Sivu 1/1
Sähköflektille kestävä etuvastus?
Lähetetty: 22 Heinä 2010 15:21
Kirjoittaja Lahti32
Olisko kellään suositella kestävää etuvastusta sähköflekteille?
Ylemmästä flektistä meni jo kolmannen kerran vastus pimeäksi. Ensimmäinen oli Boschin keraaminen n. 7x2x2cm valkoinen pötkylä, joka kiinnittyi alumiinisangalla keskeltä. Toinen malli Hämeen autosähköstä hommattu kolminopeuksinen vihreä yleismallin putkula jota on käytetty noissa lämmityslaitteen puhaltimissa. Terveisiä autosähkön myyjälle, ei kestänyt edes ekaa reissua vaikka piti olla hyvä.
Vastuksen palamiselle voi olla syynä kuuma sijoituspaikka, seuraavan asennan joka tapauksessa alemman flektin vastuksen viereen, siinä kohtaa tuntuu kestävän. Jäähdytysteho saavutetaan yhdelläkin flektillä, käytiin yhdellä mm Norjassa mutta nyt menen uudestaan ja saattaa olla lämpimämmät kelit joten täysi teho on tarpeen.
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Lähetetty: 22 Heinä 2010 22:04
Kirjoittaja Falcon
Miksi sillä puhaltimella pitää olla etuvastus?Eikö se olisi kytkettävä suoraan ilman etuvastusta termostaatin
ohjaamana.
Tai sitten hankkii isompitehoisen etuvastuksen ja asentaa sen puhaltimen ilmavirtaan jäähtymään.
Niin,tai puhaltimen laakeri on jumissa aiheuttaen virran ylimääräisen nousun,joka polttaa vastuksen.
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Lähetetty: 23 Heinä 2010 01:12
Kirjoittaja Lahti32
Puhallin pyörii aivan hirmuisen kovaa ilman etuvastusta ja jopa 80 ampeerin sulake palaa. Ei varmaan laakerissa ole mitään vikaa, pyörii kyllä kevyesti.
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Lähetetty: 23 Heinä 2010 01:50
Kirjoittaja Reddewil
Lahti32 kirjoitti:Puhallin pyörii aivan hirmuisen kovaa ilman etuvastusta ja jopa 80 ampeerin sulake palaa. Ei varmaan laakerissa ole mitään vikaa, pyörii kyllä kevyesti.
Tuolla virralla flektin teho olisi n.2000W. Että olisiko nyt jossain vikaa? Vastushan ei auta virran syöntiin kun kytkentä pysyy saman, eli osa virrasta vaan jää vastukseen. Jos puolella teholla haluat flektin pyörivän ja virta on tosiaan tuo, niin 1000W vastus kestää niukin naukin.

Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Lähetetty: 23 Heinä 2010 02:19
Kirjoittaja Lahti32
kyllä se onkin todella tehokas puhallin. Siis aivan sairaan tehokas, vähempikin riittää. Koiviston auto on tuon puhallinkotelon tehnyt ja sellaiset etuvastukset siihen asentanut. Puhallin tulee ikäänkuin hulluksi ilman vastusta. Roskat lentää perän alta ja virtaa kuluu ihan hirveenä. Silloin kun vastuksella rajoitetaan niin virrankulutuskin on normaalia. Taistelin tämän kanssa jo etukardaaniprojektin aikana. Yksi puhallinmoottorikin sulasi kun vastusta ei ensin ollut ylemmässä puhaltimessa.
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Lähetetty: 23 Heinä 2010 03:57
Kirjoittaja Reddewil
Mitä jos kytkisit se sarjaan? Vai oisko ne 12v -malleja?
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Lähetetty: 23 Heinä 2010 10:44
Kirjoittaja Zyke64
Reddewil kirjoitti:Mitä jos kytkisit se sarjaan? Vai oisko ne 12v -malleja?
Jep, tuo kannattaa varmistaa. Mulla oli edellisessä Ajokissa 2 kpl 12v puhaltimia sarjaan kytkettynä. Se poltti myös herkästi sulakkeet, pihtimittarilla katsottuna ne veti tuommosta 40-50A virtoja. Muutin syötöt 4kpl 20A sulakkeiden läpi. Ongelmaa tutkiessani onnistuin polttamaan myös toisen puhaltimen, ku laitoin 24V siihen suoraan. Vasta, kun sain kaavion, asia selvisi. Onneksi löytyi samanlainen puhallin uutena tarvikeliikkeen kautta. Sulakkeiden laiton jälkeen ja kaikkien liitosten uusimisen myötä ei ollut ongelmia.

Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Lähetetty: 23 Heinä 2010 11:29
Kirjoittaja Lahti32
Zyke64 kirjoitti:Reddewil kirjoitti:Mitä jos kytkisit se sarjaan? Vai oisko ne 12v -malleja?
Jep, tuo kannattaa varmistaa. Mulla oli edellisessä Ajokissa 2 kpl 12v puhaltimia sarjaan kytkettynä. Se poltti myös herkästi sulakkeet, pihtimittarilla katsottuna ne veti tuommosta 40-50A virtoja. Muutin syötöt 4kpl 20A sulakkeiden läpi. Ongelmaa tutkiessani onnistuin polttamaan myös toisen puhaltimen, ku laitoin 24V siihen suoraan. Vasta, kun sain kaavion, asia selvisi. Onneksi löytyi samanlainen puhallin uutena tarvikeliikkeen kautta. Sulakkeiden laiton jälkeen ja kaikkien liitosten uusimisen myötä ei ollut ongelmia.

