ilmalämpöpumppu linjuriin...

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Sisäyksikön asennus alkoi purkutöillä. Oviaukon päällä olleet rumat kattokanavakotelot ja kanavapuhaltimet lensivät pihalle samaten kello ja stop-taulut. Karmea siivo syntyi kun kaikki pölyt levesi pitkin autoa. Kanavakotelot piti purkaa jotta etuosan kattoon saadaan riittävästi leveyttä, sisäyksikkö on 80cm ja tilaa oli vain 50cm. Tuo kohta on muutenkin ollut vähän keskeneräisen oloinen jo pidempään. Täytyy tehdä koko auton levyinen maskilevy johon sisäyksikkö ja kuskin peili kiinnittyy. Harmittaa kun ei ole enää saatavana tä'smälleen samanlaista kalustelevyä jolla maski tehtäisiin. Nyt joutuu pakosta vähän soveltamaan.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

kumminka päin kannattas ulkoyksikkö asentaa, puhaltaa auton alle vai tekee reijän sivuluukun kylkeen josta puhaltelee ulos. Arvelin laittaa puhaltelemaan koneeseen päin niin välttyy kyljen ritilöiden tekemiseltä. Myös puhtaanapysyminen ja puhdistus on noin päin helpompi. Toisaalta jos joku laittaa teltan auton viereen niin ei puhalla sitäkään nurin. Ja vielä sekin puoli pitäs huomioida että talvella lämmityskäytössä jos puhaltaa koneeseen niin jäähdyttää sen absoluuttiseen nollapisteeseen eikä lähe käyntiin vai onko kaukaa haettua ;)

värkkäsin muovipintaisesta vanerista suojalaatikon jossa ulkoyksikkö pysyy puhtaana. Aikamoinen suunnittelu on että saa ilman kiertää tarpeeksi.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Ambulance
Tosi harrastaja
Viestit: 48
Liittynyt: 24 Maalis 2010 22:26
Truck: Scania 112 Kutter 9
Location: Raahentienoo

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Ambulance »

Minä suunnittelin eilen Tampereella koritehtaalla käydessä että laitan keskelle autoa katolle Dometicin suurimman ilpon...1 reikä vaan kattoon ja sähköpiuha sille ja avot.!! Sisäyksikkö puhaltaa 4 ään suuntaan ja on vieläpä siistin näköinen :D
Scania Carrus 602
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tuota mietin itekkin, että sehän jäädyttää vaihelaatikon, kun puhaltaa oikeasti niin jäätävää lämmityskäytössä. Kesällä kun jäähdyttää, niin laatikon öljyt kiehuu =) Mulla ottaa ilman ipin alta ja puhaltaa "kardaanitunneliin" ja alas. Pitäs vielä skooppi rakentaa reiän päälle helmakoteloon.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Laitelkaapa kuvia noista toteutuksistanne niin sais vinkkejä miten tehä :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
ansa
Rattiamiraali
Viestit: 320
Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
Paikkakunta: Laihia

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja ansa »

mulla on tuo ulkoyksikkö tankin ja lattian välissä olevassa tilassa ,tuntuu toimivan hyvin ,pysynyt puhtaanakin ,tuo etuakselin yläpuolihan on tunnetusti alipainen paikka autossa ajon aikana ,olen käyttänyt myös ajonaikana viilennykseen , mutta silloin täytyy tuo kondenssiveden poisto suunnitella siten että kun ilposta lähtee niin menee ensin riittävästi alaspäin ennen pitkiä sivuvetoja.sisäyksikkö on mulla tuulilasin yläreunassa puhaltaen taaksepäin ,ei tahdo kumminkaan riittää auton perään asti vaikka kaikki ilmanpoistot ovatkin siellä.
Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 133
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja joope »

No jopas, tilasin Ultimaten tarjouksesta 10 Pro Plus Basic FP ilmalämpöpumpun. Sieltä tulikin 13 Pro Plus Basic FP samaan hintaan! :shock:
Ei se mitään, sisä-/ulkoyksikkö ovat molemmissa saman kokoisia, eikä virran kulutuskaan noussut ku 40w (n.4%).
Lämmitys ja viilennys tehot nousi n.28% :D
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Ulti lähettää ilmeisesti aina pari pykälää isomman koneen. Tai ihan minkä vaan, mikä sattuu varastossa lojuvan.

