Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 16 Heinä 2018 08:24

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 215 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 11 Marras 2008 17:41 
Kuski

Liittynyt: 03 Maalis 2008 21:04
Viestit: 27
Truck: scania 110
Location: hämeenlinna
tarkoitus olisi laittaa linjuriin ilmalämpöpumppu talvella. ongelmaksi muodostuu ulkoyksikön sijoitus. katto taitaa olla ainut paikka jonne sen voisi asentaa (perä mallia aukeava) mutta hajoaako laite ilmavirrasta joka saavutetaan esim moottoritiellä? vai pitääkö rakentaa jokin lippa/tuulen ohjain? kokemuksia ja vinkkejä kaivataan


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Marras 2008 18:12 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Viestit: 1256
Paikkakunta: Kokkola
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Ei kukaan vielä ole joutunut laittamaan ulkoyksikköä katolle :shock: . Irja on nyt ilmapumpun varassa epsanjassa :D ja yksikkö mahtui etulokeroon. Pirates pojilla yksikkö on takaluukussa. Pohjantähteen (Mimyy)Mika on hankkinut Ultimaten jossa on nimenomaan matala ulkoyksikkö ja sopii alle koteloon :D . Mallia en muista. Tv. Ari

Edit. Ultimate 8 Pro Basic näkyy olevan 43cm korkea.

_________________
#048


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Marras 2008 21:48 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 23 Loka 2007 21:21
Viestit: 411
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma
:D Kannattaa vaikka rakentaa sille suojainen paikka :roll:

_________________
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Marras 2008 22:17 
Rattimajuri

Liittynyt: 20 Elo 2008 18:08
Viestit: 223
Truck: volvo b57/b58
Location: karkkila
Member id: 151
mites tollanen jossain kotelossa olevana toimii?
meille ku mutsille sellanen asennettii ni selailin ohjeita, joissa mainittii et pitäis olla se ulkoyksikkö sillee et tuuli pääsee puhalteleen siitä, onko vaa hyötysuhdejuttuja?
eikö tuola bussin alaosastossa ole vähä turhanki suljetussa tilassa, tietty jos tekis ritilän...

_________________
"se on polttoainekäyttöinen lisälämmitin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Marras 2008 22:32 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3985
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Pärjäisiköhän tuo ulkoyksikkö mahurin konehuoneessa? On nimittäin siellä tilaa vaikka hevosten syödä. Sehän nappaisi jäähtyvän moottorin lämmön talteen ja puhaltelisi pirttiin. Tuo katollelaitto voi olla äänen kanssa huono vaihtoehto, tahtoo niistä pikku pörinä kuulua jos ihan vieressä on

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 11 Marras 2008 22:52 
Kuski
Avatar

Liittynyt: 08 Joulu 2007 17:28
Viestit: 24
Truck: Bedford TK kiitokori
Location: Alavieska
Member id: 71
Terve. Itse laitoin lämpöpumpun eturenkaan taakse tehtyyn kehikkoon joka on päistä auki ja moottori on lähellä joten siitäkin vähän hyöty lämpöä irtoaa. en suosittele pumpun laittamista katolle kun se tuppaa tärisemään ja samalla ilmenee yleensä jokin resonassi ääni. Miksei pumppu toimisi myös mahurin kone huoneessa kuhan jäähdytin pysyy puhtaana ja on kanava puhaltaa ilma ulos.

_________________
Ei ole sellaista vikaa jota tietämättömyys ja voima ei korjaisi.....


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 14 Marras 2008 16:37 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 31 Heinä 2008 15:39
Viestit: 497
Paikkakunta: Oulu
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Itse ajattelin että se mahtuis hyvin takamoottoriseen konehuoneeseen. Onko kellään tullut mitään huomautusta tai ohjetta miten sähköt pitää sinne vetää ja millaisella rasialla? Pitää varmaankin olla ulkokäyttöön tarkoitettu riittävällä IP luokalla? Pitääkö johto vetää metalliputkessa vai riittääköhän normaali kumikaapeli? vai pitääkö ottaa pistoke irti ja laittaa suljettuun rasiaan?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Marras 2008 18:52 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 27 Touko 2007 20:28
Viestit: 307
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047
Nyt on ilmalämpöpumppu autossa vasemmassa etukotelossa.
Ulkoyksikkö on 42,5 cm korkea.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =110&pos=4
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =110&pos=5

