Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 20 Marras 2017 15:45

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 04 Marras 2014 13:07 
Kuski

Liittynyt: 26 Loka 2014 08:06
Viestit: 21
Location: Internet
Reddewil kirjoitti:
Sipe kirjoitti:

Optimaalisin tilanne olisi jos varaajan koko olisi enemmän kuin reilu mutta taitaa tila sekä paino rajoittaa koon n. 20-50 litraan.


6000kg on noin se paino jota voi ottaa kyytiin, eli varaaja voi olla reiluhko :lol:


No osoittaa sen tietämyksen näistä laitoksista. :mrgreen:

Aika nopeasti kuitenkin tuollaisen 6tkg täyttyy jos ymppää rakenteet uusiksi ja lisää tarpeelliset vehkeet sekä henkilökohtaiset tavarat vaateet etc. myös saa mukaan.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 04 Marras 2014 13:16 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Sipe kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:
Sipe kirjoitti:

Optimaalisin tilanne olisi jos varaajan koko olisi enemmän kuin reilu mutta taitaa tila sekä paino rajoittaa koon n. 20-50 litraan.


6000kg on noin se paino jota voi ottaa kyytiin, eli varaaja voi olla reiluhko :lol:


Aika nopeasti kuitenkin tuollaisen 6tkg täyttyy jos ymppää rakenteet uusiksi ja lisää tarpeelliset vehkeet sekä henkilökohtaiset tavarat vaateet etc. myös saa mukaan.


10 vuotta oon lapannut tavaraa sisään eikä meinaakkaan tökätä kantavuuteen. Yhden kerran on ajettu 400kg vaille kokonaispainon mutta silloin oli tavaraa ja matkustajia sitten ihan tosissaan

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 29 Tammi 2015 21:39 
Kokenut kuljettaja
Avatar

Liittynyt: 18 Huhti 2011 21:18
Viestit: 86
Truck: Ajokki Express
Location: Kalajoki
Lahti32 kirjoitti:
http://www.aliexpress.com/item/PIP-2424MSX-2400w-24v-to-220V-solar-inverter-charger-with-mppt-solar-charger-60A-pure-sine/1694827602.html

Lähti tilaukseen. Kokeilen ja tilaan sitten muutaman lisää. Vaihdan tuohon jäämeriautoon tämän jos on kerran hyvä ja siihen tarvii tosiaan tuon 60A säätimen isolle paneelikentälle. Siellä on nyt Tracerin 30A pukkaamassa 12V patteristoon ja tällä tuupataan sitten 24V systeemiin ihan tosissaan.



Jokos tästä on käyttökokemuksia?

_________________
Ajokki express Volvo B10 M -87


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 29 Tammi 2015 22:54 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
On. Tilasin toisenkin.

Vaihtaa syötöltä toiselle huomaamatta, sähkö on hyvää ja tehoa on paljon. Huono puoli on tuulettimien melu, ylläpitolatauksen aikana puhisee kiitettävästi mutta invertterinä on hiljaa.

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 29 Tammi 2015 22:59 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 14 Touko 2013 17:45
Viestit: 17
Truck: Skania Kutter
Location: Mikkeli
(sama kahteen kertaan)

_________________
Skania K112 Kutter 9 (#996) vm84


Viimeksi muokannut rismo päivämäärä 29 Tammi 2015 23:06, muokattu yhteensä 1 kerran

Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 29 Tammi 2015 23:05 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 14 Touko 2013 17:45
Viestit: 17
Truck: Skania Kutter
Location: Mikkeli
Itsellä on kutterin katolla 14 kpl 125 W paneleita vaakatasoon asennettuna. Hupiakusto on 2 x 230 Ah, eli 24 V järjestelmä. Latauksenhallinnassa on latauksensäätimen lisäksi muutama passiivikomponentti millä varmistuu pääakkujen lataus, sekä oikosulku ym vikasuojaukset.
Panelien määrä voi tuntua isolta, mutta setupilla saa aikaiseksi huoltovapaan järjestelmän ympäri vuoden. Vaikka panelien päällä olisi luntakin ylläpitovaraus hoituu talven synkkinäkin päivinä. Kesällä taasen energiatalous ei akkuihin juurikaan nojaa.

