Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 25 Syys 2018 23:44

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: vetokoukun jännite
ViestiLähetetty: 05 Maalis 2012 21:40 
Kuski
Avatar

Liittynyt: 06 Syys 2011 16:23
Viestit: 33
Truck: Tänne ja Takaisin
Location: pirkkala
Member id: 136
Onko kokemusta 12v vetokoukun sähköistä 24v bussiin?Mikä lie helpoin ja edukkain tapa saada
jännite lasketuksi?


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: vetokoukun jännite
ViestiLähetetty: 05 Maalis 2012 21:52 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 21 Syys 2009 20:55
Viestit: 299
Paikkakunta: Kuru
Truck: MB-62ja63+Scania-87
Location: Kuru
Member id: 95
Mulla on takavalojen läheisyydessä sellainen jännitteen alennin jossa on joka piuhalle omat liittimet, kysäisi sieltä startaxista se on vähän tupakkiaskia isompi lotota.

_________________
MB 1962 lahti laP6 x 2
Scania K112 kutter deca 360 1987


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: vetokoukun jännite
ViestiLähetetty: 05 Maalis 2012 23:13 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4332
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Yks vaihtoehto on 1kpl jännitteen alennin 24->12 ja kolme (neljä) relettä.
Tai siis 12V vetokoukkuihin en oo törmänny, mutta ilmeisesti 12V polttimoilla varustetun kärrin kytkennästä 24V jännitteisten autoon oli homman nimi?

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: vetokoukun jännite
ViestiLähetetty: 05 Maalis 2012 23:33 
Ajoneuvos

Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Viestit: 876
Location: Pirkkala
Jos omaa kärryä vain vetelee niin helpoin tapa on vaihtaa kärryyn 24v polttimot. Tai modernimpi vaihtoehto ledivalot jotka toimii suoraan sekä 12v että 24v:llä niin sitä voi vetää henkilöautollakin. Lainakärryjä vedellessä jännitteenmuunnin koukun juuressa on pakollisempi.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: vetokoukun jännite
ViestiLähetetty: 06 Maalis 2012 08:28 
Rattiamiraali

Liittynyt: 04 Elo 2011 13:36
Viestit: 277
Location: Raisio
Reddewil kirjoitti:
Yks vaihtoehto on 1kpl jännitteen alennin 24->12 ja kolme (neljä) relettä.

Näin meinaisin itsellenni toteuttaa, kun ei viitsi lainakärryihin aina vaihtaa polttimoja :mrgreen:

Enää pitää löytää halpa/ilmainen irroitettava vetokoukku, kiinteä osuu vähän huonosti ton takaluukun kanssa yksiin, semmonen olis kyllä jo valmiina tallilla.

_________________
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: vetokoukun jännite
ViestiLähetetty: 06 Maalis 2012 09:13 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4332
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
AtAi kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:
Yks vaihtoehto on 1kpl jännitteen alennin 24->12 ja kolme (neljä) relettä.

Näin meinaisin itsellenni toteuttaa, kun ei viitsi lainakärryihin aina vaihtaa polttimoja :mrgreen:

Enää pitää löytää halpa/ilmainen irroitettava vetokoukku, kiinteä osuu vähän huonosti ton takaluukun kanssa yksiin, semmonen olis kyllä jo valmiina tallilla.

Eikö se niin oo että nuppi pitää olla pultattu, mutta kaikki muut sen jälkeen saa olla omilla pikkukätösillä rakennettua? Eli palkista hitsailee telineen jossa koukulle pulttien reijät?

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: vetokoukun jännite
ViestiLähetetty: 06 Maalis 2012 09:56 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 29 Loka 2007 12:53
Viestit: 91
Paikkakunta: Brushpower
Truck: Volvo B10m
Location: Harjavalta
viewtopic.php?f=13&t=2181


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: vetokoukun jännite
ViestiLähetetty: 06 Maalis 2012 16:29 
Rattimajuri

Liittynyt: 03 Elo 2011 07:23
Viestit: 153
Location: Janakkala
Reddewil kirjoitti:
Eikö se niin oo että nuppi pitää olla pultattu, mutta kaikki muut sen jälkeen saa olla omilla pikkukätösillä rakennettua?

