Invertteri

Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Invertteri

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

jone-51k kirjoitti:Ihan semmoista vaan olen miettinyt että jos joskus tulevaisuudessa olisi semmoinen että invertteri tajuaisi jos tolppasähkö katoaa niin käynnistyisi itsestään ja toisinpäin. Tämä kauhuskenario on työhommissa kun joku nuori keksii maassa kulkevan sähköpiuhan ja tempasee sen irti niin siihen loppuu se äänitallennus.. Tosin pistokkeet on lukittuja mutta kyllä ne kaiken keksii. Mm joskus aikoinaan festarin audiokaukokaapeliin oli tungettu nauloja. Se aiheuttaa hieman hämminkiä se kun kaapelit on toisiinsa kytköksissä.. Ei vissiin tarjonta miellyttänyt jotakuta :wink:
tässä kuva sellaisesta kytkennästä jossa ivo-sähkön loppuminen automaattisesti siirtää kuorman syötön invertterille. Kuvan tapauksessa ei siirretä sähkölämmitystä eikä akkulaturia.
http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... =69&pos=22
Invertteri on sillon päällekytkettynä "koko äänitystapahtuman ajan" jotta siirto sille olisi mahdollisimman nopea. Rele sähkökeskuksessa siirtää kuorman söhkökatkoksen alkaessa invertterille. Sähkökeskuksen kalustus sallii 16A 230V siirtämisen.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

8) Simppeli juttu, "seikka on saletti", vaihtumisajan kai sitte ratkaisee, releen(kontaktori) mekaaniset ominaisuudet :lol: kiitos paljon.
Ja tolle jonelle:sun korkealaatuinen laitteistosi sisältää senverran paljon lyyttejä, ettei tota kytkentämuutosta, tommosen laitteen perässä huomaa ollenkaan, eikä, ainaskaan hehku, ja halogenvalot edes vilahda :wink:
Tosin oikein kriittisten hetkien ollessa kyseessä (tallennus), kannattaa välttää turhia kuormia, esim sammuta solarium :wink: :oops: :oops:
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja Jone »

Hei iso kiitos tästä. Nyt ollaan oikein hyvillä jäljillä ja tällä pääsee eteenpäin. Tuo digimittari lie tuossa kätevä, joskin nostaa vähän hintaa.

Juu se kuorma on nyt "minimissä" n.700W kun työtä tehdään. Tähän olen mitoittamassa hupiakustoa että viihdepelit toimii ilman tolppasähköä sekä että nämä samat akut toimii juurikin UPSina näille äänihärveleille.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Tämän näköinen purkki se on. Laitteet vasemmalta lukien:
Pääkytkin, kWh mittari, vikavirtasuoja, johdonsuoja lämmitys ja lataus (ei invertterisyöttöä) ja vaihtoreleen takana oleva johdonsuoja jota myös invertteri syöttää sähkökatkoksen ajan/ajon aikana.
Esmi rele on liimattu kotelon pohjaan liimalla. Asennuspaikka on keulassa avattavien keilapuoliskojen takana. Keulapeitteen lukitusreijät näkyy kotelon alareunassa ja syöttö pistorasian alla. Kotelossa 12 moduulipaikkaa joista yksi käyttämättä.
Liitteet
DSC00088.JPG
DSC00088.JPG (40.74 KiB) Katsottu 24877 kertaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
IRJA
Rattiamiraali
Viestit: 468
Liittynyt: 02 Helmi 2005 16:05
Truck: Hymer
Location: Sysmä

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja IRJA »

Tuohon jos lisää vielä toisen releen ja syötön aggregaatilta niin ompa aika automaattinen systeemi , ottaa virran automaattiseti sieltä mistä sitä on tarjolla :!:
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Kaksin naimisen rangaistuksena on perinteisesti kaksi anoppia, ja tossa verkko invertteri, agregaatti yhdistelmässä saattaa seurauksena olla keskenään riitelevät anopit,joka ydinsotaakin pahempi, sitä välttääksemme, tutkimmapa asiata, ja palaamma.
Viimeksi muokannut konenikkari, 17 Joulu 2007 18:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

konenikkari kirjoitti::D Kaksin naimisen rangaistuksena on perinteisesti kaksi anoppia, ja tossa verkko invertteri, agregaatti yhdistelmässä saattaa seurauksena olla keskenään riitelevät anopit, sitä välttääksemme, tutkimmapa asiata, ja palaamma.
Ei välttämättä kertokaa missä järjestyksessä vehkeitä haluatte mukaan. Varaagregaatti joka ei ole lämmin :twisted: :( ei jaksa otta heti täyttä kuormaa.
Eli agregaati on ennämmä tarkoitettu vapaaparkissa lataamiseen, jos irtolaite niin syöttö samasta pisteestä kuin IVO-sähkö. :roll: Kiinteäasennus kuiteskin IVO-vaihtoehto eli ennen invertteriä :?:

:?: Pelkkiä minun :idea: arvailujani :) mutta :D ilman :evil: motivaatiota :shock: ei :roll: uusia :wink: oivalluksia :mrgreen:

motivoikaa
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja only4pro »

konenikkari kirjoitti::D Kaksin naimisen rangaistuksena on perinteisesti kaksi anoppia, ja tossa verkko invertteri, agregaatti yhdistelmässä saattaa seurauksena olla keskenään riitelevät anopit,joka ydinsotaakin pahempi, sitä välttääksemme, tutkimmapa asiata, ja palaamma.
Onnistukisko tällai, mutta niinkun Kaj kirjoitti niin ei jaksa täyttä kuormaa tyhjänä. Vielä voisi ajatella viiverelettä sin invertteri/generaattori releelle, vaikka 2min...

Laitoin kuvan galleriaan, koska en pysty lisäämään tänne PDF...

http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... m=82&pos=4

EDIT: Linkki korjattu
Viimeksi muokannut only4pro, 03 Tammi 2008 12:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

only4pro kirjoitti:
konenikkari kirjoitti::D Kaksin naimisen rangaistuksena on perinteisesti kaksi anoppia, ja tossa verkko invertteri, agregaatti yhdistelmässä saattaa seurauksena olla keskenään riitelevät anopit,joka ydinsotaakin pahempi, sitä välttääksemme, tutkimmapa asiata, ja palaamma.
Onnistukisko tällai, mutta niinkun Kaj kirjoitti niin ei jaksa täyttä kuormaa tyhjänä. Vielä voisi ajatella viiverelettä sin invertteri/generaattori releelle, vaikka 2min...

Laitoin kuvan galleriaan, koska en pysty lisäämään tänne PDF...

http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... at=0&pos=0
Onnisuu!

mutta viive rele voi olla liiottelua, koska ihminen/käyttäjä on läsnä tässä tilanteessa ja voi tarkkailla oman kokemuksen perusteella kauanko odottaa ennenkuin lyö kuorman agregaatille (kuorma/ulkolämpötila). eli "aikarele" on yksinkertaisesti katkasija agregaatin virtapiirissä joka saa releen vetämään kun käyttäjä niin haluaa.

Ajoneuvokäytössä on aina muistettava että Vaihtoreleen on niin o-johdon kuin L-(vaihe)johdon vaihtavat
ajoneuvokäytössä ei koskaan voi tietää onko N=N ja L=L vai onko N=L ja L=N
N=nollajohto
L=vaihejohto
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja only4pro »

KajNyy1 kirjoitti:
only4pro kirjoitti:
konenikkari kirjoitti::D Kaksin naimisen rangaistuksena on perinteisesti kaksi anoppia, ja tossa verkko invertteri, agregaatti yhdistelmässä saattaa seurauksena olla keskenään riitelevät anopit,joka ydinsotaakin pahempi, sitä välttääksemme, tutkimmapa asiata, ja palaamma.
Onnistukisko tällai, mutta niinkun Kaj kirjoitti niin ei jaksa täyttä kuormaa tyhjänä. Vielä voisi ajatella viiverelettä sin invertteri/generaattori releelle, vaikka 2min...

Laitoin kuvan galleriaan, koska en pysty lisäämään tänne PDF...

http://gallery.kylahullutkulkurit.fi/di ... m=82&pos=4
Onnisuu!

mutta viive rele voi olla liiottelua, koska ihminen/käyttäjä on läsnä tässä tilanteessa ja voi tarkkailla oman kokemuksen perusteella kauanko odottaa ennenkuin lyö kuorman agregaatille (kuorma/ulkolämpötila). eli "aikarele" on yksinkertaisesti katkasija agregaatin virtapiirissä joka saa releen vetämään kun käyttäjä niin haluaa.

Ajoneuvokäytössä on aina muistettava että Vaihtoreleen on niin o-johdon kuin L-(vaihe)johdon vaihtavat
ajoneuvokäytössä ei koskaan voi tietää onko N=N ja L=L vai onko N=L ja L=N
N=nollajohto
L=vaihejohto

Juu, en tullut maininneeksi, mutta kuvassa en piirtänyt L vaan pelkästään 230V... Toi aikareleen ajattelin siksi että esim. kuorma on jo käytössä, niin generaattori ehtii ottaa täydet kierrokset ennenkun vaihtaa...

Tietenkin tuohon voisi vielä lisätä Gen - Inv - 230V - 0 - Auto kytkimen... siis viimeisen releen ja linjan väliin...

