Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 20 Heinä 2018 06:32

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 215 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 26 Syys 2015 23:38 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 23 Elo 2015 08:41
Viestit: 2595
Paikkakunta: Savonlinna
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Ookke, selkeä kuva tosta ilmankierrosta kyllä ois kiva, lähetän viikolla postissa pikkusen kosanteri pullon sille kellä paras kuva. Jos siis joku viittii ottaa kuvan omasta värkistä. Jaha, tarkennetaan : ilpin ilmankierrosta.

_________________
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Syys 2015 09:29 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 30 Heinä 2011 20:05
Viestit: 1450
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Däm! mie myöhästyin :D ois ollu niin herkullinen paikka viilata pilkkua :)

_________________
Rosmo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Syys 2015 09:34 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 24 Elo 2015 16:45
Viestit: 373
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Pitäisi omien värkkien kuville tehdä kokonaan oma topic! :-)

_________________
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Syys 2015 09:35 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 30 Heinä 2011 20:05
Viestit: 1450
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Pukaatti kirjoitti:
http://www.vinssikauppa.fi/product/205/ ... urele-7610 tää lyyää hupiakkujen ja piä akkuje väliin pluskaapelii?


Juu niin se tehdään. Katot vaan että on oikeinpäin, eli jännitteen tunnistava puoli tulee starttiakuille päin. Relee kytkee kun jännite käynnissä ollessa nousee. Aika hyvä hintaero muuten ko vertaa 12V järjestelmän vastaavaan. Niitä ko saa alkaen n. 15€

_________________
Rosmo


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Syys 2015 12:53 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 23 Elo 2015 08:41
Viestit: 2595
Paikkakunta: Savonlinna
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Zuikkis kirjoitti:
Pitäisi omien värkkien kuville tehdä kokonaan oma topic! :-)






:shock: :lol:


miusta tuon gallerian käyttö jotennii hankalaa... siellä menee kax päivää vakoillessa.

_________________
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Syys 2015 14:04 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 18 Loka 2005 08:54
Viestit: 2395
Paikkakunta: Jokela
Location: Jokela
Member id: 015
Pukaatti kirjoitti:
elikkäs teen vaneri kotelon johon tyrkkään ton sisää ja pidän luukkua raollaan?

toine kyssäri: http://www.vinssikauppa.fi/product/205/ ... urele-7610 tää lyyää hupiakkujen ja piä akkuje väliin pluskaapelii?


Motonetistäkin saa vähän halvemmalla.

_________________
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Syys 2015 14:52 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 24 Elo 2015 16:45
Viestit: 373
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Rantarosvo kirjoitti:
Pukaatti kirjoitti:
http://www.vinssikauppa.fi/product/205/ ... urele-7610 tää lyyää hupiakkujen ja piä akkuje väliin pluskaapelii?


Juu niin se tehdään. Katot vaan että on oikeinpäin, eli jännitteen tunnistava puoli tulee starttiakuille päin. Relee kytkee kun jännite käynnissä ollessa nousee. Aika hyvä hintaero muuten ko vertaa 12V järjestelmän vastaavaan. Niitä ko saa alkaen n. 15€


Mullahan tuommoinen rele on ollut ihan henkilöautossa tupla-akkujen välissä. Se kyllä tunnistaa latauksen kummalta puolta vain, ei taida olla mitään väliä mitenpäin sen kytkee.

Tuo auto tuli myytyä mutta rele odottaa hyllyssä pääsyä 24V järjestelmään.. :)

_________________
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 27 Syys 2015 14:59 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2265
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Blue Sea erotusrele nimeltään se Motonetin jutska. Noin 90€.

Jengi ei enää käytä hakua. 'Erotusrele' -hakusanalla löytyy tsiljoona osumaa.

N


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Loka 2015 07:19 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 24 Elo 2015 16:45
Viestit: 373
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Olettekos muuten kuulleet että kukaan olisi laittanut ulkoyksikköä letkuilla? Eli vaikka jollain helmiliitoksella letkunpätkät siihen kupariputkien väliin.. Tuleeko kestämään vai ei? :)

Oli mielessä laittaa ulkoyksikkö tuonne konehuoneen reunaan, mutta on se siinä vähän tiellä jos koneelle täytyy joskus tehdä jotain. Voisi laittaa koko hökötyksen semmoisen saranoidun lavetin päälle, että saa taitettua sen sivuun.

