Aurinkopaneelit

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 06 Touko 2008 08:14

Millaisia aurinkopaneeleita kulkureilla on käytössä? Suunnittelin sellaisen hankkimista akkujen ylläpitoon, mitähän noista pitäisi tietää ennen kauppaan menoa? Tarve olisi sellaiselle joka lataa vaikka jääkaappi on päällä,(kuluttaa 1A tunnissa) ja tietenki hinnan pitää olla edullinen. Oletteko asentaneet paneelin katolle vaakasuoraan, telineeseen vai irtaalleen maahan johonkin telinesysteemiin? Tää viimenen ehkei tule kysymykseen pienten lasten kanssa , pikkupojat kivittävät pian panelin rikki?

Kokemuksia systeemeistä?

halvin ostopaikka?
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

samppa87
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Maalis 2008 17:52
Location: Turku

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja samppa87 » 06 Touko 2008 13:28

Paneelin optimaalinen sijoitus on kohtisuoraan aurinkoa päin eli katolla ei saada parasta tehoa jos se on sijoitettu vaakatasoon, ongelmana myös että pitäisi auto aina laittaa nokka samaan ilmansuuntaan jos siihen tekisi saranan (tms.) tai sitten pitäis olla sarana joka puolella.

Katolla paikkaa puoltaa jos haluaa että paneeli tuottaa virtaa myös ajon aikana. Irrallisella olisi tiettyjä rajoituksia jos haluaa käyttää ajettaessa :lol:

Tässä mitä tuli heti mieleen, kerron lisää kun löydän netistä.

EDIT: heti löytyi sopiva kaupallinen sivu, jossa löytyy tietoja paneelien ominaisuuksista jne. Tässä linkki. Sivun ilmoittamista hinnoista en tiedä ovatko halpoja vai kalliita.

Paneelit kannattaa ylimitoittaa, jotta järjestelmä toimii myös kun on vaikka puolipilvistä. Ominaisuuksissa mainitut arvot ovat yleensä maksimiarvoja, jotka saavutetaan ihanneolosuhteissa. Pitää miettiä myös tarviiko paneelin tuottaa virtaa yötä varten.

Wikipediasta löytyi tieto että Suomen oloissa paneelit kannattaa suunnata etelää kohti 45 asteen kulmaan. Tarkoittanee tilannetta, jossa paneelit ovat kiinteästi asennettuna esim talon katolla.
Irrallisessa telineessä olisi se etu että sen voi sijoittaa aurinkoon (jos on varjoisa paikka) ja sitä voi käännellä aurinkoa kohti päivän aikana, jolloin saatu teho on parempi.

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 06 Touko 2008 17:01

Tämä sijoitteluhomma on tuttua kun talon katolla on aurinkokeräin (aurinkokeräin tuottaa lämpöä veteen ja aurinkopaneeli sähköä ihan niinku nämä käsitteet menee näin)

Sehän voisi olla sellainen putkijalka johon paneeli kiinnitettäs saranalla 45 asteen kulmaan, voisi käydä sitte päivän mittaa kääntelee kattoluukusta sopivaan asentoon. Matkan ajaksi paneeli laskettas alas vaakasuoraan, vähän niinku kirja kiinni. Pitäs olla vaan aika tukeva jalka ettei tuuli revi sitä paneelin ollessa auki asennossa.

Mitä meinaa yksikiteinen, monikiteinen, kristalli, tyypillinen jännite (joissakin 17 volttia joissakin 22?) ja tekeekö taivutettavilla venepaneleilla mitään, entäpä salkkumalliset, näkyi olevan tuolla ebay.ssa alkaen $ 68,00 jolla voi suoraan latailla akkua.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2161
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 06 Touko 2008 18:10

Minulla on 12V akkua lataamassa 110W paneeli. 110W teho saadaan 16V jännitteellä joten akkua ladatessa saatava teho on pienempi (noin 93-100W) .
ensimmäiset vuodet paneeli oli irtonaisena auton vieressä mutta nytten se on vaakasuorassa asennossa katolla kiinteästi. 40-50% tehosta menetetään kun sitä ei kohdista aurinkoon.

