Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 18 Marras 2017 02:45

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 17 Syys 2009 09:20 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Ei taida olla missään sellaista valmista laitetta joka kytkee invertterin päälle vasta kun kulutuslaite pyytää virtaa? Aggrekaateissahan onn sellaista toimintoa olemassa, miksei siis invertteriin saisi samanlaisen?

Kun valitsen uutta invertteriä, huomio kiinnittyy tyhjäkäyntikulutukseen, siis siihen että invertteri venttailee koska tarvis sähköä tehdä ja tuo "stand by" tila kuluttaa helposti yhtä paljon akkua kuin siihen kytketty jääkaappi. Onko siis olemassa jotain start up laitetta joka starttaa invertterin vasta silloin päälle kun esim jääkaappi aikoo alkaa hurisemaan...Saisi akun kestoa venytettyä aika paljon.

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17 Syys 2009 13:55 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4204
Truck: Hiivat Tucato
Location: Pori
Member id: 037
No eipä ole itselle tullut vastaan, mutta voishan sillä jääkaapin termostaatilla ohjata invertterin 24V -syöttöä =) Jos invertteri olisi vain jääkaapille pyhitetty. Mutta ei kai nuo 2,5kW invertterit ota kuin reilun puoli amppeeria eli n.12W levätessään, eli ihan hirveästä kulutuksesta ei kai ole kyse.
Tästä muuten tuli mieleen kun auton oma jkaappi on danforssin kompuralla ja termostaatilla, niin oiskohan sekin 230V peli ja siellä ois autossa oma invertteri, kun joku jäähdytyssiili siellä näkyisi möllöttävän, mutta mittaamaan ei yllä?

_________________
-Bussin rakentelu on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa, mutta sitten tajusin että voihan sitä rakennella ilman housujakin!-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17 Syys 2009 14:53 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Tarkoitus on aikaansaada systeemi jolla invertterin perään rakennettu tekniikka toimisi mahdollisimman pitkään omavaraisena. Invertterit kuluttaa valmiustilassaan 0,4-1,5A, siniaaltoiset enemmän ja kanttiaaltovehkeet vähemmän. Jos invertteri saadaan päälle vain kun sitä tarvitaan, luulisin että sillä jonkun verran pidempään vielä pitää autoa leirissä. Tekisi mieli ostaa hyvä siniaaltolaite mutta tuo tyhjäkäyntivirta harmittaa niissä.

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17 Syys 2009 21:48 
Ajoneuvos

Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Viestit: 553
Truck: scania f112 wiima303
Location: uusimaa
onkohan siinä jälkijäähdytystä käytön jälkeen? (juuri tulin kytkentää tekemästä, kokeilu jää huomiseen.)

näytti tuosa 2kw kanttikoneessa olevan pyrstö täynnä flektejä, lienee tarpeen.. sulaako tuo jos ei ole jälkijäähdytystä :?:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 18 Syys 2009 00:40 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2541
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Lahti32 kirjoitti:
Jos invertteri saadaan päälle vain kun sitä tarvitaan, luu....


Vaihtoreleellä käynnistys. Joka pistorasian viereen painonappi ja merkkivalo. Tulee hieman kaapelivetoa - manuaalinen, mutta toimii. Kaapeliksi kelpaisi vaikka tietokoneen verkkopiuha CAT-5

Minun MB:ssäni on sisävaloille tuollainen vaihtorelekytkentä. Valot saa päälle/pois kuskin paikalta, vänkärin ovensuusta ja takaovipalkista.

_________________
Suojaa korvasi - täällä hitsataan
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 18 Syys 2009 22:14 
Kuski

Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
Viestit: 29
Location: Suomi
Tarkoitat varmaan sysäysrelettä, miten normaalilla vaihtoreleellä tuota voisit ohjata noin?
Vaihtorelehän jakaa yhtä napaa kahteen napaan ohjauksen mukaan?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 18 Syys 2009 23:05 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2541
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Juu sellaista sysäysrelettä tarkoitan, joka vaihtaa tilaa pulssilla. En muista mikä oli tyyppimerkintä - siellä se lepää Mesen sulakekeskuksen alla....

