Patteritermostaattien muuttaminen sähköisiksi
Lähetetty: 29 Loka 2010 23:30
Talviautoilu on tuonut ajatuksen helpommasta ja tarkemmista sisälämmön säätölaitteista
Vanhoissa busseissa on näköjään pattereiden lämmönsäätö toteutettu vanhanaikaisilla irtoantureilla kapillaarituntoelimin sekä joissain olen nähnyt etäissäätimiä, niin ikään kapillaariputkilla. Nämähän ovat aivan tavallista Danfossin LVI kamaa jotka vanhuuttaan menevät epäkuntoon, joko niin jäykiksi säätää että jumivat siihen tai kapillaarilangat menee poikki jolloin ne eivät toimi sitä vähääkään. Kaikenlaisia osia saa edelleen varaosina. Sopivuus on helppo tarkistaa Danfossin sivuilta, josta löytyy paljon kuvia ja soveltuvuustaulukoita. Se jo tiedetään että lahtelaisissa on käytetty Danfossin RAV venttiileitä ja kutterissa uudempaa RA venttiiliä patteriputkessa. Wiimalaisessa saattaa olla ihan vaijeriventtiili ilman mitään termareita. No aiheeseen nyt kumminkin;
Mun autossa lämmönsäätö tapahtuu kuskin penkin takaa lattianrajasta kahta isoa jäykkää termostaattia kääntämällä ja sehän on ajon aikana melkoista voimistelua
Toisesta puuttuu kapillaarianturi joten se sulkee kun kuskilla on lämmin
ja toisen irtoanturi on niin lähellä matkustamon lähellä että sekin sulkee kun tuulilasin lämmitin on päällä. Lopputulos on kylmä keittiö ja takakamari koska patterit menevät kiinni ennen aikojaan. Jos väännän lämpöjä suuremmalle noista termareista niin kohta on kuuma ku saunassa.
Ostin 24 volttisia Eberlen RTRt-E 525 80 huonetermostaatteja pari kappaletta ja niihin etäisanturit. Etäisanturin voi asentaa max 50 metrin johdon päähän joten termarit asennetaan helposti kojelautaan, josta kuski kätevästi niitä säätelee
Voi tuntua itsestään selvältä että sisälämmön hallintalaitteet ovat aina kojelaudassa mutta niinhän ei välttämättä ole kun puhutaan vanhoista hyötyajoneuvoista
Vanhojen patteritermostaattien tilalle tulee Danfossin TWA-V sähköiset toimilaitteet jotka ovat yhteensopivia mm. vanhoihin RAV venttiileihin. Systeemi toimii niin päin että päävirtojen katketessa venttiilit ajaa kiinni. Tämä mm siitä syystä että tällöin Primus-pannun patteriverkko eriytyy automaattisesti muusta verkostosta ja pannunkin käyttö on todella helppoa ja opetettavissa jokaiselle puusilmälle joka lämpöä tarvii.
Jos tuntuu että tarvit jotain vastaavaa niin koluapa nämä sivustot:
http://www.danfoss.com/Finland/Products ... 73152.html
http://www.danfoss.com/Finland/Products ... fa0a0.html
http://translate.google.fi/translate?hl ... FI362FI362

Vanhoissa busseissa on näköjään pattereiden lämmönsäätö toteutettu vanhanaikaisilla irtoantureilla kapillaarituntoelimin sekä joissain olen nähnyt etäissäätimiä, niin ikään kapillaariputkilla. Nämähän ovat aivan tavallista Danfossin LVI kamaa jotka vanhuuttaan menevät epäkuntoon, joko niin jäykiksi säätää että jumivat siihen tai kapillaarilangat menee poikki jolloin ne eivät toimi sitä vähääkään. Kaikenlaisia osia saa edelleen varaosina. Sopivuus on helppo tarkistaa Danfossin sivuilta, josta löytyy paljon kuvia ja soveltuvuustaulukoita. Se jo tiedetään että lahtelaisissa on käytetty Danfossin RAV venttiileitä ja kutterissa uudempaa RA venttiiliä patteriputkessa. Wiimalaisessa saattaa olla ihan vaijeriventtiili ilman mitään termareita. No aiheeseen nyt kumminkin;
Mun autossa lämmönsäätö tapahtuu kuskin penkin takaa lattianrajasta kahta isoa jäykkää termostaattia kääntämällä ja sehän on ajon aikana melkoista voimistelua


Ostin 24 volttisia Eberlen RTRt-E 525 80 huonetermostaatteja pari kappaletta ja niihin etäisanturit. Etäisanturin voi asentaa max 50 metrin johdon päähän joten termarit asennetaan helposti kojelautaan, josta kuski kätevästi niitä säätelee


Jos tuntuu että tarvit jotain vastaavaa niin koluapa nämä sivustot:
http://www.danfoss.com/Finland/Products ... 73152.html
http://www.danfoss.com/Finland/Products ... fa0a0.html
http://translate.google.fi/translate?hl ... FI362FI362