Jos jääkaappisi tarvitsee 24Ah per vuorokausi niin lasketaan keskipäivän tunnit lataavaksi 6-8h
:arrow: 6h latausaika 50% hyötysuhde 24Ah/6h*0,5 = jatkuva 8A latausvirta on tarpeen
:arrow: 8h latausaika 50% hyötysuhde 24Ah/8h*0,5 = jatkuva 6A latausvirta on tarpeen
:!: Minun 110W paneeli antaisi 50% hyötysuhteella 3,3A eli vaatisi lähes 16 tuntia auringonpaistetta. eli käytännössä tarvitset 200W-300W aurinkopaneelin jääkaappiasi varten.
:idea: entäs jos väliin sattuu pilvinen päivä :?: Akkukapasiteetti ja latauskyky tulee reilusti ylittää useamman vuorokauden kulutustarpeen.

24V systeemissä kytketään kaksi paneelia sarjaan.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 06 Touko 2008 18:54

Jajaa. Alkaako tässä paneelihaaveet kuivua kasaan jos tarvii noin suuren paneelin? Ihan aattelin vaan jotain halpaa juttua, 50-75w, hidastaahan nekin jännitteen heikkenemistä, nyt on tulossa uusi 230Ah akku muttako siittä pitää käyttää niin monia toimintoja että siksi tätä aurinkopaneelia haaveilen. Toisaalta aurinkopaneeli on kai aika pitkäikäinen kapistus ja sillä kai latailis talvellakin ylläpitolatausta? Ei pääsis jäätyy akku niinku entinen :oops:
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2161
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 06 Touko 2008 19:44

Itse laskin että jos paneeli kestää viellä 10 vuotta niin kWh tunti tulee maksamaan 5 €/tunti. Eli mikään ei ole kallimpaa kuin äänetön Aurinko-->sähkö muunnos. agregaattia kustannustehokkuudessa ei voita mikään mobiili rakenne.
oma paneeli on ostettu käytettynä hollantilaiselta kauppiaalta Espanjassa hintaan 545€
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

pompo
Kippari
Viestit: 61
Liittynyt: 26 Tammi 2006 22:31

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja pompo » 08 Touko 2008 08:47

Lahti32 kirjoitti:sillä kai latailis talvellakin ylläpitolatausta? Ei pääsis jäätyy akku niinku entinen :oops:
Eipä oikein. Aamulehdessä oli keväällä juttu Lielahden Citymarketin katolla olevista paneeleista. Yhtenä heinäkuisena tuntina paneelisto tuottaa enemmän sähköä kuin talvikuukausina yhteensä.

Älä silti lannistu. Kesäkuukausina paneeleilla saa (investointikulut itsepetoksella sivuuttaen) edes vähän ilmaista sähköä, kun vaihtoehto käytännössä on alati kallistuva fossiilinen polttoaine.

motoku
Ajoneuvos
Viestit: 556
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania f112 wiima303
Location: uusimaa

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja motoku » 11 Touko 2008 22:02

eipä kannata talveksi aurinkopaneelien varaan jättää akkujen latausta. muuan kaveri on sitä kokeillut huonoin tuloksin.

entäpä sellainen veneissä usein nähtävä tuulessa pyörivä hytintuuletin, jos samalla systeemillä laittas pikku laturin :lol:
kuinkahan iso tötterö tarvitaan esim ruohonleikkurin laturille, mahtuuko katolle :?:

tai siihen grillin viereen kuntopyörän jossa jarruna laturi, poleskelis siinä omat ja ohikulkijat aikasa kuluks sähköä bussin vempeleille :lol: :lol:
eikös sitä reisistäkin irtoa 50-100w alle 200/min sykkeellä

ja norjan kävijät vois väsätä pikku vesiturbiinin jonka viskais yöks vatkaamaan "vattenfallia" siihen viereiseen puroon...

samppa87
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Maalis 2008 17:52
Location: Turku

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja samppa87 » 11 Touko 2008 22:19

no ei tunnu kyllä luovuutta puuttuvan :lol:

Tottahan tuo kyllä on että polkemalla voisi saada kohtalaisen tehon aikaiseksi, mutta luulenpa että aika lyhytaikaiseksi jää tuo varsinainen suorite vaikkapa 25 asteen lämpötilassa auringonpaisteessa. Ainakin teho laskee kun "laitteisto" lämpenee. :D

samppa87
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Maalis 2008 17:52
Location: Turku

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja samppa87 » 12 Touko 2008 10:05

siitä riittäis vaikka muille jakaa :lol:

Tarkennus:
Nykyisissä ydinvoimaloissa käytetään fissiota, eli raskaiden ytimien hajoamista,
tulevaisuudessa mahdollisesti saadaan toimimaan fuusio, jossa tehdään kevyistä ytimistä raskaampia. Fuusio on nimen omaan se jossa käytetään vettä.

EDIT: Toisaalta saattais tuo Henen antimateria-voimala myös tuottaa sen verran säteilyä että voisi sen aurinkopaneelin laittaa siihen viereen ja näin ottaa talteen sen harakoille menevän valoenergian. Saisi jopa ekopaperit energiatehokkuudesta. :lol:

pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi » 11 Kesä 2008 01:14

Aurinkopaneeli kulkurin "halpana" laturina. Sinänsä oikeinkin mielenkiintoinen aihe.

Tuosta osoitteesta: http://www.alibaba.com ja edelleen http://www.alibaba.com/manufacturers/10 ... rgers.html
Solar Chargers Selling Leads - Solar Chargers, Mobile Phone Chargers, Solar Mobile Chargers and more

Tuolla sivustolla vähän isompia paneeleita http://www.alibaba.com/catalogs/52806/S ... Panel.html
Solar Cells, Solar Panel - Solar Cells, Solar Sheets, Solar Panel and more

Muuten noilla aurinkopaneeleilla aikas mukavan pituiset takuut, jopa 25 vuotta.
Osaavat ne kytkeä paneelit tilauksesta mille tahansa jännitteelle.

Löyty sieltä myös raskaampaankin käyttöön kamppeet, vähän eri osoitteista. Kunhan selaatte sivustoja paljastuu, että ne ns. "laatumerkit" ja tavarat hyvin pitkälle on peräisin noista punaisten lippujen maista. "Laatu" paranee, kun lisää yksikköhintaan nollia, eihän se rasita, kuin ostajaa. :lol:

Sieltä löytyy mitä tahansa kampetta, riittää vain, että löyty tarpeellinen määrä täppiä. Löyty tavaraa rantapallosta raskaaseen kuormaajaan, saapi sieltä ostaa vaikka kulkurin, tai pihan täyteen kulkureita, uutta ja vanhaa, eikä oo merkistä kiinni. Ihan uusi Mersukin siellä osataan tehdä. :lol:

Sivustoja ja tavaraa riittää tarjolla selaillen, ainakin viikoksi-pariksi, vaikka pyöreitä päiviä selaisi.

Ainoa asia, johon tavaran hankinta sieltä yleensä kompastuu minimi tilauksen, kappalemäärään, joka myytäis kenelle hyvänsä. Tietenkin sen tilauksen ja toimituksen hintaan myös monella. Tavara myös toimitetaan ajallaan ja takuu pelaa, kuten "marmoritiskilläkin". "Ei oota" ei tunneta, kysytään vain, onko mallikappaletta, tai piirrustusta siitä?

Pienellä porukalla vois vaikka yrityksen perustaa, tai sitten tilata tavaraerän, joka sitten jaettaisiin porukan kesken ja maksupostit samoin.

pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi » 11 Kesä 2008 22:34

Tuota, tuota, eihän kääntyvän ja kulman oikeana pitävä systeemi hyvin monimutkainen oo? Tarvitaan pyörivä kiinnityskenkä katolle ja kääntömoottorit, plus "sonsarit" ei, kun sensorit jotka pitää paneelit kohti aurinkoa, auton ollessa pysähtyneenä. Ajossa sitten paneelit kaadetaan vaaka-asentoon. Pysäytetään tietenkin "turhat moottorit" ensin, ettei katolta ala satamaan kalliita lasin hiluja :lol: :lol: Tuulilasinpyyhkijän moottorissa on vakiona automaattinen ajo lepoasentoon, kun käyttää sitä hyödykseen, niin ei oo kovin suurta laitteiden rikkoutumis mahdollisuuttakaan. Pyyhkimen moottorin ulkoinen pääakseli henkilöautoissa on yleensä ympäripyörivä, ja pyyhkimien edestakainen liike luodaan vipujen välityksellä, mikä huomioitakoon.

