Missä kulkurisi kone

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa

Missä kulkurisi moottori

Etumoottori
11
33%
Keskimoottori
10
30%
Takamoottori
12
36%
 
Ääniä yhteensä: 33

Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Missä kulkurisi kone

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Kuinkas on kulkurit alustansa valinneet, toinen tykkää hetkusta, toinen pannarista ja kolmas tuupparista. Uusille selvyyden vuoksi nämä nimitykset vielä:

Etumoottori = hetku, keulakone etuakselin etupuolella

Keskimoottori = mahuri, pannari, kone akseleiden välissä

Takamoottori = tuuppari, takatuuppari, kone taka-akselin takapuolella
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Ensin meinasin laittaa että ei aleta inttämään kunkin vaihtoehdon paremmuudesta tai huonommuudesta mutta voishan sitä vähän väitelläkin vaikka keskimoottoritieteen tohtoriksi, kunhan ei mene liian vakavaksi :wink:
Avatar
Lahti32
Vapaaherra
Viestit: 4271
Liittynyt: 03 Helmi 2005 09:05
Truck: Jäämeri Express
Location: Lumijoki

Viesti Kirjoittaja Lahti32 »

Mahurissa hyvää

* Moottori ei haittaa rakentelua
* Takatallit ja saunat mahdollisia
* Helppo huoltaa konetta molemmista sivuluukuista ja päältä
* Alhainen painopiste > hyvä ajettava
* Helppo äänieristää tosi hiljaiseksi

Huonoa

* Volvon etukardaanisysteemi syvältä
* Läpilastattavaa tavaratilaa vähemmän
* Ei tuu nyt muuta mieleen
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Tuupparissa hyvää:

* Todella hiljainen matkain
* Etutila+keskitila "tyhjä" sisäänkäynnille
* Sallii matalan/tasaisen lattian(lopussa nousu)
* Kuolevaisen huoltotoimet suoraan nenän edessä kyykkimättä

- Painojakauma osin hankala
- Ei salli takatallia, esim pikkuautolle, ei oikein keikkabussiksi
Avatar
MAN
Rattimajuri
Viestit: 213
Liittynyt: 16 Huhti 2006 00:08
Truck: Man
Location: Hartola/Hyvinkää/Mikkeli
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja MAN »

Mjaa..... mullon toi etumoottori mutten oo aatellu jotta se olis äänekäs..... enemmän antaa toi Letukka ja Volovo rengasääniä tienpäällä..... mutta kai se on sitte äänekäs...........:-)).... parasta on suuri takatalli..... no.... on kai se miinusta ku joutuu voimisteleen jotta pääsee kuskinpenkille...... tai sitte menee kuskinovesta....:-)
*the* MAN
Kori : Niessman & Bischoff Clou Liner 1100 -89
Alusta : Man 8.170 FOC

Carthago E-Liner 55XL 2017
MB Sprinter 319 4X4 retkeilyauto
Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Meillä etumoottori ja jokseenkin äänekäs, mutta juttelemaan kuitenkin pystyy huutamatta ja puhumaan kännykkään. Jonkinverran äänieristetty, mutta lisää täytyy laittaa. Se on hyvä puoli, jotta koneeseen pääseen hyvin käsiksi ja huoltamaan. Perinteisen tyyppiset vivustot moottoriin, eli helpohkot korjata ja huoltaa. Miinusta on tietty hieman ahdas etuosa, mutta plussaa esim. tuuppariin, korkea takatila.
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
JussiK
Tosi harrastaja
Viestit: 45
Liittynyt: 29 Huhti 2007 18:41
Truck: 9700HD 15M
Location: Espoo

Viesti Kirjoittaja JussiK »

jone-51k kirjoitti:Tuupparissa hyvää:

* Todella hiljainen matkain
* Etutila+keskitila "tyhjä" sisäänkäynnille
* Sallii matalan/tasaisen lattian(lopussa nousu)
* Kuolevaisen huoltotoimet suoraan nenän edessä kyykkimättä

- Painojakauma osin hankala
- Ei salli takatallia, esim pikkuautolle, ei oikein keikkabussiksi
Unohtupa yksi, eli:
* Suuret tavaratilat

Ja tuota hiljaisuutta ei voi koskaan liikaa kehua. :wink:
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