_________________
Pohjantähti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 16 Marras 2008 23:18 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4305
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Mimyy kirjoitti:
Nyt on ilmalämpöpumppu autossa vasemmassa etukotelossa.
Ulkoyksikkö on 42,5 cm korkea.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =110&pos=4
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =110&pos=5


No sieltähän se löysi itselleen tilan, meni kuin nenä päähän! Teetkö luukkuun aukon, vai käytät luukku auki?

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17 Marras 2008 01:10 
Rattimajuri

Liittynyt: 14 Syys 2008 11:50
Viestit: 240
Location: Helsinki
Hmmm, mielenkiintoista. Miten nämä riittävät ilman viilennykseen kesällä?

Joku ilmastointilaite olisi tarkoitus hankkia, mutta nämä antaisivat lisälämpöäkin, vaikkei sitä nyt webaston lisäksi niin paljoa tarvitakaan. Mutta miten tosiaan näitä voisi käyttää liikkuvassa autossa tuolla sivukotelossa?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17 Marras 2008 21:15 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 27 Touko 2007 20:28
Viestit: 307
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047
Reddewil kirjoitti:

Teetkö luukkuun aukon, vai käytät luukku auki?

Kyllä tarkoitus on asentaa luukkuun säleikkö, vaikka se toimii luukku kiinnikki .
Laatikon etureunassa on aukko josta saapi ilmaa.
Viikonloppuna oli koekäytössä ulkona lämpötila 0-+5 välillä sisällä yli 20 astetta .
Sähkön kulutus oli 0,551kw/h eli 27kw /49h

_________________
Pohjantähti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 17 Marras 2008 22:52 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3985
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Onpa mielenkiintoinen tieto. 10A sulakkeen takaa saisi linjuria jo lämmitettyä? Miten on kuuluuko ulkoyksikön hurina autoon kuinka paljon. Onko tuossa ollenkaan kumityynyjä?

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 18 Marras 2008 06:30 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 27 Touko 2007 20:28
Viestit: 307
Truck: Volvo B9M /Kiitokori
Location: Lohja
Member id: 047
Lahti32 kirjoitti:
Onpa mielenkiintoinen tieto. 10A sulakkeen takaa saisi linjuria jo lämmitettyä? Miten on kuuluuko ulkoyksikön hurina autoon kuinka paljon. Onko tuossa ollenkaan kumityynyjä?


Joo kyllä kumityynyt on ulkoyksikön alla, mutta kyllä ääniä tulee sisällekin vaikka on huomattavasti webastoa hiljaisempi.Lämpöeristeenä on alkuperäisen villan lisäksi 40mm finnfoam seinissä ja katossa ,lattiassa ainoastaan finnfoam.
Ilmalämpöpumpun nimellisteho on 750w, mitattu piikkiteho on vaihdellut n. 800-1000w paikkeilla.
Käynnistyy myös invertterillä 2500w (muokattu kanttiaalto) eli tarkoitus käyttää viilennykseen ajon aikana.

_________________
Pohjantähti


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 18 Marras 2008 09:45 
Rattimajuri

Liittynyt: 14 Syys 2008 11:50
Viestit: 240
Location: Helsinki
Kiinnostavia tietoja! Menee kyllä nyt vakavaan harkintaan. Mistä sinä tuon laitteen ostit ja paljon se siellä maksoi? Entä se asennus, kävivätkö tyhjiöpumpulla vetäisemässä (luin tuolta linkkien sivulta, että jotain sellaista ptää tehdä?) oman mekaanisen asennuksesi päälle vai miten?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 18 Marras 2008 11:23 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Viestit: 457
Paikkakunta: Sysmä kesällä
Location: Andalucia talvella
Aiempi keskustelu aiheesta viewtopic.php?f=1&t=923