Tarvitaan esim Golffin taka-akselin tappi, siinä on jo valmiina riittävän lujat laakerit. 4 llä 8mm. riittävän lujilla (ei 88-, vaan 100 Kp/mm2) pulteilla kiinni tukevaan alustalevyyn. Välttämättä sitä akselia ei tarvii edes katkaista, niin on tukevampi. Rakennetaan vaikkapa paneeliin fläppitaulun kallistus akselointi ja haarakehikko, joka kantaa paneelin, istutetaan se siihen laakeroituun akseliin ja senpäälle tehtyyn holkkiin, näin kääntyvä mekanismi on lähes valmis. Sijoitukset, materiaalit ja mekanismin hienosäädöt voi jokainen miettiä itse.

Joku pätevä EL- kaveri tekemään "itisvinkula" joka ohjaa kääntö- ja pystykallistusmoottoreita. Ohjaus myös siten, että kun lähdetään liikkeelle laite ajaa paneelit lepoasentoon, ettei tuuli vie paneeleita mennessään. Tuulilasin pyyhkijän ja lyhdynlasien pyyhkijöitten moottorit hyviä halpoja ja ällistyttävän voimakkaita servoiksi ja riittäviä, välityksen avulla isollekin paneelille. Toimintaosia saapi jokaisesta vanhasta romuautosta, lähes, kun pyytää. Vanhat Fiatit oikeinkin runsaita ja (Uunot, Regatat ja 127-128 ja muutkin mallit ennen v-90) hyviä mielenkiintoisten osien luovuttajia, niitten mekaanisista ikkunahisseistä, lyhdyn ja tuulilasinpyyhkijöitten vehkeistä saapi monenlaisia "itisvinkuloita" Kylähullun mielikuvituksen avulla ja osia "luovasti" soveltaen.

Mielikuvituksen ja omien oivallusten käyttö kannattaa. Turha kantaa pyörivää tuolia päiväksi kulkurin katolle ja pitää paneelia sylissä kohti aurinkoa. Yksinkertaisen tekniikankin avulla asian voi hoitaa varsin halvalla ja kätevästi.

Myös kapteenintuolin kääntöalustaksi Golffin akselitappi laakereineen sopii oikeinkin hyvin, jos mekanismin haluaa jalan yläpäähän sitä pitää kaiketi fysikaalisista syistä lyhentää :lol: :wink: Alempaan levyyn akselitappi kiinni 4.llä pultilla, ylälevyksi sopiva levy johon kiinnitetään penkin liukukiskot, laakerin hela kiinni siihen, ja vaikka rälläkällä yksi lovi, sillekohtaa kun nenä osoittaa tuulilasia kohti, ja lukitusvipu, joka istuimen kääntöä varten voidaan vapauttaa. Ylälevyn voi lukita akseliin kiinni vaikka hitsaamalla isoreikäisen paksun prikan akselinpäähän, tai, jos penkin alle mahtuu koko akseli/helasysteemi, niin alkuperäisellä mutterilla ja prikkasysteemillä, niin että ylälevy yhä jää pyöriväksi. Kartiorullalaakerit jotka akselille kuuluu, kestävät, vaikka tonnin painon, ja akseli parintonnin äkäisenkin vedon, hitsattunakin. Turvavyöt voi huoletta kiinnittää istuimeen taikka siihen ylälautaseen, kunhan kertoo katsastusmiehelle, mistä ja miten tuolin laakerointi on tehty. Ei tule maksamaan tuhansia parin kapteenintuolin mekanismit. Raaka-aineet löytyy romulasta. Vaivaa se hiukan vaatii ja sitä kylähulluutta, mutta aika vähän rahaa.