Mitä nyt tuossa sähkön hintaa spekuloidaan niin onhan se vähän hankala verrata verkkosähköön hintaa kun verkkosähköä ei ole kaikkialla pöpelikössä edes saatavilla mihin auton voi ajaa. Sähköntuotanto paneeleilla vaatii toki investointeja mutta koko kustannusten laskennan analogiahan menee metsään jos panelin hintaa verrataan tuotetun sähkön hintaan. Samassa tapauksessa tulisi verkkosähkön hintaan lisätä liittymän perustamiskulut, sekä sähkölaitteiston hinta sähkömiehen palkkoineen. Aurinkosähkö on edullisempaa kuin mielletään, sillä paneleillahan on käyttöiän jälkeen vielä myyntiarvoa. Tuotannon kustannukset tuleekin akkujen kuoleentumisesta, kun agrekaatilla ne tulevat bensasta jne. Panelit on aika idioottivarmoja, toisin kuin polttomoottorimyllyt yleensä. Lisäksi mukavampi leiriä kun joku genu ei päpätä jossain lähimontussa.

Ylläolevaa lueskellessa tuli vielä sellainen mieleen että jos lyijyakusta halutaan energiaa 100 Wh ulos täytyy siihen tunkea 150 Wh sisään. Akuston elinikää laskee myös lataus/purku syklien määrä tietysti mutta ennenkaikkea syklin purkautumissyvyys. Viimeeksi mainitusta syystä akusto kannattaa reilusti ylimitoittaa. Samoin aurinkopaneelien nimellistehoissa täytyy huomioida toteutuva teho, eli todellinen napajännite ja virta, jotka ovat käytännössä ilmotettuja maksimiarvoja pienemmät, eivätkä voi toteutua käytännössä yhtä aikaa. Invertteriinkin menee muutes häviöitä.

Oma kalusto toimii kuin unelma, tai ainakin on juuri niin huoltovapaa kun sen suunnittelin olevankin. Hintakin oli huokeampi kun tein oston ennen tullaushintojen muutosta. Sähköä tulee kesäpäivällä 800-1000 W, eli hyötysuhde asennustavasta johtuen on 50 %. Tuo toki oli ennakoitua mutta pidin saranarakennetta turhan työläänä ja aikaa vievänä tuolle panelimäärälle.

Vaakatasoon asennettaessa huomioitavaa on myös pilvisyyden vaikutus, joka on yllättäen paljon pienempi. Selitys tuohon löytyy auringon säteilyn spektristä joka on kokolailla kattava oli pilviä tai ei, tai ainakaan kennon abstobtiokäyrä ei taida sattua oleellisesti pilvien kanssa samalle alueelle. Toisin sanoen vaakatasossa paneleihin saapuu muutenkin valoa taivaalta ja ainoastaan tuo kohtisuoran valon piikki puuttuu. Yllätyksellisesti sähköä tulee iltamyöhäänkin auringon ollessa horisontin yläpuolella vielä 200 Watin teholla, mutta tuotanto romahtaa nolliin heti kun mollikka katoaa näkyvistä.

Jos joku enemmän vapaa-aikaa omaava rakentaa vastaavaa niin suosittelisin kyllä ajatushetken uhraamista tuolle kallistusmekanismille. Voi olla talvella hyödyllinen myös lumen pois valumisen kannalta. Oma ratkaisu vaatii pientä vahtimista ettei lumikinos kasva jättimäiseksi ja riko paneleita.

_________________
Skania K112 Kutter 9 (#996) vm84


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 31 Tammi 2015 03:16 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 06 Maalis 2011 02:46
Viestit: 1248
Location: etelästä lähtenyt ...matkalla pohjoiseen
Kuulostaa hyvältä :wink:


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 14 Maalis 2015 12:03 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Paneelit ikkunoiden taakse?

Pitääpä varsin kokeilla että laittaa mustia ohutkalvoja lasien taakse pystyyn niin että yläreunaan kiinni, saadaan siis hiukan kallelleen. Kolme paneelia per kylki noiden umpeenmenevien ikkunoiden kohdalle.