_________________
Neoplan N122


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 19 Marras 2008 11:01 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3985
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
B9M kirjoitti:
Ei kukaan vielä ole joutunut laittamaan ulkoyksikköä katolle :shock: . Irja on nyt ilmapumpun varassa epsanjassa :D ja yksikkö mahtui etulokeroon. Pirates pojilla yksikkö on takaluukussa. Pohjantähteen (Mimyy)Mika on hankkinut Ultimaten jossa on nimenomaan matala ulkoyksikkö ja sopii alle koteloon :D . Mallia en muista. Tv. Ari

Edit. Ultimate 8 Pro Basic näkyy olevan 43cm korkea.


Taitaa olla markkinoiden ainoa noin matala ulkoyksikkö, onkohan muita? Suurin osa ns. merkkilaitteistakin on 54 cm korkeita jotkut 50cm mutta muita en löytänyt ainakaan TÄÄLTÄ jota mekin töissä edustamme. Pitäiskö laittaa tuollainen ihan kunnollinen invertteripumppu, esim Mitsu GA tai FD jossa on i-see sensori millä se tsiigailee mihinkä sitä lämpöä pitää puhallella. Laitoin kotiin FD25 mallin ja on kyllä erinomainen laite.

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 19 Marras 2008 14:38 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 18 Loka 2005 08:54
Viestit: 2395
Paikkakunta: Jokela
Location: Jokela
Member id: 015
Onkohan porukat ottaneet millaisilla "varustuksilla" noita pumppuja :wink: esim. tuolla ultimatemarketilla sanovat että jos käyttää lämmitämiseen niin täytyy olla toi sulatusjutska :roll: tietty voihan se olla "paremmissa" merkeissä valmiina :lol:

_________________
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 22 Joulu 2008 00:30 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 10 Kesä 2005 08:32
Viestit: 11
Paikkakunta: Parkano
Truck: Mr.Lucky '68
Location: Parkano
Member id: 019
tässä on kans yksi vaihtoehto.solumuovimatto ulkoyksikön ja pohjan väliin niin ei ääntele sisälle. ei tarvi mitään kummitassuja alle ja kupariputket kestää kun ei koneikko heilu ja tärise eri tahtiin korin kanssa. ilmalämpöpumpun koko riippuu myös auton eristeistä, eli tommosen vanhan bussin (Mr Lucky) alkuperäiset eristeet on senverran heiveröiset et ei ihan pienimmällä pumpulla kannata kokeilla kaikkien erikseen kun se pyörä on jo keksitty. Toi nykynen pumppu on Ultimate 10 ja oli helppo asentaa kun ohjeet tuli mukana.

terv. Touhumaan Isäntä

Kuva
Kuva

_________________
* * * * * * * * * * * * *
http://www.touhumaa.com


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Joulu 2008 16:46 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Viestit: 2600
Truck: Volvo B10M
Location: Vihti
Mikäli ilmalämpöpumppua aikoo käyttää pakkasella lämmittämiseen on syytä hankkia talvivarustus. Eli kompressorinlämmitin ja pohjan sulanapitovastus. Ilman lämmitystä kompuran öljyt ovat liian jähmeitä talvikäyttöön.

Minä hommasin Ultimate Pro Basic 9-mallin talvikilkkeillä lämmittämään harrastetilaani ja hyvin on toiminut. Tila on kooltaan henkilöauton mentävä talli.

Pumppu kehittää jo nollakelillä ulkoyksiköön jäätä ja masiina sulattelee itseään aika ajoin. Tästä syntyy vettä, joka valuu ulkoyksikön pohjan läpi katuun.

Ilpon hyötysuhde on hyvä - samallla sähkönkulutuksella saan pajan +20 asteiseksi entisen +10-12 asteen sijaan. Minulla oli viime talvena tilassa 1000W sähköpatteri ja se ei paljoa taukoja pidellyt. Nyt Ilpo lämmittää tilan 900W:n teholla ja se pitää taukoja ja tila on lämmin.

