Aurinkopaneelit

Sipe
Kuski
Viestit: 21
Liittynyt: 26 Loka 2014 08:06
Location: Internet

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Sipe » 04 Marras 2014 13:07

Reddewil kirjoitti:
Sipe kirjoitti:
Optimaalisin tilanne olisi jos varaajan koko olisi enemmän kuin reilu mutta taitaa tila sekä paino rajoittaa koon n. 20-50 litraan.
6000kg on noin se paino jota voi ottaa kyytiin, eli varaaja voi olla reiluhko :lol:
No osoittaa sen tietämyksen näistä laitoksista. :mrgreen:

Aika nopeasti kuitenkin tuollaisen 6tkg täyttyy jos ymppää rakenteet uusiksi ja lisää tarpeelliset vehkeet sekä henkilökohtaiset tavarat vaateet etc. myös saa mukaan.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 04 Marras 2014 13:16

Sipe kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:
Sipe kirjoitti:
Optimaalisin tilanne olisi jos varaajan koko olisi enemmän kuin reilu mutta taitaa tila sekä paino rajoittaa koon n. 20-50 litraan.
6000kg on noin se paino jota voi ottaa kyytiin, eli varaaja voi olla reiluhko :lol:
Aika nopeasti kuitenkin tuollaisen 6tkg täyttyy jos ymppää rakenteet uusiksi ja lisää tarpeelliset vehkeet sekä henkilökohtaiset tavarat vaateet etc. myös saa mukaan.
10 vuotta oon lapannut tavaraa sisään eikä meinaakkaan tökätä kantavuuteen. Yhden kerran on ajettu 400kg vaille kokonaispainon mutta silloin oli tavaraa ja matkustajia sitten ihan tosissaan
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
salminen
Kokenut kuljettaja
Viestit: 98
Liittynyt: 18 Huhti 2011 22:18
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja salminen » 29 Tammi 2015 21:39

Lahti32 kirjoitti:http://www.aliexpress.com/item/PIP-2424 ... 27602.html

Lähti tilaukseen. Kokeilen ja tilaan sitten muutaman lisää. Vaihdan tuohon jäämeriautoon tämän jos on kerran hyvä ja siihen tarvii tosiaan tuon 60A säätimen isolle paneelikentälle. Siellä on nyt Tracerin 30A pukkaamassa 12V patteristoon ja tällä tuupataan sitten 24V systeemiin ihan tosissaan.

Jokos tästä on käyttökokemuksia?
Ajokki express Volvo B10 M -87

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 29 Tammi 2015 22:54

On. Tilasin toisenkin.

Vaihtaa syötöltä toiselle huomaamatta, sähkö on hyvää ja tehoa on paljon. Huono puoli on tuulettimien melu, ylläpitolatauksen aikana puhisee kiitettävästi mutta invertterinä on hiljaa.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
rismo
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Touko 2013 18:45
Truck: Skania Kutter
Location: Mikkeli

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja rismo » 29 Tammi 2015 22:59

(sama kahteen kertaan)
Viimeksi muokannut rismo, 29 Tammi 2015 23:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Skania K112 Kutter 9 (#996) vm84

Avatar
rismo
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Touko 2013 18:45
Truck: Skania Kutter
Location: Mikkeli

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja rismo » 29 Tammi 2015 23:05

Itsellä on kutterin katolla 14 kpl 125 W paneleita vaakatasoon asennettuna. Hupiakusto on 2 x 230 Ah, eli 24 V järjestelmä. Latauksenhallinnassa on latauksensäätimen lisäksi muutama passiivikomponentti millä varmistuu pääakkujen lataus, sekä oikosulku ym vikasuojaukset.
Panelien määrä voi tuntua isolta, mutta setupilla saa aikaiseksi huoltovapaan järjestelmän ympäri vuoden. Vaikka panelien päällä olisi luntakin ylläpitovaraus hoituu talven synkkinäkin päivinä. Kesällä taasen energiatalous ei akkuihin juurikaan nojaa.

