Sivu 1/1

Varoitusvalo

Lähetetty: 19 Syys 2010 10:36
Kirjoittaja Marco71
Mikähän mahtaa olla oheisen varoitusvalon merkitys? Kaikki nestepinnat näyttäisi olevan kunnossa, mutta tuo valo välähtelee satunnaisesti. Ei siis jää palamaan muutamaa sekuntia kauemmaksi aikaa.

Ja tietysti mistä sitten pitäisi vikaa lähteä katsomaan jos sille on syytä tehdä jotain?

Autohan on Scania K113 Delta Superstar vm. 1989.

-- Marko --

Re: Varoitusvalo

Lähetetty: 19 Syys 2010 10:47
Kirjoittaja Reddewil
Vulvassa muistaakseni merkkaa jäähdytysnesteen tasoa (ylilämmölle oma valo), anturi paisuntasäiliössä. Kokeile irrottaa pistoke, jääkö palamaan vai sammuuko konaan, toiminta selviää sillä. Toki voit yhdistää anturille menevät piuhat ja silloin valon pitäisi palaa, tai toisinpäin.
Uppasin kuvan manuaalista: http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... ?pos=-3805

Re: Varoitusvalo

Lähetetty: 19 Syys 2010 11:49
Kirjoittaja Rosvolinna
Rölli B10M:n kojetaulussa vilkkui samanmoinen valo. Vika korjaantui puhdistamalla jäähdytinnestesäiliössä olevan anturin kontaktipinnat.

Re: Varoitusvalo

Lähetetty: 19 Syys 2010 19:53
Kirjoittaja Zyke64
Juu, siellä se on paisarin kylessä anturi veden korkeudelle. Aluksi jäähdytysnesteen pinnan tarkastus, jos on siinä nakkilankirkon vaiheilla, niin kylmänä voi nestepinta käydä alle rajan, lämpimänä kun neste laajenee, niin pinta nousee normaaliin. Piuhavikakin voi olla, mutta anturin puhdistus vois olla järkevä toimenpide....

Re: Varoitusvalo

Lähetetty: 19 Syys 2010 23:59
Kirjoittaja Marco71
Zyke64 kirjoitti:Juu, siellä se on paisarin kylessä anturi veden korkeudelle. Aluksi jäähdytysnesteen pinnan tarkastus, jos on siinä nakkilankirkon vaiheilla, niin kylmänä voi nestepinta käydä alle rajan, lämpimänä kun neste laajenee, niin pinta nousee normaaliin. Piuhavikakin voi olla, mutta anturin puhdistus vois olla järkevä toimenpide....
Täytyy ottaa tuo anturi irti, koska nestettä tuolla todellakin on ihan normaali määrä eli riittävästi. Yleensä se vilkahtelee ajossa, tuon sain sattumalta kuvattua virtojen laittamisen jälkeen. Kiitoksia kaikista vinkeistä.

Re: Varoitusvalo

Lähetetty: 11 Loka 2010 20:43
Kirjoittaja Falcon
Kannattaa kaikkien joilla on jäähdytysnesteen pinnankorkeus anturi,ottaa se irti, puhdistaa ja takistaa toiminta.
Menaan että itellä kävi niin,ettei se toiminutkaan vaikka luulin niin.
Moottorin alavesiletkussa on metalliputki välissä,joka oli ruostunut puhki.Lorautti kaikki nesteet pitkin tietä,
meikäläisen täysin tietämättä.Onneksi pääsin mökin pihalle,jossa moottorin käyntiäänestä
huomasin ettei ole kaikki kunnossa.Piti muuten aikamoista meteliä.Se neste muuten vaimentaa koneen ääntä
jonkun verran,huomasin.Lämpö ei ehtinyt vielä nousta,onneksi.
No oli tietysti lauantai ja kaikki kiinni.Mutta Laukunkankaalla Savonlinnassa on bussipurkamo.
Olivat sattumalta paikalla ja suostuivat myymään ehjän alavesiputken.
Jäähdytysnestettä muuten mahtuu Scanian K 112 jäähdytysjärjestelmään tosi paljon,varmaan lähemmä 100 litraa,
luulin nimittäin n.70 litran jälkeen,että neste varmaan tulee toisesta päästä autoa ulos kun ei täyty.
Seuravaksi pitää muistaa ennen pakkasia lisätä jäähdytysnestettä,ettei tule kalliiksi keväällä.

Re: Varoitusvalo

Lähetetty: 17 Loka 2010 16:19
Kirjoittaja Lahti32
millainen toimintaperiaate tällä anturilla on? Huomasin ettei tuo valo syty enää missään vaiheessa, ainoastaan mittariston check napista syttyy. Ei syty vaikka johdonkin irroittaa anturilta.

Ennen valo toimi niin että kun käänsi virrat päälle, syttyi tämä valo muutamaksi sekunniksi ja sammui jos nestepinta oli oikea.

Re: Varoitusvalo

Lähetetty: 17 Loka 2010 18:15
Kirjoittaja Reddewil
Lahti32 kirjoitti: Ennen valo toimi niin että kun käänsi virrat päälle, syttyi tämä valo muutamaksi sekunniksi ja sammui jos nestepinta oli oikea.
Näin toimii mulla.

Re: Varoitusvalo

Lähetetty: 17 Loka 2010 21:41
Kirjoittaja motoku
nestevalo voi palaa myös jos neste on liian "rikasta". korkeusanturihan on yleensä 2 piikkiä, joista toiseen johdetaan jännite ja toisesta sitä haistellaan. jos nestettä ei ole tai se on liian vahvaa, sähkö ei siirry piikistä toiseen ja valo palaa.
myös meidän scaniassa nestevalo palaa hetken virran kytkemisen jälkeen.

Re: Varoitusvalo

Lähetetty: 17 Loka 2010 21:51
Kirjoittaja Lahti32
Onkohan anturissa vikaa kun valo ei pala vaikka johdon ottaa irti. Mistähän johtuu ettei koskaan pala?

Re: Varoitusvalo

Lähetetty: 17 Loka 2010 22:27
Kirjoittaja Ambulance
No siitä tietenkin kun se on VOLVO... :lol: :lol: :lol:

Re: Varoitusvalo

Lähetetty: 17 Loka 2010 22:32
Kirjoittaja Lahti32
Ambulance kirjoitti:No siitä tietenkin kun se on VOLVO... :lol: :lol: :lol:
Yrität yllyttää että alkaisin kinasteleen :wink: Jaa niin minkä merkkisellä tää ketju aloitettiinkaan :lol: