ilmalämpöpumppu linjuriin...
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Oon miettinyt että jos ilpin sisäyksikön laittaisi johonkin laatikkoon josta lähtisi putkikanavat ulos (siis sisään, mutta ulos laatikosta). Saisi ilman jakautumaan suuremmalle alueelle tasaisesti. Jostain saunan valokuitusetistä varastaisi yhden kuidun jolla ohjaisi kaukosäätimen ir säteen pumpulle. pumpun imupuolelta sitten menisi yksi ilmakanava johonkin keskeiseen paikkaan josta se imisi.. Tuosta laatikosta olisi kondenssivesikin yksinkertaisempi johtaa ulos. Ne ilmakanavat pitäisi tietysti eristää foamilla.
- Zippo
- Rattiamiraali
- Viestit: 359
- Liittynyt: 09 Touko 2010 20:09
- Truck: Scania K113 Falcon
- Location: Kouvola
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Oli pakko heti kokeilla, en kyl saanut siirrettyä ir sädettä kuitua pitkin. Toi oli tietoliikennekäytössä ollutta mistä olen tehnyt optisia johtoja digitaalisen äänen siirtoon. Kaupasta lyhyt optinen piuha, se poikki ja tost kiepist pätkä välille..Jule kirjoitti: Jostain saunan valokuitusetistä varastaisi yhden kuidun jolla ohjaisi kaukosäätimen ir säteen pumpulle.
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Eikö helpompi irrottaa ir-vastaanotinsilmä ilpistä ja laittaa (kuparisen) jatkojohdon päähän?
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Ajattelin että sellainen saunan kuitu voisi olla riittävän paksua että se ir valo voisi mennä siitä läpi. Tuota ir silmän irroitusta ilpistä en tullut edes ajatelleeksi, kyllähän se noin voisi toimiakin.
Kaverilla oli joskus toslink piuha makkarin seinänläpi olkkariin, aikana jolloin satelliittivirittimen kuva siirrettiin takaisinkytkennällä makkarin telkkariin. Tuolla patentilla se sai olkkarissa olevan sat virittimen kanavia vaihdeltua.
Mä kuitenkin ajattelin että mun neronleimaus siinä että sen ilpin laittaa laatikkoon josta johtaa ilmakanavat ympäriinsä
Kaverilla oli joskus toslink piuha makkarin seinänläpi olkkariin, aikana jolloin satelliittivirittimen kuva siirrettiin takaisinkytkennällä makkarin telkkariin. Tuolla patentilla se sai olkkarissa olevan sat virittimen kanavia vaihdeltua.
Mä kuitenkin ajattelin että mun neronleimaus siinä että sen ilpin laittaa laatikkoon josta johtaa ilmakanavat ympäriinsä
-
- Rattimajuri
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
- Truck: B10M/Superstar
- Location: Savonlinna
- Member id: 350
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Onkos kellään kokemusta noista lattiamallin pumpuista?
Just tuossa sovittiin kaverin kans että laitetaan yks semmonen.
Gree merkkinen ja sijoitus keskioven jälkeen pattereiden yläpuolelle.
Sivukäytävällä tulee tuo sisus, joten sisäyksikkö on käytävän seinässä.
Just tuossa sovittiin kaverin kans että laitetaan yks semmonen.
Gree merkkinen ja sijoitus keskioven jälkeen pattereiden yläpuolelle.
Sivukäytävällä tulee tuo sisus, joten sisäyksikkö on käytävän seinässä.
-
- Rattiamiraali
- Viestit: 251
- Liittynyt: 12 Marras 2011 10:19
- Truck: scania carrus 502
- Location: kaarina
- Paikkakunta: kaarina
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Pelastin tossa yhden technibell merkkisen ilmalämpöpumpun .sisäyksikkö ja ulkoyksikkö. Toisen paketin kanssa kävi vähän huonommin. Kaksi sisäyksikköä samaa merkkiä kerkesin ottamaan talteen. Sitten tulikin jo kaivinkone purkukouralla ja sinne meni näiden kahden sisäyksikön ulkoyksikkö. Kysymys kuuluu..tekeekö näillä mitään ? Voiko eri merkkisiä sisäyksiköitä ja ulkoyksiköitä liittää keskenään.?
- Reddewil
- Vapaaherra
- Viestit: 4432
- Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
- Truck: Tukato & FM
- Location: Pori
- Member id: 037
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Voi, mutta vaatii muutakin ku sivarit ja asennusolutta. Osassa pumpuissa on äly sisällä ja ulos menee vaan tieto millon pitää kompuran pyöriä, sit osassa ei. Tutkimalla selviää.transpot kirjoitti:Pelastin tossa yhden technibell merkkisen ilmalämpöpumpun .sisäyksikkö ja ulkoyksikkö. Toisen paketin kanssa kävi vähän huonommin. Kaksi sisäyksikköä samaa merkkiä kerkesin ottamaan talteen. Sitten tulikin jo kaivinkone purkukouralla ja sinne meni näiden kahden sisäyksikön ulkoyksikkö. Kysymys kuuluu..tekeekö näillä mitään ? Voiko eri merkkisiä sisäyksiköitä ja ulkoyksiköitä liittää keskenään.?