Mitä nyt tuossa sähkön hintaa spekuloidaan niin onhan se vähän hankala verrata verkkosähköön hintaa kun verkkosähköä ei ole kaikkialla pöpelikössä edes saatavilla mihin auton voi ajaa. Sähköntuotanto paneeleilla vaatii toki investointeja mutta koko kustannusten laskennan analogiahan menee metsään jos panelin hintaa verrataan tuotetun sähkön hintaan. Samassa tapauksessa tulisi verkkosähkön hintaan lisätä liittymän perustamiskulut, sekä sähkölaitteiston hinta sähkömiehen palkkoineen. Aurinkosähkö on edullisempaa kuin mielletään, sillä paneleillahan on käyttöiän jälkeen vielä myyntiarvoa. Tuotannon kustannukset tuleekin akkujen kuoleentumisesta, kun agrekaatilla ne tulevat bensasta jne. Panelit on aika idioottivarmoja, toisin kuin polttomoottorimyllyt yleensä. Lisäksi mukavampi leiriä kun joku genu ei päpätä jossain lähimontussa.

Ylläolevaa lueskellessa tuli vielä sellainen mieleen että jos lyijyakusta halutaan energiaa 100 Wh ulos täytyy siihen tunkea 150 Wh sisään. Akuston elinikää laskee myös lataus/purku syklien määrä tietysti mutta ennenkaikkea syklin purkautumissyvyys. Viimeeksi mainitusta syystä akusto kannattaa reilusti ylimitoittaa. Samoin aurinkopaneelien nimellistehoissa täytyy huomioida toteutuva teho, eli todellinen napajännite ja virta, jotka ovat käytännössä ilmotettuja maksimiarvoja pienemmät, eivätkä voi toteutua käytännössä yhtä aikaa. Invertteriinkin menee muutes häviöitä.

Oma kalusto toimii kuin unelma, tai ainakin on juuri niin huoltovapaa kun sen suunnittelin olevankin. Hintakin oli huokeampi kun tein oston ennen tullaushintojen muutosta. Sähköä tulee kesäpäivällä 800-1000 W, eli hyötysuhde asennustavasta johtuen on 50 %. Tuo toki oli ennakoitua mutta pidin saranarakennetta turhan työläänä ja aikaa vievänä tuolle panelimäärälle.

Vaakatasoon asennettaessa huomioitavaa on myös pilvisyyden vaikutus, joka on yllättäen paljon pienempi. Selitys tuohon löytyy auringon säteilyn spektristä joka on kokolailla kattava oli pilviä tai ei, tai ainakaan kennon abstobtiokäyrä ei taida sattua oleellisesti pilvien kanssa samalle alueelle. Toisin sanoen vaakatasossa paneleihin saapuu muutenkin valoa taivaalta ja ainoastaan tuo kohtisuoran valon piikki puuttuu. Yllätyksellisesti sähköä tulee iltamyöhäänkin auringon ollessa horisontin yläpuolella vielä 200 Watin teholla, mutta tuotanto romahtaa nolliin heti kun mollikka katoaa näkyvistä.

Jos joku enemmän vapaa-aikaa omaava rakentaa vastaavaa niin suosittelisin kyllä ajatushetken uhraamista tuolle kallistusmekanismille. Voi olla talvella hyödyllinen myös lumen pois valumisen kannalta. Oma ratkaisu vaatii pientä vahtimista ettei lumikinos kasva jättimäiseksi ja riko paneleita.
Skania K112 Kutter 9 (#996) vm84

Avatar
kulkuri
Kansleri
Viestit: 1266
Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja kulkuri » 31 Tammi 2015 03:16

Kuulostaa hyvältä :wink:

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 14 Maalis 2015 12:03

Paneelit ikkunoiden taakse?

