Olen tuossa ajatellut että mikä neuvoksi jos kulkuriin tulee
sellainen vika että matka ei enää jatku omin neuvoin. Ja kotia matkaa 300-500 km ja jos vielä niin onneton tilanne et eurotkin on vähissä niin mitä neuvoksi. Eihän tämä ihan pienen hinurin perässä kulje ja se varmaan sit maksaa.
Olisko ehdotuksia mitä silloin pitäisi tehdä. Kun ei mitään hinaus vakuutuksia minä ainakaan saanut.
Mitäs sitten kun kulkuri sippaa
- vjk55
- Rattiamiraali
- Viestit: 335
- Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
- Truck: Volvo B58 lahti v.79
- Location: Muurame
- Member id: 093
Mitäs sitten kun kulkuri sippaa
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Meidän vanhasta kulkurista irtos takapyörien lukitus keskellä tyrnävän kylää. Vasemman puolen renkaat tuli ulos melkein kokonaan ulos kolostaan. Siinä noustiin autosta ulos ja kesti n. 5min ja paikalla oli 10 paikallista avuliasta miestä korjaamassa ja lainailemassa työkaluja. Muutama tunti siinä äherrettiin tienposkessa ja kohta auto kulki taas! Hienointa oli että mistään ei tarvinut mitään maksaa ja saatiin vielä vahingossa jonkun tunkki mukaan
Eli jos auto sippaa niin voi sen korjata tienpäälläkin.
Eli jos auto sippaa niin voi sen korjata tienpäälläkin.
- Lahti32
- Vapaaherra
- Viestit: 4271
- Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
- Truck: Jäämeri Express
- Location: Lumijoki
Tuurilla ne laivatkin seilaa. Eiks bussit oo melkosia laivoja.... Onko joku ollu puomin jatkona, tunnustaako kukaan.... Vois kertoa kuluista suunnilleen.... Mulla tuli viimes Norjassa kylma rinki kun polkaisin kotimatkalle lahtiessa kytkinta... Ihan veltto... Oli saanut tyhjasta nestesailiosta ilmaa henkeen, pelas kumminkin kotia asti... Tielle ei olla kertaakaan jaaty ellei lasketa loystynytta lasinpyyhinta jota on saanu kaatosateessa kiristella
No puomin päässä on oltu, ja kuvakin siitä tuli otettua. Sinänsä harvinainen tapaus sattui heti matkailuhistorian alkumetreillä - aiemmin tuli työajoa vanhoilla/entisillä busseilla useampikin kilometri ja silloin tapahtui vain kaikenlaista "tavallistä" pientä:
-ei starttaa, virta on loppu koska akut p..kana ja moottori lähtee huonosti käyntiin (Aina ekalla ja nyt kun piti kaks kertaa niin...)
-polttoainejärjestelmä jäätyy -35 pakkasella koska tankissa on kesälaatua
-sama juttu koska tankisssa on vettä
-laturi hajoaa ja matkaa tehdään pelkillä parkkivaloilla
-jarrut jäätyy koska hra X ei ole täyttänyt tenttukuppia
-lasinpyyhkijä(/pissapoika ei toimi talvella koskaan (normaalitilanne)
-auto jäätyy koska jäähdytysjärjestelmässä on liian laimeat nesteet
-polttoaineen siirtopumppu hajoaa, kalvo puhki ( tilalle laitettiin ensimmäinen käsiinsaatu sopiva osa eli sunnuntaiaamuna huoltamolta löydetty 12 v pissapojan pumppu ja sähköt akun keskinavasta, toimi vielä pitkään...)
-kytkin hajoaa koska se on kulunut loppuun
-startti hajoaa koska on startattu vaihde päällä koska kytkin on rikki...
Yleisesti ottaen varmaankin puolet vioista ovat sellaisia jotka on joko varoittaneet itsestään, johtuvat huollon laiminlyönnistä tai ovat seurausta siitä toisesta viasta joka on laiskuuden/kiireen/tms. vuoksi jätetty korjaamatta.
Kulkurikilometreillä (<5000 km / vuosi useimmilla ?) ja pelkilä kesäkelillä ajettaessa on välille jäämisen riski pieni ja paras keino sen ehkäisemiseen on huollettu auto (öljyt ja muut nesteet, hihnat ja renkaat kunnossa). Jos näistä on pidetty huolta niin se mitä sitten sattuu kuuluu harrastukseen.
Auton rakenteen ymmärtäminen ja hyvinvarustettu työkalupakki auttaa. Kesällä ei tuo välille jääminenkään niin haittaa kun voi nukkua melkein missä vaan paitsi moottoritiellä. Ennenvanhaan venäläiset rekkakuskit teki keskitalvellakin linja-autopysäkillä hiilipannun lämmössä suurremontteja hajonneille autoille ja muutaman päivän päästä auto oli taas mystisesti hävinnyt. Mutta jos aikoo käyttää yhteiskunnan palveluita niin viikonloppuna minkään ei kannata mennä rikki joten pidemmän matkan aikataulussa kannattaa olla pari varapäivää loppupäässä.
