APUA tarvii hän Jantronikkiin

Avatar
kariyr
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
Truck: ex-kirjastoauto
Location: Joroinen, Kuvansi
Viesti:

APUA tarvii hän Jantronikkiin

Viesti Kirjoittaja kariyr »

Moi

Muistelen nähneeni jossain välissä viestiketjun jossa oli puhetta jantronikin laturisydeemistä. Nyt tarttisin valaisua asiaan. Olen hankkinut 3 kw siniaaltoinvertterin joka toimii myös laturina. Aikomus oli vaihtaa tämä uusi verme vanhan tilalle. Mutta kun olen kuunnellut asentajaa joka aikoi vaihdon suorittaa se jättäisi myös jantronikin sen takia että siinä on erotinlaite ja kenties jotain muutakin mikä vaikuttaa auton joihinkin toimintoihin. Itse en ymmärrä syvällisemmin näistä mutta haluaisin että systeemi toimii oikein. En haluaisi jättää jantronikia autoon vaan kaikki hoituisi tällä uudella laitteella. Kun starttaan autoa niin jantronikin sisältä kuuluu jonkin releen ääni mitä se mahtaa tarkoittaa? Jos otan jantronikin pois niin mitä toimintoja autosta pimenee ja täytyy tehdä uusiksi :(
Ja onko kenties jotain kaavioita/kuvia tästä vermeestä, niin näkisi siitä mitä se ohjailee ja miten...minulta ne näyttää puuttuvan. Jos kellä on jotain tietoa tai jos tiedät kuka oikeasti on perillä tästä niin kaikki tiedot on tervetulleita. Uusi invertteri on ohjelmoitu ja laitoimme sinne lataustehoksi 65 amppeeria muuten keskeytin jatkotoimet kunnes saan enemmän tietoa asioista. 040 545 7786 kari@luode.eu
Scania K82, kyllä lähtee
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Kokeile huviksesi irrottaa se laite, niin huomaat, ettei siellä korissa pelaa enää juuri mikään. Itse jätin Jantronicin nimenomaan tämän - sekä tietenkin sen loistavan erotintoiminnon - takia sinne, vaikka sen laturi simahtikin. Kytkin vaan C-Tekin niihin nastoihin, mistä Jantronic puski ennen virtaa akuille. Minulla Jantronic oli irti nurkassa, kun auton ostin ja korin toiminnot olivat aika vähissä. Kun kytkin sen takaisin, kaikki alkoi toimia kuin taikaiskusta :roll:

Mutta turhahan se kätevälle miehelle tietenkin on ja ihan suotta sinne alunperin väsätty - voihan sitä aina itse rakentaa paremmat vermeet :mrgreen: Mutta kun en näistä oikeasti mitään tiedä, saati ole perillä, päätin jättää paikoilleen :mrgreen:
Avatar
kariyr
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
Truck: ex-kirjastoauto
Location: Joroinen, Kuvansi
Viesti:

Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin

Viesti Kirjoittaja kariyr »

Joe Cool kirjoitti:Kokeile huviksesi irrottaa se laite, niin huomaat, ettei siellä korissa pelaa enää juuri mikään. Itse jätin Jantronicin nimenomaan tämän - sekä tietenkin sen loistavan erotintoiminnon - takia sinne, vaikka sen laturi simahtikin. Kytkin vaan C-Tekin niihin nastoihin, mistä Jantronic puski ennen virtaa akuille. Minulla Jantronic oli irti nurkassa, kun auton ostin ja korin toiminnot olivat aika vähissä. Kun kytkin sen takaisin, kaikki alkoi toimia kuin taikaiskusta :roll:

Mutta turhahan se kätevälle miehelle tietenkin on ja ihan suotta sinne alunperin väsätty - voihan sitä aina itse rakentaa paremmat vermeet :mrgreen: Mutta kun en näistä oikeasti mitään tiedä, saati ole perillä, päätin jättää paikoilleen :mrgreen:
Sama vika minulla varmaan ymmärrän asiasta mielestäni kaikki, mutta mitään en asian hyväksi osaa tehdä siispä kutsuin kylään kaksi asiantuntijaa tältä saralta katsotaan mitä viikonloppuna tapahtuu..itse olen kuulolla ja seuraan tilannetta tarkkaan etäältä silmäillen samalla ehken hiukan rakentelen yksinkertaisempia palikoita paikolleen :lol: Ajattelin tehdä viemärit ja lattian kaadot suihkuhuoneeseen...ja lupasin myös itselleni ottaa ensimmäiset tujut kulkurissa ilmalämpöpumpun kunniaksi...se on ensimmäinen etappi jonka itse noteeraan jollekin korolle :P
Scania K82, kyllä lähtee
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

kariyr kirjoitti:kutsuin kylään kaksi asiantuntijaa
No mites tarina jatkuu ja mitä ne itäisen maan viisaat miehet sanoivat :) Löytyikö parempaa erotinviritystä :?:
Avatar
kariyr
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
Truck: ex-kirjastoauto
Location: Joroinen, Kuvansi
Viesti:

Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin

Viesti Kirjoittaja kariyr »

Joe Cool kirjoitti:
kariyr kirjoitti:kutsuin kylään kaksi asiantuntijaa
No mites tarina jatkuu ja mitä ne itäisen maan viisaat miehet sanoivat :) Löytyikö parempaa erotinviritystä :?:
Viisaat tietäjät olivat hiukan vaitonaisia, mutta lupasivat fixata systeemin. Kehottivat rohkeasti kytkemään uutta peliin. uusi invertteri kytketty verkkoon, mutta en ole vielä testannut kokonaan. Päätettiin, että jos ei saada erotinhässäkkää pelaamaamaan tehdään sellainen köyhänmiehen versio eli kytkimellä ajoakut erilleen, jotain puhuttiin myös diodeista jne, enpä paljon ymmärtänyt, mutta jotain elektroniikkaan liittyvää se tietysti on: Minulle se passaisi vallan hyvin....jos nykyisellä systeemillä voisi käyttää ajoakuista kerman päältä ja vielä starttaisi, niin onko se enään merkittävä virta kokonaisuus huomioiden :? Eli näyttäis siltä, että kohta laitan myyntiin ehjän jantronikin...tuuletin pitää hiukan meteliä :lol: vaikka varaosiksi jollekin :D
Scania K82, kyllä lähtee
Joe Cool
Rattimajuri
Viestit: 240
Liittynyt: 14 Syys 2008 12:50
Location: Helsinki

Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

kariyr kirjoitti: Eli näyttäis siltä, että kohta laitan myyntiin ehjän jantronikin...tuuletin pitää hiukan meteliä :lol: vaikka varaosiksi jollekin :D
No ilmoittele jos niin käy - etenkin jos sen latauslaite pelaa, niin voisimme hieroa varaosakauppoja :D
Sähkö ja putkimies
Kuski
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
Location: Suomi

Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin

Viesti Kirjoittaja Sähkö ja putkimies »

No siis Jantronic on erinomainen lataus/erotuslaite, se on paljon enemmän kuin laturi!.

Kyseisen Jantronicin laturi lataa ensin käynnistysakustoa, kunnes kojetaulun erotusvalo sammuu ja kontaktori kytkee akut yhteen jolloin myös koriakut lataantuvat. Lataus menee päälle 25v ja pois 28,5v.

Kun akuston jännite laskee alle 23v tai startataan, Jantronic erottaa apu ja käynnistysakut toisistaan. Tästä aiheutuu kuulemasi naksahdukset kun laite erottelee akkuja.

Kun jännite nousee käynnistysakuissa 25,5 volttiin, Jantronic kytkee apuakut käynnistysakkuhin.

Aina kun akut ovat irti toisitaan, erotusvalo vilkkuu.

Korin toimintoihin Jantronic ei sinällään vaikuta, laite vain hoitaa akkujen erotuksen ja lataamisen. Toki Jantronicin poistolla on sellainen vaikutus, että koriakut eivät lataannu ja näin korin toiminnot ovat melko vähissä.

