytyi takaseinän tietämiltä tänään kaikki takavalojen johdot. Osa oli siellä villojen seassa saanut jo runsasta hapettumista.

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2658
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 09 Tammi 2011 20:45

Kyllä niille kaavioille olisi käyttöä...

Röllissäkin takavalojen sähköt jakautuvat peräseinän sisässä olevassa kytkentärasiassa. Kaikki johdot näyttävät olevan kunnossa ja siistit. Myös takavalojen abikot ovat puhtaat ja kunnossa.

Ajattelin lähteä paikantamaan vikaa jarrupedaalista lähtien ja viimeisenä tarkistan takavalojen lasin ruuvit. Tuohon matkalle mahtuu monta metriä johtoa, sulakkeita, releitä ja jesarivirityksiä. Mikäli entiset merkit pitävät paikkansa tulen vetämään painekytkimeltä uudet johdot lampuille.

B10M on vuosimallia -87, joten tuon linkin mukaisesta paikasta ei kytkintä löytynyt. Eli painekytkin on edelleen hakusessa.
20% of human waste is total crap

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4337
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 09 Tammi 2011 21:11

Putkia seuraamalla löytynee =) Itellä on ainakin kaksi painekytkintä, molemmat näkyy etu"pellin" alta, toinen käytössä ja toimii. Tiedä sitten onko käsijarrun vai jarruvalojen.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

mosku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja mosku » 09 Tammi 2011 22:12

Rosvolinna kirjoitti:Kyllä niille kaavioille olisi käyttöä...
Laita YV:nä sähköposti os niin laitan sinne.

Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja Zyke64 » 09 Tammi 2011 22:42

Mulla oli sama ongelma edellisessä katsastuksessa. Rintapellissä oli painekytkimen johtonipussa karvat poikki etuluukun saranan kohdalta. Eiku nippu auki ja karvat yhteen, ja tas pelitti.... :lol: Ainaki tuossa Deltassa se on hankalasti se johtonippu siinä saranan kohdalla :| Nii, ja tuossa on 5 painekytkintä rinnakkain rintapellissä kiinni. olikona se toinen oikealta jarruvaloille, en jaksa muistaa. Joku on seisontajarrulle, joku ABS:lle jne... :wink:
Huom, jos joku rele napsahtaa jarrua poljettaessa, niin painekytkin on ok ja rele on jarruvalojen rele... :shock:
Viimeksi muokannut Zyke64, 09 Tammi 2011 22:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2658
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 09 Tammi 2011 22:49

Olenko ymmärtänyt oikein?

Jarruvalosysteemi koostuu pedaalissa olevasta kytkimestä sekä paineentunnistimesta. Pedaalin kytkin toimii mekaanisesti kun liipaisnta painaa lapikkaalla ja jarruvalot syttyy kun takapiirissä on x-määrä painetta. Tähän systeemiin kuuluu myös automaattisulake ja rele ja kaikki on pakattu maantiepölyn marinoimaan sähkökeskukseen kuskin sivuikkunan alle.

Hollanninkielessä "remlichten" on "jarruvalo" suomalais-ugrilaisittain ja sulake #2 on zekering #2 :)
20% of human waste is total crap

Avatar
Zyke64
Rattiamiraali
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Maalis 2010 16:49
Truck: Volvo Carrus 502
Location: Keminmaa

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja Zyke64 » 09 Tammi 2011 22:57

Rosvolinna kirjoitti:Olenko ymmärtänyt oikein?

Jarruvalosysteemi koostuu pedaalissa olevasta kytkimestä sekä paineentunnistimesta. Pedaalin kytkin toimii mekaanisesti kun liipaisnta painaa lapikkaalla ja jarruvalot syttyy kun takapiirissä on x-määrä painetta. Tähän systeemiin kuuluu myös automaattisulake ja rele ja kaikki on pakattu maantiepölyn marinoimaan sähkökeskukseen kuskin sivuikkunan alle.

