SFC karavaanarit

Yleiset tai muut asiat, joille ei ole omaa osastoa

Oletko SFC karavaanari?

Olen
20
57%
En ole
15
43%
 
Ääniä yhteensä: 35

Avatar
H.Tawast
Rattiamiraali
Viestit: 294
Liittynyt: 20 Helmi 2006 13:43
Truck: Scania
Location: Pori
Member id: 044
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja H.Tawast »

Joskus väsyneenä ja pitkään reissussa olleena, marssinopeus putoaa alle 80 km/h, ja silloin vedän tietty sivuun. Kuten silloinkin kun rajoitus on 100 km/h, ja itse laskettelen 85 km/h. Mutta onhan noita jotka paukuttavat ohi, ylinopeutta ja torvet soiden.... Vaikka Kulkuri menisikin varmaan 115 km/h, niin en viitsi vanhaa kiusata! Tuolla Musalaisten busalla, paukutin motarilla liki 120 km/h ja venyi siinä rekkakuskin naama, kun heitin lentämällä ohi ja morjestin...
Harry ja Päivi
Letkuliiteri/Scania/Kiitokori -80
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Mulla matkavauhti hieman ajokin mukaan mutta Neoplanilla 85-90km/h ja 100km/h välillä :wink: Rajoitin lyö kiinni 115 kohdalla. Talvella mutkaiset tiet menen hissukseen olipa mikä rajoitus tahansa. Tämä uusi auto arvelluttaa millainen se on lumella. Nastapyörät ajattelin laittaa varuilta eteen.
Avatar
vjk55
Rattiamiraali
Viestit: 335
Liittynyt: 02 Huhti 2007 23:37
Truck: Volvo B58 lahti v.79
Location: Muurame
Member id: 093

Viesti Kirjoittaja vjk55 »

Tuo Suomen laki kun tuntee vaan ylinopeuten, alinopeutesta ei
laessa puhuta mitään.Vai onko joku saanut sakot alinopeutesta.
Itse ajelen noin 80 km tunnissa ja saatan joskus vetää sivuun jos
hirmu pitkä jono takana on. Paljon kyllä näen tuolla tienpäällä sellaisia ylinopeutta ajavia henkilöautoja ja moottoripyöriä ja ohikin mennään keltaisillaviivoilla. Sen olen myös huomannut että naftaa menee reippaasti jos raskasta jalkaa käyttää. Niin ja eihän eläkeläisellä kiirettä ole.
Volvo B58 Lahti 13 m. v 79.
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Kyllä lakimme tuntee myös "alinopeuden"

"24 §
Liikennettä estävän tai haittaavan ajon kielto

Liikennettä ei saa estää tai haitata ajamalla aiheettoman hitaasti tai tarpeettomasti äkkiä jarruttamalla."

"23 §
Tilannenopeus

Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Ennen kaukovaloilta lähivaloille vaihtamista nopeus on sovitettava uusia näkyvyysolosuhteita vastaavaksi.

Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi."
jykä
Kokenut kuljettaja
Viestit: 144
Liittynyt: 06 Helmi 2007 20:30
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jykä »

jone-51k kirjoitti:Talvella mutkaiset tiet menen hissukseen olipa mikä rajoitus tahansa. Tämä uusi auto arvelluttaa millainen se on lumella. Nastapyörät ajattelin laittaa varuilta eteen.
Kannattaa olla tarkkana, oli aika yllättävää luettavaa tämä raportti yhdistelmästä sivutuuli + paljon sivupintaa.

Raportin sivulta 51: "Tulosten mukaan liukkaaksi talvikeliksi katsotuissa kitkaolosuhteissa tiellä ei ole mahdollista pysyä tietystä suunnasta 20 m/s puhaltavassa tuulessa edes 50 km/h nopeudella."
Jykä
Avatar
Jone
Kansleri
Viestit: 1074
Liittynyt: 03 Helmi 2005 14:10
Truck: Fiat Ducato 2.8 JTD
Location: Pohjois-Karjala

Viesti Kirjoittaja Jone »

Joo tarkkana saa olla. Viime talvena totesin ettei tällä härvelillä ole sitten kiire minnekään muuta kun kesäkelissä. Alla on vielä saksan joka kelin kumit joilla ei talvella tee yhtään mitään. Mutta jos ajoa ilmaantuu niin hankin sen mukaiset renkaat että siitä ei jää kiinni. Tuulipintaa on nykyisessä n.48m2 eli tuuli kyllä tarraa napakasti. Onneksi on edes teli ja tasaisesti rakennettu/painoitettu auto.
Avatar
KajNyy1
Vapaaherra
Viestit: 2415
Liittynyt: 08 Maalis 2007 21:23
Truck: B10M, Ajokki 7000
Location: (Algarve Portugal)talvella
Member id: 061
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KajNyy1 »

jone-51k kirjoitti:Joo tarkkana saa olla. Viime talvena totesin ettei tällä härvelillä ole sitten kiire minnekään muuta kun kesäkelissä. Alla on vielä saksan joka kelin kumit joilla ei talvella tee yhtään mitään. Mutta jos ajoa ilmaantuu niin hankin sen mukaiset renkaat että siitä ei jää kiinni. Tuulipintaa on nykyisessä n.48m2 eli tuuli kyllä tarraa napakasti. Onneksi on edes teli ja tasaisesti rakennettu/painoitettu auto.
Katsoppa minkä ikäiset renkaasi ovat. Renkaan runkoon on merkitty viikko ja vuosi koska ne on valmistettu. :D Jos pöyräsi on yli 4-6 vuotta vanhat eivät ne pidä enään liukkaalla olipa ne tehty missä maassa tahansa. :shock: Paljonko jäljellä kulutuspintaa ei merkitse mitään pidolle paitsi syvässä lumessa. Pinnan elastisuus = kumi jatkaa vulkanoitumistaan joka päivä=kovenee. :( Tästä syystä on talvellakin raskaassa kalustossa sallittu 1mm urasyvyys. :o
Perusteena on että ammattiliikenne ajaa niin paljon että kumit ovat aiina tuoreet :D

Nastat: :evil: Linkussa on sallitut vain saman pistovoiman omaavat nastat kuin pikkuautoissa :!: :!: :!: Mietippä miten se sama voima vaikuttaa sinun 24 tonniin tai pikkuauton 0,7 tonniin :?:
KajNyy1
B10M runkono 65, Ajokki 7000 vm -80
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320
Skype: kajnyyssonen
Vastaa Viestiin