-Koska sen voi tehdä myös itse-
- Iski
- Kansleri
- Viestit: 1259
- Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
- Truck: Carrus 502 B10M
- Location: Nurmijärvi Rajamäki
- Member id: 149
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
On/off malliset yleensä toimii eri merkkiset keskenään, invertterit ei vaikka olis saa merkkiäkin.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Ei tee mitään - tai voi ne myydä/antaa varaosiksi lampopumput-palstalla.transpot kirjoitti:Pelastin tossa yhden technibell merkkisen ilmalämpöpumpun .sisäyksikkö ja ulkoyksikkö. Toisen paketin kanssa kävi vähän huonommin. Kaksi sisäyksikköä samaa merkkiä kerkesin ottamaan talteen. Sitten tulikin jo kaivinkone purkukouralla ja sinne meni näiden kahden sisäyksikön ulkoyksikkö. Kysymys kuuluu..tekeekö näillä mitään ? Voiko eri merkkisiä sisäyksiköitä ja ulkoyksiköitä liittää keskenään.?
Siellä on antureita ja ohjauskaapelia, joten aika syvälle saa sieluun sukeltaa mikäli mielii saada soimaan. Joissain koneissa on kytkentäkaaviot pellin takapuolella.
Tuon kokonaisen saisi maalaisjärjellä seinälle ja soimaan. Mikäli kylmäaineet ovat ajettu talteen ulkoyksikköön.
Mikä Technibell on kyseessä?
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Rattimajuri
- Viestit: 180
- Liittynyt: 27 Elo 2013 00:08
- Truck: Volvo B57
- Location: Turku
- Paikkakunta: Turku
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Onks jollain myynnissä vielä se pumppu, mikä oli ollut esittelykäytössä? Mulla on bussista lattiat auki, sen sais tempastua mulle suoraan kiinni nyt.
-
- Kippari
- Viestit: 68
- Liittynyt: 03 Tammi 2011 08:14
- Truck: Jumbo sekä Deltastar
- Location: Nedervetil
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Oliko muuten todettu mitään ongelmia siinä jos sen ulkoyksikön asentaa ritilän taakse sivulla? Meillä ois katos tuo kerrostalo missä on ollu vakiona ac niin siihen koteloon voisi mahtua. Ja tarkoitus olisi käyttää ajaessa
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Minä oon yhden laittanut sivuluukkuun siten että ulkoyksikön alle reikä josta ottaa ilmaa ja laskee vedet allensa. Kylkeen ritilä josta puhisee pihalle. Kotelo on aina vähän pölyinen kun maantiepöly pääsee pohjan reijästä sisään.
Nyt laitetaan Dometicin kattolämpöpumppu seuraavaksi. Kattoluukku otettiin pois, pienennettiin reikä ja pumppu asennetaan katolle. Kondenssivedet menee myös katolle. Käyttökokemus sitten myöhemmin
Nyt laitetaan Dometicin kattolämpöpumppu seuraavaksi. Kattoluukku otettiin pois, pienennettiin reikä ja pumppu asennetaan katolle. Kondenssivedet menee myös katolle. Käyttökokemus sitten myöhemmin
Tulevaisuus on sähköinen
- jariautio
- Rattimajuri
- Viestit: 170
- Liittynyt: 19 Marras 2012 17:12
- Truck: Volvo carrus 602
- Location: Haapajärvi
- Member id: 173
- Paikkakunta: Haapajärvi
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
miten toi dometic, riittääkö siinä potku bussin kokoiseen vehkeeseen?
Ainaskin mitä noita nänhny isommissa kulkureissa, niin niitä ollut katolla useampi kuin yksi.
Ainaskin mitä noita nänhny isommissa kulkureissa, niin niitä ollut katolla useampi kuin yksi.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Lattiamallinen 1300W toimistomalli riittää puoleen bussiin, kun ikkunat on peitetty. Kuskinpenkin vieressä sama kone kesäpäivänä saa ainoastaan toisen käden kylmenemään.
Olen ollut tyytyväinen tuohon lattiamalliin - on se hieman äänekäs, mutta kylmää riittää ja pysyy invertterillä tulilla muutaman tunnin.