Hollanninkielessä "remlichten" on "jarruvalo" suomalais-ugrilaisittain ja sulake #2 on zekering #2 :)
Liekkö sielä mitää mekaanista kytkintä ollenkaan; kun jarrua painaa, poljinventtiili päästää paineen painekytkimelle, joka maadoittaa jarruvaloreleen...näin mielestäni menee. Puutiainen vois tietää tarkalleen tuon kytkennän..
Aina pelaa ku itte tekee, tai sitten ei :O
Kori: Carrus star 502 Cargo vm.2001, alusta Volvo B10M-70B , Moottori DH10A 360, ZF-automaatti, Yamaha FJR1300 mopeti. Nyttemmin VanHool 1988, Volvo B10M, 3-akselinen 14,5 meetriä tilahirmua :)

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2658
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 09 Tammi 2011 23:34

Juu näin se ilmeisesti on. Yksi painekytkin "216" ja rele "308" sekä sulake "2". Oppisi vain tietämään missä nuo sijaitsee tuossa Röllissä. Pitää jatkaa tutkimista kun ja jos päivä nousee...:)
20% of human waste is total crap

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2658
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 10 Tammi 2011 16:46

Auton sähkökeskuksesta löytyi kaksi komponenttia, joissa ilma ja sähkö yhdistyvät. Näyttävätkö tutuilta?

Nämä sijaitsevat keskuksen oikealla puolella.
Liitteet
mötikkä1.jpg
mötikkä1.jpg (62.11 KiB) Katsottu 5231 kertaa
mötikkä2.jpg
mötikkä2.jpg (70.12 KiB) Katsottu 5231 kertaa
20% of human waste is total crap

Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja Mimyy » 10 Tammi 2011 17:29

Ei näytä kuvissa olevan jarruvalokytkintä vaan sähköohjattu paineilmaventiili.
Omassa autossa on neljä painekykintä vierekkäin molemille jarrupiirille ja jarruvalokytkin ,neljäs ? (kässärimerkkivalo)
Sijainti alle 50cm poljinventiilistä pieniä putkia seuraamalla voi löytyä.
Pohjantähti

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2658
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 10 Tammi 2011 18:44

Noniin - osuinkohan oikeaan?

Hieman auton alla ryömimistä. Kaikki ilmaputket katoavat runkopalkkien sisään päätyäkseen säiliöille tai sähkökeskukseen.

No nyt ilmeisesti löysin painekytkimet. Olivat polkimen takana piilossa. Verhoilumaton ja styrox-eristeen takana. Ohessa kuva.
Liitteet
neljämötikkää.jpg
neljämötikkää.jpg (85.96 KiB) Katsottu 5201 kertaa
20% of human waste is total crap

Avatar
Mimyy
Rattiamiraali
Viestit: 309
Liittynyt: 27 Touko 2007 21:28
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja Mimyy » 10 Tammi 2011 18:51

Jos sama järjestys niin veikkaisin toiseksi alimmainen.
Pohjantähti

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2658
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 11 Tammi 2011 17:13

Jep - ei se ainakaan sähkövika ole....

Jarrujen paineanturi on toinen alhaalta lukien. aivan kuten "Mimyy" vinkkasi - Kiitos :)

Irroitin liittimen ja oikosuljin johdot. Jarruvalot syttyivät. Eli vika on joko anturissa tai painepiirissä.

En saanut anturia irroitettua, sillä minun pakistani ei löydy tarpeeksi isoa lenkkiavainta ja putkitongit eivät mahdu kohteeseen -> pitää lähteä rautakauppaan.

Kun saan anturin irti niin saan tarkistettua putkilinjan paineen ja itse anturia voin ihmetellä sisätiloissa.

Onneksi en lähtenyt vikaa selvittämään lampun ruuvien suunnalta :) - Kai tuosta viime viikkoisesta Weban rassaamisesta tuli jotain opittua. Siinä korjauksessa tuli edettyä monot edellä puuhun.
Viimeksi muokannut Rosvolinna, 11 Tammi 2011 19:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
20% of human waste is total crap

Avatar
kyykkis
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 29 Marras 2010 15:03
Truck: B10M vanhool
Location: Haapavesi
Member id: 122
Paikkakunta: Haapavesi

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja kyykkis » 11 Tammi 2011 18:55

Kyllä sielä on varmaan tukossa jostain kohtaa. Mullakin oli koko anturi täynnä jotain moskaa. Jarruvalo paloi kokoajan.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4337
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 11 Tammi 2011 21:29

kyykkis kirjoitti:Kyllä sielä on varmaan tukossa jostain kohtaa. Mullakin oli koko anturi täynnä jotain moskaa. Jarruvalo paloi kokoajan.
Juu helposti näillä keleillä on ilman seassa vettä, joka voisi jäätyä ja jumittaa mokoman kytkimen.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2658
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 12 Tammi 2011 17:51

Jo vain :)

Tuossa se painekykin on tuvan pöydällä. Aukesi 30mm lenkkiavaimella eli työkaluvalikoima lisääntyi kahdella avaimella 29mm ja 30mm. Olisi hieman sapettanut, jos olisin ottanut hyllystä ainoastaa 29:n :)

Kytkin toimii tulitikullla painamallla. Kompuralla voisi vielä kokeilla. Paljonkohan tuolle pitää antaa paineetta ennen kuin se kytkee?