Pitääpä varsin kokeilla että laittaa mustia ohutkalvoja lasien taakse pystyyn niin että yläreunaan kiinni, saadaan siis hiukan kallelleen. Kolme paneelia per kylki noiden umpeenmenevien ikkunoiden kohdalle.

Volvo 9700 /Carrus koreissa lasiaukon pituus on 1620mm ja Avancis ohutkalvopaneeli on 1585mm.

paneelin päälle 30mm eristys. Kuumaksi menee kesäkuumalla. Pitäsikö takapuolelle eristyksen väliin laittaa lisäksi vesiputket jolla lämmitetään varaajan käyttövesi.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4333
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 15 Maalis 2015 09:12

Lahti32 kirjoitti:Paneelit ikkunoiden taakse?

Pitääpä varsin kokeilla että laittaa mustia ohutkalvoja lasien taakse pystyyn niin että yläreunaan kiinni, saadaan siis hiukan kallelleen. Kolme paneelia per kylki noiden umpeenmenevien ikkunoiden kohdalle.

Volvo 9700 /Carrus koreissa lasiaukon pituus on 1620mm ja Avancis ohutkalvopaneeli on 1585mm.

paneelin päälle 30mm eristys. Kuumaksi menee kesäkuumalla. Pitäsikö takapuolelle eristyksen väliin laittaa lisäksi vesiputket jolla lämmitetään varaajan käyttövesi.
Varmaan tarttee tuon putkiston jäähdytykseen, ku eikö nuitten paneelejen hyötysuhde tipu lämmön myötä, muistelisin? Mitenkäs tuo lasi, jotaki kai se suodattaa, mutta rautaa ilmeisesti vähän kun ovatten karkaistuja, näin muistelisin. Minkä pitusista aalloista se sähöpaneeli tykkää, veden lämmityksessä tuo raudattomuus on tärkeä kun muuten teho tippuu. Sit ei muuta ku auto aina oikeeseen asentoon aurinkoon nähden! :D
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 15 Maalis 2015 11:00

Kyselin tästä ilmaisenergia.infon porukoilta ja olivat sitä mieltä että ikkunapaneeleille pitäisi olla omat säätimet. Jos kaikki paneelit laitetaan samaan läjään niin teho määräytyy heikoimman mukaan, ainahan se on joku paneeli varjossa jos näin tehdään.

Mietitään. Tuo putkijäähdytys syntyisi helposti noilla lattialämpölevyillä ja kaksoiskierukkavaraajalla. Jos vaikka käyttövedet tekisi ikkunapaneeleilla?
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
rismo
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Touko 2013 18:45
Truck: Skania Kutter
Location: Mikkeli

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja rismo » 15 Maalis 2015 17:03

Lahti32 kirjoitti:Kyselin tästä ilmaisenergia.infon porukoilta ja olivat sitä mieltä että ikkunapaneeleille pitäisi olla omat säätimet. Jos kaikki paneelit laitetaan samaan läjään niin teho määräytyy heikoimman mukaan...
Asia ei ole niin yksiselitteinen.

Tuohon vaikuttaa kytkentätapa. Sarjan kytkennässä virta määräytyy sen mukaan mikä paneli tuottaa pienimmän virran. Rinnan kytkennässä taas panelien tuottamat virrat voidaan laskea yhteen (kts kirchhoffin virtalaki). Jos paneleita tulee eri puolille autoa ja kytkentä käsittää niin rinnan kuin sarjaankytkentöjäkin kannattaa toki sarjaan tulevat sijoittaa aina samalla tavalla, jotta ne tuottavat yhdessä saman virran.

