Sivu 1/1

Patteritermostaattien muuttaminen sähköisiksi

Lähetetty: 29 Loka 2010 23:30
Kirjoittaja Lahti32
Talviautoilu on tuonut ajatuksen helpommasta ja tarkemmista sisälämmön säätölaitteista :)

Vanhoissa busseissa on näköjään pattereiden lämmönsäätö toteutettu vanhanaikaisilla irtoantureilla kapillaarituntoelimin sekä joissain olen nähnyt etäissäätimiä, niin ikään kapillaariputkilla. Nämähän ovat aivan tavallista Danfossin LVI kamaa jotka vanhuuttaan menevät epäkuntoon, joko niin jäykiksi säätää että jumivat siihen tai kapillaarilangat menee poikki jolloin ne eivät toimi sitä vähääkään. Kaikenlaisia osia saa edelleen varaosina. Sopivuus on helppo tarkistaa Danfossin sivuilta, josta löytyy paljon kuvia ja soveltuvuustaulukoita. Se jo tiedetään että lahtelaisissa on käytetty Danfossin RAV venttiileitä ja kutterissa uudempaa RA venttiiliä patteriputkessa. Wiimalaisessa saattaa olla ihan vaijeriventtiili ilman mitään termareita. No aiheeseen nyt kumminkin;

Mun autossa lämmönsäätö tapahtuu kuskin penkin takaa lattianrajasta kahta isoa jäykkää termostaattia kääntämällä ja sehän on ajon aikana melkoista voimistelua :evil: Toisesta puuttuu kapillaarianturi joten se sulkee kun kuskilla on lämmin :? ja toisen irtoanturi on niin lähellä matkustamon lähellä että sekin sulkee kun tuulilasin lämmitin on päällä. Lopputulos on kylmä keittiö ja takakamari koska patterit menevät kiinni ennen aikojaan. Jos väännän lämpöjä suuremmalle noista termareista niin kohta on kuuma ku saunassa.

Ostin 24 volttisia Eberlen RTRt-E 525 80 huonetermostaatteja pari kappaletta ja niihin etäisanturit. Etäisanturin voi asentaa max 50 metrin johdon päähän joten termarit asennetaan helposti kojelautaan, josta kuski kätevästi niitä säätelee :D Voi tuntua itsestään selvältä että sisälämmön hallintalaitteet ovat aina kojelaudassa mutta niinhän ei välttämättä ole kun puhutaan vanhoista hyötyajoneuvoista :wink: Vanhojen patteritermostaattien tilalle tulee Danfossin TWA-V sähköiset toimilaitteet jotka ovat yhteensopivia mm. vanhoihin RAV venttiileihin. Systeemi toimii niin päin että päävirtojen katketessa venttiilit ajaa kiinni. Tämä mm siitä syystä että tällöin Primus-pannun patteriverkko eriytyy automaattisesti muusta verkostosta ja pannunkin käyttö on todella helppoa ja opetettavissa jokaiselle puusilmälle joka lämpöä tarvii.

Jos tuntuu että tarvit jotain vastaavaa niin koluapa nämä sivustot:

http://www.danfoss.com/Finland/Products ... 73152.html

http://www.danfoss.com/Finland/Products ... fa0a0.html

http://translate.google.fi/translate?hl ... FI362FI362

Re: Patteritermostaattien muuttaminen sähköisiksi

Lähetetty: 14 Tammi 2011 13:02
Kirjoittaja Lahti32
Olipa pitkä toimitusaika toimimoottoreilla, sitten niitä tulikin 24kpl kahden sijasta, palautin loput., oli mennyt toimittajalla voltit ja kappaleet sekasin. Eilen pääsin vetelemään antureita paikalleen, anturit tuli keittiön ja makuuhuoneen väliseiniin noin 130 cm korkeudelle. Elektroniikka on tässä tosi yksinkertaista.

Re: Patteritermostaattien muuttaminen sähköisiksi

Lähetetty: 06 Helmi 2011 19:54
Kirjoittaja Lahti32
tämäkin tuli valmiiksi. Onpa helppo ja tarkka säätää sisälämpöjä ajon aikana!

Re: Patteritermostaattien muuttaminen sähköisiksi

Lähetetty: 07 Helmi 2011 10:24
Kirjoittaja Reddewil
Mitä ne nyt säätää, onko sulla erillisiä kennoja / puhaltimia vai mitä?
Mielestäni tuo auton oma elektroninen termostaatti on hyvä, ainoa että ohjaus tarvii ilmaa toimiakseen, muuten tulee kuuma. Ajattelin kytkeä tuohon termostaattiin webaston ohjauksen, niin ei sitten haittaa vaikka kiertoa ei ohjatakkaan ilman puuttuessa.

Re: Patteritermostaattien muuttaminen sähköisiksi

Lähetetty: 07 Helmi 2011 15:39
Kirjoittaja Lahti32
Reddewil kirjoitti:Mitä ne nyt säätää, onko sulla erillisiä kennoja / puhaltimia vai mitä?
Mielestäni tuo auton oma elektroninen termostaatti on hyvä, ainoa että ohjaus tarvii ilmaa toimiakseen, muuten tulee kuuma. Ajattelin kytkeä tuohon termostaattiin webaston ohjauksen, niin ei sitten haittaa vaikka kiertoa ei ohjatakkaan ilman puuttuessa.
Ohjailee pattereille menevän veden lämpötilaa. Ei tarvi toimiakseen mitään muuta kuin 24V jännitettä 4w teholla. Ei siis ole riippuvainen paineilmasta lainkaan ja kun lyödään leiri pystyyn, päävirta pois niin systeemi erottaa primuspiirin erilleen samalla. Ennen systeemiä ohjasi Dandossin paluuvesitermostaatti, joka sulki heti patterit kun kuskun jalkatilassa tuli lämmin. Toisessa piirissä oli vastaava termari irtoanturilla joka oli niin lähellä keulassa että tuulilasin puhallin ylsi lämmittämään sitä ja taas oli patterit kiinni, joten aina kylmä auton takaosassa. Nyt pitäs olla herkempi ja toimivampi tää säätö mutta en oo päässyt testaamaan vielä, koko bussi on hautautunut hankeen