Kiitoksia tarkennuksesta :)

_________________
Suojaa korvasi - täällä hitsataan
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 19 Syys 2009 00:43 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4204
Truck: Hiivat Tucato
Location: Pori
Member id: 037
Rosvolinna kirjoitti:
Juu sellaista sysäysrelettä tarkoitan, joka vaihtaa tilaa pulssilla. En muista mikä oli tyyppimerkintä - siellä se lepää Mesen sulakekeskuksen alla....

Kiitoksia tarkennuksesta :)


Ei taida jääkaappi tajuta silti painaa mitään nappia, joten tuo "kuormaan" liittyvä katkaisin olisi hakusessa. Kai? :roll:

ps.sysäysreleestä en muista kuulleeni edes kouluaikoina Porin tekniikkaopistossa, mutta jos se liittyy jotenkin "pitävään releeseen" niin ymmärrän asian. Eli kun kytketään virta no-releelle, niin pitovirta ohajutuu releelle ja se jää no-tilan sijaan nc-tilaan. Aika on poistanut termit, mutta kytkennät onnistuu, vai miten se meni shiih :shock:

_________________
-Bussin rakentelu on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa, mutta sitten tajusin että voihan sitä rakennella ilman housujakin!-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 19 Syys 2009 08:36 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Viestit: 1998
Paikkakunta: Espoo
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Sysäysrele nimensämukaisesti virtaimpulsilla vaihtaa kytkentätilan jokatoinen kerta päälle ja pois. Tehoa se ei tarvitse siinä välissä.

Markkinoilla on "kytkimiä" jotka haistavat että nyt halutaan sähköä ja kytkee sähkön päälle ja kun virta on ollut jonkin aikaa n. 0 kytkee sen pois. Haaste on että tämän tekniikan on kestettävä 230V käyttöjännite. Sähtötukkurilta voi tiedustella näitä osia. Tällainen systeemi vie vähän sähköä koko ajan.

_________________
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 19 Syys 2009 21:13 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 21 Loka 2008 07:45
Viestit: 77
Location: Vantaa
Mites olis sellane 2 invertterin setti, 1 semmonen vaik 300w pitää hienosti itsensä valmiudessa, ku se haistaa et kuormaa tulee niin se antaa sen mitä se voi.
Ku toi on pyytämässä armoa, niin 24v/12v puolella toimiva "snifferi" huomaan suuremman kulutuksen 300w laitteessa, kytkee virrat isomman invertterin päälle ja katkoo ne 300w laitteelta.

Tieteski tää pitäis tehä nopeammi ku 50us ettei tietokone(yms) sniffaa verkkohäiriötä.

Nii ja tietysti se isompi sitte sammutta ittensä kokonaan ku kuormat haihtuu, ja "snifferi" pistää 300w taas toimintaan.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 19 Syys 2009 23:12 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2541
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Reddewil kirjoitti:
Ei taida jääkaappi tajuta silti painaa mitään nappia, joten tuo "kuo....


Ei se kaappi mitään tajua, mutta termostaatin liittimistä näppärä väsää ohjauksen. Voisi olla rinnan tuon "sysäys"-releen kanssa.

Termarin viereen kaksikanavainen rele. toiseen 24v-puoli ja toiseen 230v-puoli. Ohjaus 24v termarin kautta.

Sivukysymyksenä "Onko se vertin tyhjäkäyntikulutus niin suurta, että kannattaa nähdä vaivaa?"

Itselläni on jäänyt semmoinen halpis-vertti 1500W jurnuttamaan vuorokaudeksi. Ei se ainakaan siinä ajassa akkuja tyhjentänyt.

12 tuntia pakastinta ilman ajoa sai kyllä ajoakut tyhjiksi - onneksi Rosvolinnan jaksaa pikkuporukalla työntää käyntiin.

_________________
Suojaa korvasi - täällä hitsataan
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Syys 2009 10:55 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Eikö kukaan tiedä, millainen on mekanismi / elektroniikka esim aggrekaatissa, joka älyää startata itsensä käyntiin ja tuottaa virtaa vasta kun laitetaan jokin laite päälle? Ei siinäkään ole mitään releitä eikä lisäkatkaisimia missään.