Välille jäädessä paikalliset raskaan kaluston kuljettajat tietää ne edullisemmat paikat jossa auto kannattaa korjauttaa. Maaseudulla ollaan aika hyvin tuttuja tämän tekniikan kanssa (taidot löytyy ehkä kaikkialta muualta paitsi henkilöautojen merkkikorjaamosta...)
-ei starttaa, virta on loppu koska akut p..kana ja moottori lähtee huonosti käyntiin (Aina ekalla ja nyt kun piti kaks kertaa niin...)
-polttoainejärjestelmä jäätyy -35 pakkasella koska tankissa on kesälaatua
-sama juttu koska tankisssa on vettä
-laturi hajoaa ja matkaa tehdään pelkillä parkkivaloilla
-jarrut jäätyy koska hra X ei ole täyttänyt tenttukuppia
-lasinpyyhkijä(/pissapoika ei toimi talvella koskaan (normaalitilanne)
-auto jäätyy koska jäähdytysjärjestelmässä on liian laimeat nesteet
-polttoaineen siirtopumppu hajoaa, kalvo puhki ( tilalle laitettiin ensimmäinen käsiinsaatu sopiva osa eli sunnuntaiaamuna huoltamolta löydetty 12 v pissapojan pumppu ja sähköt akun keskinavasta, toimi vielä pitkään...)
-kytkin hajoaa koska se on kulunut loppuun
-startti hajoaa koska on startattu vaihde päällä koska kytkin on rikki...
Yleisesti ottaen varmaankin puolet vioista ovat sellaisia jotka on joko varoittaneet itsestään, johtuvat huollon laiminlyönnistä tai ovat seurausta siitä toisesta viasta joka on laiskuuden/kiireen/tms. vuoksi jätetty korjaamatta.
Kulkurikilometreillä (<5000 km / vuosi useimmilla ?) ja pelkilä kesäkelillä ajettaessa on välille jäämisen riski pieni ja paras keino sen ehkäisemiseen on huollettu auto (öljyt ja muut nesteet, hihnat ja renkaat kunnossa). Jos näistä on pidetty huolta niin se mitä sitten sattuu kuuluu harrastukseen.
Auton rakenteen ymmärtäminen ja hyvinvarustettu työkalupakki auttaa. Kesällä ei tuo välille jääminenkään niin haittaa kun voi nukkua melkein missä vaan paitsi moottoritiellä. Ennenvanhaan venäläiset rekkakuskit teki keskitalvellakin linja-autopysäkillä hiilipannun lämmössä suurremontteja hajonneille autoille ja muutaman päivän päästä auto oli taas mystisesti hävinnyt. Mutta jos aikoo käyttää yhteiskunnan palveluita niin viikonloppuna minkään ei kannata mennä rikki joten pidemmän matkan aikataulussa kannattaa olla pari varapäivää loppupäässä.
Välille jäädessä paikalliset raskaan kaluston kuljettajat tietää ne edullisemmat paikat jossa auto kannattaa korjauttaa. Maaseudulla ollaan aika hyvin tuttuja tämän tekniikan kanssa (taidot löytyy ehkä kaikkialta muualta paitsi henkilöautojen merkkikorjaamosta...)
Jykä
-
- Rattimajuri
- Viestit: 163
- Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
- Truck: Scania 80 vm.1975
- Location: kauhava
- Paikkakunta: Kauhava
- Viesti:
Re: Mitäs sitten kun kulkuri sippaa
Olis varmaan hyvä lisävaruste kulkuriin oma puomi. ( vaikka 4 osainen kasattava malli) Tien päällä on sen verran ystävällisiä autoilijoita, että varmaan joku hinaisi jos mukana olisi oma puomi.
Tietääkö kukaan mitä kulkurin hinaaminen maksaa?? Meilläpäin henkilöauton hinaus on noin 100 euroa/ 50 kilsaa.
Tietääkö kukaan mitä kulkurin hinaaminen maksaa?? Meilläpäin henkilöauton hinaus on noin 100 euroa/ 50 kilsaa.
- H.Tawast
- Rattiamiraali
- Viestit: 294
- Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
- Truck: Scania
- Location: Pori
- Member id: 044
- Paikkakunta: Pori
Re: Mitäs sitten kun kulkuri sippaa
Kilvet irti ja juoksuksi... . Mikä siinä auttaa, toivottavasti joku osaa kertoa. Itse soitin kerran tiepalveluun, kun vanha liiteri laukesi Jyväskylän motarilla, ei toivoakaan avunsaannista! Onneksi maaalaisjärki ja kevyemmän kaluston kokemus auttoi, kotiin päästiin. Oli muuten k.o. auton hakureissu!vjk55 kirjoitti:Olen tuossa ajatellut että mikä neuvoksi jos kulkuriin tulee
sellainen vika että matka ei enää jatku omin neuvoin. Ja kotia matkaa 300-500 km ja jos vielä niin onneton tilanne et eurotkin on vähissä niin mitä neuvoksi. Eihän tämä ihan pienen hinurin perässä kulje ja se varmaan sit maksaa.
Olisko ehdotuksia mitä silloin pitäisi tehdä. Kun ei mitään hinaus vakuutuksia minä ainakaan saanut.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80