Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämään.

Avatar
Reddewil
Vapaaherra
Viestit: 4445
Liittynyt: 08 Syys 2007 01:41
Truck: Tukato & FM
Location: Pori
Member id: 037

Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Reddewil »

Tähän kirjottamani viesti on kadonnut. Se diodi suojaa releen kelassa kiinni olevia laitteita, ei kelaa.
http://kompo2010.wikispaces.com/Suojadiodi
-Koska sen voi tehdä myös itse-
Komissarov
Rattimajuri
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Elo 2011 08:23
Location: Janakkala

Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Komissarov »

Tuossa kuvataan zenerdiodia, sen kanssa noin onkin. Tavallista diodia käytettäessä se kytketään kelan käyttöjännitteen suhteen estosuuntaisesti, jolloin kelan syötön katketessa kela itse" polttaa" induktanssiinsa varastoituneen energian diodin kautta. Joskus diodin kanssa sarjassa on myös purkuvastus.

Mutta mitä otsikossa mainittuun aiheeseen tulee, niin mielenkiinnilla odotan, milloin pääsemme itse asiaan, eli italialaisen sähköinsinöörin sielunelämään...
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Älä hättäile :D
Rosmo
Avatar
Rantarosvo
Kansleri
Viestit: 1450
Liittynyt: 30 Heinä 2011 21:05
Truck: Haaveena vasta
Location: Lappeenranta
Viesti:

Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä

Viesti Kirjoittaja Rantarosvo »

Releestä en tiedä minkä maalainen lienee kun ei oo minkäänmoista merkkiä alkuperästä. On kuitenkin ostettu autosähköliikkeestä, toki se ei vielä ole laadun tae. Kyseistä liikettä tuntuuvat kyllä kehuvan.

Niin, releestä löytyi ainakin osasyyllinen. Ei nimittäin kuoren napamerkinnät ja sisuskalujen toiminta vastaa toisiaan. Diodia ei sisältä löytyny ja vaikuttas se toimivan jotenkuten. On ilmeisesti eksynyt väärät kuoret releeseen ja napojen numerointi, sijainti ja toiminta aivan jotain muuta kun normaalissa lisävaloreleessä. Satuin ostamaan releitä 2kpl ja toisessa on samat merkinnät päällä ja toimiikin niiden mukaan. Oisko maanantai kappale jos sitäkään :)

Mut edelleen ihmettelen sitä miks valokytkimeltä tulee miinusta plussan sijaan, mutta en ehkees jaksa sitä enää kauaa ihmettelemään. Valot saa ehjällä releellä toimimaan tulkoot sieltä piuhasta mitä tuubaa tahtojaan.

Siis miinus tulee valoviikseltä, ei pitkien valojen piuhasta.
Rosmo
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Lyhyt oppimäärä italialaisen sähköinsinöörin sielunelämä

Viesti Kirjoittaja motoku »

releet konehuoneessa, valot samoin. jos katkaisijalla hoidetaan vain maadoitus, säästää sähköjohtoa muutaman metrin. eihän se yhdessä autossa mitään meinaa, mutta jos autoja tehdään vaikkapa miljoona ja jokaiseen menee turhien vetojen takia vaikka 10m ylimääräistä johtoa, ollaankin investoitu 10 000km ylimääräistä johtoa ja sepä alkaa jo maksaakin jotain. ja se taas on valmistajan katteesta pois. asiakashan maksaa vain toimivista laitteista ja kilpailijat tinkii hinnan kohdalleen.

ei autoissa siitä ole kyse, etteikö valmistajat osaa tehdä hyviä autoja vaan siitä, kuinka huonoja uskalletaan tehdä maineen kärsimättä. lieköhän tämäkin ducato olis jäänyt kauppaan jos hinta olis 2-3 kertainen? vaikka kuinka kestäis miljoonan tai pari...
Vastaa Viestiin