Siis laitetta ei voi korvata invertterillä!. Oikeastaan Jantronicia parempaa laturia ei ole, nimittäin tuo laite mahdollistaa sen, että starttiakuistakin saadaan korin laitteille kapasiteettiä kymmeniä ampeeritunteja koneen käynnistämisen vaarantumatta.

Jakodiodit ovat veneistä tuttuja, tosin ne vaativat vähän enemmän virittelyä ja starttiakkujen kapasiteetti siten on siellä eikä sitä saa korin laitteille käyttöön. Jakodiodi pudottaa jännitettä reippaasti, joten joudut virittämään moottorin laturia.

Jantronicissa on luultavasti huomattavasti tehokkaampi akkulaturi kuin tuossa invertterissä.

Oikea toimenpide tässä tapauksessa (tosin saattaa tulla myöhässä) olisi säilyttää Jantronic niin kuin se on siellä ollutkin, eli siihen ei mitään muutoksia. Koriakuilta tulisi vahvan sulakkeen kautta vetää paksut kaapelit invertterille, joka toki voisi niitä myös apuna ladata, mutta luulempa että Jantronicin laturi lataa akut melko vauhdikkaasti.

Laitan tähän yhden nyrkkisäännön sähkökytkentöihin:

Laitevalmistajat suositteletvat että jokaisesta laitteesta vedetään oma johto AKULLE. Kun asennetaan esim. vene tai kulkuri puhtaalta pöydältä laitevalmistajia noudattaen, tuloksena on akkutilassa johtoviidakko, jossa roikkuu jokaiselle laitteelle oma irtosulake ja hupiakun plus napaan menee kymmeniä johtoja.

Viisaampi tapa on se, että isot laitteet, jotka ottavat alle 30 amperia kytketään sulaketauluun, josta vedetään min. 6mm2 johto pääkytkimeen. Isompi tarvittaessa. Sitten isoille laitteille jotka ottavat satoja ampeereja asennetaan akkutilaan esim 5kpl ANL sulakkeita, jotka kytketään paksuilla piuhoilla pääkytkimeen. Pääkytkimestä sitten superpaksu johto siihen akkuun. Myös laturit ym. jotka on pakko kytkeä suoraan akkuun, kytketään pääkytkimen akkupuolelle. Pääkytkimet on syytä pitää eri tilassa missä akut.

Myös esim. veneen tai kulkurin sulaketaulu ja kytkintaulu (mieluiten sulakkeineen) jotka molemmat tarvitaan tulee mitoittaa niin, että siellä on vähintään 10 ylimääräistä paikkaa molemmissa.

Mutta anna sen Jantronicin olla paikallaan!
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin

Viesti Kirjoittaja Jone »

Sähkö ja putkimies kirjoitti:Jakodiodit ovat veneistä tuttuja, tosin ne vaativat vähän enemmän virittelyä ja starttiakkujen kapasiteetti siten on siellä eikä sitä saa korin laitteille käyttöön. Jakodiodi pudottaa jännitettä reippaasti, joten joudut virittämään moottorin laturia.
Noissa Mastervoltin(hyvissä) jakodiodeissa on systeemi joka kompensoi automaattisesti jännitehäviön tai sitten sen voi itse roplata dippikytkimistä "häviöttömäksi" Ei se tosiaan Jantronicia korvaa mutta itse laitan akkusyteemit tommosen kautta ja siihen kamuksi invertterin toiseen akkupiiriin, eli sinne hupipuolelle.
Avatar
kariyr
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
Truck: ex-kirjastoauto
Location: Joroinen, Kuvansi
Viesti:

Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin

Viesti Kirjoittaja kariyr »

Sähkö ja putkimies kirjoitti: Siis laitetta ei voi korvata invertterillä!. Oikeastaan Jantronicia parempaa laturia ei ole, nimittäin tuo laite mahdollistaa sen, että starttiakuistakin saadaan korin laitteille kapasiteettiä kymmeniä ampeeritunteja koneen käynnistämisen vaarantumatta.