Kylähulluus kunniaan ja käyttöön. :idea: :idea:

Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 198
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 » 02 Heinä 2008 13:32

Voiksiko tätä aurinkokennojen lataussäädintä käyttää ilman aurinkokennoja hupiakun lataukseen, jos kytkisi auton 24V (28V käytännössä kun moottori käy) panelin tilalle? Kestääkö säädin 28V syötön? Mikä on käytännössä aurinkokennojen ulostulojännite mitä se syöttää säätimelle? Säätimien teknisissä tiedoissa ei näy max syöttöjännitettä. Mikä olis helpoin tapa alentaa auton jännite sopivaksi säätimelle? Onko kukaan näiden kanssa askarrellut?
Jos näin yhdellä säätimellä vois järjestää hupiakun ajoaikaisen latauksen, niin olis aika simppeli systeemi, jos vrt. 24 V--invertteri 230V--laturi 12V.
Onko muuta suoraa latauslaitetta 24 V---12 V olemassa? :?:
Liitteet
Lataussäädin 20A.jpg
Lataussäädin 20A.jpg (14.66 KiB) Katsottu 22394 kertaa

Joudah
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 12 Huhti 2008 20:31
Truck: Cania BF110 / Arna
Location: Turku

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Joudah » 03 Heinä 2008 04:40

motoku kirjoitti:entäpä sellainen veneissä usein nähtävä tuulessa pyörivä hytintuuletin, jos samalla systeemillä laittas pikku laturin :lol:
kuinkahan iso tötterö tarvitaan esim ruohonleikkurin laturille, mahtuuko katolle :?:

tai siihen grillin viereen kuntopyörän jossa jarruna laturi, poleskelis siinä omat ja ohikulkijat aikasa kuluks sähköä bussin vempeleille :lol: :lol:
eikös sitä reisistäkin irtoa 50-100w alle 200/min sykkeellä

ja norjan kävijät vois väsätä pikku vesiturbiinin jonka viskais yöks vatkaamaan "vattenfallia" siihen viereiseen puroon...
Itse asiassa huolestuttavan kokeiltavia ideoita. Ainakin kuntopyörä olisi säästä riippumaton vempele ;)

Jos saisi oman porukan innostumaan aiheesta, niin siinähän sitä poljettaisiin että pysyvät ruuat viileinä. Jos saisi vielä jotenkin turvavyöhässäkän siihen (vaikkei siitä laillista istumapaikkaa saakaan millään), niin voisi joku tuntea pyöräillenkin vauhdin hurmaa tien päällä :D

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4014
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja Lahti32 » 03 Heinä 2008 09:49

Tällaista nuo kekseliäät juttelivat tiede.fi tuulivoimalapalstalla:

Nykyisten pesukoneiden hiiliharjamoottoreita voi käyttää aika mukavasti, ja niitä on maailma täynnä. Siitä saa ulos ihan 220 volttia. Joskin virran laatu ei välttämättä ole tietokoneelle kelpaavaa. Laitoin kerran Tunturi-merkkiseen kuntopyörään moisen pk-moottorin laturiksi. Oikein kovasti kun polki, kahvinkeitinkin toimi ok. :D ( 1 kw:n laite) Hitsasin moottorille telineen, ja sen alkuperäinen vetohihna oli juuri sopiva kuntopyörän vauhtipyörän päälle. 800 W sirkkelillä pystyi katkaisemaan vaivatta 2x4 " lankun.
Vähän nauratti, kun meikä sirkkelöi ja kaveri hikoilee vieressä.. :D :D

Rakenna vaan oma voimala. Kaupoista saa mukavasti kaikenlaisia valmiita laakeripukkeja, jne tarvikkeita.
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?

samppa87
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Maalis 2008 17:52
Location: Turku

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja samppa87 » 04 Heinä 2008 20:12

Eikös tuo nopeusero johdu lähinnä eri suuruisista ilmanvastuksista ja muista vierintävastuksista. Ulos saatava teho lienee kaikissa kuitenkin sama ja koska kuntopyörä ei pahemmin liiku niin ilmanvastus tuskin ottaa osaansa siitä tehosta.

matkalla
Apukuski
Viestit: 15
Liittynyt: 10 Heinä 2008 14:08
Truck: scania k112 wiima
Location: vantaa

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja matkalla » 19 Heinä 2008 13:53

