Sivu 1/1
Ajovalot
Lähetetty: 24 Loka 2009 23:48
Kirjoittaja Reddewil
Kävimpä tuossa pimiällä ajelemassa kun sain maasähköt kaappia lukuunottamatta valmiiksi, pistorasioita 10 ja loppu kesken =). Sähköalan koulutus on.
Niin tosiaan kun valot on suorastaan surkeat! Mitä ootte tehneen, vai tottuneet vain? Pikkuautossa kun on kaasupurkausvalot, 3 paria, niin on tottunut näkemään.
Säädin ylemmäs kun nyt keulapala menee kunnolla kiinni ja valot näytti n.20m päähän, mutta ei paljon auttanut ja rikoin kuskin puolen säädönki = loppu kesken.
Laitanko kylmän viileesti xenonpolttimot ja xenonlisävalot, johdotus, releet ja kytkin on näköjään valmiima... Sitten näkis. Ei muuten pelaa pakkivalot sähkötaululta, kytkin releen ohi, sekin vielä. Onneksi piuhat menee yläkautta.
Re: Ajovalot
Lähetetty: 25 Loka 2009 00:44
Kirjoittaja motoku
kohtalaisen edullinen ja tepsivä konsti on vetää paksummat johdot valoille ja uusia polttimot. kummankin toimenpiteen vaikutus on luokkaa +20%. johtojenvaihtotarpeen saat helposti tarkistettua: auto käyntiin ja laita valot päälle ja mittaa lampun kannalle tuleva jännite. jos ero yli 0.5v latausjännitteeseen, "virittäminen" kannattaa.
normaali hehkulankapolttimo kestää alijännitteisenä "ikuisesti", mutta toimintatavasta johtuen teho varsinkin lyhyillä valoilla laskee iän myötä paljonkin. polttimohan toimii siten että valkohehkuisena langasta irtoaa hehkuvia hippusia, joista 99.9% palaa jäähdyttyään lankaan, mutta loppu tarttuu lasin pintaan samentaen sen.. samea alue näkyy selvästi vanhassa lampussa
kauttani saa myös näitä:
http://www.lightforcefinland.fi siellä olis deltan katolla tilaa....
sumuvalosuotimella käy myös likivalojen avuksi. mut tsekkaas ensin noi johdot ja lamput.
ps. mitään +50% premium-lamppuja ei kannata ostaa, jos vaihdat johdot. niiden "parempi teho" perustuu siihen, että ne ottaa jo huomioon, ettei autoissa koskaan tule täys jännite perille asti. ovat kyllä tosi tehokkaita, mut kestävät 2vko-2kk

Re: Ajovalot
Lähetetty: 25 Loka 2009 00:45
Kirjoittaja Reddewil
Hene kirjoitti:Hellan Luminator xenon-kaukovalosarja on hyvä bussiin...
http://www.orum.fi/index.php/Luminator-sarja.html. DE ois pienempi mutta siitä ei ole kokemusta.
H4-umpioon ei kannata laittaa HID-sarjaa tai lopputulos on kuin skodan tehdasvalosarjoissa - säteilee vähän joka suuntaan mutta ei valaise pitkälle.
Näkyy nuo volvotkin häikivän, tai sitten niissä on ite vähkätyt hidit. Kokeilen omia sarjoja joissa on kahdet häikäsynesto pellit. Xenon-Hellat on niin suolasen hintaiset, että mieluummin ostan britaxit tjms. Ja laitan niihin hidit. Nuo nykyiset ajovalot "pesin" kun oli hiekkaa ja ötököitä sisällä...
Etiskelen linssiumpioita, jotka vois modata tuohon bussin keulaan, harmi ku on niin suora, muuten laittasin e39 bmw:n orkkis xenon umpiot!
Re: Ajovalot
Lähetetty: 25 Loka 2009 00:55
Kirjoittaja Reddewil
Joo johdot on mitä on, täytyy vielä mitata, mutta uudet polttimot on kyllä (philips).
En usko että piuhoilla pääsen siihen tulokseen mitä haen. Mutta vaikka hidit laittaisin, lupaan olla häikimättä, kun en sitä nykyäänkään tee. Se on hieno katsoa ku tarkka valokuvio piirtyy tiehen lähivaloilla sinne 50m päähän ja pitkillä maailma valaistuu =)
Re: Ajovalot
Lähetetty: 25 Loka 2009 18:43
Kirjoittaja Sisu
Saakos ilma-alukseen laittaa xenonit tuosta vaan? Meinaan että laittaa ihan viralliset umpiot ja polttimot. Näissähän ei tartte säädettäviä umpioita kun ilmapussit pitää oikeassa korkeudessa

Re: Ajovalot
Lähetetty: 25 Loka 2009 21:12
Kirjoittaja Reddewil
Sisu kirjoitti:Saakos ilma-alukseen laittaa xenonit tuosta vaan? Meinaan että laittaa ihan viralliset umpiot ja polttimot. Näissähän ei tartte säädettäviä umpioita kun ilmapussit pitää oikeassa korkeudessa

Periaatteessa saa, mutta mulla on rautajouset. Esim. Serkun uus volvon lavetti tuli rautajousilla ja siihen ei saanu tehtaalta xenoneja.
Tänään taas ajelin pimeellä, ja pimeetä on. Ihan pepusta!
Re: Ajovalot
Lähetetty: 27 Loka 2009 02:44
Kirjoittaja b12m
Sisu kirjoitti:Saakos ilma-alukseen laittaa xenonit tuosta vaan? Meinaan että laittaa ihan viralliset umpiot ja polttimot. Näissähän ei tartte säädettäviä umpioita kun ilmapussit pitää oikeassa korkeudessa

Ainakin henkilöautopuolella homma toimii juuri näin. Eli "automaattisesti auton asennon vakiona pitävällä järjestelmällä varustettuun" autoon (ha-puolella vaikkapa kaasunestejousitetut Citroenit) eivät tarvitse xenon-valojen yhteydessä automaattista valojen korkeuden säätöä, koska se on rakennettu auton jousitukseen. Samalla tavalla homma toimii myös ilmajousitetuissa linja-autoissa. Näissä xenon-valojen suuntaus on kiinteä, tasonsäätölaitteisto pitää huolen maavaran pysymisestä vakiona kuormituksesta riippumatta.
Re: Ajovalot
Lähetetty: 27 Loka 2009 11:02
Kirjoittaja Reddewil
b12m kirjoitti:Sisu kirjoitti:Saakos ilma-alukseen laittaa xenonit tuosta vaan? Meinaan että laittaa ihan viralliset umpiot ja polttimot. Näissähän ei tartte säädettäviä umpioita kun ilmapussit pitää oikeassa korkeudessa

Ainakin henkilöautopuolella homma toimii juuri näin. Eli "automaattisesti auton asennon vakiona pitävällä järjestelmällä varustettuun" autoon (ha-puolella vaikkapa kaasunestejousitetut Citroenit) eivät tarvitse xenon-valojen yhteydessä automaattista valojen korkeuden säätöä, koska se on rakennettu auton jousitukseen. Samalla tavalla homma toimii myös ilmajousitetuissa linja-autoissa. Näissä xenon-valojen suuntaus on kiinteä, tasonsäätölaitteisto pitää huolen maavaran pysymisestä vakiona kuormituksesta riippumatta.
Niin ja e-hyv. hid-umpioiden lisäksi aina valojen pesurit.