Eli kyllä minä olen kantanut sen jantronikin pihalle jo kuukausia sitten. Meillä oli siis sellainen sydeemi...2 starttiakkua ja 4 hupiakkua. Kun poistimme jantronikin niin iskimme tilalle samoihin kaapeleihin ja maasähköön uuden 3 kw siniaalto invertterin
jossa mukana laturi. Sitten hommasimme sellaisen nyrkin kokoisen pulikan joka laitettiin startti ja hupiakkujen väliin. Tämä pulikka iroittaa ajoakut automaattisesti kun niiden virta on kulutettu sille tasolle että auto vielä hyvin starttaa, sen jälkeen voimme käyttää hupiakut vaikka tyhjiksi. sitten kun akkuja ladataan joko ajamalla tai sähköllä, niin se pulikka ohjaa latausvirran ensin starttiakuille ja kun niissä on saavutettu tietty virtataso pulikka ohjaa latauksen hupiakuille. systeemi todella vaivaton mitään vipuja tai nippeleitä ei tarvitse pyöritellä eikä miettiä lähteekö kulkuri käyntiin 8) Eli tämmöisen systeemin rakentaminen on enempi kuin helppo :shock: Itse käsitin niin että uuden invertterin latausteho on huomattavasti suurempi kuin jantronikin :)
Scania K82, kyllä lähtee
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin

Viesti Kirjoittaja Jone »

Minkäs merkkinen on sun "pulikka" akkujen välissä ja mitäpä se maksoi moinen?
Avatar
kariyr
Rattimajuri
Viestit: 223
Liittynyt: 05 Marras 2008 16:58
Truck: ex-kirjastoauto
Location: Joroinen, Kuvansi
Viesti:

Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin

Viesti Kirjoittaja kariyr »

Jone kirjoitti:Minkäs merkkinen on sun "pulikka" akkujen välissä ja mitäpä se maksoi moinen?
Jotain tämmöistä siinä muistaakseni lukee

BLUE SEA SYSTEMS

120 AMP SI ...automatick charging relay

En ole kysynyt vielä lopullista hintaa mutta kun sain pulikan puhuttiin että se maksaa kenties satasen :lol:

No googlettamalla löysin samanoloisen verkkokaupasta saattaa olla sama pulikka mikä minulla on paikoillaan itselleni ei tullut tuosta liikkeestä.
http://kauppa.aquamatic.fi/store/product/188

En ymmärtänyt tämänkään vehkeen speksauksista mitään, mutta minulle riittää että se toimii oikein :lol:
Scania K82, kyllä lähtee
Sähkö ja putkimies
Kuski
Viestit: 29
Liittynyt: 02 Helmi 2008 21:19
Location: Suomi

Re: APUA tarvii hän Jantronikkiin

Viesti Kirjoittaja Sähkö ja putkimies »

Kyseinen palikka on automaattinen latausrele joka on tarkoitettu startti ja hupiakkujen erottamiseen.

Se erottaa ne mikäli jännite on alle 24.7v 10s ajan tai alle 25.5v 30s ajan.

Ja kytkee mikäli jännite on ollut yli 26v 2 minuutin ajan tai yli 27.2v 30 sekunnin ajan.

Jantronicin laturin max virta on 45a, invertterisi ilmeisesti 65a? Mistä olet tollaisen invertterin löytänyt?

Ja tuohon jakodiodiin:

Mastervoltilla on olemassa jakodiodi mikä ei aiheuta jännitehäviötä, mutta Mastervoltin kompensointidiodeilla varustettujen jakodiodien "kompensointia" varten joudut pahimmassa tapauksessa joudut purkamaan moottorin laturin atomeiksi ja etsimään sieltä jännitteensäätö piuhan jonka sitten tuot tuohon kompensointi liitäntään.

Dippikytkimillä roplaaminen onnistuu taas Mastervoltin verkkovirtalatureissa, ei moottorin latureissa.
Vastaa Viestiin