Sivu 1/2
Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)
Lähetetty: 28 Loka 2010 17:09
Kirjoittaja haaveilija
Nyt täytyy kysyä arvon foorumilta apua, mikähän mahtaa olla kuvan mukainen varoitusvalo kun intoutui palamaan? Ohjekirjassa lukee vain että "Alustassa ei ole tätä varustetta" mutta niin se vain kuitenkin palaa

Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 28 Loka 2010 17:29
Kirjoittaja Zyke64
No eipä ole tullut kohdalle tommosta merkkivaloa aiemmin, kaasupolkimen ja moottorin välille viittaa.....oiko noiden ilmalla toimivien järjestelmien juttuja...tai sähköisten

Toimiiko kaasupoljin normaalisti eli totteleeko moottori polkimen komentoja oikein?
Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 28 Loka 2010 18:39
Kirjoittaja haaveilija
Zyke64 kirjoitti:No eipä ole tullut kohdalle tommosta merkkivaloa aiemmin, kaasupolkimen ja moottorin välille viittaa.....oiko noiden ilmalla toimivien järjestelmien juttuja...tai sähköisten

Toimiiko kaasupoljin normaalisti eli totteleeko moottori polkimen komentoja oikein?
Ajossa ei huomaa mitään muutosta. Joku häiriö se on kun on oranssi valo, "oikeat" ongelmat on punaisia

Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 28 Loka 2010 20:23
Kirjoittaja Puu Tiainen
Se on nopeudenrajoittimen merkkivalo.
Ihan tarkkaa sielunelämää en tunne, mutta se jotenkin tarkistaa järjestelmän ja sammuu kun lähtee ajamaan.
Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 28 Loka 2010 20:35
Kirjoittaja haaveilija
Eli jos se ei ala sammumaan niin nopeudenrajoittimessa on varmaankin joku häiriö...? Pystyyköhän sitä valoa mitenkään "kuittaamaan" jos häiriö on ollut vain hetkellinen?
Edellisessä Scaniassa oli erillinen nappi jolla sai nopeudenrajoittimen asetettua siihen nopeuteen jota ajoi. En oikein koskaan ymmärtänyt sen tarkoitusta. Onkohan pojat maalamossa räplänny nappeja ja se on jäänyt päälle, pitääpä huomenna tarkistaa.
Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 28 Loka 2010 20:56
Kirjoittaja Puu Tiainen
Tuo on se Scanian vanhempi rajoitin systeemi, sitä ei vissiin pysty kuittaamaan mitenkään, eikä siinä taida olla vikakoodejakaan.
Ilmeisesti vaatii jonkinlaisen testerin vianetsintään.
Yleensä tuo kuitenkin sammuu, kun lähtee ajamaan, harvemmin niissä oli mitään sähköistä vikaa.
Voin katella, jos löytyy jotakin teknistä tietoa härvelistä.
Tuo merkkivalo on käytössä myös sähkökaasulla varustetuissa alustoissa, alunperin ilmeisesti siihen tarkoitettu.
Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 29 Loka 2010 16:33
Kirjoittaja haaveilija
Tässä autossa sitä mystista katkaisinta ei ollutkaan ja pienen koeajolenkinkään aikana valo ei suostunut sammumaan. Vika ilmaantui seisonnan aikana (maalauksessa) joten itse epäilen kosketushäiriötä jossain liittimessä. Onko kellään tietoa oiskos jossain sellaisia liittimiä mitä voisi kokeilla hieman heilutella joskos se auttaisi asiaan? Muutenhan härvelille ei taida voida kotikonstein yhtään mitään?
Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 29 Loka 2010 17:21
Kirjoittaja Puu Tiainen
Toimiiko ajopiirturi, palaako/sammuuko ABS-valo?
Toimiiko se rajoitin?
Yleensä sähkökaapissa tai akkukotelossa on ohjainyksikkö, sen voi rääppästä irti ja kattoa sammuuko.
Eihän sulla vaan ole sähkökaasu?
Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 29 Loka 2010 17:27
Kirjoittaja haaveilija
Ajopiirturi toimii, rajoitinta ei päässy ruukassa kokeileen kun noi pikkuautot ajeli niin hitaasti

Kaasu on kyllä niin kevyt verrattuna edelliseen autoon että veikkaisin sähkökaasua. Mitä erikoista/ongelmaa siitä voisi koitua?
Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 30 Loka 2010 15:32
Kirjoittaja haaveilija
Nyt pääsin kokeileen ja nopeudenrajoitin ei toimi ollenkaan. Näyttäisi olevan jälkiasennettu ja löysin ohjainboxinkin mutta liitin oli sinetillä kiinni ja en viitsinyt lähteä sitä rikkomaan. Olisikohan sille oma sulake jossain jos se olisi kärvähtänyt?
Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 02 Marras 2010 10:21
Kirjoittaja only4pro
minulla oli tavaratilan katossa (siellä verhoilun alla) liittimet huulilleen, eli sinetti oli vielä paikallaan, mutta niin paljon liitin irti että ei ollut rajoitin toiminnassa...
liitin kiinni ja nyt rajoittaa siihen 99/100 paikkeille
Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 02 Marras 2010 18:06
Kirjoittaja Puu Tiainen
haaveilija kirjoitti:Ajopiirturi toimii, rajoitinta ei päässy ruukassa kokeileen kun noi pikkuautot ajeli niin hitaasti

