Kylähullut Kulkurit


Keskustelu    Galleria   
Tänään on 21 Kesä 2018 20:21

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Volvo B57 Sähköonkelma.
ViestiLähetetty: 25 Helmi 2018 12:53 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Viestit: 104
Paikkakunta: Kemi
Terveppä terve.

Onkohan kellään kokemusta tällasesta viasta.
Maantieristeilijään on tullu sellanen ongelma, että virrat eivät kytkeydy kojetaululle/ virtalukolle asti. Päävirran, kun vääntää päälle kojetaulun vas reunasta, niin ainakin joku rele vetää siellä boksissa keskellä autoa, mutta virrat ei tule perille asti. Kaikki sulakkeet ovat ehjät ja johdot kiinni. Toisinaan tekee sen, että virrat tuleeki perille asti ja kaikki pelaa. Uskoisin, että vika jollain muotoa on siellä isossa relelaatikossa. Siellä on ne isot sulakkeet ehjät. Itellä se releboksi on niin hankalassa paikassa, että olisi melkeen hyvä tietää ensin varmuudella vika, kun sen joudun irrottamaan kokonaan, että pääsee käsiksi.

Kiitos jo etukäteen.
Jani

_________________
Volvo b-57


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Helmi 2018 14:32 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 924
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa se päävirtarele. Olettaen siis että siellä on päävirtarele. Sen voi tarkistaa siitä kojelaudan päävirtakytkimestä - jos siitä lähtee alle sormen paksuiset johdot, niin siellä on päävirtarele. ON siis mahdollista että vakuuttavasta tömähdyksestä huolimatta kärjet eivät yhdisty. Ihan sähkökynällä voi testata, päävirta päällä kumpaankin pulttiin sutlee sähkö, päävirta poissa vain toiseen. Jos kumpaankaan pulttiin ei tule sähköä, niin silloin se on maapuolella, ja säkökynän hauenleuka pitää kytkeä plussaan, muuten testi menee samoin.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Helmi 2018 14:54 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Viestit: 104
Paikkakunta: Kemi
On siellä releet. Mikskähän siellä on kaks niitä relettä. Hankala yksin testata (kuunnella) vetääkö molemmat. Mulla on palkkia vasten pöljästi se laatikko kylettäin, niin siinä on 10 cm rako, josta näkee ne releet. Pitääpä ruveta tosiaan niiden koskettimet tutkiin. Minusta ne tais vaan olla valettuja "paketteja"

_________________
Volvo b-57


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Helmi 2018 15:40 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 924
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Ainakin B10M:ssä on kaksi relettä, koska toinen on päävirtarele, ja toinen "starttirele" jolla ohitetaan pääsulake starttauksen ajaksi.. Tai ok, se voi olla että se ohittaa sulakkeen siksi aikaa kun virrat on päällä, mutta idea on kuitenkin se että siellä on pääsulake, mutta käytännössä mikään hyödyllisen kokoinen sulake ei kestä starttivirtaa.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 25 Helmi 2018 18:01 
Rattiamiraali

Liittynyt: 23 Kesä 2016 19:00
Viestit: 394
Truck: ----liner
Location: Suomi
viewtopic.php?f=2&t=6437
Tuossa aiheeseen liittyvää, samasta löytyy sähkökaaviokin helpottaa etsintää.

Julen vistiin jatkoa ::::
Jos välillä toimii ei sulakevika olis, kontakti puolella päävirta tai ohjaus

Epäily ns ykkös pääkytkin ei yhdistä päävirtapiiriä tai sen ohjausvirtapiiri katkoksia/ hapettumia,tuossa pääkytkimen solenoidissa voi olla myös vika siinä kaksi käämiä, vetokäämi joka vapautuu kytk yhteydessä ja pitokäämi jää , oletus käämivika tai niiden ohjauskärjissä vika, noita kun pääsee mittailemaan niin vika selvinnee. Joissain malleissa tuo pääkytkin kotelo oli akkulaatikon yhteydessä
sai vedettyä ulos? kun akkuja vaihtoi, muistelen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Helmi 2018 21:17 
Kokenut kuljettaja

Liittynyt: 08 Tammi 2006 13:41
Viestit: 104
Paikkakunta: Kemi
Tänään lauhtu keli sen verran, että piti ruveta tutkiin. Mulla on se laatikko, jossa ne releet tosiaan kiinni runkopalkissa ja osoittaa akkukoteloon. Ite oon sen laittanu siihen, kun johdot eivät muuten yltäny ja se oli alun perin sisällä lattiassa alkup bussin penkin alla.
Eli lähtötilanne oli, että eilen naksahti ainaki toinen niistä releistä, mutta avaimesta käännettäessä ei tullu mittaristoon mitään. Eikä ylipäänsä jännitettä kojelaudan sulaketauluun. Tänään kokeillessa ei naksunu se ainutkaan rele, kun käänsi päävirtaa...