Onhan se mahdollista että olisi 12V puhallin mutta noissa ei ole minkäänlaisia merkintöjä missään. Tällä etuvastuksellahan voi käyttää vaikka 12 volttistakin kunhan se vastus kestää. Nyt tilasin sellaisen 50W tehonkestoisen vastuksen, seuraava autosähkömies moitti tuota Boschin keraamista mallia huonoksi. Kokeillaan, ja nämä helteet loppuu kuitenkin kohta jolloin ne puhaltimet ei käy enää vuoteen, yllättävän harvoin ne silti käynnistyy, ainoastaan pitkissä nousuissa ja joskus maantieajon päätteeksi.
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Lähetetty: 23 Heinä 2010 12:31
Kirjoittaja KajNyy1
Tom Rönnberg Volvo Bus Center kertoi että B10M etukardaanituulettimen teho on n. 4000W = 4kW joten tuo 80A ottava tuuletin on vain puolitehoinen tuuletin.
Itsellä on 25A ottava tuuletin = 600W ja tällä tulee aina pitkissä nousuissa ylilämpenemisongelma pitkissä nousuissa. esim merenpinnasta 800m korkeuteen vedossa loppupäässä vauhti 30 - 40km/h kun lämpöä ei sää johdettua pois on tehoa rajoitettava ja noustava pienemmällä vaihteella hitaammin.
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Lähetetty: 23 Heinä 2010 14:48
Kirjoittaja Lahti32
KajNyy1 kirjoitti:Tom Rönnberg Volvo Bus Center kertoi että B10M etukardaanituulettimen teho on n. 4000W = 4kW joten tuo 80A ottava tuuletin on vain puolitehoinen tuuletin.
Itsellä on 25A ottava tuuletin = 600W ja tällä tulee aina pitkissä nousuissa ylilämpenemisongelma pitkissä nousuissa. esim merenpinnasta 800m korkeuteen vedossa loppupäässä vauhti 30 - 40km/h kun lämpöä ei sää johdettua pois on tehoa rajoitettava ja noustava pienemmällä vaihteella hitaammin.
Kyllä varmaan kuluu 4kw sen systeemin pyörittämiseen

On laakeria, ristikkoniveltä, viskokytkintä, hihnoja ja painavat systeemit. En oikein tuota allekirjoita että sähköinen ei olisi niin tehokas. Yhdelläkin jäähtyy hyvin pitkissäkin nousuissa. Tottakai se vähän lämpö nousee.
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Lähetetty: 29 Heinä 2010 15:29
Kirjoittaja Lahti32
Tipalle menee etuvastuksen saanti. Ei saanutkaan 50 watin vastusta, vaan tilalle tulee 100 wattinen joten varmaan aika hyvä. Elfalta löytyi sellainen. Huomenna pitäs olla jo kovasti menossa mutta vielä on loput kilkkeet kaupassa
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Lähetetty: 04 Elo 2010 23:44
Kirjoittaja [Volvo B57]
Mikä oli tuon 100 W vastuksen resistanssi? Näyttikö se alkuperäinen Bosch-vastus semmoiselta rautalangasta väännetyltä kierukalta, jossa käytetään paksua vastuslankaa? Sellainen, joka löytyy esim. Volvo 240 sisälämppäristä tai Eberin X12 24V mallista...
Mulla on hyllyssä eri paksuuksisia vastuslankoja metritavarana mutta en ulkomuistista osaa sanoa kestääkö 80 A. Tuommoisesta voisi kiertää tarvittavan etuvastuksen.
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Lähetetty: 05 Elo 2010 09:06
Kirjoittaja KajNyy1
Jos sinulla on kaksi samanlaista flektiä niin ensialkuun laittaisin ne sarjaan. 'Tällöin niiden ilmavirtaus laskee 1/4 osaan rinnankytkentään verrattuna. Toinen mitä voit kokeilla etuvastuksena on paria 100W 24V ajovaloa rinnan, mutta silloin tuulettaja pyörii erittäin hitaasti.
Etuvatuksen tehon kesto pitäisi olla samaa luokkaa kuin puolet moottorin tehosta, vähintään neljäsosa siitä.
Etuvastuksen jännite vastuksen navoista mitattuna.
12V etuvastus teho 50% moottorin tehosta
6V teho 25%
3V teho 12%
Re: Sähköflektille kestävä etuvastus?
Lähetetty: 05 Elo 2010 20:47
Kirjoittaja konenikkari

4:n kW puhallin käynnistyessään liikuttaa jo autoa

Ottamaksi tehoksi kardaanivetoisena vois sopia
Sehän ottais 70A/28V:sta. virtaa joten sille pitäis mennä tosi tukevat kaapelitkin.
Ja olis jo samaa luokkaa startin keskimääräisten virtojen kanssa.
Epäilen laksuvihre paholaista.
Tai joissain posteissa kirotusvihre paholaista.