EDIT: Linkki korjattu
Viimeksi muokannut only4pro, 03 Tammi 2008 12:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Piirrostekniikassa ei mitään vikaa, mutta!

Miten automatiikka toimisi tilanteessa että vedät irti maasähköpiuhan siitä syystä että haluat lähteä Kylähullujen Kulkijoiden tapahtumaan autollasi. Pitääkö agregaatin käynnistyä ja ottaa kuorma?

Vaiko päätäkö itse starttaako agregaatti?

No minulla ainakin itse päätän koska Agregaatti starttaa narusta vetämällä. :D
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja only4pro »

KajNyy1 kirjoitti:Piirrostekniikassa ei mitään vikaa, mutta!

Miten automatiikka toimisi tilanteessa että vedät irti maasähköpiuhan siitä syystä että haluat lähteä Kylähullujen Kulkijoiden tapahtumaan autollasi. Pitääkö agregaatin käynnistyä ja ottaa kuorma?

Vaiko päätäkö itse starttaako agregaatti?

No minulla ainakin itse päätän koska Agregaatti starttaa narusta vetämällä. :D
No tuossa kuvassan on juuri se, että jos vetää maasähkön irti niin invertteri syöttää sähköä. Sitten jos/kun käynnistää generaattorin niin se vaihtaa itse. Mutta minulla (jos tilaa löytyy) tulee tiisseli (tai bensa) sähköstartilla...
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
Ako Lai

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja Ako Lai »

Invertek 3kW 12V tai 24V syötöllä, tulossa varastoon, hinta 693 € + alv 22%

Yhdistelmälaite UPS+invertteri+laturi 1200 € + alv 22%

Laitteita saatavilla kuitenkin "rajoitetusti". Voipi kysellä: sales@konelintu.com
Liitteet
Järeä monitoimi-invertteri
Järeä monitoimi-invertteri
CombiPlus-range.jpg (23.27 KiB) Katsottu 24437 kertaa
Avatar
JussiK
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Huhti 2007 18:41
Truck: 9700HD 15M
Location: Espoo

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja JussiK »

Sanokaapas viisaat, onnistuisko tämmönen?

Kuva
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Kylla se noin toimii,, kohtuudella,, PC kylla ehtii vaihdon aikana vetaa porot nenaansa ja ottaa "shut down"' in joten sitten pikkuisen manuaalisia toimenpiteita tarvitaan.
Jos on pelkastaan pienia kuormia kaytossa ehkapa on vaivattominta ja edullisinta ostaa UPS,, Saa vaihdon katkeamattomaksi ja voi kayttaa UPS'in omien akkujen tilalla tai jatkeena vaikkapa auton "hupiakkuja",,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
Taantoku
Kuski
Viestit: 24
Liittynyt: 08 Joulu 2007 17:28
Truck: Bedford TK kiitokori
Location: Alavieska
Member id: 71

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja Taantoku »

Terve.
Ei onnistu suoraan...
Mutta ehkä näin... se voisi toimia.
Kaksi vaihtokärkistä kontaktoria jotta mahdollinen vaihe ei pääsee invertteriin ja aiheuta oikosulkua tai jotain ennen näkemätöntä jännitettä, sekä UPS:in joka syöttää tietokonetta kun virtalähteen vaihto tapahtuu.
Ei ole sellaista vikaa jota tietämättömyys ja voima ei korjaisi.....
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Niinpa,, Kaksi kontaktia jos kayttaa aina parempi,, kaikkiaan jos releeseen tulee vika vaaratilanne on kasilla,, Naissa omissa virityksissa kannattaa aina katsoa (eritoten kun 220V on peukaloitavana) mita Suomen sahkolaki ja mahdollinen vakuutus kertovat ja ohjeistavat,,
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Akkua täytyy jokatapauksessa ladata, miksi ei vain akku aina kiinni automaaattillaturissa ja käyttö kokoajan invertterin kautta.
Mulla oli käytössä semmonen, vain näyttö oli suoraan sähkössä, eli sammui katkon aikana.
Akkuna tosin normaali starttiakku, varastossa seinän takana, se kun asuitilassa haisi pahalta.
PC ei vielä tänäpäivänäkään tiedä sähkökatkoja olleenkaan.
Nyt käytössä läppäri, joka vain "ajaa itse itsensä alas" katkon sattuessa.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Avatar
only4pro
Vapaaherra
Viestit: 1859
Liittynyt: 01 Heinä 2007 19:03
Truck: Volvo B58 Falcon 430
Location: Loviisa

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja only4pro »

Näin periaatteessa, mutta invertteri tartee luultavasti olla puhdas siniaalto:
Liitteet
ups.JPG
ups.JPG (40.85 KiB) Katsottu 24093 kertaa
Tilausajot luotettavasti ja nykyaikaisella kalustolla.