Minua ei haitannut - 9-mallin tilalle tili 12 samaan hintaan. Olisivat tietenkin voineet ilmoittaa.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Viime viikolla soittelin ultille ja sanoivat että kontti saapuu huhtikuussa ja siinä pitäisi olla kyydissä pro8 basic mallia!
Kysyin sitten että miksi teillä on sivuilla ilmoitus tuosta mallista vaikkei sitä ole saatavilla, täti sano että se on jäänyt sinne viime päivityksellä, sanoin että kun siihen on viime päivityksellä tullut talvitarjous tammi-helmikuulle just tolle mallille vaikkei sitä ollut edes syksyllä, siihen täti mumisi jotain mistä en saanut selvää :lol:

...no saa nähdä miten käy huhtikuussa!
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Miksi te ostatte noita ultin pumppuja kun tuntuu sanomista olevan toimituksissa ja osalla mennyt heti rikki. Jotenkin en luota tuohon toimintaan ja äskeisen jutun jälkeen vielä vähemmän.
Tulevaisuus on sähköinen
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Ainut syy ostaa ulti silloin 5 vuotta sitten oli HINTA . Kenelläkään ei vielä silloin ollut kokemuksia toimiiko moinen viritelmä kulkurissa , joten tavoittena oli mahdollisten tappioiden minimointi :lol: :lol: . Ei silti voi tänäpäivänäkään moittia tuota silloista hinta/laatusuhdetta . Viisi vuotta käytetty etelän talvessa n. 5kk/talvi ja säästöt sähkölaskussa "normaalilämmitykseen" varraten 30-40€/kk joten tuntuu että on jotenkin jo hintansa tienannut tähänmennessä :D :D :D
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

IRJA kirjoitti:Ainut syy ostaa ulti silloin 5 vuotta sitten oli HINTA . Kenelläkään ei vielä silloin ollut kokemuksia toimiiko moinen viritelmä kulkurissa , joten tavoittena oli mahdollisten tappioiden minimointi :lol: :lol: . Ei silti voi tänäpäivänäkään moittia tuota silloista hinta/laatusuhdetta . Viisi vuotta käytetty etelän talvessa n. 5kk/talvi ja säästöt sähkölaskussa "normaalilämmitykseen" varraten 30-40€/kk joten tuntuu että on jotenkin jo hintansa tienannut tähänmennessä :D :D :D
tämä selitys kelpaa hyvin :D kaikki oli erilaista 5-10 vuotta sitten, kokemukset hankittiin itse.... Ei ollut valmiita vastauksia tälläkään foorumilla silloin :D
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Niin - samoista Kansantasavallan tehtaista ne kaikki koneet ovat lähteet. Toiset maahantuojat hoitavat takuut ja tuotevastuun kunnolla ja toiset ei. Suoraan verrannollinen myyntihintaan.
Tallini seinällä pärisee kolmatta vuotta Ultilta muutamalla satasella ostettu Gree:n valmistama kone. Ei moitteen sijaa - hyvin on toiminut.

Rölli B10M:n olen hankkinut Chunlan-halpiksen. Siitä ei ole vielä käyttökokemuksia. Kylillä kehuvat toimivaksi - aika näyttää...
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Avatar
Jailbird
Rattimajuri
Viestit: 224
Liittynyt: 23 Huhti 2005 21:27
Truck: Scania k112 Vanhool
Location: Imatra
Member id: 012

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Jailbird »

Joku muukin merkki kelpaisi minulle kunhan vain löytyisi matalalla ulkoyksiköllä(42,5cm)!