Ei ole ollut enää moneen vuoteen...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: vetokoukun jännite
ViestiLähetetty: 06 Maalis 2012 17:33 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Viestit: 320
Paikkakunta: Laihia
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
siis tuos valoasias jos kysymykses vain oma kärry ja vetureita monta niin parhaiten toimivaan järjestelmään pääset kun laitat kärryyn ledivalot,toimii yleensä 12-30v. eikä tartte muistella millä saa vetää ja nuo virtamuuntaja systeemit yleensä aika helposti vikaantuvia laitteita ,koska käyttö yleensä vaihtelevaa ja tilapäistä.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: vetokoukun jännite
ViestiLähetetty: 06 Maalis 2012 17:39 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 04 Touko 2005 19:28
Viestit: 260
Paikkakunta: Haukipudas
Truck: Scania K92 Vähämaa
Location: Haukipudas
itsellä on toyota HJ60 auton takalokasuojan sisältä löytyvä jännitteen alennin. sisältää kaiken tarvittavan. Niitä löytää käytettynä aikas helpolla. Kaikissa HJ60 ja 61 malleista löytyypi semmoinen. Valmistaja on pyry tuote. 24V sisään ja 12V ulos


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: vetokoukun jännite
ViestiLähetetty: 06 Maalis 2012 20:54 
Kuski
Avatar

Liittynyt: 06 Syys 2011 16:23
Viestit: 33
Truck: Tänne ja Takaisin
Location: pirkkala
Member id: 136
Kiitos kovasti neuvoista. Ensi viikolla nähdään kuinka onnistuu. T:ilkkas.
Ps. Koukun perään tulee Mitsubishi Lancer Evo4 Esim Tallinnan ralliin ja Etelä Viron ralliin heinäkuussa...


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: vetokoukun jännite
ViestiLähetetty: 06 Maalis 2012 21:33 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Syys 2007 00:41
Viestit: 4332
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037
Komissarov kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:
Eikö se niin oo että nuppi pitää olla pultattu, mutta kaikki muut sen jälkeen saa olla omilla pikkukätösillä rakennettua?

Ei ole ollut enää moneen vuoteen...

No miten saan koukun esim. omaan linjuriin, ei maha olla raskoneella hyllyssä =) Mistä sen kukaan tietää kun rhs:ää on koko auto ja sellaseen on pultattu koukku?

_________________
-Koska sen voi tehdä myös itse-


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: vetokoukun jännite
ViestiLähetetty: 07 Maalis 2012 04:30 
Rattiamiraali

Liittynyt: 04 Elo 2011 13:36
Viestit: 277
Location: Raisio
Reddewil kirjoitti:
Komissarov kirjoitti:
Reddewil kirjoitti:
Eikö se niin oo että nuppi pitää olla pultattu, mutta kaikki muut sen jälkeen saa olla omilla pikkukätösillä rakennettua?

Ei ole ollut enää moneen vuoteen...

No miten saan koukun esim. omaan linjuriin, ei maha olla raskoneella hyllyssä =) Mistä sen kukaan tietää kun rhs:ää on koko auto ja sellaseen on pultattu koukku?

Ei tiedäkkään, eikä kukaan tiedä ettei se koukku oo jo siinä ollu 15v.

f112 kaania-alustan runkopalkit oli niin kapialla että jos olis halunu tuon volvo 240n koukun mikä o tallilla laittaaa siihen niin olis tarvinnu kaventaa :shock: Mutta nykyseen applikaatioon tarvii irrotettavan koukun, eikä sitä irrotusosaa viiti itekseen kötöstää, kun ne tehdasvalmisteisetkaan ei aina oikeen rokkaa :mrgreen:

_________________
Scania R93m (makuuhytillinen kuorma-auto)
Ex: Scania BF111 Wiima M200 -77, Ewoluutio: tinyurl.com/82useg2 -> tinyurl.com/6nybsuy -> tinyurl.com/7ycslla -> tinyurl.com/83jaxaz
Kaikkee muuta kivaa ja kiiltävää.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: vetokoukun jännite
ViestiLähetetty: 13 Huhti 2018 18:22 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 464
Truck: ----liner
Location: Suomi
Jatketaan vanhaa, nyt varmistui jos hyväksytty koukku pitää sähköt olla 12 v, perävaunulle vaikka oma kärry pelais kummallakin on led valot. Koska pv on sumu ja peruutusvalot tarvitaan monitappinen 13 pistoke ( oli lehdessä jos peräv nykyvalot ne pitää toimi ajossa) , tarvittaessa voi laittaa myös muita
jännite syöttöjä jatkuva virta sekä vurtalukon ohjaama ( noihin vaatii erillisen alentimen)

Onko tullut uusi ideoita 24v>>>12 v??