_________________
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Loka 2015 12:22 
Rattimajuri

Liittynyt: 13 Tammi 2009 16:49
Viestit: 161
Truck: Scania bf110 Wiima
Location: Joroinen
Zuikkis kirjoitti:
Olettekos muuten kuulleet että kukaan olisi laittanut ulkoyksikköä letkuilla? Eli vaikka jollain helmiliitoksella letkunpätkät siihen kupariputkien väliin.. Tuleeko kestämään vai ei? :)



En näe syytä miksi ei kestäisi. Oikealla letkulla varmasti kestää. Onhan esimerkiksi tuossa meidän autossa Sutrak-ilmastointi toteutettu käytännössä kokonaan letkuilla.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Loka 2015 13:01 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 29 Loka 2012 18:09
Viestit: 442
Truck: MAN & Scania
Location: Järvelä
Member id: 219
Teräsverkkovahvistettua letkua ovat ilmastoinneissa tavanneet käyttää. Pelaa kai se ilpissäkin,ei vaan ole kaiken helpointa taivuteltavaa. Ja ne liitokset voipi olla haastavat,toki jos laitteet löytyy ni sitten.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Loka 2015 17:07 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 09 Elo 2011 13:16
Viestit: 2265
Truck: Hino Blue Ribbon -91
Location: Tauranga, NZ
Joku (kuka?) täällä laittoi ulkoyksikköön tulevan vikan pätkän letkuilla niin et sen pystyy kääntää huoltoa varten / pois tieltä kun sen taakse on asiaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 05 Loka 2015 21:15 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 23 Elo 2015 08:41
Viestit: 2595
Paikkakunta: Savonlinna
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
11 baaria on putkessa sitte paine ;) mistä lie löytää sopivaa? Eihän se oo kun tuumasii liittimiä ja joku rosteripunos letku?

_________________
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Loka 2015 10:05 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 09 Touko 2010 19:09
Viestit: 357
Truck: Scania K113 Falcon
Location: Kouvola
Onhan henkilöautoissakin taipuisia letkuja ilmastoinnissa, jostain ettis sellaiset?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Loka 2015 11:41 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 24 Elo 2015 16:45
Viestit: 373
Truck: K113 Golden Eagle
Location: Hollola
Member id: 315
Ainakin r410a kylmäaine on nestekaasua, ei se pitäisi sen kummempia letkuja vaativan. Painetta toki on enemmän kuin kotigrillissä..

_________________
Kaikenlaisia turailuja: http://zuikk.is/
Datsun 100A sähköauto-tarinaa päivitetty 2018. :)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Loka 2015 15:19 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 30 Syys 2014 21:42
Viestit: 102
Paikkakunta: Rovaniemi
Truck: Scania Lahti eagle
Location: Rovaniemi
Member id: 261
Tehtiin tuolla resepti kolmosella. Siellä se nyt on pöhissyt neljä vuorokautta luukku auki. Kuumeisesti metsästänyt isoa iv-säleikköä luukkuun. Maksavat maltaita.
Mitäs patenttia olette käyttäneet ?

Sisäyksikkö on keskioven päällä kanavan alla.

Ja kulutusta laskeskelin kwh mittarilla. Näillä keleillä kun yöllä käy muutama aste pakkasella ja päivällä samanverran lämpimällä, niin pumppu vei noin 18 kwh/vrk sähköä. Asetuslämpönä sisälle +20 astetta ja sen se pitikin.



Lahti32 kirjoitti:
Kolmea asennustapaa olen käyttänyt.

1. Mahurin konehuoneeseen vasemmalle puolelle, rupeli moottoriin päin. Avonainen jalusta alle ja kevyttä vanerisuojaa ympärille niin että vesi poistuu helposti maahan. Ongelmaton ratkaisu
2. Keskitavaratilaan lattialle. Rupelin aukkoon 400mm ilmastointiputken käyrä jolla puhallusilma ohjataan auton alle. Käyrän eristys solukumilla, muuten on tavaratilan lattialla 10cm jäätä. Imupuolelle vanerikotelo joka ottaa ilman auton alta. Pumpun alle sulatusallas jolla ohjataan vesi pois. Työläs ja kallis sekä tilaavievä ratkaisu. Jäätyessään allas koskettaa ulkoyksikköön ja antaa tärinää läpi
3. Keskitavaratilaan omaan poteroon. Ritilä sivuluukkuun josta puhaltaa ulos ja koneen alle kunnon reikä josta vesi menee maahan ja ilma sisälle. Ongelmaton ratkaisu

_________________
Ensimmäinen bussi harjoiteltiin ja hyvää yritettiin. Nyt pukkaa priimaa ;)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Loka 2015 18:31 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 01 Elo 2012 10:33
Viestit: 1140
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149
Jostain romikselta säleikkö tai purkaamolta esim bussin jäähdyttäjän kotelon sivuluukusta teet.

_________________
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Loka 2015 21:16 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 30 Syys 2014 21:42
Viestit: 102
Paikkakunta: Rovaniemi
Truck: Scania Lahti eagle
Location: Rovaniemi
Member id: 261
Oli muuten iso vaikutus kulutukseen kun pudotettiin lämpöä ja puhallustehoa.

20 asteen lämmöllä ja isommalla puhallusteholla 18 kwh/vrk vs. 10 asteen ylläpitolämpö ykköstehon puhalluksella 8 kwh/vrk.

_________________
Ensimmäinen bussi harjoiteltiin ja hyvää yritettiin. Nyt pukkaa priimaa ;)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 06 Loka 2015 22:25 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 23 Elo 2015 08:41
Viestit: 2595
Paikkakunta: Savonlinna
Truck: volvo b10m dp carrus
Location: Volvon alla yleensä
Member id: 244
Paljonko toi on euroissa?