Volvo 9700 /Carrus koreissa lasiaukon pituus on 1620mm ja Avancis ohutkalvopaneeli on 1585mm.

paneelin päälle 30mm eristys. Kuumaksi menee kesäkuumalla. Pitäsikö takapuolelle eristyksen väliin laittaa lisäksi vesiputket jolla lämmitetään varaajan käyttövesi.

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 15 Maalis 2015 09:12 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4204
Truck: Hiivat Tucato
Location: Pori
Member id: 037
Lahti32 kirjoitti:
Paneelit ikkunoiden taakse?

Pitääpä varsin kokeilla että laittaa mustia ohutkalvoja lasien taakse pystyyn niin että yläreunaan kiinni, saadaan siis hiukan kallelleen. Kolme paneelia per kylki noiden umpeenmenevien ikkunoiden kohdalle.

Volvo 9700 /Carrus koreissa lasiaukon pituus on 1620mm ja Avancis ohutkalvopaneeli on 1585mm.

paneelin päälle 30mm eristys. Kuumaksi menee kesäkuumalla. Pitäsikö takapuolelle eristyksen väliin laittaa lisäksi vesiputket jolla lämmitetään varaajan käyttövesi.


Varmaan tarttee tuon putkiston jäähdytykseen, ku eikö nuitten paneelejen hyötysuhde tipu lämmön myötä, muistelisin? Mitenkäs tuo lasi, jotaki kai se suodattaa, mutta rautaa ilmeisesti vähän kun ovatten karkaistuja, näin muistelisin. Minkä pitusista aalloista se sähöpaneeli tykkää, veden lämmityksessä tuo raudattomuus on tärkeä kun muuten teho tippuu. Sit ei muuta ku auto aina oikeeseen asentoon aurinkoon nähden! :D

_________________
-Bussin rakentelu on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa, mutta sitten tajusin että voihan sitä rakennella ilman housujakin!-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 15 Maalis 2015 11:00 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Kyselin tästä ilmaisenergia.infon porukoilta ja olivat sitä mieltä että ikkunapaneeleille pitäisi olla omat säätimet. Jos kaikki paneelit laitetaan samaan läjään niin teho määräytyy heikoimman mukaan, ainahan se on joku paneeli varjossa jos näin tehdään.

Mietitään. Tuo putkijäähdytys syntyisi helposti noilla lattialämpölevyillä ja kaksoiskierukkavaraajalla. Jos vaikka käyttövedet tekisi ikkunapaneeleilla?

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 15 Maalis 2015 17:03 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 14 Touko 2013 17:45
Viestit: 17
Truck: Skania Kutter
Location: Mikkeli
Lahti32 kirjoitti:
Kyselin tästä ilmaisenergia.infon porukoilta ja olivat sitä mieltä että ikkunapaneeleille pitäisi olla omat säätimet. Jos kaikki paneelit laitetaan samaan läjään niin teho määräytyy heikoimman mukaan...


Asia ei ole niin yksiselitteinen.

Tuohon vaikuttaa kytkentätapa. Sarjan kytkennässä virta määräytyy sen mukaan mikä paneli tuottaa pienimmän virran. Rinnan kytkennässä taas panelien tuottamat virrat voidaan laskea yhteen (kts kirchhoffin virtalaki). Jos paneleita tulee eri puolille autoa ja kytkentä käsittää niin rinnan kuin sarjaankytkentöjäkin kannattaa toki sarjaan tulevat sijoittaa aina samalla tavalla, jotta ne tuottavat yhdessä saman virran.

Myöskään en osaa sanoa miksi joku suosittelee omia säätimiä eri paneeleille. Jotain epäloogista lienee siinä ajattelussa. Jos käytössä on sama nimellisjännite akuissa ja paneliryhmissä niin kyllä yksi riittävän virtakapasiteetin omaava säädin pitäisi olla ihan pätevä ratkaisu.

_________________
Skania K112 Kutter 9 (#996) vm84


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 15 Maalis 2015 17:17 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Jos laitan kahden sarjoja rinnan kuuteen nippuun eli 12 paneelia, haittaako jos neljä nippua on katolla ja kaksi eri puolilla autoa ikkunoissa.