- helppo toki rakentaa jännitteen alennin riitävän suuri ( tarviiko tämä oman päävirtajohdon ja ohjaus rele ohjausvirralla ettei aina päällä? Esim starttim kaapelista+ ohjaus .?)
ja releillä 24 v n7 kpl perään...
- noilla halvoilla jännitteen alentimilla esim joka linjaan oma
- etsin valmista nyky boxia,, vastaava mitä toyota hj käytettiin.
https://www.rameder.fi/jaennitteenalenn ... 10826.html
tuollain on olemassa jos kats ins kelpaa?
https://www.espare.fi/epages/espare.sf/ ... 2412-05X6S
noita tarviis 2 kpl helppo kytkeä


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: vetokoukun jännite
ViestiLähetetty: 13 Huhti 2018 21:37 
Ajoneuvos

Liittynyt: 28 Tammi 2009 00:05
Viestit: 876
Location: Pirkkala
BussMAN kirjoitti:
- helppo toki rakentaa jännitteen alennin riitävän suuri ( tarviiko tämä oman päävirtajohdon ja ohjaus rele ohjausvirralla ettei aina päällä? Esim starttim kaapelista+ ohjaus .?)

Parkit ja hätävilkut pitää toimia sytystysvirta sammuksissakin.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: vetokoukun jännite
ViestiLähetetty: 15 Huhti 2018 21:24 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 993
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Tavallaan yksinkertaisin syysteemi olisi laittaa parkkien ja vilkkujen kanssa 20W 12V zener sarjaan, tai vilkkujen tapauksessahan se voisi olla vastuskin, kun niiden teho pitäisi olla aina sama n. 20W.

Toisaalta, ei se nyt mikään ihan mahdoton systeemi olisi tehdä sen jännitteenalentajan virrankytkentää toimimaan releellä, niin että jokaisesta valolinjasta tulee diodin kautta releelle sähkö, niin että mikä tahansa päällä oleva valo komentaa releen perässä olevan jännitteenalentajan päälle. Vilkusta se tosin ei varmaankaan kauheasti nauti.


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: vetokoukun jännite
ViestiLähetetty: 26 Huhti 2018 09:04 
Renkaiden potkija

Liittynyt: 16 Helmi 2017 12:24
Viestit: 2
Location: Arctic cricle
Kuva

https://www.teohydrauli.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=15534


Ylös
 Profiili  
 
 Viestin otsikko: Re: vetokoukun jännite
ViestiLähetetty: 26 Huhti 2018 10:23 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 464
Truck: ----liner
Location: Suomi
Hannu kirjoitti:

Tarkoitus on lähettää kysely kats ins, tämän hetkisen tiedon mukaan kuulakoukun yhteydessä vaaditaan
12 v pistoke ja jos perävaunu on uudella max ”13” johtoisella tulpalla ( ts peräv on peruutusvalot,ja sumuv tarvitaan 8 piikkiä) pitää olla se myös vetoautossa,että kaikki valot toimii pv: ssa, kysyn myös hyväksytäänkö vielä 7 napanen /12 v pistoke, se rajoittais periaatteesa noiden asuntovaunujen ym vetoa joissa uusi 13, tai uudet ha pv joissa 8

- hyväksytäänkö tuo jännitteen muunnin tyyppi, autossa olis 24 v k -auto tyypin pistoke ja ko mallisella adapterilla jännitteen muutos tehtäisiin.

kuvan malli 7/7, tais olla saatavana myös 13 tyyppistäkin jossa 8 käytössä, jotain ongelmia tuossa mallissa on ollut, liittyykö ne liiansuureen virran kulutukseen vai pieneen led? Helpoin tapa olis,muuten
melkoinen rele laatikko pitäis rakentaa ja huomioida nuo varoitusvilkku ym.
Julen ohjeella pienis relemäärä ja toimii vaikka pv olis led (10-30v) vilkut tai 20w hehkulanka

Jonkin verran koukun asennus ongelmiakin on, onhan tuossa takamoottori scaniassa rungon päät
näkyvillä,mutta koukun korkeus ohje 35-42 cm kuulan keskipisteestä?maahan? Saako olla ylempänä, ostin
koukun jossa kuula 4 pultilla mutta runkoosassa ei ylimääräisiä reikä kok säätöön, pitää laittaa ylemmäksi ,,mittasin maasturista siinä oli 48 cm korkeudella ja traileri lava ”vaakasuorassa”ja
pieni korotus jousiin tark tehdä , sopivin kuulakorkeus olis 50 cm trailerille ja autollekin.
Heppohan ilmajousiautolla on kuulan korkeutta säätää konttorilla jos valittavat :idea:


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com