Olen ollut tyytyväinen tuohon lattiamalliin - on se hieman äänekäs, mutta kylmää riittää ja pysyy invertterillä tulilla muutaman tunnin.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Tuo on meillä semmonen isompi malli jossa on tehoa saman verran kuin tavallisissa ilpeissä. Kokeillaan. Onhan tuossa nyt tiivis eristekin että varmaan auttaa asiaajariautio kirjoitti:miten toi dometic, riittääkö siinä potku bussin kokoiseen vehkeeseen?
Ainaskin mitä noita nänhny isommissa kulkureissa, niin niitä ollut katolla useampi kuin yksi.
Tulevaisuus on sähköinen
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Lto,ilp,pilp.
Eli noita lto koneita ilmeisesti käytetään aika paljon kulkureissa,saakos noihin mistään 24v moottoreita niin vois pyöriä 24/7 akulta?
Ilp koneita käytetään näköjään kans mutta mistähän löytyis sen verta pienitehonen että riittäs virtoja muuhunkin kun roikassa?
Pilp koneita en nähnyt että ois kukaan vielä asenneltu ja nehän ei veis ku 400-600w pienimmät mutta lämmittäis vettä 1500-1800w teholla?
Eli noita lto koneita ilmeisesti käytetään aika paljon kulkureissa,saakos noihin mistään 24v moottoreita niin vois pyöriä 24/7 akulta?
Ilp koneita käytetään näköjään kans mutta mistähän löytyis sen verta pienitehonen että riittäs virtoja muuhunkin kun roikassa?
Pilp koneita en nähnyt että ois kukaan vielä asenneltu ja nehän ei veis ku 400-600w pienimmät mutta lämmittäis vettä 1500-1800w teholla?
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Niissä on vaihtovirtakompressorit. Joka tapauksessa DC/AC -välille tarvitsee elektroniikkaa ja tietty hävikki syntyy muunnoksessa. 24/7 kuulostaa aika haasteelliselta akkuvirralla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Eli noita lto koneita ilmeisesti käytetään aika paljon kulkureissa,saakos noihin mistään 24v moottoreita niin vois pyöriä 24/7 akulta?
Ok aattelin vain että noi lto koneet ei veis muuta virtaa ku puhaltimet pienimmällä teholla kuiteski kenno ottaa lämmöt takas.
Siksi kysyinki vaihtoehtoa että 24v moottorit.
Ok aattelin vain että noi lto koneet ei veis muuta virtaa ku puhaltimet pienimmällä teholla kuiteski kenno ottaa lämmöt takas.
Siksi kysyinki vaihtoehtoa että 24v moottorit.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Eli kävin läpi kaikkia vaihtoehtoja lto/ilp/pilp.
- wiima63
- Kansleri
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
- Truck: wiima ja Van Hool
- Location: Somero & Karkkila
- Member id: 155
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Ilppiä en laittaisi pieneksi sähkövirran rajoittamisen takia vaan ennemmin laitan esim mikron ja kahvinkeittimen invertterin taakse ottamaan vain akkuvirtaa jolla saa piikkejä tasattua ja ruokin ne siten lataussähköllä. Ei lennä tolpasta nalli ja on lämmintä tai viileää tarpeen vaatiessa tarjolla.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Ite ku laskeskelin niin äkkiä se on käytetty tommonen normi 230v/16a roikkasähkö.
Jos 1kw ilppi/1kw vedenlämmitys/1kw akkujen lataus niin 500w jäis reserviin mutta loput voiki toki laittaa akuilta tulemaan.
Jos 1kw ilppi/1kw vedenlämmitys/1kw akkujen lataus niin 500w jäis reserviin mutta loput voiki toki laittaa akuilta tulemaan.
- Rosvolinna
- Vapaaherra
- Viestit: 3657
- Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
- Truck: B10M + MB515
- Location: Vihti
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Minulla on navetan ulkosähköissä 10A nalli ja kiinni on bussin invertterilaturi, 1000w raksalämmitin, pari autoa lohkolämppärissä. Kyllä tuo kaapeli hankeen sulaa. Ilmakompuran, kun lyö tulille niin jotain on tiputettava pois. Meillä on koko tilan pääsulake 3x20A - välillä joutuu laskemaan kuormia eri vaiheissa, jotta saa päänallit kestämään. Posliinisulakkeet ovat armeliaita. Ne vain kuumenevat, mutta tuollainen automaattinalli pahastuu jo sirkkelistä.
16A pistorasiasta saa kyllä melko paljon tehoa ulos. 3500W pitäisi onnistua helposti. Siellä voi olla parikin ilppiä ja silti saisit vedet lämmittyä.