Avasin molemmat isot releet, otin sen käämi-kosketinpaketin ihan pihalle, mittailin ja testasin jännitelähteellä, että ne vetää, crc.tä laitoin kaikkiin kosketinpintoihin. Samalla pyörittelin posliinisulakkeet sieltä boksista, sekä käytin pois ne kaksi tavallista vaihtorelettä, jotka siellä on., että jos niissä hapettumaa, mutta hyvältä vaikutti. Kaikkiin kosketinpintoihin pieni hankaus ja crc:tä.

Ja kas kummaa värkki alkoi pelaamaan.. Tosin varmuutta asialle ei ole, kun vika jäi varsinaisesti havainnoimatta. No nyt ainaki tiän, mihin syötän akulta jännitettä, jos bussi jää välille ton takia :D

_________________
Volvo b-57


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 26 Helmi 2018 21:29 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Viestit: 3968
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki
Mulla on joskus kummitellut B58 samoin, lähinnä pitkän käyttämättömyyden jälkeen, liekö hapettuvat. Oon korjannut ihan vaan naksuttelemalla aikansa niin on alkanut paukkumaan kunnolla ne releet.

Kerran käynnistin B6F Volvon joka oli ihan kuolias mykkä. Sano se omistaja mulle että sinä se kuulemma saat kaikki bussit käyntiin. Luottamuksen velvoittamana viiden minuutin naksutus päävirtarelettä ja sama virta-avaimella. Lopulta lähti kun piti virta-avainta startilla pidempään. Taitaa tuo vähäinen käyttö aiheuttaa suurimman osan noista pimenevistä sähköistä

_________________
Kukaan ei kysy, kauanko tuosss meni? Kaikki kysyvät, kuka tuon teki?


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 01 Maalis 2018 22:03 
Rattiamiraali
Avatar

Liittynyt: 27 Marras 2009 04:48
Viestit: 320
Paikkakunta: Laihia
Truck: Scania K112 Vanhool
Location: Laihia
Member id: 106
minkäs takia mulla on sellainen käsitys noista volvon päävirtareleistä ja niiden tarkoituksesta, että toinen kytkee noi päävirrat päälle ja toinen kytkee startti virran mikäli ei ole lataus tietoa, aina kun auto lataa niin tualla startti releellä estetään tahaton tai tahallinen starttaus kun startille ei mene silloin virtaa, voin olla väärässäkin, mutta olis sellainen tuntuma kun joskus aikoinaan noiden kans piti tehdä tuttavuutta


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 02 Maalis 2018 20:34 
Ajoneuvos

Liittynyt: 03 Loka 2015 19:58
Viestit: 924
Truck: B10M Carrus 501
Location: Sipoo
Ainakin mulla on siinä lataus/startti releen pulttien välissä sulakeliuska, niin että startille ja laturille menee kyllä virta kokoajan, mutta varsinaista starttimoottorin kuormaa se ei kestä.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 03 Maalis 2018 10:42 
Vapaaherra
Avatar

Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Viestit: 2121
Paikkakunta: Espoo
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Minulla on sähkökuvat B10M vm 1980 runko 65 eli mulla on tässä suhteessa B58 sähkösysteemit laitan tuon akunerotuskontaktori osa 342 piirustuksen. Sen mukaan akulta tuleva plus johto on kytketty nastaan 1 kontaktorin kytkimessä. Toinen nasta 2 siitä menee johto starttimoottoriin osa 654 ja laturille osa 655 /660 sulakkeen osa 51 kautta (sulake on 75A, 100A tai 150A riippuen laturin tehosta).
Piirustukset on pdf muodossa mutta tänne ei pdf liitteitä saa laittaa. tein siitä ensin JPEG kuvan ja sen saa tänne.


Liitteet:
Akunerotuskontaktori.jpg
Akunerotuskontaktori.jpg [ 169.79 KiB | Katsottu 1019 kertaa ]

_________________
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: 13 Kesä 2018 00:44 
Renkaiden potkija

Liittynyt: 20 Syys 2012 10:18
Viestit: 1
Truck: B10M carrus 501 -91
Location: Joensuu
Itellä B10M tiputtaa satunnaisesti mm. mittaristosta virrat.. Himppu ikävä kun vaihteetkin häviää samalla.. (EGS) Voiskohan vika olla tuossa päävirtareleessä?

Tosin mittariston mittarit elävät ajoittain omaa elämää, näyttävät mitä sattuu.. et oiskohan vika kuitenkin toisaalla.. Kierroslukumittarikin alkaa pidemmän päälle ajossa tippumaan pois pelistä... Kone kyllä käy ja kukkuu moitteetta... Onkohan tuo mittareiden heittely muuten yleistä? Kumma kun ei jarrupaineenmittarit temppuile kaikki muut enempi ja vähempi...

_________________
Volvo B10M Carrus Star 501 -91


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin moottorina toimii phpBB® Forum Software © phpBB Group
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com