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 15 Maalis 2015 17:22 
Apukuski
Avatar

Liittynyt: 14 Touko 2013 17:45
Viestit: 17
Truck: Skania Kutter
Location: Mikkeli
Lahti32 kirjoitti:
Jos laitan kahden sarjoja rinnan kuuteen nippuun eli 12 paneelia, haittaako jos neljä nippua on katolla ja kaksi eri puolilla autoa ikkunoissa.


Juurikin niin ne kannattaa laitella. Eli kunhan sarjassa olevilla paneleilla on sama valomäärä niin niiden tuotto on silloin optimoitu. En nyt oikein keskittynyt tuohon tarkemmin että minkä tyyppisiä nuo ikkunapaneelit sitten mahtaa olla. Jos ne tulee lasin sisäpuolelle niin kannattaa huomioida sellainen seikka että normaali auton ikkunoiden lasi absorboi valtaosan säteilystä itseensä. Siten ollen jos siinä on lasi ennen panelia jää osa energiasta väistämättä lasiin. Tosin aurinkopanelien absorbtiokäyrä taitaa olla aika lailla onneksi valon näkyvällä alueella. En jaksa enää muistaa. Pitäisi luntata jostain.

_________________
Skania K112 Kutter 9 (#996) vm84


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 17 Maalis 2015 22:18 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Tilasin termostaatteja ja kiertovesipumppuja ikkunapaneeliin. Liimaan Avanciksen mustan ohutkalvopaneelin lasin taakse yläviistoon, leikkaan paneelin kiinnitysraudat pois, liimaan paneelin taustaan lattialämmityksen luovutuslevyn putkineen ja termari siihen ohjaamaan. Koko hoito peitetään uretaanilla.

Kun aurinko paistaa bussin kylkeen, lämpeää lasi ja sähköä syntyy. Lämpötilan noustua 60 asteeseen termari käynnistää pienen pumpun joka lykkää lämmenneen nesteen kaksoiskierukkavaraajaan. Kas samalla paisteella saadaan sähköä, käyttövettä ja kenties lattialämpöä.

Pakkohan tällaiset on kokeilla kun on puhuttu vaan että olisko toimiva.

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 17 Maalis 2015 22:45 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4204
Truck: Hiivat Tucato
Location: Pori
Member id: 037
Missä lämmössä kierto pysähtyy?
Differenttiaali-termostaatti olisi tuossa hyvä niin sais älyn ja kaiken lämmön kerrasta kuntoon. Eli siis kierto starttaa jos paneelilla on x astetta enempi lämpöö ku varaajassa, vaikka siis kylmää varaajaa 20c lämmöllä varaamaan...

_________________
-Bussin rakentelu on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa, mutta sitten tajusin että voihan sitä rakennella ilman housujakin!-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 17 Maalis 2015 23:00 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Reddewil kirjoitti:
Missä lämmössä kierto pysähtyy?
Differenttiaali-termostaatti olisi tuossa hyvä niin sais älyn ja kaiken lämmön kerrasta kuntoon. Eli siis kierto starttaa jos paneelilla on x astetta enempi lämpöö ku varaajassa, vaikka siis kylmää varaajaa 20c lämmöllä varaamaan...


Olis kyllä hyvä tällainen, yksi automatiikka olisi hyllyssä mutta ei jouda tähän projektiin. Mistähän saisi yksinkertaisimman.

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 17 Maalis 2015 23:21 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4204
Truck: Hiivat Tucato
Location: Pori
Member id: 037
Lahti32 kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:
Missä lämmössä kierto pysähtyy?
Differenttiaali-termostaatti olisi tuossa hyvä niin sais älyn ja kaiken lämmön kerrasta kuntoon. Eli siis kierto starttaa jos paneelilla on x astetta enempi lämpöö ku varaajassa, vaikka siis kylmää varaajaa 20c lämmöllä varaamaan...


Olis kyllä hyvä tällainen, yksi automatiikka olisi hyllyssä mutta ei jouda tähän projektiin. Mistähän saisi yksinkertaisimman.