Myöskään en osaa sanoa miksi joku suosittelee omia säätimiä eri paneeleille. Jotain epäloogista lienee siinä ajattelussa. Jos käytössä on sama nimellisjännite akuissa ja paneliryhmissä niin kyllä yksi riittävän virtakapasiteetin omaava säädin pitäisi olla ihan pätevä ratkaisu.
Skania K112 Kutter 9 (#996) vm84

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 15 Maalis 2015 17:17

Jos laitan kahden sarjoja rinnan kuuteen nippuun eli 12 paneelia, haittaako jos neljä nippua on katolla ja kaksi eri puolilla autoa ikkunoissa.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
rismo
Apukuski
Viestit: 17
Liittynyt: 14 Touko 2013 18:45
Truck: Skania Kutter
Location: Mikkeli

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja rismo » 15 Maalis 2015 17:22

Lahti32 kirjoitti:Jos laitan kahden sarjoja rinnan kuuteen nippuun eli 12 paneelia, haittaako jos neljä nippua on katolla ja kaksi eri puolilla autoa ikkunoissa.
Juurikin niin ne kannattaa laitella. Eli kunhan sarjassa olevilla paneleilla on sama valomäärä niin niiden tuotto on silloin optimoitu. En nyt oikein keskittynyt tuohon tarkemmin että minkä tyyppisiä nuo ikkunapaneelit sitten mahtaa olla. Jos ne tulee lasin sisäpuolelle niin kannattaa huomioida sellainen seikka että normaali auton ikkunoiden lasi absorboi valtaosan säteilystä itseensä. Siten ollen jos siinä on lasi ennen panelia jää osa energiasta väistämättä lasiin. Tosin aurinkopanelien absorbtiokäyrä taitaa olla aika lailla onneksi valon näkyvällä alueella. En jaksa enää muistaa. Pitäisi luntata jostain.
Skania K112 Kutter 9 (#996) vm84

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 17 Maalis 2015 22:18

Tilasin termostaatteja ja kiertovesipumppuja ikkunapaneeliin. Liimaan Avanciksen mustan ohutkalvopaneelin lasin taakse yläviistoon, leikkaan paneelin kiinnitysraudat pois, liimaan paneelin taustaan lattialämmityksen luovutuslevyn putkineen ja termari siihen ohjaamaan. Koko hoito peitetään uretaanilla.

Kun aurinko paistaa bussin kylkeen, lämpeää lasi ja sähköä syntyy. Lämpötilan noustua 60 asteeseen termari käynnistää pienen pumpun joka lykkää lämmenneen nesteen kaksoiskierukkavaraajaan. Kas samalla paisteella saadaan sähköä, käyttövettä ja kenties lattialämpöä.

Pakkohan tällaiset on kokeilla kun on puhuttu vaan että olisko toimiva.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4333
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 17 Maalis 2015 22:45

Missä lämmössä kierto pysähtyy?
Differenttiaali-termostaatti olisi tuossa hyvä niin sais älyn ja kaiken lämmön kerrasta kuntoon. Eli siis kierto starttaa jos paneelilla on x astetta enempi lämpöö ku varaajassa, vaikka siis kylmää varaajaa 20c lämmöllä varaamaan...
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 17 Maalis 2015 23:00

Reddewil kirjoitti:Missä lämmössä kierto pysähtyy?
Differenttiaali-termostaatti olisi tuossa hyvä niin sais älyn ja kaiken lämmön kerrasta kuntoon. Eli siis kierto starttaa jos paneelilla on x astetta enempi lämpöö ku varaajassa, vaikka siis kylmää varaajaa 20c lämmöllä varaamaan...
Olis kyllä hyvä tällainen, yksi automatiikka olisi hyllyssä mutta ei jouda tähän projektiin. Mistähän saisi yksinkertaisimman.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4333
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Reddewil » 17 Maalis 2015 23:21

Lahti32 kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:Missä lämmössä kierto pysähtyy?
Differenttiaali-termostaatti olisi tuossa hyvä niin sais älyn ja kaiken lämmön kerrasta kuntoon. Eli siis kierto starttaa jos paneelilla on x astetta enempi lämpöö ku varaajassa, vaikka siis kylmää varaajaa 20c lämmöllä varaamaan...
Olis kyllä hyvä tällainen, yksi automatiikka olisi hyllyssä mutta ei jouda tähän projektiin. Mistähän saisi yksinkertaisimman.
Jos ei ite tee niin ostaa toisen tekemän: http://www.ebay.com/itm/DIFFERENTIAL-EL ... 418a01ecd2 vastaavaa löytyy kyllä tehastekosenakin mutta en äkkiseltään löytäny ku tän: http://www.ebay.com/itm/SBE-Solar-Tech- ... 4613455aa6
-Koska sen voi tehdä myös itse-