Mahuri Volvo B10M Lisätään siihen mitä jo mainittu mahureista.
:arrow: Tasapainoinen käyttäytyminen liukkaalla akseli kuormat 50% ja 50% kun ollaan normaali matkailukäytössä, takatalli painon kannalta tyhjä.
:arrow: Takateltta=talli lattia takaosassa hyvin matalalla
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Avatar
Bussiton
Vapaaherra
Viestit: 2400
Liittynyt: 18 Loka 2005 09:54
Location: Jokela
Member id: 015
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja Bussiton »

Kyllä mä oon kans ton mahurin puolella :wink: kävin kokeilemassa takamoottori Lahti Eaglea K112, niin ei se kyllä mikään kovin hiljainen ollut :shock: :roll: mut kun kokeilin vm.-88 B10M:än Wiimalaista niin siinä oli kyllä hiljanen kabiini :D eikä se remontoiminen mitään kauheen vaiketa tossa mahurissa ole :wink: nostaa vaan luukut lattiasta ylös, niin siinähän ne olla möllöttää :lol: kun kävin Paimelassa ettimässä sopivaa mittarin nopeudenmuuntajaa ei mennyt kun muutama minutti kun otti vanhan pois ja uusi tilalle :shock: ja se kävi näppärästi taaemmasta huoltoluukusta :shock: :lol: ei tarvinnut könytä yhtään auton alla vaan olla möllötteli siinä vaihdelaatikon päällä :shock: :lol: :lol:
Volvo B10M(THD101GD)/Ajokki Royal-90, Scania K113/Carrus Star 602-95
Avatar
B9M
Kansleri
Viestit: 1454
Liittynyt: 05 Helmi 2005 15:35
Truck: Volvo FH12 380 XL
Location: Kokkola
Member id: 048
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja B9M »

Mahurille tietysti pojo. Tv. Ari
#048
volvo240
Rattimajuri
Viestit: 163
Liittynyt: 31 Heinä 2007 13:49
Truck: Scania 80 vm.1975
Location: kauhava
Paikkakunta: Kauhava
Viesti:

Re: Missä kulkurisi kone

Viesti Kirjoittaja volvo240 »

Meidän scaniassa etumoottori, konehuone hyvin äänieristetty ei ole ääniongelmia ja helppo huoltaa .(saa istua penkillä ja tarkistella öljyjä :).
motoku
Ajoneuvos
Viestit: 623
Liittynyt: 25 Joulu 2006 22:33
Truck: scania k114 carrus
Location: uusimaa

Re: Missä kulkurisi kone

Viesti Kirjoittaja motoku »

takatuuppari-turistia vaikea ajaa korvakuulolta :lol: :lol:
ei kuulu hälyäänet eikä luistavat hihnat...
ja keula on kevyt :!: nousee esim loskan päälle sen kummemmin varottelematta :?

mahurissa painojakauma ok, mutta sisältää muuten väkisin tehtyä tekniikkaa, etukardaanit, erilliset öljysäiliöt ym
onneksi volvo ehti tehdä niitä niin kauan, että oppivat pärjäämään "kaadetun koneen" kanssa

etukoneinen lähes identtinen vastaavan kuorma-auton kanssa, jolloin osat yleisempiä, mutta tyhjänä perä on kevyt..
korvan vieressä huriseva kone tosin auttaa ajamaan tarkimmin, jolloin ne liukkaalta lähdötkin onnistuu :wink:
ompahan muuten mahtava kardaani tossa f112 (av6500): 5 ristikkoa ja 3 kannatinta :!: :!: :!:
ja joku niistä kilahtaa liikkeelle lähdettäessä. APUVA :!:

10 vuoden kuluttua alkaa kaikki aihiot olla takakoneisia, halusimme sitä tai ei :shock: :shock:
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Re: Missä kulkurisi kone

Viesti Kirjoittaja Jone »

ja keula on kevyt :!: nousee esim loskan päälle sen kummemmin varottelematta :?
Tämän olen huomannut. Yritänkin nyt hieman ottaa huomioon josko saisi rakenneltua niin että painoa saisi keulallekin eikä vaan taka ja keskiosiin. Scania K92 on vielä ajettavissa omilla kyvyillä mutta tuo Neoplan Skyliner onkin aikamoinen vempula ja vaatii enempi keskittymistä. Heitoissa keula tuntuu nousevan ilmaan.
Vastaa Viestiin