Voihan siihen seinään ruuvauttaa 3x16A ulostulon ja jakaa kuormaa vaiheiden välille, esim. kahteen vaiheeseen ( 1. lämmitys, 2. lataus )
Tuo talomme porraskäytävässä oleva Chunlan-verttipumppu haukkaa käynnistäessä 1200W ja lämpimänä käydessään 600-800W. Kuumaa tulee ja luulisi, että jollain sivistyneemmällä hyötysuhde olis vieläkin parempi...ainakin mainoslehtisten mukaan.
16A pistorasiasta saa kyllä melko paljon tehoa ulos. 3500W pitäisi onnistua helposti. Siellä voi olla parikin ilppiä ja silti saisit vedet lämmittyä.
Voihan siihen seinään ruuvauttaa 3x16A ulostulon ja jakaa kuormaa vaiheiden välille, esim. kahteen vaiheeseen ( 1. lämmitys, 2. lataus )
Tuo talomme porraskäytävässä oleva Chunlan-verttipumppu haukkaa käynnistäessä 1200W ja lämpimänä käydessään 600-800W. Kuumaa tulee ja luulisi, että jollain sivistyneemmällä hyötysuhde olis vieläkin parempi...ainakin mainoslehtisten mukaan.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Paremmissa LTO koneissa on tasavirta moottorit portaattoman nopeudensäädön takia. Ainakin jossain koneessa jota tutkin oli 48V DC moottori, eli täysillä sitä ei voi pyörittää, mutta eipä sille olisi tarvettakaan. Sen 24V sovittaminen johokin LTO koneeseen on sitten oma lukunsa. Varmasti mahdollista, mutta kuinka iso työ siinä on?eagless kirjoitti: ↑19 Tammi 2019 20:13 Eli noita lto koneita ilmeisesti käytetään aika paljon kulkureissa,saakos noihin mistään 24v moottoreita niin vois pyöriä 24/7 akulta?
Ok aattelin vain että noi lto koneet ei veis muuta virtaa ku puhaltimet pienimmällä teholla kuiteski kenno ottaa lämmöt takas.
Siksi kysyinki vaihtoehtoa että 24v moottorit.
Yksi vaihtoehto on tietysti suuri akusto. Sinänsä se LTO kone ei hirveästi virtaa ota kohtuu pienillä kierroksilla pyöriessään, jolloin jäljelle jää sen vertin hyötysuhteen optimointi. Tietysti myös LTO koneen esilämmitys täytyy estää akkukäytöllä.
Lämpöpumppuja ei kyllä ole mielekästä akustolla käyttää.
-
- Ajoneuvos
- Viestit: 764
- Liittynyt: 17 Marras 2018 10:54
- Truck: carrus regal 350
- Location: eagless
- Paikkakunta: Tornio
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
Yks vaihtoehto ois ostaa käytetty halpa alumiinikennonen lto kone ja vaihtaa siihen 24v puhaltimet.
Sitä lähinnä hain tuolla kun mielestäni se saus pyöriä 24/7 kun tuppaa nuo normi vaunut ja asuntoautot haiseen vähä ummehtuneelle ja sehän kertoo vain ettei ilma oo vaihtunut.
Eli parkissa pyöris akuilta/ehkä aurinko kennot ?
Roikassa akuilta/akkulaturi
Ajosssa akuilta/oma laturi
Ja juu eipä isotkaan akkupatterit pitempään pyörittäis ilp:piä mutta pari tuntia parkissa jossain niin ois aivan kiva jos sen aikaa toimis.
Sitä lähinnä hain tuolla kun mielestäni se saus pyöriä 24/7 kun tuppaa nuo normi vaunut ja asuntoautot haiseen vähä ummehtuneelle ja sehän kertoo vain ettei ilma oo vaihtunut.
Eli parkissa pyöris akuilta/ehkä aurinko kennot ?
Roikassa akuilta/akkulaturi
Ajosssa akuilta/oma laturi
Ja juu eipä isotkaan akkupatterit pitempään pyörittäis ilp:piä mutta pari tuntia parkissa jossain niin ois aivan kiva jos sen aikaa toimis.
Re: ilmalämpöpumppu linjuriin...
No kyllähän tuo tietysti mahdollista on. jos nyt oletetaan sähkötehoksi 1kW, niin 2h tarkoittaa 2kWh, joka tarkoittaa 85% invertterin hyötysuhteella 2,35kWh, joka on 24V nimellisjännittellä 98Ah, otetaan huomioon lyijyakkujen max 50% purkamisvara, tekee tarpeeksi n. 200Ah. 24V systeemissä ne on sarjassa joten periaatteessa 2x200Ah akusto riittää tuohon. EI tuo mikään ihan mahdoton akusto vielä ole. Käytännössä tietysti noin tarkalle mitoittaminen ei ole järkevää, mutta ei tuo akusto kulkuriin vielä mitenkään ihmeellinen ole.