www.charternyholm.fi
kuoppaukko
Rattimajuri
Viestit: 168
Liittynyt: 07 Joulu 2006 11:57
Paikkakunta: Haapajarvi

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja kuoppaukko »

Vanhana miehena menisin siita yli missa aita on matalin ja ylitys turvallista,, Elikka etsisin sellaisen UPS:n jossa akkujen jannite on 24V tai 12V (tilanteesta riippuen). Ottaisn UPS:n tasajannitteen ajoneuvon akuista ja nauttisin pehmeasta,, laitteita rikkomattomasta vaihdosta ja hyvasta siniaallosta kuormaan pain. UPS lataa akkuaan kylla,, tosin nama latausvirrat eivat ole mihinkaan boost lataukseen sopivia mutta voisi hupikaytossa hyvinkin riittaa. Lisalatauksen voisi sitten hoitaa ulkoisella laturilla.
Alussa oli tie, kuoppaukko ja Scania BF86S/Lahti31.
mrl586
Kokenut kuljettaja
Viestit: 126
Liittynyt: 21 Maalis 2006 04:56
Paikkakunta: Tampere

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja mrl586 »

Hene kirjoitti:Voin myydä yrityksen kautta ATX-virtalähteitä (eli tietokoneeseen), jotka toimivat suoraan tasajännitteellä. CE-hyväksytty.

Hintaa n. 70-120 e. Jos jotakuta kiinnostaa, niin pistäkää yksityisviestiä.
Minkä merkkisiä nämä virtalähteet ovat? Mitä tehovaihtoehtoja löytyy? Onko näissä 12 voltin lisävirtaliitin? Entä, ovatko näiden virtalähteiden kaapelit modulaarisia vai kiinteitä?
Jallu

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja Jallu »

KajNyy1 kirjoitti: :( Jouduin ostamaan uuden invertterin joka antaa siniaaltoa kun uusi HP-merkkinen läppäri ei suostunut toimimaan mukautetulla " :roll: siniaallolla"
Mitkä laitteet vaativat tuon siniaallon toimiakseen? Tv,DVD,jääkaappi,ym. Ymmärtääkseni ainakin toimii "kanttiaallolla"
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Tuo LCD-telkkari ainakin vaati puhtaan siniaallon :wink:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Jallu kirjoitti:Mitkä laitteet vaativat tuon siniaallon toimiakseen? Tv,DVD,jääkaappi,ym. Ymmärtääkseni ainakin toimii "kanttiaallolla"
Kulmikas jännite on ongelma hakkuri virtalähteellä varustetulle laitteelle jota ei ole asiallisesti suojattu verkon kautta tulevilta häiriöiltä.
230V Virtalähde
Tämä kanttiaaltoinvertteri teholähde jota nykyään mainoksissa kutsutaan nimellä mukautettu siniaalto.

Niin siniaalto kuin mukautettusiniaalto virtalähteet ovat invertterillä toteutettuja. Siniaalto inverterin uloslähtö 230V on niin hyvin suodatettu että se on siniaaltoa.
Kulutuslaite
Useimat kulutuslaitteet ovat nykyään varustettu invertteri virtalähteellä. tämä syystä että rautamuuntaja jolla muutoin jännite muutettaisiin on painava ja kallis laittaa muuten kevyeeseen laitteeseen. Hyvä kulutuslaitteen virtalähde on suojattu ulkoisilta jännitehäiriöiltä ja muilta inverttereiltä jotka ovat sen lähellä.

Mitkä laitteet ja merkit tarvitsevat siniaaltoa ja mitkä ei. Tähän ei voi yksiselitteisesti vastata. Vastaukset ovat aina (ainakin useimiten) yksittäisiä kokemuksia.
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
konenikkari
Rattiamiraali
Viestit: 411
Liittynyt: 23 Loka 2007 22:21
Truck: Ajokin varakuski
Location: Rauma

Re: Invertek-invertteri

Viesti Kirjoittaja konenikkari »

:D Invertteri=hakkuri/läppärin laturi=hakkuri/läppärin omia käyttöjänniteitä värkkää=hakkuri,
ja lopulta sähkö on semmosta mössöä, ettei se kyllä mullekkaan kelpais :D :D
läppäriin kannattaa hankkia laturi joka toimii suoraan akkujännitteellä, eikä maksa paljon, myös jotkut lcd-telkut toimii suoraan akkusähköllä, ja joihinkin on semmonen ominaisuus jälkeenpäin, kohtuuhinnalla, mahdollista asentaa.
Toi vois olla semmonen lähtökohta, ei kahta hakkurilla varustettua laitetta peräkkäin.
Ruisleipä ja ohrapuuro....selittää kaiken....
Vastaa Viestiin