Kaasu on kyllä niin kevyt verrattuna edelliseen autoon että veikkaisin sähkökaasua. Mitä erikoista/ongelmaa siitä voisi koitua?
Ei siitä mitään ongelmia tule, ajattelin vaan jos semmonen olis. Auttais vian etsinnässä.
Onko sulla valokuvaa ruiskutuspumpusta, onko rajotin vaijerilla vai paineilmasylinterillä?
Kuva ohjainboksistakin selventäis asiaa, ei tarvitsis kysellä.
Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 06 Marras 2010 12:42
Kirjoittaja haaveilija
Nyt vihdoin pääsi päivänvalolla tutkimaan asiaa tarkemmin. Rajoitin oli paineilmasylinterillä ja ihan normaali vaijerikaasu siinä näytti olevan. Yritin seurailla piuhoja jotta voisi katsoa onko siellä liittimiä välillä mutta en kyllä löytänyt yhtään. Ei siitä kyllä kovin pitkää patkaa edes nähnyt...
Kamera vain unohtui kotiin niin boxin kuva jäi ottamatta :/
Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 10 Marras 2010 19:35
Kirjoittaja haaveilija
Noniin, nyt selvisi tämäkin ongelma Scanian asentajan avustuksella

Eli vikana oli rikkoutunut ohjausboxi. Jos jollain syttyy vastaava valo niin sen saa muuten sammumaan kun tempaisee ohjainboxista liittimen irti. Matkailuautoissahan rajoittimen ei tarvitse toimia mutta linja-auto miesten kannattaa olla tarkkana jos ajelee ilman rajoitinta...
Jos joku muuten haluaa myydä omasta (matkailu)autostaan Scanian ohjainyksikön 1353428 niin olisin kiinnostunut sen ostamaan. Tarjoa yv:llä... muuten alan metsästämään purkuosaa.
Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 10 Marras 2010 20:57
Kirjoittaja Reddewil
haaveilija kirjoitti:Noniin, nyt selvisi tämäkin ongelma Scanian asentajan avustuksella

Eli vikana oli rikkoutunut ohjausboxi. Jos jollain syttyy vastaava valo niin sen saa muuten sammumaan kun tempaisee ohjainboxista liittimen irti. Matkailuautoissahan rajoittimen ei tarvitse toimia mutta linja-auto miesten kannattaa olla tarkkana jos ajelee ilman rajoitinta...
Jos joku muuten haluaa myydä omasta (matkailu)autostaan Scanian ohjainyksikön 1353428 niin olisin kiinnostunut sen ostamaan. Tarjoa yv:llä... muuten alan metsästämään purkuosaa.
Kuinkahan kulutustavaraa tuo on. Tekniikka on vuodelta -88, vai onko tuo boksi kuinka uusi? Luulis että ei oo iso vika jos koittas ehjätä?
Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 10 Marras 2010 21:05
Kirjoittaja Puu Tiainen
Mulla on vianetsinnässä periaate, että ohjausboksi on se viimeinen joka on rikki, ensin selvitän kaiken muun.
Tässä tapauksessa, tuleeko piirturilta signaali perille, onko suhdeventtiili kunnossa jne...
Monesti juuri suhdeventtiilin pistoke on käyty nyppäsemässä irti.
Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 10 Marras 2010 21:09
Kirjoittaja haaveilija
Auto -90 ja nopeudenrajoitin taitaa olla jälkiasennettu. Avattiin me se boxi ja katsottiin joskos siellä olisi silmällä havaittavaa vikaa mutta mitään ei näkynyt. Se oli kuitenkin oikosulussa syötön ja maan välillä eli poltti sulaketta joten olisi luullut että joku kärvähtänyt komponentti olisi löytynyt mutta eipä löytynyt yhtikäs mitään.
Joku joka elektroniikasta jotain ymmärtää voisi ehkä pystyä sen korjaamaan, laatikko oli kuitenkin itse asiassa aika modernin näköistä elekktroniikkaa pintaliitoksilla joten ihan kotikonstein se ei välttämättä onnistu.
Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 10 Marras 2010 21:12
Kirjoittaja haaveilija
Puu Tiainen kirjoitti:Mulla on vianetsinnässä periaate, että ohjausboksi on se viimeinen joka on rikki, ensin selvitän kaiken muun.
Tässä tapauksessa, tuleeko piirturilta signaali perille, onko suhdeventtiili kunnossa jne...
Monesti juuri suhdeventtiilin pistoke on käyty nyppäsemässä irti.
Juuri noin se testattiinkin eli viimeisenä oli vain uskottava että boxi on oikosulussa ja sen kyllä yleismittarikin osoitti.
Ensin luulin että ottaa runkoon jostain kuluneesta johdosta kun käräytti sen sulakkeen niin iloisesti mutta kaikki tiet johtivat lopulta boxiin
Syytäkin voin arvailla eli maalauksen aikana oli akut menny tyhjäksi ja buusterilla käyntiin...
Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 10 Marras 2010 21:23
Kirjoittaja only4pro
Naapurin Scaniasta meni ilma-jousituksen boksi kun ne buusterilla laittoi käyntiin... onnkesi sai 800e purkuosan, uusi olis ollut lähemmäs 2000
Re: Toinenkin merkkivalo
Lähetetty: 10 Marras 2010 21:26
Kirjoittaja haaveilija
only4pro kirjoitti:Naapurin Scaniasta meni ilma-jousituksen boksi kun ne buusterilla laittoi käyntiin... onnkesi sai 800e purkuosan, uusi olis ollut lähemmäs 2000
Tätä varoitti Scanian asentajakin, yhdestä 4-sarjan autosta oli menny yhtä lukuunottamatta kaikki ohjausboxit juuri tuosta syystä. Oli ollu kuulemma aika kallis "pikastartti"...
Tämä boxi ei onneksi ollut ihan noin kallis