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1135
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 22 Maalis 2015 09:13

Onko sulla lahti32 kuvia noista ohutkalvopaneeleitten asennuksista ? Ovat ilmeisesti noita 105w malleja. Meinasin 5 laittaa itelle mutta ei oikeen selviä kuvista miten ne kiinnitetään...

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 22 Maalis 2015 09:23

Kiinnitys tapahtuu liimaamalla. Läskiliimaa paksusti paneelin kiinnityskiskon tasaiselle osalle ja läts kattoon kiinni. Ei lähde ikinä irti eikä tarvi porata kattoon reikiä.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1135
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 22 Maalis 2015 09:26

Tämä selvä. sitä vaihtoehtoa itsekkin mietin. Jää vielä ilmarakokin vissiin väliin eli taitaa olla jopa helpompi asennus kun normaalilla paneelilla ja jos tosiaan toimia vaakatasossakin suht koht hyvin.

Avatar
wiima63
Kansleri
Viestit: 1135
Liittynyt: 21 Elo 2011 22:56
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja wiima63 » 15 Touko 2015 17:57

Tarviiko nuo ohutkalvopaneeleitten rungot maadoittaa auton runkoon ?

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 16 Touko 2015 17:21

wiima63 kirjoitti:Tarviiko nuo ohutkalvopaneeleitten rungot maadoittaa auton runkoon ?
Otettiin koko rungot pois. En keksi syytä miksi pitäisi maadoittaa koska olivat erillisiä pelkällä liimalla kiinnitettyjä peltisuikaleita.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Janezki88
Kokenut kuljettaja
Viestit: 88
Liittynyt: 30 Elo 2012 17:54
Truck: VW LT35
Location: Vantaa
Paikkakunta: Vantaa

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Janezki88 » 22 Touko 2015 03:01

Yksinkertainen/laiska tarvis ideoita ja ehdotuksia näihin sähköhommiin... Eli jonkinlaista pakettia saa ehdottaa, tai paikkaa mistä sellaista kannattaa etsiä

Kulutusta ei kovin paljon ole, mutta vähäinenkin kulutus olis tarkoitus hoitaa ilman tolppavirtaa:
Volkkarissa sisävalot, radio, hana ja sähköjääkaappi (ehkä, jos budjettiin sopiva löytyy)
Saunakärryssä valot, radio ja vesipumppu, (ehkä jääkaappi jossain vaiheessa)

Molemmilla katoilla on hyvin tilaa paneeleille, mutta mahdollisimman pienillä kustannuksilla olis tarkoitus edetä

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 10 Heinä 2015 21:28

Havaintoja aurinkopaneeleista.

860w ohutkalvot vaakasuorassa tuottaa pilvisellä 100-300w ja paisteella 300-800w. Kun on sellainen auringonpaiste että bussi lämpeää niin tulee 800w eli lähes nimellistehoa vaikka paneelit on vaakassa. Virta riittää mainiosti ilpillä jäähdyttämiseen. Hyvä paketti.

Asensin toiseen bussiin 1700w paneeleita. Koko ajan on akut täynnä vaikka miten elää ja käyttää sähköä. Isotempin lämminvesivaraajakin lämpesi aurinkosähköllä helposti vaikka sateli vähän vettä.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Wonderi
Ajoneuvos
Viestit: 881
Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Location: Pirkkala

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Wonderi » 10 Heinä 2015 21:45

Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Kai se paneelisetti ainakin maksoi tolkuttomasti?

Vastaa Viestiin