Sivukysymykseen vastaus, tarkoitus on pystyä tekemään auto, jossa on kaikki hupipelit 230V normaalilaitteita ja joka pysyy omavaraisena mahdollisimman pitkään, esim. pitkän viikonlopun. Silloin on merkitystä jokaiselle ampeeritunnilla. Voisi pysäyttää auton mihin ikinä haluaa ja kököttää siinä kauan olematta riippuvainen ulkopuolisesta energiasta.

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Syys 2009 19:07 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2541
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Minun sähkötietämykseni valossa en keksi mitään täysin virtaa kuluttamatonta kytkentää - releitä lukuun ottamatta.

Aggrekaateissa on oltava jokin piiri joka tarkkailee tilannetta. Virtansa piiri saa kaatin käynnistysakulta tai omalta akultaan.

Sivukysymykseen liittyen: Nyt ymmärrän :) - joka ampeeritunti tulee tarpeeseen - olen itsekin pyrkinyt tuon sähkön ja lämmön omavaraisuusasteen kasvattamiseen niin vaunuissa kuin Rosvolinnassakin.

230-laitteet vaatii akustolta paljon ja varsinkin kylmissä olosuhteista akkuparat eivät jaksa antaa kuin murto-osan tarran ampeereista.

Pohdintaa... Jos virittäisi aggrekaatin toimimaan nestekaasulla - pääsisi pakokaasun kärystä. Ongelmista jäisi jäljelle ainoastaan melu...

_________________
Suojaa korvasi - täällä hitsataan
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Syys 2009 21:09 
Rattimajuri

Liittynyt: 20 Elo 2008 18:08
Viestit: 222
Truck: volvo b10m
Location: karkkila
itsellä oli idea, joka jäi rakentamatta. joka siis jo tuli aikaisemmin ketjussa esille, että jääkaapin termostaatti ohjaisi invertteriä. ideana oli saada sähkönkulutus pieneksi varsinkin yöaikaan, kun muita 230v kuluttajia ei tarvita. päiväsaikaan voi sitten päristellä agrikaattia ym.
vaihtehtoina useampi invertteri, tai sitten vain invertterin virtakytkimen rinnakkainohjaus. lieneekö ison ja pienen invertterin tyhjäkäyntivirroissa ei niin suurta eroa, että tuon moniverttisysteemin vaihtoreleineen kannattaa rakentaa?

_________________
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Syys 2009 21:36 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 23 Loka 2007 21:21
Viestit: 411
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma
"230-laitteet vaatii akustolta paljon ja varsinkin kylmissä olosuhteista akkuparat eivät jaksa antaa kuin murto-osan tarran ampeereista."
Varsinkin kylmissä olosuhteissa, pieni kulutus, pitää akkuja lämpimänä, eikä invertterin lepovirta missään olosuhteissa ole se ratkaiseva tekijä, jos ei se ole 24/7 viikosta toiseen.
Sähköä, vaan yksinkertaisesti, pitää jollain tuottaa, jotta sitä voi kuluttaa.
Saattaa esim, meidän 24/200Ah akusto, jo itsessään, purkautua, jo ominaisuuksiensa takia tuota tahtia, eli 200mA ja enemmänkin poistuu, jo akuston oman kemian kautta.

_________________
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Syys 2009 21:52 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 01 Heinä 2007 18:03
Viestit: 1734
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa
En tieda miten toimii, mutta tuossa Erikssonin yhdessä autossa on (olisko ollut Fern Steuerin valmistama?) 24V sähkömoottorilla toimiva generaattori, ja se lähtee päälle kun laite pyytää... tosin kannettavan laturi ei ollut riittävä, piti kynnistää mikrouuni sekunniksi niin sitten pysyi laturin kanssa päällä...