Re: Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)
Lähetetty: 11 Marras 2010 11:28
Kirjoittaja Jailbird
Tää olikin mielenkiintoinen tieto ettei buusteria kannata käyttää näihin vehkeisiin!
ARGH... kerran laitoin käyntiin buusterilla mutta nyt on uudet akut joten toivottavasti ei tule tarvetta buustailla!
Re: Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)
Lähetetty: 11 Marras 2010 11:50
Kirjoittaja Reddewil
Jailbird kirjoitti:Tää olikin mielenkiintoinen tieto ettei buusteria kannata käyttää näihin vehkeisiin!
ARGH... kerran laitoin käyntiin buusterilla mutta nyt on uudet akut joten toivottavasti ei tule tarvetta buustailla!
"Buusteri" ei tee hyvää millekkään vehkeelle. Jännite voi pompata helposti 35V:n tai enemmän, ja startin jälkeen ties millasia piikkejä. Parempi ladata akkuja ja sahata niillä käyntiin sitten kun virtaa on. Jos on pakko boostata, niin ottaa kaapelin irti / päävirta pois ja boostaa akkuja (siitä ne ei tykkää), sitten starttaa pelkillä akuilla.
Re: Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)
Lähetetty: 11 Marras 2010 23:17
Kirjoittaja Lahti32
boosteri särki jopa peruutuskameran näytön
Re: Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)
Lähetetty: 14 Marras 2010 08:55
Kirjoittaja joope
Joo! Nuissa bokseissa tuppa olemaan sellainen varo diodi joka suojelee hienompia virtapiirejä jännite piikeiltä (sulake ei reagoi nopeisiin). Se on laitettu virtapiirin alkuun jännitteen ja maan väliin, kun tulee piikki diodi palaa ja jännitteellä on suora yhteys maahan ja sen takia boksin sulake ei enää kestä.
Re: Toinenkin merkkivalo (=asiaa nopeudenrajoittimesta)
Lähetetty: 14 Marras 2010 10:28
Kirjoittaja haaveilija
joope kirjoitti:Joo! Nuissa bokseissa tuppa olemaan sellainen varo diodi joka suojelee hienompia virtapiirejä jännite piikeiltä (sulake ei reagoi nopeisiin). Se on laitettu virtapiirin alkuun jännitteen ja maan väliin, kun tulee piikki diodi palaa ja jännitteellä on suora yhteys maahan ja sen takia boksin sulake ei enää kestä.
Jos tuollainen suojaus on syynä niin tuohan olisi helppo korjata vain poistamalla kyseinen diodi? Löytyiskö täältä sellaista elektroniikka-asentajaa joka osaisi osoittaa oikean komponentin vai miten sen voisi tunnistaa? Jonkin verran niistä ymmärrän mutta omat taidot ei kyllä riitä ihan loppuun asti.
Tuossa pari kuvaa levystä, + ja - nastat on merkitty punaisella renkaalla ja niiden välillä on tosiaan oikosulku. Kumpi on + ja kumpi -, siitä en ole täysin varma.
http://www.promorent.fi/images/piirilevy.jpg
http://www.promorent.fi/images/piirilevy_pohja.jpg