Ilmalämpöpumpun asennus

Teroka
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Marras 2018 14:53
Location: Tampere

Ilmalämpöpumpun asennus

Viesti Kirjoittaja Teroka »

Moi.

Ajatuksena olis laittaa ILP bussiin jäähdyttämään / lämmittämään. Nyt kysymys kuuluukin, että riittääkö virta jos invertterin kautta ajon aikana jäähdyttää bussia, tai keväällä / syksyllä käyttää pumppua lämmitykseen.

ajatuksena olisi keksiä 502 Mersuun jokin lämmityssysteemi että ei tulis kylmä keväisin / syksyisin.
Minkälaisia rakennelmia muilta löytyy?

Tero
Avatar
Iski
Kansleri
Viestit: 1258
Liittynyt: 01 Elo 2012 11:33
Truck: Carrus 502 B10M
Location: Nurmijärvi Rajamäki
Member id: 149

Re: Ilmalämpöpumpun asennus

Viesti Kirjoittaja Iski »

No ihan riippuu invertteristä ja akku kapasiteetistä, meillä 4 kw invertti, hupiakut 4 kpl 220 ah ja aurinkopaneelit 4 kpl 270 w, ilppi viilennyksellä ja pari jääkaappia ym pientä ja aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta niin akkujen kesto 5 tuntia, voisi toki ladata auton laturilla toisen invertterin ja älylaturin kanssa niin sitten pärjää kyllä, tosin harvoin sitä on niin kuuma että pitää ajaa ilppi päällä tai noin pitkää matkaa kerralla.
Meillä on 48 V järjestelmä, en kyllä muutenkaan lataisi agm akkuja auton laturilla.
Lämmitykseen ilma webasto tai joku vastaava, kaasulämmitys toinen vaihtoehto.
Bussi on pop.
Volvo B10M Carrus star 502 -95 "Shakki"
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ilmalämpöpumpun asennus

Viesti Kirjoittaja Jule »

katso mikä sen ilpin sähköteho on, sitten katsot paljonko laturi antaa ampeereja ulos ja kerrot sen 13 voltilla, saat laturin tehon. Vertille voi laskea vaikka 80% hyötysuhteen. Vähän pitäisi jäädä laturille pelivaraakin, että saa pitää valoja päällä ajaessa.
Avatar
Rosvolinna
Vapaaherra
Viestit: 3657
Liittynyt: 10 Marras 2007 15:29
Truck: B10M + MB515
Location: Vihti

Re: Ilmalämpöpumpun asennus

Viesti Kirjoittaja Rosvolinna »

Kyllä bussin laturi jaksaa ilppiä pyörittää. Sama teho on mennyt noihin vanhoihin sisävaloihin. Parkissa ilppi syö hupiakut nopeasti, mutta kaupassa ehtii käymään ja auto pysyy viileänä tunnin pari. Tällä hetkellä Röllissä on taka-asuinosassa puolikiinteänä siirrettävä ilmastointilaite. Vie sen 900W ja pitää puoli autoa viileänä. Mökilläni on samanlainen ja mökin aurinkopaneelit jaksavat pyörittää tuota helposti ( 6 x 270W ).

Lämmitykseen käyttäisin muuta kuin akkuvirtaa. No joskus talvella on ollut tuulilasin lisälämppärinä 1000/2000W raksalämmitin niin ei jäädy kuski. Silloin on ollut 15-20 pakkasta. Nykyään tuolla kelillä auto saa seistä pihalla.
En mä näistä mitään tiedä, mutta kantapääni on kasvattanut laajahkon mutun
Jule
Vapaaherra
Viestit: 2546
Liittynyt: 03 Loka 2015 20:58
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo

Re: Ilmalämpöpumpun asennus

Viesti Kirjoittaja Jule »

EI pikkubussissa välttämättä ole niin julmaa laturia kuin turistipelissä.

Tosin mä nyt vaan oletan että tolla 502 mersulla tarkoitetaan jotain pikkubussia, normaalilla mersun merkintälogiikalla tuo olisi 5tonnin alusta 20hv moottorilla, joka ei nyt oikein kuulosta mahdolliselta.
Teroka
Renkaiden potkija
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Marras 2018 14:53
Location: Tampere

Re: Ilmalämpöpumpun asennus

Viesti Kirjoittaja Teroka »

Tää on kyllä ihan täysimittainen mersun bussi
silvarello
Rattimajuri
Viestit: 160
Liittynyt: 29 Syys 2014 21:37
Truck: B10M/Superstar
Location: Savonlinna
Member id: 350

Re: Ilmalämpöpumpun asennus

Viesti Kirjoittaja silvarello »

Just kokeilin eilen: Kymmenen astetta pakkasta, ilppi pyynti 8 astetta plussaa, Ilpin alla sulatuslaari 100w (?), pakkasvahti 300w lvi-tilassa, Jääkaappi ja jouluvalot. Akkujen kesto 2,5h. Sitten rupes piippaamaan vertti. Vielä ei silloin sammunut sähköt.
Auto eristetty kohtalaisen hyvin, vertti powerstar w7 ja akut 4 kpl 155ah "salkkuja" eli niitä tukiasemamalleja.
En tiiä oliko tästä mitään hyötyä kenellekkää, mutta tahdoin vain avautua teille tämän verran asiasta tai sen vierestä.

Lämmityksen ilpin lisäksi on auton Webasto ja 4kw Planar joita voi siis pyörittää akkuvirralla suht turvallisesti. Viilennykseen on vielä lisäksi kartanlukijan viereen kiinteästi asennettu ikkunamallin ilmastointilaite. Jäteilman puhaltaa pyöräkoteloon. Tämä siksi että tuo ilppi on n. puolessa välissä autoa ja siellä ei ajon aikana oo kettää kummiskaan. Lisäksi ulkoyksikkö on asennettu niin että käytön aikana on sivuluukku pidettävä auki.
Lämmön kanssa Suomessa pärjää vielä jos vähän räppänää saa auki ja ajaa auton varjoon, mutta tuota pirun kylymee ei kestä kukkaa.
Vastaa Viestiin