...no sen takia kun se mahtuu tonne vanhoolin lattian ja tankin väliin eikä tartte uhrata luukkuja!
Avatar
joope
Kokenut kuljettaja
Viestit: 133
Liittynyt: 01 Touko 2010 12:16
Truck: Volvo B12 Carrus 602
Location: Haapajärvi
Member id: 402

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja joope »

Lahti32 kirjoitti:Miksi te ostatte noita ultin pumppuja kun tuntuu sanomista olevan toimituksissa ja osalla mennyt heti rikki. Jotenkin en luota tuohon toimintaan ja äskeisen jutun jälkeen vielä vähemmän.
Kompuralla takuu 36 kk ja hinta vain 199€. Siinä ei korkealta tipu jos joku menee pieleen! Enkä vihti panostaa hirveesti laitteeseen kun käytän ainoastaan kesäkaudella harvakseltaan.
Volvo B12 Carrus Eurostar 602 -95
janze
Kuski
Viestit: 26
Liittynyt: 08 Heinä 2007 22:27
Truck: volvo b9m kiitokori
Location: Tornio/himanka
Paikkakunta: lappi

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja janze »

tossa ultin pumpussa kompurantakuu on 36 kk mutta takuu ei sisällä korjausta eli itte pitää kompura vaihtaa jos hajoaa.
niin ja takuu ehdoissa on maininta että ammattilaisen pitää huoltaa laite kerran vuodessa
Falcon
Rattiamiraali
Viestit: 256
Liittynyt: 22 Maalis 2009 20:11
Location: Lohja

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Falcon »

Kyllä minäkin olen ultin pumppuja katsellut,mutta Panasonicin kävin hakemassa Espoon K-Raudasta.699€.
Mielestäni ei paha hinta 9-mallista.Pitäisi riittää 60-120 neliöiseen hökkeliin.Kai se bussiinkin riittää.
Meillä on kummassakin talossa Panasonikit ja hyvin ovat toimineet jo vuosia.
Nyt sitten odotellaan sopivia asennusilmoja,jos malttaa. :D
Falcon
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kyllä on oma hommansa vetää noita putkia letkuja ja johtoja konehuoneesta tuulilasin yläreunaan. Koko eilinen päivä hurahti noiden kanssa leipoessa, kondenssiveden poistoreitti löytyi A-pilarin sisällä kulkevasta letkusta, samaa pilaria pitkin kaasuputket ja välijohtokin mahtuu kunhan taittelee siihen uuden suojakuoren. Kaasuputket kiemurtelee näkymättömissä koko matkan mutta ihan itsestään ne ei kyllä sinne tullut. Pari viikkoa joutuu odottelemaan uusia yläosan kalusteita jotta saa sisäyksikön paikalleen.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4431
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Lahti32 kirjoitti:Kyllä on oma hommansa vetää noita putkia letkuja ja johtoja konehuoneesta tuulilasin yläreunaan. Koko eilinen päivä hurahti noiden kanssa leipoessa, kondenssiveden poistoreitti löytyi A-pilarin sisällä kulkevasta letkusta, samaa pilaria pitkin kaasuputket ja välijohtokin mahtuu kunhan taittelee siihen uuden suojakuoren. Kaasuputket kiemurtelee näkymättömissä koko matkan mutta ihan itsestään ne ei kyllä sinne tullut. Pari viikkoa joutuu odottelemaan uusia yläosan kalusteita jotta saa sisäyksikön paikalleen.
Pukkaahan kuvia näytille, nyt meinaa kuulostaa niin pro:lta tuo asennus! Tuliko paljon mittaa noille kaasuputkille?
Paikkana tuo etupää on varmaan paras, itse en siihen ryhtyny juuri tuon asennuksen vaikeuden vuoksi. Toki itsellä ois voinu hyödyntää kattokanavia putkien vetelyssä.
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Reddewil kirjoitti: Pukkaahan kuvia näytille, nyt meinaa kuulostaa niin pro:lta tuo asennus! Tuliko paljon mittaa noille kaasuputkille?
Paikkana tuo etupää on varmaan paras, itse en siihen ryhtyny juuri tuon asennuksen vaikeuden vuoksi. Toki itsellä ois voinu hyödyntää kattokanavia putkien vetelyssä.
Joku probleemi on tuolla galleriassa kun tulee vaan ilmoitus että edellistä kuvaa ei voitu sijoittaa paikalleen. Ylläpito selvittää asiaa.