_________________
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 21 Syys 2009 22:03 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 23 Loka 2007 21:21
Viestit: 411
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma
:D Nonni :D Nyt se on keksitty, sähkömoottorilla toimiva aggrekaatti, sehän on hiljainen, kait :D nyt :D

_________________
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 22 Syys 2009 00:19 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4204
Truck: Hiivat Tucato
Location: Pori
Member id: 037
konenikkari kirjoitti:
:D Nonni :D Nyt se on keksitty, sähkömoottorilla toimiva aggrekaatti, sehän on hiljainen, kait :D nyt :D

No sepä se, siinä vasta keksintö :lol:
No mutta kuten tuolla jo ihmettelin, niin ei kai se 24W eli n.1Ah ole juuri mitään lepokulutuksesta, kun ajattelee että lepovirta syö 230Ah akut "tyhjäksi" viikon-10 vuorokauden aikana. Se on pieni kulutus siihen nähden kun jauhetaan akusta mikroaaltouunille 1000W joka onkin siten jo akuilta häviöineen n.50A. Se on max. 3h ja akut finito! Eli se agrekaatti on aika kätevä kuitenkin, kun jollakin ne akutkin on ladattava. Tuossa muuten mittasin pelkän päävirran kytkemisen, se oli n.2A kun kontaktori vetää ja mankalle tulee herätevirta. Jos on maasähkössä, eli laturi lataa, niin seinästä menee palttiarallaa 80W.
Pakko lisätä vielä että suunnitelmat muuttuu ja koitan välttää tuota jännitteen muunnosta loppuun asti, eli 24V ledit valoihin niin kauan kun pystyy, ja sarjaan kytkentää yms. ja viimesenä invertteriä ja jännitteen alentajia, kun niissä sitä energiaa menee hukkaan.

_________________
-Bussin rakentelu on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa, mutta sitten tajusin että voihan sitä rakennella ilman housujakin!-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 22 Syys 2009 10:41 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 21 Loka 2008 07:45
Viestit: 77
Location: Vantaa
erm, mites olis
- aurinkopaneeleita, aurinkopaneeleita yms... Sunwind
- pieniä pystyakselisia tuulivoimaloita, Esim. Suomalainen Windside
- Vetykäyttöinen akkulaturi, esim. Suomalainen Hydrocell
- metaanikäyttöisiä Automaattisia ja "lähes äänetön" akkulaturia, SFC linkki 1. SFC-matkailu linkki2
- nestekaasulla toimiva Automaattinen akkulaturi, Self-energy Enkuks

jollakin noista voisit ainakin korvata sen invertterin ottaman lepovirran.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17 Heinä 2010 21:22 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 10 Heinä 2010 21:30
Viestit: 90
Paikkakunta: Tampere
Truck: SCANIA K112
Location: Tampere
Rosvolinna kirjoitti:
Minun sähkötietämykseni valossa en keksi mitään täysin virtaa kuluttamatonta kytkentää - releitä lukuun ottamatta.

Aggrekaateissa on oltava jokin piiri joka tarkkailee tilannetta. Virtansa piiri saa kaatin käynnistysakulta tai omalta akultaan.

Sivukysymykseen liittyen: Nyt ymmärrän :) - joka ampeeritunti tulee tarpeeseen - olen itsekin pyrkinyt tuon sähkön ja lämmön omavaraisuusasteen kasvattamiseen niin vaunuissa kuin Rosvolinnassakin.

230-laitteet vaatii akustolta paljon ja varsinkin kylmissä olosuhteista akkuparat eivät jaksa antaa kuin murto-osan tarran ampeereista.

Pohdintaa... Jos virittäisi aggrekaatin toimimaan nestekaasulla - pääsisi pakokaasun kärystä. Ongelmista jäisi jäljelle ainoastaan melu...
Tuolla kaasulla tuo käyntiääni pehmenee kummasti!
Itselle tulee aggregaattiin prossessori ohjattu käynnistys eli invertteri startti akkuun ja jännite tippuu niin voimalaitos pyärähtää tulille! Ei tosin jokaisella jääkaapin henkäyksellä kannata parisataa kiloista koneistoa laittaa pyörimään
:roll: :roll:

_________________
Kori: Vanhool Alizee 1987
Runko: Scania K112 CLB/AA 6000
Iskutilavuus: 11000cm3
Best regards Pertti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 30 Elo 2017 22:01 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 09 Touko 2010 19:09
Viestit: 355
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola
Googlella päädyin tänne, sama ongelma ja ratkaisua ei taida vieläkään olla? Mökin sähköt toteutettu 1500w puhtaalla siniaallolla minkä kulutus on 1,4a ilman kuormaa.. Aurinkopaneelisäätimet ja muut kilkkeet piharakennukses ihan vain jos ne sähkön takia palaa. Nyt olen päätynyt ratkaisuun et virtarele (löytyy 0,1A tarkkuudel oleva) yhdistettynä aikareleeseen, kun kuormitus katoaa niin sammutetaan invertteri. Ongelmaksi muodostuisi yöllä pimeässä liikkuminen joten ajattelin ostaa piirin seuraksi tuon: http://www.motonet.fi/fi/tuote/482262/Keskuslukituksen-kauko-ohjaussarja Tuolla saa sitten etänä joko sammutettua sähköt tai kytkettyä takaisin.. Vaihtoehtona vieläkin kummittelee tuo tässäkin ketjussa aikasemmin ehdotettu kahden invertterin taktiikka (pieni ylläpitää, tarvitaessa siirtyy isompitehoiseen) mutta vaatisi jonkin ohjainälyn.. Grouzetteja ja muitakin tullut ohjelmoitua mutta jos kokeilisi tuota kauko-ohjattavaa "sähköverkkoa".. :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 31 Elo 2017 07:57 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 24 Elo 2015 16:45
Viestit: 356
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Nykyään on monessa invertterissä itsessään "power save" -toiminto, ainakin näissä kiinan ihmeissä. Se toimii niin että virrat kytkeytyy päälle ehkä sekunnin ajaksi muutaman kerran minuutissa, ja laite mittaa onko kuormaa.. Jos kuormaa on niin virta jää päälle siihen asti että kuorma häviää. Eli just esimerkiksi jääkaapin kompuran kulutuksen haistelee.

Itse en ole tuota käyttänyt kun jääkaappi on niin idioottimalli että hukkaa lämpötilan asetukset kun virta katkeaa.....

_________________
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 31 Elo 2017 08:08 
Apukuski

Liittynyt: 15 Syys 2016 21:40
Viestit: 16
Paikkakunta: Haukipudas
Truck: berkhof
Location: haukipudas
Moro

Juurikin näin kuten Zuikkis totesi.
Mulla on tuommoinen kiinan ihme siniaalto invertteri joka pollaa kuormaa power save modessa olikohan 10s välein ja vaati luokkaa 40-60W kuormaa käynnistyäkseen.
En kylläkään kesällä kokeillut olisio jääkääppi tuolla toiminut kun sen verta lyhyitä puskareissuja oli joten annoin pöhistä koko ajan.
Eipähän vahingossa lonkerot lämpene.

_________________
Epäkesko


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 31 Elo 2017 09:15 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 267
Truck: ----liner
Location: Suomi
Jos ei muita verkkovirtalaitteita tarvitse "jatkuvasti" kuin jääkaapin, mitä jos vaihtais jääkaapin
jossa on 24 v kompressori, jonkin verran kalliipia ovat. Vajailla sähkötiedoilla olettais että silloin
hyötysuhde on paras akkukäytössä ( Ah kulutus). Tuo normaalin ( koti) jääkaappi toimii ajossa
ja matka autokäytössä häiriöittä , jossain vanhoissa ohjeissa että kuljetuksen jälkeen piti olla jonkin
aikaa kytkemättä ( voi olla kallistelu ja kosteus tuon ohjeen takana)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 31 Elo 2017 11:11 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Kyllä edelleen tarvisi olla poiskytkentähaistelija invertterille. Miksi pitää yleensäkään suosia ratkaisua jossa painellaan ylimääräisiä nappeja normaaleja toimintoja. Virta päälle ja pois, ihan turhaa huolehtimista.

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 28 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com