_________________
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Loka 2015 06:33 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4305
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Pukaatti kirjoitti:
Paljonko toi on euroissa?


Meijän lakeuksilla n.3e / vrk tuo 18kW. Ja kun kelin ottaa huomioon niin -10 ei jaksa ilppi pitää enää +18c. Nyt 750W jatkuva kulutus keskimäärin.

Vertailun vuoksi n.100m2 tölli jossa asutaan vie kaikki sähköt yhteensä 11,7kW / vrk (keskimäärin vuodessa) sis. lämmitys, kesällä ilmastointi, pyykin pesut, jääkaapin, ruoan teon, tv:t, mikro, kehvit, imuroinnit, kuivausrummun, kompuran, tietsikat, valot jne... :lol: Hullun hommaa tuo bussin lämmitys!

ps. eikö ne mainosta attä asteen pudotus on 5% säästö.

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Loka 2015 08:10 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 07 Heinä 2013 21:16
Viestit: 1133
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
Teeppä vielä testi, että pidät noi lämmöt alhaalla, mutta laitat manuaalisti puhallustehot isolle. Kun pienellä puhalluksella se lämmönsiirron hyötysuhde on vielä huononmpi.
eli paljonko toi puhallin ottaa/lisää kulutusta?. Isolla puhalluksella se lämpö myös leviää paremmin siellä bussissa (=tasaisemmin)

_________________
peltiliiteri.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Loka 2015 12:05 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 01 Heinä 2007 18:03
Viestit: 1745
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa
Pukaatti kirjoitti:
11 baaria on putkessa sitte paine ;) mistä lie löytää sopivaa? Eihän se oo kun tuumasii liittimiä ja joku rosteripunos letku?


pakko pikkasen ottaa näihin kantaa...

kunnollisella koneella paine putkessa lähentelee 50 baaria, mitsun 25 mitä olen asentanut niin kesäpäivinä just alta tai päältä 40 baaria on ollut.

Zuikkis kirjoitti:
Ainakin r410a kylmäaine on nestekaasua, ei se pitäisi sen kummempia letkuja vaativan. Painetta toki on enemmän kuin kotigrillissä..


Ei ole, R410A on sekoitus muista kylmäaineista mutta nestekaasua se ei ole. Ajattelit varmaan R600a joka isobutaania, tai R1270 joka on propaania.

Lisäksi vielä sitten että nämä kylmälaitteet ovat luvanvaraista toimintaa. Esim. Thermotek Nastolassa auttaa, heillä on hyllyllä kylmäaineletkua, siellä uusittiin edelliseen sprintteriin letkut edestä aina taakse katolle asti.

_________________
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Loka 2015 12:16 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 30 Syys 2014 21:42
Viestit: 102
Paikkakunta: Rovaniemi
Truck: Scania Lahti eagle
Location: Rovaniemi
Member id: 261
Tarkistin hinnat tuosta nykyisestä sopparista, niin 8 kwh/vrk tekee 0,668€/vrk. > 20€/kk.

Mutta kelithän kylmenee :evil:

Sähkönhinta 3,59 snt/kwh
Siirron hinta 1,96 snt/kwh
vero 2,78 snt/kwh
Huoltovarmuus 0,02 snt/kwh

_________________
Ensimmäinen bussi harjoiteltiin ja hyvää yritettiin. Nyt pukkaa priimaa ;)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 07 Loka 2015 23:05 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4305
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Mika 1975 kirjoitti:
Tarkistin hinnat tuosta nykyisestä sopparista, niin 8 kwh/vrk tekee 0,668€/vrk. > 20€/kk.

Mutta kelithän kylmenee :evil:

Sähkönhinta 3,59 snt/kwh
Siirron hinta 1,96 snt/kwh
vero 2,78 snt/kwh
Huoltovarmuus 0,02 snt/kwh


Kyllä on halpaa!
Perusmaksu 01.08.2015-31.08.2015 15,31 eur/kk 15,31 eur
Siirto, päivä 31.07.2015-31.08.2015 175 kWh 2,63 c/kWh 4,60 eur
Siirto, yö 31.07.2015-31.08.2015 87 kWh 1,20 c/kWh 1,04 eur
Sähköverot 1 lk 31.07.2015-31.08.2015 262 kWh 2,7937 c/kWh 7,32 eur
Sähkön siirto yhteensä 28,27 eur
Tuossa meijän kk-lasku! + Sitten se SÄHKÖ loisteelta!

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 08 Loka 2015 08:37 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 07 Heinä 2013 21:16
Viestit: 1133
Truck: Neoplan N214 SHD
Location: vantaa
meillä syyskuussa
297 kWh yösähköö
325 kWh päiväsähköö
yht. 623 kWh

siirroista Vantaa energian laskun loppusumma 37,28
Loiste sähkö´n loppusumma 44,11

eli keskimäärin 13 cent/kwh

_________________
peltiliiteri.com


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 215 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com