Kannattaa käydä lukemassa pumppujen foorumia - siellä on iso luita juttuja propellipää-virityksistä ja pumppujen sielunmaisemasta.

http://lampopumput.info/foorumi/

_________________
Don't need PgD to drive my GMC
Rölli - Volvo B10M Berkhof Excellence -87 / Chevy Starcraft G30 -02 - 01


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 04 Tammi 2009 23:48 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 01 Heinä 2007 18:03
Viestit: 1745
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... m=59&pos=5

Itse ajattelin siirtää akut pois tuosta, ovat nyt sellaiset neliskanttiset (lue: kalliit) joten ajattelin laittaa siihen ulkoyksikön tilalle. Ulkoyksiköstähän on paras hyötysuhde mitä lämpimämmässä se talvella on. Eikä pitäisi niin paljon loskaa ym. päästää tohon, laitan sen niin korkealle kun pystyy. Onko täällä joku jolla on ilpon sisäyksikkö sivuttain? Minulla kun to sisäkorkeus ei ole mitenkään ylimääräistä, niin paras olisi saada se käytävää myöten pitkittäin. Kai nyt joku ymmärsi miten tarkoitin.

Niin ja oliko joku kokeillut laittaa tuollaisen valmiiksi tyhjiöidyn? Kestäälö liitokset ajossa?

p.s. korjasin Mimyyn linkit kuntoon..

_________________
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 18 Touko 2009 14:07 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 31 Heinä 2008 15:39
Viestit: 497
Paikkakunta: Oulu
Truck: Scania L94 Lahti 520
Location: Oulu
Member id: 144
Onko kukan asentanut näitä Truma:n tai Dometic:in pumppuja bussiin?
http://www.atstuonti.fi/File/K%C3%A4ytt%C3%B6ohjeet/Truma/Saphir%20Comfort.pdf
tai
http://www.dometic.com/fi/Europe/Finland/Private-Consumer/Matkailuajoneuvojen-varusteet2/Ilmastointilaitteet/Tuotteet/?productdataid=66886
Riittääkö niissä teho bussin viilennykseen? Tuollainen olisi helpoin asentaa kun erillistä sisä- ja ulkoyksikköä ei tarvita. Muutenkin putkistolla voisi viileän ilman jakaa koko bussin pituudelta ilman että toisessä päässä jäätyy ja toisessa paistuu :lol:
Hintahan näissä on hieman peruspumppua korkeampi mutta jo reilulla tonnilla sen kuitenkin saa.

Jotenkin alkoi tekemään pumppua mieli kun viikonloppuna oli ensimmäiset lämpimät kelit :wink:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 19 Touko 2009 20:27 
Kuski

Liittynyt: 03 Maalis 2008 21:04
Viestit: 27
Truck: scania 110
Location: hämeenlinna
nyt on positiivisiä kokemuksia ulmimaten pro8. hyvin riitti lämmittämään/ viilentämään linjurin motoparkissa viikonloppuna, ja on hiljainen


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 19 Touko 2009 21:02 
Rattimajuri
Avatar

Liittynyt: 20 Marras 2008 20:48
Viestit: 195
Truck: MB Superstar
Location: pohjois-karjala
tämähän kuulostaa hyvältä! itsellä samanlainen kone odottaa asennusta, luultavasti viikonloppuna löytää paikkansa auton uumenista. sisäyksikön ajattelin laittaa takaseinään kiinni, mikäli vaan putket yltää suuniteltuun ulkoyksikön paikkaan. letkua kun ei tullut mukana valmiina kuin neljä metriä. mutta hyvä että kone toimii.

_________________
mb superstar -91, "oidibus"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 20 Touko 2009 13:18 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 01 Heinä 2007 18:03
Viestit: 1745
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa
Eipä ole kukaan vielä miettinyt tälliasen laittamista?

http://www.ultimatemarket.com/Published ... code=15022

Eli tuon kytkisi olemassaolevaan vesipatterilinjaan

_________________
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 20 Touko 2009 17:09 
Kuski

Liittynyt: 03 Maalis 2008 21:04
Viestit: 27
Truck: scania 110
Location: hämeenlinna
toi ei taida paljoa viilentää kesällä


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 215 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com