Meinasin itekki vetää kattokanavien sisällä mutta olis joutunu vetää niin pitkästi ja hankalasti keittiökaappien takaa alas että päädyin tekemään vielä "vaikeimman kautta"
Liitteet
ulkoyksikkö paikallaan.JPG
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

ilppiprojekti valmis. Ulkoyksikkö vaihdettiin vielä toiseen kun ensimmäinen ei alkanu lämmittään, jäähdytti vain. Ulkoyksikön johto ja kaasuputket laitettiin kiepille siten että yksikön voi nostaa pois paikaltaan auton viereen jos jotain isompaa pitää huoltaa. Laitan kuvia kunhan pienennän ne galleriaan sopiviksi. Asentaja oli venemiehiä niin sitä kiinnosti kovasti pyöriikö pumppu invertterillä ja pyörihän se, pidettiin lämmityskäytöllä aika pitkään. Kyllä remmit kiljahti kun löin koneen käyntiin pitkän lämmmityskäytön perään. Täytyy kesällä testailla jäähdytyskäyttöä akkujen varassa kauanko pysyy kylmänä.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Koekäyttöä.

Ylläpitotoiminto 8/10c on mainio. Kaukosäätimessä on nappi josta panamalla bussi jää "standby" tilaan, lämpö laskee tuonne 10 asteen tietämille ja siellä on tosi paljon mukavampaa touhuta kaikenlaista. Sisäyksikkö tuli pakosta vähän nokalleen joten ylimmäinenkin vaakapuhallus puhaltelee alaviistoon. Aivan peräseinään asti ei puhalla lämmintä mutta ei siellä kylmäkään ole.
Liitteet
sisayksikko.JPG
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Carman
Rattiamiraali
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Touko 2009 11:24
Truck: Scania Ajokki Royal
Location: Vilppula
Member id: 134
Paikkakunta: Pirkanmaa, Vilppula

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Carman »

Lahti32 kirjoitti:Sisäyksikkö tuli pakosta vähän nokalleen joten ylimmäinenkin vaakapuhallus puhaltelee alaviistoon.
Mitenkäs toimii jäähdytyskäytössä kondenssiveden poisto, ettei vaan tulvi lattialle kun yksikkö on nokallaan.

Hienosti olet muuten toteuttanut asennuksen!
Mun täytyisi etsiä omassa autossa uusi paikka ulkoyksikölle, nyt vie turhan paljon tavaratilaa. On vaan vähän ahtaat tilat tuolla tuuppari-Scanian etu- ja takapäässä, keskellä sitten tilaa vaikka kuinka, mutta tavaratiloillekin olisi käyttöä.
Sisäyksikön ajattelin siirtää ihan takaseinään.
Scania K112 -88
Ajokki Royal
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

ei oo päässy vielä kokeilee pitkää jäähdytyskäyttöä et tuleeko ongelmaa kondenssiveden poistossa. Jos tulee niin täytyy tehdä laitteen alle sellainen kiila jolla se tulee suoraan. Putkiin jäi vähän varoja tätä varten.
Tulevaisuus on sähköinen
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mitenkäs teillä on riittänyt bussissa lämpöä pelkän ilpin varassa?

Ulkona on -9 ja sisällä +11c, keulassa enää +7c :roll:

Pyynti 30 asteessa eli täysillä on ja siinä hissukseen puhaltelee vaikka volumekin on tilattu suurimmalle :? tuolla 8/10 asteen ylläpitotoiminnolla pitää kyllä +10 asteessa hyvin, johtunee siitä että puhaltaa täysillä koko ajan. Ei tämän varassa näköjään pelkästään pärjää enää -10 asteen pakkasella vaan on laitettava Primus tulille :D tankkasin tänään vielä vedet tankkeihin :shock: joten paree on pysyä plussan puolella koko loppukevään :? huomenna lähdetään Lappiin hiihtolomalle, siellä se testataan onko ilmalämpöpumpun ja Primuksen yhdistelmä hyvä hiihtolomareissuille.

On se kyllä aika erilainen toimintaympäristö ilmalämpöpumpulle tällainen bussi verrattuna perus taloon. Sulatusjaksojen aikana ehtii lämpö laskea ja täysiä pitää puhaltaa että lämpö siirtyy peräseinään saakka. Mutta kun vertaa sitä miten kylmä on bussissa 3 kilowatin sähköpattereilla -10 asteen pakkasella niin luksustahan tämä on :D kun virtaa verkosta lähtee vaan 1400 wattia.
Tulevaisuus on sähköinen
Vastaa Viestiin