PekuMAN66 kirjoitti:Voiksiko tätä aurinkokennojen lataussäädintä käyttää ilman aurinkokennoja hupiakun lataukseen, jos kytkisi auton 24V (28V käytännössä kun moottori käy) panelin tilalle? Kestääkö säädin 28V syötön? Mikä on käytännössä aurinkokennojen ulostulojännite mitä se syöttää säätimelle? Säätimien teknisissä tiedoissa ei näy max syöttöjännitettä. Mikä olis helpoin tapa alentaa auton jännite sopivaksi säätimelle? Onko kukaan näiden kanssa askarrellut?
Jos näin yhdellä säätimellä vois järjestää hupiakun ajoaikaisen latauksen, niin olis aika simppeli systeemi, jos vrt. 24 V--invertteri 230V--laturi 12V.
Onko muuta suoraa latauslaitetta 24 V---12 V olemassa? :?:
olisiko tuossa ratkaisu 24v>12v latausmuunnin http://www.waeco.fi/(S(aj0xum555z2a1eqr5w4wvqed))/engine.wbf?page=00000055000002180000007020070920104605&c=358&l=358&frame=content&menuitem=96;120

samppa87
Kokenut kuljettaja
Viestit: 83
Liittynyt: 12 Maalis 2008 17:52
Location: Turku

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja samppa87 » 19 Heinä 2008 19:50

linkissä ilmeisesti häikkää, tässä korjattu ja siistitty versio:
www.waeco.fi jännitteenmuuntimet 12/24V

Avatar
PekuMAN66
Rattimajuri
Viestit: 198
Liittynyt: 16 Elo 2005 08:37
Truck: Volvo B10M, Wiima353
Location: Pudasjärvi
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja PekuMAN66 » 20 Heinä 2008 21:56

Tällaisia justiin olen etsiskellyt. Nämä lataa oikeasti eikä ole pelkkä muuntaja. Pitääpä kysellä hintoja, kuinka kukkaroystävällisiä ne on... Nuo on varmasti laatulaitteita.

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2161
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 21 Heinä 2008 09:16

Tuollainen Waeco minulla on kätössä, ostettu vuonna 2000.
www.waeco.de sivulla on hinnat Saksassa.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2161
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 13 Syys 2008 11:27

Nyt olen laittanut autoon toisenkin hupiakun. Vanha on 90 Ah ja uusi on 100 Ah.
kuvassa harmaalla olevat tulevet talven aikana hankittavaksi Portugalista.

Hupiakut latautuvat joko 24V akusta tai Aurinkokennosta vuoronperää.
24V akulle tulee oma Aurinkokenno.
Liitteet
Akkujärjestelmät.jpg
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi » 25 Syys 2008 11:41

Tuossa olisi sellainen selkeä kapistus rakennussarjasta toteutettava aurinkopaneeli.

Saapi ostaa suomesta palasina a´8.00€ kappale. ovat 13,5-14V tuottavat puolisen Wattia kappale. Painavat 25g ja niistä voisi vaikkapa kehikkoon kasata taustalevyn kanssa toimivan paketin. Jännite olisi suoraan akun lataukseen tarvittava (14V) 12V ja esim 10kpl paneeli antaisi 12V 5W Hintaan 80€+tarvikkeet ja työt. Hankintapaikka SP-elektroniikka Oulussa, josta saapi neuvoja ja mahdollisesti kytkentäkaavionkin. Vaikkakin se on, kuin akkuja kytkisi, elikkä jos 12V, niin miinukset yhteen ja plussat yhteen.

Tuosta pääset suoraan firman sivuille http://www.spelektroniikka.fi/

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2161
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 » 25 Syys 2008 16:11

pekopee.fi kirjoitti:Tuossa olisi sellainen selkeä kapistus rakennussarjasta toteutettava aurinkopaneeli.

Saapi ostaa suomesta palasina a´8.00€ kappale. ovat 13,5-14V tuottavat puolisen Wattia kappale. Painavat 25g ja niistä voisi vaikkapa kehikkoon kasata taustalevyn kanssa toimivan paketin. Jännite olisi suoraan akun lataukseen tarvittava (14V) 12V ja esim 10kpl paneeli antaisi 12V 5W Hintaan 80€+tarvikkeet ja työt. Hankintapaikka SP-elektroniikka Oulussa, josta saapi neuvoja ja mahdollisesti kytkentäkaavionkin. Vaikkakin se on, kuin akkuja kytkisi, elikkä jos 12V, niin miinukset yhteen ja plussat yhteen.