Autossa olevasta avonaisesta putkesta tulee kovalla tuhinalla ilmaa , kun liipaisinta painaa. Joten ilmasysteemi tuntuu olevan kunnossa ja auton jarrut sekä muut ilmatoimiset kojeet toimivat normaalisti.

Mistä kannattaisi tuommoista painekytkintaä lähteä kyselemään?
Liitteet
painekytkin.jpg
painekytkin.jpg (73 KiB) Katsottu 5046 kertaa
20% of human waste is total crap

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4337
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 12 Tammi 2011 18:18

Jos se tulitikulla toimii, niin eiköhän se ole kunnossa, oli vaan juminut / jäässä. Kokeile laittaa paikoilleen, niin veikkaan että et tarvii uutta.
-Koska sen voi tehdä myös itse-

mosku
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 13 Joulu 2010 21:06
Truck: Volvo B9M
Location: Lohja

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja mosku » 12 Tammi 2011 18:23

Itse olen huomannut ainakin henkilöautojen kanssa että, kannattaa käyttää valmistajan suosittamia katkaisijoita/antureita. Tarvikeosat useimmiten kuitenkin on saman valmistajan tekemiä. Alkuperäiset ovat jotenkin varmempia... olevinaan.

Tuossa kytkimessä pitäisi olla kytkentä arvot, löytyvät siitä "mutteri kannasta"

Noilla voi aloittaa alkuun.
-Onnin auto
-Trailcon
-Riihimäellä Pihkamäki Oy
-Scuba suomi

Avatar
Puu Tiainen
Erityisasiantuntija
Viestit: 880
Liittynyt: 31 Loka 2007 17:51
Location: Etelä Suomi

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja Puu Tiainen » 12 Tammi 2011 19:31

Kytkentäpaine on noin 0,5 bar.
Nykyisin kytkimien pistoke on muuttunut toisenlaiseksi, muista ostaa myös adapteri jos ei löydy tuolla pistokkeella.
Alussa ei ollut mitään ja sitten se räjähti.

Avatar
kyykkis
Kokenut kuljettaja
Viestit: 109
Liittynyt: 29 Marras 2010 15:03
Truck: B10M vanhool
Location: Haapavesi
Member id: 122
Paikkakunta: Haapavesi

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja kyykkis » 12 Tammi 2011 20:34

Volvolla 114€ :shock:

Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja konenikkari » 12 Tammi 2011 20:47

:D Niinpäs, ei se tyhmää oo joka pyytää....vai oliskos sittenkin :oops:
Eihän tommosella hintaa kukaan kauppoja tee...vai tekeekö?. :evil:
Rikkaita kaikesta päätellen, kylähulluja.
Yksi painekytkin vastaa köyhälle viikon ruokarahoja :roll:
Nooh. kylähullut tuntien :wink:
Ovatten vaan viikon sitte syömättä :D
Viimeksi muokannut konenikkari, 12 Tammi 2011 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....

Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 2658
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M Berkhof -87
Location: Vihti

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna » 12 Tammi 2011 20:51

Joo - rikki tuo anturi on.

Kytkintä pitää painaa tikulla todella lujaa, ennen kuin kytkee. Kompuralla ei tapahdu mitään. Joko kalvo rikki tai jotain häikkää mekanismissa. Kytkin on prässätty kiinni, joten sen saa auki ainoastaan lekalla.

Arvot kytkimessä ovat 0,3 +/- 0,2 bar.

Huomenna alan soittelemaan liikkeisiin uuden perään.

Tarina jatkuu...
20% of human waste is total crap

Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: B10M - jarruvalot kateissa

Viesti Kirjoittaja konenikkari » 12 Tammi 2011 21:03

Eiköhän tuohon samaan reikään käy lähes mikä tahansa kierteeseen sopiva paineanturi joka samalla paineella kytkee/katkaisee.
Ihmeellisen kauan nuo yleisesti ottaen kestää.
Olen joitakin aukaissut, ja rakenteen nähtyäni ihmetellyt, että ovat kestäneet "vaihtelevia" olosuhteita noinkin kauan, pidän sitä pienenä ihmeenä.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....

Vastaa Viestiin