Jos ei ite tee niin ostaa toisen tekemän: http://www.ebay.com/itm/DIFFERENTIAL-EL ... 418a01ecd2 vastaavaa löytyy kyllä tehastekosenakin mutta en äkkiseltään löytäny ku tän: http://www.ebay.com/itm/SBE-Solar-Tech- ... 4613455aa6

_________________
-Bussin rakentelu on parasta mitä mies voi tehdä housut jalassa, mutta sitten tajusin että voihan sitä rakennella ilman housujakin!-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 22 Maalis 2015 09:13 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1051
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
Onko sulla lahti32 kuvia noista ohutkalvopaneeleitten asennuksista ? Ovat ilmeisesti noita 105w malleja. Meinasin 5 laittaa itelle mutta ei oikeen selviä kuvista miten ne kiinnitetään...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 22 Maalis 2015 09:23 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Kiinnitys tapahtuu liimaamalla. Läskiliimaa paksusti paneelin kiinnityskiskon tasaiselle osalle ja läts kattoon kiinni. Ei lähde ikinä irti eikä tarvi porata kattoon reikiä.

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 22 Maalis 2015 09:26 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1051
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
Tämä selvä. sitä vaihtoehtoa itsekkin mietin. Jää vielä ilmarakokin vissiin väliin eli taitaa olla jopa helpompi asennus kun normaalilla paneelilla ja jos tosiaan toimia vaakatasossakin suht koht hyvin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 15 Touko 2015 16:57 
Kansleri
Avatar

Liittynyt: 21 Elo 2011 21:56
Viestit: 1051
Truck: wiima ja Van Hool
Location: Somero & Karkkila
Member id: 155
Tarviiko nuo ohutkalvopaneeleitten rungot maadoittaa auton runkoon ?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 16 Touko 2015 16:21 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
wiima63 kirjoitti:
Tarviiko nuo ohutkalvopaneeleitten rungot maadoittaa auton runkoon ?


Otettiin koko rungot pois. En keksi syytä miksi pitäisi maadoittaa koska olivat erillisiä pelkällä liimalla kiinnitettyjä peltisuikaleita.

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 22 Touko 2015 02:01 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 30 Elo 2012 16:54
Viestit: 88
Paikkakunta: Vantaa
Truck: VW LT35
Location: Vantaa
Yksinkertainen/laiska tarvis ideoita ja ehdotuksia näihin sähköhommiin... Eli jonkinlaista pakettia saa ehdottaa, tai paikkaa mistä sellaista kannattaa etsiä

Kulutusta ei kovin paljon ole, mutta vähäinenkin kulutus olis tarkoitus hoitaa ilman tolppavirtaa:
Volkkarissa sisävalot, radio, hana ja sähköjääkaappi (ehkä, jos budjettiin sopiva löytyy)
Saunakärryssä valot, radio ja vesipumppu, (ehkä jääkaappi jossain vaiheessa)

Molemmilla katoilla on hyvin tilaa paneeleille, mutta mahdollisimman pienillä kustannuksilla olis tarkoitus edetä


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 10 Heinä 2015 20:28 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3862
Truck: Volvo B58 Lahti32
Location: Lumijoki
Havaintoja aurinkopaneeleista.

860w ohutkalvot vaakasuorassa tuottaa pilvisellä 100-300w ja paisteella 300-800w. Kun on sellainen auringonpaiste että bussi lämpeää niin tulee 800w eli lähes nimellistehoa vaikka paneelit on vaakassa. Virta riittää mainiosti ilpillä jäähdyttämiseen. Hyvä paketti.

Asensin toiseen bussiin 1700w paneeleita. Koko ajan on akut täynnä vaikka miten elää ja käyttää sähköä. Isotempin lämminvesivaraajakin lämpesi aurinkosähköllä helposti vaikka sateli vähän vettä.

_________________
Jäämeri Express


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: Aurinkopaneelit
ViestiLähetetty: 10 Heinä 2015 20:45 
Ajoneuvos

Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Viestit: 821
Location: Pirkkala
Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta. Kai se paneelisetti ainakin maksoi tolkuttomasti?


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 171 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 2 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com