Tuosta pääset suoraan firman sivuille http://www.spelektroniikka.fi/
Eipä myyjä tiedä mitä myy! :lol:
Aina kun halkaiset :shock: paneelin saat tuplasti :? enemmän tehoa. :roll:

Jos haluat saada 1A latausvirran tarvitset myyjän mukaan 100 kpl paneeleja rinnan.
Hinta huima 800€ / Ampeeri tämä 12V:lle. :? :(

8) Ostin 110W paneelin jonka tyhjänäkäynti jännite on 22V, 110 W saa ulos 16V jännitteellä 14V jännitteellä siis paljon vähemmän. :( Virta 13,8V jännitteellä on max 6,6A. Hinta säätimen kera oli 550€ käytettynä uuden hinta lienee 850 - 1000€ väliltä. :mrgreen: :mrgreen:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen

pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi » 26 Syys 2008 12:11

Kallishan tuo ehdotus on, mutta kun nää kaikki laitteet on rakennettu suurinpiirtein samantapaisista palikoista, voisi tutustuminen rakenteisiin tällaisen hupijutun avulla luoda mahdollisuuksia tehdä "sopimattomasta" sopiva. Elektroniikan perusopetuksessa hyvin paljon sovelletaan tällaistakin menetelmää. Markkinoilta kyllä löytyy materiaalia, jota voi "viilata" omiin tarkoituksiin soveltuvaksi. Paneelisäätimet ei oo kovinkaan monimutkaisia "itisvinkuloita". Autokäytössä tärkeimmät jännitteet ovat, kuten oikeinkin hyvin tiedetään 12 (14,5V) ja 24 (30V). Suoraan niille jännitteille optimoituja suurituottoisia paneeleita taas aika vähän, tai ovat tolkuttoman kalliita.

Kylähulluus, mielestäni sallii myös ideat ja mielikuvituksen hyötykäytön.

Mennäänpä sitten tuohon "matematiikkaan". Ohmin lain mukaisella laskennalla I=U/R, P=U x I ja I saadaan tehosta I=P/U Sp elektroniikan lappu antaa 12V 0.5W joten, kun lasketaan paljonko virtaa yksi lappu tuottaa. Jaetaan P elikkä 0.5W U.lla 12V saadaan I joka on n. 0,041A Joten 20 kpl pikkupaneeleita laitettuna rinnan antaa 0.82 A virran. Mainitsemasi 100 lappua antaa jo 4.16 A virran 12Volttiin ja 4.16A x 12V= 50W hyötytehon. Noin ohmin virtalain perusteella se menee. Hinnaksi muodostuu tällätavoin n.200€ per amppeeri.

Kallis on paketti, mutta kukas käski ostaa niitä lappuja niin paljon, kun pee... kestää?

Asian opiskelun ja kokeilun vuoksi tuollaisen muutaman kympin erän aina voi hankkia, kun nuo suuremmatkin aurinkopaneelit koostuvat suunnilleen samanlaisista palikoista. Rikkoutuneita aurinkopaneeleita on jo romukaupoissa saatavissa, eikä niistä jokainen yksikkö oo hajonnut joten, kun tietää, voi oman paneelin rakentaa halvallakin.

pekopee.fi
Kippari
Viestit: 68
Liittynyt: 12 Touko 2008 12:05
Truck: MB 609 D KASTEN
Location: Forssa
Paikkakunta: Forssa

Re: Aurinkopaneelit

Viesti Kirjoittaja pekopee.fi » 26 Syys 2008 22:14

Näinhän se, ettei paneeli anna täyttä tehoa, kuin pilvettömällä säällä ja päin aurinkoa käännettynä. Muutenkin näihin optimaaliarvoihin voi aina suhtautua tietyllä varauksella, sillä myyntipuheet sähköalalla kuten muuallakin enimmäkseen "hugaa".

Kokeilemalla ja järkeilemällä oppii.

Vastaa Viestiin